Jump to content

Tine III er solgt , hva nå ?


Tine IV

Recommended Posts

Hvis du ligger så på kanten av din økonomiske bæreevne, at 1-3mnd med en noe høyere, men fortsatt innenfor det som må defineres som normalt, rente er med å gjøre ting usikkert, da ser du på for dyr båt.

Sikkert greit som en tommefingerregel, men uten å kjenne til økonomien til han og hans familie blir det en unyansert konklusjon.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ligger så på kanten av din økonomiske bæreevne, at 1-3mnd med en noe høyere, men fortsatt innenfor det som må defineres som normalt, rente er med å gjøre ting usikkert, da ser du på for dyr båt.

Suzuki

Kan så være at båten er for dyr , men har lite med meg å banken å gjøre . Det som er saken er veldig enkel , bankene låner ikke ut penger om dagen . Hadde det vært "normale" tider så hadde saken vært noe helt annet , men det å låne penger idag er ikke det lettaste som er . Men det er nå ikke helsvart da , har fått det jeg trenger av banken jeg . Er ikke der det stopper , så vi får se ettervært . Kansje det kan bli en ny båt snart , er jo det som er planen da . Men det er ikke så mye å velge i akurat nå , men det kommer mere mye mere .Trur jeg da , men det vil jo tiden vise .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Noen trix med å få fjerna megleren vekk fra salget ? Beklager men syntes det er helt på tryne å betale 20 - 30 lapper for ikkenoe , det er jo null fordel å handle mellom megler . Værtfall det jeg har fått med meg .

 

 

Mnja, Tine III, du kan nok ha ganske store fordeler ved å handle gjennom megler. Foruten at det er en forutsetning at selger ikke får oppgjøret før megleren har forsikret seg om at båten var heftelsesfri ved levering, blir det Forbrukerkjøpsloven som gjelder melom selger og kjøper. Denne gir kjøperen bedre "beskyttelse" ved skjulte feil enn hva Kjøpsloven gjør. Du kan lese mer om dette her.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

I et fallende marked er det bare å ta tiden til hjelp. Det som anses som skambud i dag regnes som akseptaberl pris neste år.

 

Uansett om det faktisk er penger blandt folk er det en stemingsbølge hvor alle plutselig skal spare i banken.

 

De som virkelig har både optmisme, masse penger og opptatt av status kjøper seg splitter ny båt så denne gruppen presser ikke opp bruktbåtmarkedet.

 

Ha hodet kaldt å se ann kjøpet selv om det dukker opp såkalte billige båter. For bruktbåtkjøperne kan se fram til 2009 med optimimisme.

Link to post
Share on other sites

Ja, sånn tenker jeg også, dvs slik som Salt her sier og de fleste andre som er på her. Jeg opererer nok i et helt annet prisleie for ny båt enn det er snakk om her, men ser tendenser på enkeltbåter jeg følger med på at de går, nå i desember spesielt, ned 20-50 000 i pris. Kanskje blir de værende her, kanskje prøver noen å sette prisen noe opp igjen til våren, men mest sannsynlig blir det gode tider for oss som "ligger og venter" i overflaten på å kjøpe ny bruktbåt.

 

Jeg jobber selv innen bank og finans og tror på en viss normalisering når vi kommer litt ut på året. Bankene ønsker å behandle kunder med sikker jobb, god sikkerhet og betalingsevne på en god måte....det er jo disse kundene vi tjener penger på. Samtidig tror jeg det er smart å kjøpe båt etter riktig "magemål" og ikke etter det som ligger i nabobåsen. "Keep up with the Jones", som økonomieksperten Phillip Kotler snakket om på slutten av 80-tallet, er en sterk drivkraft både for salg og markedsføring, men kan fort føre til at noen "tar seg vann over hodet"; ikke minst nå når renta synker igjen. La dere merke til alle de gode båttuttrykkene... :smiley:

 

Så mitt råd er helt klart:

- Vent til iallefall mars/april når finn.no igjen fylles opp med båter for best mulig pris.

