Jump to content

Tine III er solgt , hva nå ?


Tine IV

Recommended Posts

Så du og skuta er med andre ord på lufte tur ofte :smiley:

Pleier å ta noen turer ja , da Øko jobber og ikke jeg .Hvorfor sitte hjemme å glane da , ser ikke noen grunn til det .Men er stort sett små turer , på noen dager eller så . Da helgen kommer blir jo som regel Øko med om hun har fri , nå som vi har fått litt mere plass og "luxus" . Vil jeg tru Øko blir mere med i helgene nå på denne tiden av året også , men det vil tiden vise .Hadde jo helgen i gjestehavna sist helg , mener bestemt at hun syntes dette var helt topp .Selvom hun pleier å bli med til Koster i påsken som første tur for året , etter noen mnd i vinterdavla .Så vi får se , om hun liker vinter turer også .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du skal henge deg opp i navnbytte, Runo. Jeg har alltid byttet navn på båtene uten at det har hatt negative følger. Overto og tull det der. Andre får tro det de vil. :wink:

 

Vi er flere båttype-mennesker enn som så. Noen steller båten hele tiden. Noen har penger nok å setter ting bort. Andre igjen lar ting gå på 1/2-tolv. Sånn er det bare. Nå får du tid nok til å stelle nede i kjellern, som du kaller motorrommet. Gå nå over alt som er å stramme på og kjenn etter om noe er galt. Det er jo dette vi liker, ikke sant. Koser meg når jeg kan gå å stelle nede i maskinrommet. Du har sikkert mer enn god nok plass der nede nå. Og vil du gå til gjestehavna så gjør nå det. Du har fortatt en frisk motor å sveve rundt Veløs med. Så kan du slappe av i gjestehavna i helgene og skru på hverdagen. Du har som du skriver tid nok. Har vi gamle båter så må vi regne med at ting kan skje.

 

Lykke til!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Runo!

 

Jeg har vel gratulert deg for lenge siden, men igjen - grtaulerer med skibet! Jeg har fulgt med dette, spesielt turen fra Stavanger til Horten, og det eneste jeg savner er hvordan du hadde det under veis. Hvodan var det å passere nedover på utsiden av Jæren? Grov/smul sjø, langt til land, ensom osv? Tok du noen bilder fra båten?

 

Selv har jeg en drøm/plan om å ta turen i motsatt retning. Jeg er jo egentlig fra Stavanger og min økosjef (er selv pensjonist og har god nytte av grunkene fra en 9 år yngre kone i arbeid) har langsiktige planer om å flytte vestover når økosjefen går over i pensjonistenes rekker. Håper både båt og eier er i så noenlunde stand når den tid kommer.

 

Vi har jo båten på land om vinteren, og det er vel greit med en Saga 27 kalesjebåt. Men drømmen er jo en lukket Saga 315. Større båt enn det vi har nå er ikke det store, men en varmere båt for å kunne brukes hele året er det en lottogevinst ville gå til. Men det meste på lotto er 2000,-. I det siste er det blitt 30 kroner gevinst på lotoummeret 3x på rad. Men det er langt til en drøy mill.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for statusrapporten, Tine IV!

Selvfølgelig er det skitt at du måtte begynne å skru med en gang, men slikt er umulig å forutse. Det kommer når det kommer. Det er bare å se stort på det, brette opp ermene og trøste deg med at jo mer du oppdager og får fikset nå, dess bedre får du det når sommersesongen starter og dere virkelig kan nyte nyskuta!

- og ikke tror jeg at de grønne "kjellerdyrene" er så opptatt av hva skuta heter, heller :smiley:

 

Du må ha lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei Runo!

er hvordan du hadde det under veis. Hvodan var det å passere nedover på utsiden av Jæren? Grov/smul sjø, langt til land, ensom osv? Tok du noen bilder fra båten?

