Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Så var tiden kommet for å "understellsbehandle" min Hollandske stålbåt anno 1986. Den ble sist sandblåst av forrige eier for 15 år siden, og nå var det steder hvor den 2komponente grunningen hadde "sluppet taket" og overflaten minnet om "appelsinhud". Når jeg skrapte på den, kom blankt stål til syne i små prikker. Og for å bli sikker på et godt resultat, var eneste måten å sandblåse "inn til beinet", og grunne med en skikkelig 2komp. primer. Jeg var også spent på å få sett bunnen, og hvilken tilstand den var i. En ting var jeg dog sikker på: det var ikke plastpest :lol:

Jeg tok kontakt med et firma som pga. skikkelig jobb, tildekking og opprydding, har tilgang med sitt mobile utstyr til båthavner rundt omkring.

Men først var det noen forberedelser som måtte gjøres, som å sette på en ny bauglist, (for å ta imot støt fra bryggekanter ol.) skjære av 6 anoder som var sveiset fast i kjølen, osv.

Her følger noen bilder fra operasjonen:

 

img_0116.jpg

 

img_0119.jpg

 

 

Flere bilder kommer senere.

Link to post
Share on other sites

Boblene under båten din er stålbåtens svar på plastpest. Fenomenet har navn etter en eller annen fyr som først greide å beskrive forholdet, men jeg har glemt den biten.

 

Det som skjer, er at av forskjellige grunner går elektrisk strøm fra stålskroget og ut i sjøen. Eksempelvis vil dette skje når man sveiser og har dårlig- eller feil jording. Jordingsklemma skal festes nær der man sveiser og skal være festet til skroget, ikke til den delen man skal sveise fast. Ut over dette vet jeg ikke mye om saken, men skal etter hvert sette meg bedre inn i det. Hulda er plaget av det samme. Og jeg vet at jeg har sveiset feil. Har visst om det hele tiden, men glemte meg- og dermed var det gjort.

 

Når du primer, vær obs på at det ikke er alle primere som tåler strømmen som anodene utvikler. Vær nøye med å sjekke dette.

Link to post
Share on other sites

Boblene under båten din er stålbåtens svar på plastpest. Fenomenet har navn etter en eller annen fyr som først greide å beskrive forholdet, men jeg har glemt den biten.

 

Det som skjer, er at av forskjellige grunner går elektrisk strøm fra stålskroget og ut i sjøen. Eksempelvis vil dette skje når man sveiser og har dårlig- eller feil jording. Jordingsklemma skal festes nær der man sveiser og skal være festet til skroget, ikke til den delen man skal sveise fast. Ut over dette vet jeg ikke mye om saken, men skal etter hvert sette meg bedre inn i det. Hulda er plaget av det samme. Og jeg vet at jeg har sveiset feil. Har visst om det hele tiden, men glemte meg- og dermed var det gjort.

 

Når du primer, vær obs på at det ikke er alle primere som tåler strømmen som anodene utvikler. Vær nøye med å sjekke dette.

 

Jeg kan jo legge ved et par bilder fra vårens landsetting, etter to år i sjøen:

 

anode_landsetting_020609_025.jpg

 

Dette er slik jeg fester anodene. Det gir ikke mer dra i sjøen enn om de ligger inntil, det blir ikke strømovergang direkte fra anoden til skrog, men gjennom anodejernet, og jeg kan male stoffe på baksiden av anodene. Under anoden har høytrykkspyleren slått av et malingflak, stålet har ikke rustet.

 

bobler_landsetting_020609_014.jpg

 

Her er noen av mine bobler. Når jeg feier dem av med vinkelslipermontert stålbørste, er det vann i blærene, men stålet er ikke angrepet av rust. Etter to år i sjøen, vil jeg anta at anodene mine i sum var tæret ca. 5%.

Link to post
Share on other sites

Hulda--såvidt jeg vet er det ikke blitt sveiset noe på min båt mens den har ligget i sjøen. Men du mener kanskje at det kan være krypstrøm fra 12 eller 230V? Jeg tror det rett og slett er primeren som har sluppet taket etter 15 år. Man sier at slike båter bør sandblåses og primes etter ca. 10 år.

Nå er den ihvertfall primet med 3 strøk 2komp. Intershield fra International, en primer som brukes i skipsindustrien. Jeg håper at det vil holde i 15 nye år.

Anodene var tæret med ca 10 % etter 4 år. Men de var sveiset fast, noe jeg nå har forandret ved å sveise fast bolter for å feste dem med muttere.

Her følger noen flere bilder fra operasjonen.

img_0139.jpg

De kommer visst i omvendt rekkefølge, så begynn nederst

 

img_0138.jpg

 

img_0130.jpg

 

img_0129.jpg

 

img_0128.jpg

 

img_0124.jpg

 

img_0119.jpg

Link to post
Share on other sites

Sveising er bare en av flere muligheter. Du skal være meget obs på dette, det er ikke primeren som har sluppet grunnet alder. Det er helt sikkert strømlekkasjer.

 

Hulda bruker også International. Den malingen vi bruker har design life 15 år i tropiske farvann, iflg opplysninger fra Inter. den gangen jeg kjøpte all malingen til båten. Malingen vi bruker er meget bra. Jeg har også International over vannlinjen og innvendig i båten.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med strømlekkasjer, mener du fra 12V eller landstrøm? Jeg har ikke jord fra landstrøm i båten, kun lokal jord. Nå er jeg langt fra noen spesialist på strøm, men har lært litt om det på dette forum. Og jeg har forstått det slik at lokalt jordplan er en sikker metode for å unngå jordfeil med tilhørenede tæring.