- Kjøp båt med god margin finansielt. Kjekt med båt, men ikke når den knekker økonomien og fører til grøt hver dag. :smiley:

 

Forøvrig vil jeg slutte meg til de som har påpekt at dette er en morsom tråd. Spennende og se hva TineIII ender på! Lykke til!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Forøvrig vil jeg slutte meg til de som har påpekt at dette er en morsom tråd. Spennende og se hva TineIII ender på!

Det er jeg også :wink: Har en fin båt på handa som det heter , prisen er vel ikke hakka gal heller men. Jeg har sagt til selger at jeg kan gi en viss sum for båten , men selger mener han må ha 50 båtlapper til . Så da venter han heller til våren som han sier , men hvor lurt det er for han aner jeg ikke . Men hadde jeg vært i han sine sko , så hadde jeg nok solgt .Det koster å han en stor båt fram til våren , da skal den kansje opp og pussen for sesongen osv osv . Så når det er snakk om så "lite" beløp , hadde jeg latt båten gå . Men det bestemmer jo selvsagt ikke jeg , men skal bli artig å se hva prisen er på den når våren kommer . Hva vi ender opp med er jo ikke godt å si , men ønsket i utgangspunktet er følgende båter . Princess 330 - Princess 35 og Suncruiser 35 , er vel rundt der vi ser . Men for all del , mye annet som frister også .Sett på Sun og Viksund også , men det er litt andre båt typer igjen .Så vi får se .......

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er jo flotte båter dette, men hva er begrunnelsen for at du trenger såpass stor båt? Stor familie? Lange turer? Og er det ikke dyrt med drift for en slik båt:

- dieselforbruk

- vedlikehold motor (kanskje gjør du det meste selv, men shit happens)

- størrelse båtplass (dyrt i denne kategorien?)

- årlig opptak - må det ikke slipp til i denne størrelsen/tyngden og er ikke det svindyrt?

 

Nå er jo jeg sunnmøring, så det kan selvsagt være derfor spørsmålene stilles, men jeg undrer meg litt på at en vil ta på seg såpass store utgifter med båthold...risikerer en ikke at det blir mindre moro? Dette har du sikkert tenkt gjennom osv, men MÅ du ha så stor båt? :smiley:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hadde forsåvitt stor båt og vil ha det igjen , dette med plass og andre ting utgjør ikke den helt store forskjellen . Klart det koster jo mere med to motorer å vedlikehold og litt større plass . Men jeg er i båten 7 dager i uka 12 mnd i året , så det at morroa kan bli borte har jeg vanskelig for å forestille meg . Reiser ned i båten rundt kl-09.00 alle dager , er ombord eller på tur . Det går mye tid til vask og gnikking , med det er jo det som er halve morroa .Det å ha noe å fordrive dagen med spiller også en stor rolle , da jeg desverre er uføretrygda . Så jeg har tid nok og uten båt da veit jeg ikke hva jeg hadde gjort , så derfor håper jeg det ikke er lenge til ny er på plass . Noen spør om jeg er båtgal og noen mener jeg er det , andre spør om jeg er hjemme hos Økosjefen innimellom . Så det er mange måter å se på båtlivet , har nok rundt 150 overnattinger iår og ca 200 timer på motor . Jeg kan ikke huske sist jeg ikke var ombord en dag , så sant jeg er hjemme i by'n . Så finner du meg nesten helt sikkert i havna eller ombord i båten , så sånn er det .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ja, da skjønner jeg det selvsagt bedre; sånn sett. Det går vel også an å ha nokså mye glede av en båt i mer moderat klasse, men jeg respekterer det du her sier. Det er din prioritering og ditt valg og jeg skjønner at du er noe av en entusiast. Må vel gi deg stemmen min, da! :smiley:

 

Fint at det finnes mange ulike typer på sjøen og at det er plass til alle (vel, det er jo vanskelig å få båtplass da), også oss som ikke får til mer enn en tur hver 14. dag i høysesongen. :nonod:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Med så mye entusiasme og tid til rådighet, har du vurdert et "oppussingsobjekt", Tine III?