Lars H.[/b]

Sånn kort fortalt Lars .H så gikk det meste i 100, eller i 20 kn . Det var på en måte ikke noe ferietur ,alt skjedde så fort hele veien .Det var tlf/sms konstant å svare på , det var karter å følge så det var litt masete på en måte .Men også en kjempetur , på alle måter .Starta med at vi sov til ca klokken 10.00 i Jåttåvågen i Sandnes ,da kom folket i havna å lurte på hvorfor i svarte ikke vi hadde reist i finværet .Få minutter etterpå ,uten kaffekoking eller våkne i det hele tatt var vi i gang (se bilder i tråden) . Så etter å ha startet båten for første gang aleine,aldrig kjørt den ut av havna og med to motorer + mindre topp form. Så gikk vi rolig utover til vi hadde temp på beista ,så la vi den i 20 kn og der lå den mer eller mindre for første gang for meg ned til Egersund. Vi har litt heldige ,da selger hadde lagt opp waypoint til bunkring inne i Egersund .Så vi peisa på helt ned,ikke langt fra land da det er vann nok helt inne nesten hele veien. Kom til Egersund ,der sto det en gubbe på kaia å lurte på om det var vi som var på vei til Horten .Han hadde fått beskjed om å fylle opp skuta til det rant over,han fylte også kaffekannene våres . Gikk litt rolig derfra med en kaffekopp , så opp i 20 kn inn med autopiloten å Lista neste. Da vi hadde ca en times tid igen til Liste begynte det å mørkne , men tenkte shit au vi går på . Lå å kosa oss i våre vel 20 knopa ettervært i stum mørke .Passerte Lista fyr uten å se noe til det ,men så det lyste da å det var jo noe .Etter nok en time , så hadde vi runda Lista Fyr godt . Da begynte det å bli mere staker å øyer , så vi blei fort enige om å ta det litt pent til Mandal. La oss i rundt 8-10 kn , å kjørte så godt vi kunne i ukjent farvann og ukjent båt å med null sikt .Men gikk fint inn å opp til Mandal ,la oss på båtsentret før byen.Da var vel klokken ca 21.00 , sånn ca da. Vi våkna friske å raske dagen derpå , å bestemta oss å gå til Arendal .Gikk ut fra Mandal ,da så vi jo hva vi hadde surra oss forbi i mørket .Var litt a vært utover der som fort kan stå i veien så vi , men tlf begynte å plinge igjen ang hvor er dere å hvordan er været og hvordan været blir .Så det gikk mye på sms til alle som sikkert ventet svar,var jo helt rått at så mange fulgte osss å nesten klokka oss nedover .Vi hadde Flid og Svenning som ringte et par ganger daglig ,han sjekket tilstand på båt og oss . Trur kansje han ringte litt for å pass på oss også , å det var fint å få dem tlf fra Flid og Svenning med sista nytt fra BP å været . Vi gikk opp i 20 kn ettervært å la oss langt ut ,veldig langt ut mener mange da dem ikke så oss fra land nedover .Kom jo stadig sms fra Ulven om vi kom innom Kristiansand , tlf fra La Luna om vi trang suppe osv .Jeg begynte nesten å føle meg som en kjendis som var med på et løp av noe slag,for makan til oppfølging skal man lete lenge etter vil jeg tru . Men morro var det , så vi gikk på auto å kosa oss med kaffe å slappet av bare nedover mot Arendal.Men tankmålerane begynte plutsleig å gå fort nedover syntes jeg ,så håpe på en måte at Arendal dukka opp snart. Så strekke fra Mandal-Arendal gikk vi så langt ute , at vi så lite der også .Kom da til Arendal og fikk beskjed av mange om å legge oss i Pollen ,der var det webcam sa dere .Med så mye tykk is inne i pollen , ga vi opp det å la oss i gjestehavna . Da begynte jakta på diesel ,ingen viste noe eller hadde peiling på noe diesel. Så det blei BP igjen ,men fant ut sammtidig at det var marina mellom gjestehavna og Tromøy brua. Så vi tok det med ro å planla litt , fant fort ut at vi gidder ikke mase hjem imårra .Så vi skulle gå litt innasjærs ned til Risør sånn stille å rolig , så tok vi kvelden . Dagen etter var det en kort shopperunde i Arendal , så måtte vi surre litt rundt for å finne marinan. Fant nå den til slutt ,fylte opp med rådyr suppe og gikk rolig nedover mot Risør . Var litt mye is her å der , så var på nippe til å snu .Men det kom en fisker å kjørte opp isen for oss,men pga isen å fare for å møte mere av den innasjærs så gikk vi ut Tromøysundet å rolig utasjærs ned til Risør.Kom dit utpå ettermidagen ,fixa litt strøm og en liten Tinekaffespesial .Da var det meste i vater , kjente trakter og pubber på brygga .Ikke det helt store bryggelivet eller pubblivet for den del .Men blei litt mat og noen øl i land , gikk tidlig ombord .Men matrosen blei i land en stund etter meg, men jeg trengte litt søvn kjente jeg .Tirsdag morgen våknet vi opp til nok en fin dag , kokte plenty kaffe å gikk rolig ut fra Risør . Satte waypoint på Ferder , å satte på autopiloten å roa det hele ned.Gikk som dere skjønner langt ute igjen , mer eller mindre rett mot Ferder.Tenkte at nå var det bare å peise på ,så kommer vi hjem før det er mørkt .Gikk da i 17-19 kn , å samme prosedyre idag også .Svarte på tlf og sms ,da alle lurte på om når vi kommer inn .Vi runda utenfor Tjømelandet å satte nesa hjemmover mot Bastøya , etter at vi passerte Bastøya gikk vi over til å kjøre selv .Da møtte vi store isflak hele veien over krakken å helt opp til Vealøsrenna, der var vi på en måte hjemme.Vi la den i 22 kn siste metrane innover indrehavn å runda odden så vi så havna , da la vi oss i 5 lovlige kn å møtte isen igjen. Da vi nærma oss brygga sto det masse folk der med store norske flagg , å det blei en kongelig motagelse .Noen fikk conjak og andre batterivann, endelig hjemme. Så som du skjønner Lars . H , så er det ikke så mye vi har sett .Mest på sms på tlf å på karter . Men hadde vi ikke fått ismeldinger underveis ,så hadde vi sikkert prøvd oss innom mange flere byer på veien,da jeg aldrig har vært der før med båt.Men det tok vi ikke kjansen på ,om det skulle være mye is så hadde det blitt bare surr .Så beklager alle dere som håpet vi kom innom byen deres på veien , men dere sa jo selv at det var fare for endel is .

