Jump to content

Tine III er solgt , hva nå ?


Tine IV

Recommended Posts

Enig med Runo der. Mer realt med strake aksler enn drev. Mer styr og stort sett planende båter som har drev. Med aksler har man større kontroll og enklere vedlikehold. Jeg har selv hatt drev og ønsker det ikke tilbake.

Men vi har jo forskjellig syn på dette og ikke minst forskjellig båtbruk.

 

Trawlig hilsen Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan du ikke surre utpå hele året med aggregat? :smiley: (spør fordi jeg ikke har erfaring med annet en strak aksel, men lurer på hva som er din innvending)

Trur ikke det er noe for meg når isen ligger utover , trur det er mye sikkrere da med aksler . Men for all del , vi har jo kjente her på BP som ha drev og bruker båten hele året . Men jeg trur ikke det passer for meg , etter mange år med båt så har jeg lagt merke til en ting . Er det en båt på land om sommeren , så er det 99% sikkert en med drev . Den er vel noe mer utsatt når det gjelder is , å som Astor sier så er det vel mere vedlikehold .

 

Tine III 1/2

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Usedvanlig bra båt til en fornuftig pris...hva ligger skjult her? Er det manglende ytre vedlikeholdet uttrykk for at det også er mangler ved eks motorvedlikehold? Hva er grunnen til at en forhandler legger ut en båt (som en vil ha best mulig pris for) med et grisete ytre? Det kan vel ikke ligge så mange timer for kyndige folk å få en slik båt til å skinne litt? Underlige greier!

 

Og God Jul!

Den har ligget på Finn.no lenge, også i sommer, men da til høyere pris. Så vidt jeg husker er bildene de samme, så da ser den vel enda værre ut nå.

Link to post
Share on other sites

Prøver meg med et forslag, du har vel sett denne tidligere kanskje?

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode....svl=Hovedbilde

 

Du får ihverfall tilfredstillt ønske om vask/polering. God Jul.

 

Men flybridge følelsen blir vel heller dårlig på denne båten. Mer som en styreposisjon på taket :wink: Båten så jo fin ut ellers

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Båten så jo fin ut ellers

Joda , men hvordan er resten behandlet . Tenker motor osv , når dem ikke gidder å vaske en gang .Tipper det er dårlige greier , gidder du ikke ta vaska utvendig så er det fort at det er noe krøll i resten av båten også . Går gjerne igjen det der , vedlikehold gjelder alt og ikke bare noe . Så kansje en grunn til at det bare er et bilde av kjeller'n der , ser jo ikke reint ut der heller ? Men prisen er jo bra , den er sikkert diskuterbar den også .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er derfor prisen er såvidt lav? P.g.a. de observasjonene som er gjor her inne.....ikke rengjort....Mercruiser m/drev x 2, 12 år gammel osv. Prsien er nok relativt riktig den, for selv om båten hadde blitt rengjort og polert opp, tror jeg ikke det ville vært lettere å selge den til høyere pris...kanskje bør den ned mer før en pot. kjøper blir interessert.

 

Er ikke meningen å rakke ned på denne båten, for båten er bra den, og du får oftest det du betaler for.

Link to post
Share on other sites

Joda , men hvordan er resten behandlet . Tenker motor osv , når dem ikke gidder å vaske en gang .Tipper det er dårlige greier , gidder du ikke ta vaska utvendig så er det fort at det er noe krøll i resten av båten også .

Tine III

 

 

Jeg husker du skrev det samme om de hvite Volvoene i min båt, før jeg handlet. At du var skeptisk. Bilder lyver faktisk mer enn man tror. Litt vask og maling så ble det fryd og gammen. Et godt avslag ga meg og fruen god timepris med bøtte og fille.

Det kan være mange grunner til at skitten sitter på når bildene ble tatt. Ikke alltid det tyder på dårlig vedlikehold. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg husker du skrev det samme om de hvite Volvoene i min båt, før jeg handlet. . :wink:

Der var det vel ikke pga møkk jeg lurte ,det var jo som du sier hvitmalte Volvo motorer jeg lurte litt .Bare så det er sagt , så behøver det ikke være noe galt selvom motorene er malt . Det som er litt rart når det gjelder å male motorer , det er når dem åpner motorromsluka å sprayer all over . Det er værken pent eller lurt å spraylakke alt i kjeller'n , ledninger slanger osv . Vi mensker er veldig forskjellige der , jeg hadde aldrig lakkert en motor og alt det andre der nede i samme farge . Det vil si at jeg hadde aldrig lakka slanger og kabler uannsett , men det er opp til den enkelte det .

