Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

De fleste som har teak/tredekke oppå stål. De finner ofte rust under, dersom dekket er skrudd ned i stålet. 

Er det limt så er det best. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for god respons. Tre er altså ikke tingen på stål, og spesielt ikke når det er skrudd fast. Den båten som her er avbildet er ca 20 år gammel. Dersom jeg får demontert himlingen under det verste rust-stedet, og konstatert at rusten ikke er gjennomgående, er det da fornuftig og sannsynlig at man kan sandblåse eller pusse seg ned til rent stål, og på den måten få et bra dekk? Det er vel en del rust her ettersom den har trengt seg gjennom treet... Hvor mye arbeid kan det være snakk om tro, og hvor høye kostnader...? Er det slik at dere aldri ville ha tenkt på å kjøpe en slik båt?

Link to post
Share on other sites

Hei . Jeg fjernet teak på akterdekket ca 10m2 . Jeg var litt nervøs på hva som ventet under der. Men heldigvis var det støpt inn stål skinner i glassfiber som all teaken var skrudd i . Så ikke ett eneste hull i gulvet 😊 slipte over og grunnet og lakkerte . La teppe over til slutt 

2B09BEA9-DF67-4FFD-9D01-56C3E94AA8FC.jpeg

513E8CC0-8EFD-4176-A79A-DFF127572710.jpeg

Link to post
Share on other sites

klovnen skrev 4 minutter siden:

Jeg kan godt tenke meg at du har  rett Hulda, dessverre, og jeg takker for din for meg viktige vurdering og for ditt estimat. Synd, for dette er ellers en veldig fin båt, synes jeg: http://www.yachtbroker.se/baad/colin-archer-45/2919

Kjempebåt. Virkelig en båt man kan dra hvor som helst med, uansett årstid. Alt virker veldig bra i beskrivelsen. Men mellom linjene leser jeg en del fallgruver. Båten er lett undermotorisert. BW-gir kan ikke seiles med, de tåler ikke å rotere uten at motoren går, lamellpakkene brenner, lagrene får ikke smøring. Propellen må i så fall låses, etc. etc. Overpriset, egentlig, selv om båten sikkert har kostet 3 mill. å bygge. Du finner mange fine båter til under den prisen. Om du skal ha den i Norge kommer norsk mva i tillegg. Men duverden for en båt! Dog den krever både kompetanse og fet lommebok :-)

Link to post
Share on other sites

Ja, fin båt Hulda:) Vanskelig å slippe den. Har egentlig ikke sett tilsvarende båt i Norge. Det med giret er veldig interessant. Men dersom jeg ser under dekk bak himling at rusten ikke er gjennomgående, kan jeg ikke da bare fjerne rusten uten å ødelegge interiøret etc? Prisen ville jeg i tilfelle prute betraktelig ned...

Link to post
Share on other sites

Det er det veldig vanskelig å ha noen formening om. Båten skal etter opplysningen være isolert. Dekkene på Hulda, eksempelvis, er sprøytet med 4- til 10 cm skum. Hos meg vil du ikke se noen ting før taket ramler i hue på deg. Vann vil ikke trenge gjennom et skruehull og ned i båten. Det er en del ting som ikke rimer her. Du må nesten få beskrivelse og garanti for byggeprosessen av skrog og dekk. Du burde involvert en teknisk kompetent person for teknisk gjennomgang. Bedre å betale noen tusen for takst. Det kan være at dette blir et livstidsprosjekt. Jo mer du graver, dess mer finner du. Båten er ikke eldre enn Hulda, og på Hulda er det ikke en eneste rustflekk. Nesten. 

Link to post
Share on other sites

"på Hulda er det ikke en eneste rustflekk. Nesten." Jeg likte dette siste ordet"NESTEN".  Ingen av oss er rustfrie, heller ikke båtene våre:)

Selger opplyser at båten ikke er isolert med skum men med en slags rockwool. I taket er det isolert med en type ligge-underlag. Det skulle derfor være mulig å sjekke taket. Dersom det ikke kan konstateres rust under dekket, er det ikke da sannsynligvis "bare" et spørsmål om å fjerne teak og rust på overflaten, og så behandle etter alle kunstens regler, for så å avslutte med for eks et slags kork-belegg?

Legger ved noe ekstra bilder av skroget.

stål 3.jpg

stål4.jpg

Redigert av klovnen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hollandsk måte å bygge på. Jo, det er korrekt oppfattet. Det er lite sannsynlig at et dekk som bare er 22 år gammelt skal være fullstendig defekt. Rive teaken, sandblåse til SA 2.5 og så epoksy er en probat metode. Jeg ville heller malt med AwlGrip enn lagt noe oppå. Det er et stort poeng å oppdage rust med en gang og ta ondet ved roten omgående. Omgående er et års tid. Sveise inn noen platebiter her og der er ikke noe teknisk problem.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei, har noen sett denne båttypen før, og kanskje har bilder. Skulle hatt linjetegninger til den. siden det er laga brosjyre som må den vel være masseprodusert.

 

Det jeg veit er at den er laga i Finland i 1990 på verft Lahtec OY. veier 30 tonn. 6 mm plater i skroget og 3 mm i overbygg.