For å avslutte med noen få ord om båten , båten som jeg aldrig hadde kjørt før . Den har som sagt to motorer Volvo Penta 41 b , som gikk bra hele veien .Det var helt hærlig for å si det mildt å føre den dama hjemmover , da den går som en drøm i sjøen og er lettkjørt inne i trange havner også .Som dere veit er den stappa med duppeditter , sånn som Raymarine 12 tommer nede med AIS og radar + Raymarine autopilot ,dybde måler osv . Så med en slik båt å det utstyret , så er det ikke noe problem å kjøre Sandnes - Horten på sikkert halve tiden . Men hvorfor ,da vi hadde tid til å ta det litt med ro . Alt var nytt for meg og kansje enda nyere for navigatøren min .Han har seilebåt selv , så han måtte innrømme at det var ok med motorbåt men at han bladde fort i kartene .Da det gikk fort over på neste kart , litt kjappere enn med seilebåt og da kansje litt uvant .Men det gikk kjempe bra , godt å ha med seg en mann .Føles litt tryggere også da . Så det var det , sommeren 09 kommer vi kansje tilbake å besøker de havnene på sørlandet vi hoppet over. Kort fortalt og med sikkert ei bøtte skrivleifer,som ikke jeg gidder å rette opp nu. Hei sveis å takk igjen alle sammen for turen

 

Hilsen Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jåttåvågen i Sandnes

Ser at du i hele tråden har skrevet at Jåttåvågen ligger i Sandnes.