Men jeg vet jo ikke hvordan forrige eier forholdt seg til dette. Jeg bruker en galvanisk isolert lader, og aldri vv beholder ifb. med 230V.

Finnes det en måte å måle dette med strømlekkasje?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder denne 'diffuse' sveiseeffekten, så er jeg ikke spesialist. Jeg burde kjenne til det, og jeg har planer om å gripe fatt i det.

 

Tar vi sveising, og denne påvirkningen, kan man trolig tenke det slik: Sveising foregår ved relativt lav spenning, i området 48- til 70 volt. Spenningen er alstå ikke høy. Amperen ligger i området 30- til 120 A. Den er høy. Ser vi på effekt av landstrøm, så vil normalt sikringen ta kvelden på 16 A, og ved lekkasje til jord skal vernet slå ut på 30 mA. 12-volt-anlegget kan dytte ut masse amp. De boblene som jeg viser på bildet, var der ikke i forfjor, og det er ikke sveiset så mye som en eneste liten pinne i båten. Boblene kranser seg pent rundt tunellen til baugpropellen. Inne i tunellen til baugpropellen er det ikke en eneste blære. Baugpropellen pusher masse ampere.

 

Vi snakker i slike saker om ampere pr. kvadratmeter. Men vanligvis ligger vi i mA-området.

 

Jeg funderer på dette, men skjønner det ikke enda. Det er enda en variabel. Da jeg malte båten, solgte International en rør primer med tørrstoff i sink. Nå selger de ikke denne lenger. Den nye malingen er grå og med tørrstoff i aluminium. 'Mye bedre enn den gamle', sa mannen. Uten at han ville gå nærmere inn på det. For to år siden 'flesket' vi ned en hel del blærer og malte med den nye malingen. I denne malingen har det ikke utviklet seg blærerer. Jeg vet at en del malinger ikke tåler strømmen fra anoder. Men den tidlige malingen fra International skulle altså tåle den. Men helt sikkert er det muligens ikke.

 

Jeg må altså lese og lære mer.

 

Hvordan måle? Tja, plukke ut bit for bit av anlegget og sjekke med mulitimeter, eller megger.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
(Eller at de poster sine innlegg i" plasttrådene"?)

 

Det er ikke lett det med hvor en skal poste innleggene hen.

Det er jo natulig å ta de dere de hører hjemme, får heller gjøre så her for å holde "ståltråden". oppdatert.

 

Har montert 6 leddlamper, ble så fornøyd at jeg har bestilt 6 til fra Maritim.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=6076&st=100

Innlegg nr139

 

Montert solsellepanel fra Alternativenergi og et Isotherm 85 ltr ASU

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=4072&st=300

Inlegg 316

Redigert av roger-jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vad skall man tänka på vid ev köp av en stålbåt förutom det uppenbara med rost.

Jag har tittad på en del hollendare o det som slår mig att de är relativt smala.

O vad e den typiska plate tjockleken i ett 35-40 fot skrov

 

Det är så att ja må ha en båt som har platts för 2vuxna o 4 barn o det verkar ju de flesta i den storleken ha.

Eller har ja fel.

 

Komm gjärna med förslag till båt det eda ja vet är att ja inte vill ha plast

Link to post
Share on other sites

Platetykkelsen i en 40-foter vil være 3- til 5 mm. Det kommer også litt an på konstruksjon, og hvor på båten platene befinner seg.

 

Det neste som er viktig er grunnarbeide som er utført før maling og metode og type maling. Dette er ikke noe som nødvendigvis bør være avgjørende. Men skal du blestra og male en 40-foter, så koster det fort 75.000 kroner om hele båte må tas.

 

Rust synes vanligvis godt. Det som er viktig er å se etter i kroker og under dørker etc. der vann kan samle seg inne i båten.

Link to post
Share on other sites

Okey det e inte tjockare plater alltså. Jag trodde i alla fall det var 6-8mm i skrovet.

 

Rust har ja svetsat tillrekligt mycke så det borjar ja känna igen :)

Vad kan man rekna med för pris på en båt som e litt jobb med typp øverflatsbehandling o litt inredning

Den skall helst va fin i plåten o någulunda maskinellt

 

Kanske litt svårt att svara på men så där mellan tummen o pekfingret

O tror ni att det lönar sig att inportera från fex holland eller uk

Link to post
Share on other sites

Hvis du går inn på Finn.no og søker på stålbåt, kan du få et inntrykk av priser. Her kan du få" mye båt for pengene" når det gjelder størrelse og utstyr, sammenlignet med plast. :cheers_wine: Men du bør unngå "hemmabygge" Der kan rusten trives hvis det ikke er riktig konstruert

Redigert av Figaro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen fara wasko snekka skall ja ha kvar ett tag till ja. Men det e båten ja brukar till fiske o kose turer.

Nu e ja på jakt efter en båt som ja kan ta med familjen i en hel ferie utan att vi står upp på varandra.

Utan att för den sakens kull behöva legga ner allt för mycke pengar i det.

O då har ja kommit till det att stål nog e det bästa i mitt fall.

Jag har en del erfaring med svetsning o svågern är sandblåsare o øverflatsbehandlare.

Skipselektrikern o maskinisten fins i fam o så nu e det bara møbelnsnikkarn kvar till att man skall våga sig på att bygga själv :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...