Har vel hatt to båter etterværandre nå , mer eller mindre . Har da et par timer i den som selges nu , blei trekt om og skrapa inn til beinet all over ++++ Hadde jeg hatt en inneplass , så er nok tanken ikke fremmed for en Dominator 35 .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Må nesten høre med dere her , noen som har vært ombord i disse to båtene ? Er det så stor forskjell på disse som enkelte mener , eller hva sier dere . Får stadig høre at P 330 er veldig trang , kontra P-35 slik at jeg som har vært mye i en P-35 vil bli skuffa . Det er jo bare å reise å se , bare det at det er noen mil .Så kunne jo vært greit å høre hva dere mener som har sett disse , så har jeg en viss peil kansje ?

 

Princess 330 Lengde all over 36 fot / 11 M

Lengde ex pullpit 32 fot / 9.98 m

Bredde 3.58 m

Høyde over vann 4.06 m

Vekt 5.5 tonn

 

Princess 35 Lengde all over 35 fot /10.90 m

Lengde ex pullpit 34 fot /10.59 m

Bredde 3.68 m

Høyde 3.82 m

Vekt 6.3 tonn

 

Dette er mål fra Princess.co.uk , så bør jo være riktige mål om jeg har sett riktig . Artig å høre fra dere , da jeg veit det er flere her inne som har P-35 og sikkert sett P-330 også . Ikke at det er noe must på noen måte hvilken som er trangere eller sånn eller sånn , men vil bare høre andres mening .

 

Tine III :santa:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det jeg la merke til en gang jeg var ombord i en P330, er at byssa er noe kortere i lengderetningen, og derfor arrangert noe anderledes en paa P35.

Ogsaa sidekabinen er noe annerledes, da en tar ibruk rommet under foererposisjonen for aa faa tilstrekkelig koyelengde. Ellers la ikke jeg merke til noen forskjell.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ligger en P330 i opplag rett ved meg. Kjenner godt eieren. Du kan sikkert få se på den hvis du ikke har noe nærmere deg enn mange mil unna.

 

Den er strøken - han kjøpe den den for ca 2 år siden. Tror det er en 1991 mod. Mener i hvertfall det er 41B motorer.

 

Jeg syens den virker noe mindre enn P35 så jeg er overrasket over målene du oppgir.

Overbygget er vel også litt annerledes. Vinduene står mer rett enn på 35`n.

Link to post
Share on other sites

Ligger en P330 i opplag rett ved meg. Kjenner godt eieren. Du kan sikkert få se på den hvis du ikke har noe nærmere deg enn mange mil unna.

 

Den er strøken - han kjøpe den den for ca 2 år siden. Tror det er en 1991 mod. Mener i hvertfall det er 41B motorer.

 

Jeg syens den virker noe mindre enn P35 så jeg er overrasket over målene du oppgir.

Overbygget er vel også litt annerledes. Vinduene står mer rett enn på 35`n.

 

Jeg også ble litt overrasket av målene og har hørt at P35 er stor for størrelsen..... det kan vel REM kommentere :wink:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ja, det er riktig Tine. Skal båten kunne pantsettes må den være registrert i et skipsregister.

 

Her er noe jeg fant i Dine penger!

 

Sjekk av heftelser:

Brønnøysundregisteret

Båter under 10 meter kan ikke pantsettes. Staten ved namsmannen kan likevel ta utleggspant i selgers båt. Ring til Brønnøysundregistrene på telefon 75 00 75 00 og oppgi eierens fødselsnummer og finn ut om det er heftelser på båten.

 

Skipsregisteret

Båter over 10 meter kan pantsettes dersom den er registrert i Skipsregisteret. Sjekk derfor eierforhold og eventuelle heftelser der dersom båten er over 10 meter. Telefon 55 54 12 50. Båter mellom 10 og 15 meter kan registreres i Skipsregisteret, mens større båter skal registreres der.

Link to post
Share on other sites

Skipsregisteret

Båter over 10 meter kan pantsettes dersom den er registrert i Skipsregisteret. Sjekk derfor eierforhold og eventuelle heftelser der dersom båten er over 10 meter. Telefon 55 54 12 50. Båter mellom 10 og 15 meter kan registreres i Skipsregisteret, mens større båter skal registreres der.

Er vel noen nye regler der nå vel , behøver ikke være over 10 meter lengere .

 

Tine III 1/2

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...