 

Mvh Paul

2020-11-30_12_47_26.jpg

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei, som profilbildet viser så ble jeg eier av stålbåten "barnehagebåten" :) 

Trenger råd (masse råd) om isolering av skrog/overbygg. Fra verftet er stålet sprøyta med PU skum ca 4 cm og nesten ingen tykkelse ved spant. Pga tynt skumbelegg så har fuktig luft trengt inn ved spant og løsnet og kraftig rust (rustet hull i dekk, 3mm) isolasjone har vert i hele overbygget og i skroget ned ca 20 cm innover kimingen. Kjøl er åpen og uisolert ca 2 m fra senter kjøl.

skum.JPG.cf0c0b3eede9cbe044f38c0e4436c2c6.JPGskum2.JPG.477d69fa4632ed5daa74ebb0cff5f29d.JPG

 

Så er spørsmålet skal jeg:

alt 1. nålepikke overflaten og smøre inn med Owatrol olje mot rust. og deretter nytt PU skum. Jeg leser en plass at PU skum suger vann og må beskyttes. er dette en dårlig løsning eller? ender opp som idag.  Skru fast imp terrassebord (eller kebony)  28mm tykk og 30 mm bred og alt skummes fast blir da til sammen 11 cm tykk isolasjon i skrog. Innvendig kledd med 5 X-finer som oljes og folieres. 

 

alt 2. som alt 1 men 10cm rockwool i stedet for PU skum, da blir det en utfordring med kondens da stål er diffusjonstett ytterside og olje/foliering diffusjonstett innside. Isåfall hvordan lage lufting så diskre som mulig og uten å ødelegge isoleringen og ungår kondenser igjen mot stålet  Rockwool vil også være mest brannhemmende.

 

Forsøker å gjøre båten ihht krav for kommersiell bruk (passasjer) i begrenset fartsområde 3, alternativ 2.

 

Overbygg skal redesignes, men det kommer jeg tilbake til

 

Paul

Redigert av Kaien40 (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Les: 'Byggingen av Hulda, på oppfordring'. Start med begynnelsen.

 

Generelt: Skummet trekker ikke vann, i hvert fall ikke det jeg har brukt.

Alt stål må dekkes med skum, det er nok der feilen ligger. Hulda er skummet til minst 30 cm under vannlinjen. Der nede er det alltid beintørt. Hulda har null rust innvendig etter 20 år i sjøen. Det er ikke fritt vann inne i båten. 

Sandblåsing best. Nålpikking nest best. Ved sprøyteskumming behøves ikke maling. Jeg bruker kun 2-komp epoxyprimer av anerkjente fabrikanter: Inter, Jotun, Hempel. 1-komp er uaktuelt. Skum fester dårligere på epoxy enn ru ståloverflate, men godt nok i praksis.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 27 minutter siden:

Les: 'Byggingen av Hulda, på oppfordring'. Start med begynnelsen.

 

Generelt: Skummet trekker ikke vann, i hvert fall ikke det jeg har brukt.

Alt stål må dekkes med skum, det er nok der feilen ligger. Hulda er skummet til minst 30 cm under vannlinjen. Der nede er det alltid beintørt. Hulda har null rust innvendig etter 20 år i sjøen. Det er ikke fritt vann inne i båten. 

Sandblåsing best. Nålpikking nest best. Ved sprøyteskumming behøves ikke maling. Jeg bruker kun 2-komp epoxyprimer av anerkjente fabrikanter: Inter, Jotun, Hempel. 1-komp er uaktuelt. Skum fester dårligere på epoxy enn ru ståloverflate, men godt nok i praksis.

Takker for svar, hvilket skum type/merke brukte du? brannhemmende? 1-komp?

 

Jeg tenkte å ta av det løse rundt spant som på bildet og skumme opp hele tomrommet med byggplast så det ikke klistrer seg til x-finer, skumme fast slisset terassebord som blir limt til spant med BT multibond eller sikca 11FC. Da kan x-finer skrus av for inspeksjon og en slipper å skjære i PU. Ka du synes om det?

Redigert av Kaien40 (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser Hulda, vil du finne en del svar der. Resten her:

"Skumingen gikk fint. Ved start hadde stålet temp. på 18,50 C og vi hadde 60% luftfuktighet. Dette endret seg megt raskt til 26 C og 35% luftfuktighet. Makstemp. kom opp i rundt 27,5, med fukt ned mot 27%. Vi skummet m.a.o. under nær ”laboratorieforhold”. Skummet kom ut av sprøytepistolen ved en temp. på ca. 500 C som en tynn, penetrerende olje. I løpet av 2- til 3 sekunder este oljen opp til skumtykkelsen. Det ble lagt flere slike lag utenpå hverandre, slik at det er flere lag med poretetting. Skumtykkelsen på skrogsidene er noe variabel, men hovedpoenget er isolasjon mot kondens, ikke mot varmetap. Uansett med kryssfinner på utsiden, vil vi være nær vanlig hus-isolasjon. Under dekk har vi ca. 40 mm skumtykkelse, langs sidene 20- til 40 mm. Skummet har ca. dobbel isolasjonseffekt sammenlignet med mineralull.

Forberdelsene før skumming var støvsuging av hele båten innvendig. Påsprøyting av Casco Kraftvask (løser også fett og olje) med påfølgende høytrykkspyling. Deretter ble det satt inn 2 vifteovner for tørking av båten i tre døgn. Til slutt ble hele båten vasket med International malingstynner som fulgte malingsprogrammet til båten. Det ble vasket av en del oksid med denne tynneren. Filla ble farget med malingsfargen. Skiftet filler ofte.

Skummet er som følger:

Huntsman Poleurethanes UK Ltd

Hitchen Lane, Shepton Market

Sommerset BA4 5TZ

Har levert:

Isocyanate

Suprasec 5025

Matr. nr. 103824

Date 12.03.02

 

Den andre delen:

United Foam ApS

Digtervænget 17

DK 8400 Ebeltoft

Aminer Pr. nr. 840879".

 

Slissede terassebord og alt det der, synes jeg ikke noe om. Det beste er et treverk som suger minimalt med vann, ikke inneholder syrer, fett, eller impregnering. Norsk gran svarer pos. på alle krav. 

 

Se hvordan jeg har gjort det, "Byggingen av Hulda...." Det er mitt beste svar. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...