 

Bare for å pirke litt :wink: Jåttåvågen ligger i Stavanger, godt innenfor kommunegrensene :wink:

 

Kor i helsikken e Sandnes?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Bare for å pirke litt :wink: Jåttåvågen ligger i Stavanger, godt innenfor kommunegrensene :wink:

Kor i helsikken e Sandnes?

Beklager det , men forstod det slik at det var i Sandnes .Men men ,beklager så meget .

 

Da har vi hatt ute den ene luftladekjøleren idag , den var den hull i nede i hjørnet .Dette er lodda og pakkninger er byttet ,vi fyra opp å lot den stå å gå en halvtime ca .Det ser tett ut , men kansje det må en prøvetur til for å se om det er i vater . Men vi trur det er i box , så et problem mindre .Den andre motoren trur jeg ikke har det problemet ,det vannet under motoren der trur jeg er fra akslingane . Så om det er ok vær imårra , så blir en test tur, om ikke jeg bare blir ute hele helgen da Øko jobber .Så nu er humøret oppandgående :wink: Må få lov å takke REM , for en kjempe hjelp over telefonen .Da dette var noe ukjent for meg å skru på , så da ser vi ...

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Var i dag så heldig å få se Tine IIII (Lotta) i live. For å si det sånn rett ut, så blei jeg mektig missunlig på hurra gutten Runo.

Ble servert god varm kaffe. Det er noe eget å sitte inne i en tørr og varm båt når det snør som f.... ute.

Denne båten vil du få mye glede av Runo!

 

 

 

 

Mvh Lang panne :flag:

Link to post
Share on other sites

Nei skjekka vel ikke det akurat , da jeg ikke hørte noe om sånt .Gjort det etter instrukser fra gutta her og i bua , fikk bytta pakkninger å lodde kjøleren . Motoren har stått å gått ei god stund ,å det ser ok ut .Skal jo ikke være noe trykk der , så regner med dem er ok etter en test tur også når det blir noe bedre vær . Var kansje litt oljeaktig i bunnen , men hørtes ut som det kan skje så da venter vi å ser . Nå er det varmeren sin tur , den har virka stort sett nu, det at den stopper innimellom skal den jo gjøre .Den skal nå 90 g så stopper den,starter igjen på 65 g (skal vel bli ca 55 g i motorane ). Men den er nok temmlig nedsota,så i første runde prøver jeg med ei kanne lampeolje .Flax da ,så brenner den ut mye av soten,Dette har jeg gjort på flere og altid gått bra,så lov å håpe.Hadde røska den ut og rensa den ,men prøver dette først da det er så inn i hæ,,,,, trankt baki der. Dette er om jeg ikke har sagt det , en Ardic vannvarmer .Som varmer motorer og varmtvannbereder , så blåser den varm luft inne i båten .Det er kobbla inn Eberdefroster i samma sløyfa ,så den blåser godt . Så da blir det bare kose arbeid å full avslapping imårra , er planen da .Men av erfaring ,pleier det fort å skjæra seg .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Er Tine III til salgs igjen tro ? Mener å ha hørt at den havna hos en på Gol og nå ser jeg DENNE annonsen...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja så det her om dagen ,hehe kansje det ikke var noe ok på sjøen . Ikke mange dagene sia jeg møtte han , snakka ikkenoe om det men . Når du ser dagen's båter som er tils og prisane på mange av dem , så har vel han satt en drømmepris vil jeg mene . Men du veit jo aldrig .............

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ble du overrasket over at en Hallingdøl forlanger gull for gråstein ? :lol:

(IKKE underforstått at dene båten er gråstein)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har hytte på Golsfjellet jeg :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...