Så sånn for å si det Astor , så sa jeg ikke at det var dårlig når vi så dine hvite VP .Jeg bare lurte på hvordan resten var da , er vel noe skeptisk av meg jeg kansje . Nå veit vi jo hvor flott skuta di er , så den saken er jo grei .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Enig at det ikke er pent med maling på slanger ol. Det er ting som kan gjøres noe med. Heldigvis.

Når det gjelder hvite motorer er jeg kjempefornøyd. Lett å se oljelekkasje ol. Bare å holde motorrommet rent og sørge for å ha det ryddig så er mye gjort. Jeg har hatt VP-41 motorer før og trives greit med disse. Men både orden i Elwaroen og Perkinsen i Nord Westen var greie motorer.

 

Det med farge på maskinene har noe med vanen å gjøre.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

....og rank, med smale dollbord. Nei, neppe noen optimal Tine IV dette som vel i lange perioder skal benyttes som bobåt for to personer?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men blir dette en oppgradering i forhold til Tine III :confused: Liten flybridge, sittegruppe i bauen.... :sad:

Helt korekt , ikke aktuel i det hele tatt .Er vel ikke direkte flybrigde på den , ikke slik jeg definerer det da . Jeg på 2 meter oppå der , det går dårlig . Derfor er jeg spent ang P-330 , P-35 veit jeg er grei . Så vi får nå se , første vi sikkla litt på kom jo på Finn før fellesferien .Nå er den der igjen som sagt , reg i NIS og gått nett 100 båtlapper . Men det er da Fairline 36 sedan , som er en drømmebåt . Denne er desuten meget velholdt til å være en 1991 mod , prisen er 1.195- . Den ser å høres meget bra ut , vi får sende ut en speider .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Skal si "drømmebåten" din er lys og vakker interiørmessig. Jeg har stor sans for denne Fairlane og så langt jeg kjenner denne går den godt i sjøen. Den har også et godt fartspotensiale slik at du kommer hutig frem dersom det skulle være nødvendig. Akterdekket med kalesjen kommer du til å bli svært glad i - det har i alle fall jeg blitt i vår båt. Uansett hvordan det regner og blåser så er det godt å sitte her. Antar at det er opplegg for varmluft også her? Det kan bli en fin seilas fra Førde.

Link to post
Share on other sites

Kan så være at båten er for dyr , men har lite med meg å banken å gjøre . Det som er saken er veldig enkel , bankene låner ikke ut penger om dagen . Hadde det vært "normale" tider så hadde saken vært noe helt annet , men det å låne penger idag er ikke det lettaste som er .

 

Dette er bare ikke helt sant.

Bankene låner mer eller mindre ut som før til privatpersoner.

Det de hater, i enda større grad enn før, er risiko.

Aner de risiko, skygger de banen ASAP.

 

Det er mot NÆRINGSLIVET de store innstrammingene er kommet, ikke mot privatkunder. Eneste delen av privatmarkedet de er veldig restriktive på om dagen, er mellomfinansiering av bolig. Fordi det betyr en økt risiko, en potensiell lånetager må tåle sitte med 2 boliger som begge faller i verdi. Det er det ikke mange som har privatøkonomi til å tåle.

 

At normale folk, med normale inntekter, normalt med gjeld fra før samt normal sikkerhet sliter med å finansiere bil eller båt, tror jeg ingenting på. Du skisserer iallefall et scenarie jeg ikke har hørt noen andre nevne foreløpig.

 

Husk at banker lever av å låne ut penger. I "krisetider" som i andre tider..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tittet på båten fra Førde, Runo. En utrolig flott båt med masser av plass. Både ute og inne. Lyst treverk venner man seg trolig til. Litt uvant hvis man i alle år har vært omgitt av Burmaskog. :lol:

Tenk etter om den bratte trappa opp til soldekketn skaper problemer for deg i fremtiden. Din vonde rygg som du til stadighet plages med gjør ikke en slik klatretur bedre. :nono:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, det må jeg si. Denne båten virker å være valuta for pengene....selv om det ikke er med bilde av motor og motorrom og andre mer tekniske innretninger osv. Må være verdt en synfaring hvis prisen er i det området investeringen er tenkt gjort.

 

Men et spørsmål, som interesserer meg litt: Hva blir driftsbudsjettet for en slik båt? Tine III nevner 200 timer på sjøen årlig. Det må vel opp på slipp 1 gang i året, eller? Hva er kostnaden for en 10-tonns båt for dette? To motorer - dobbel kost på alle mulige filtre, olje, impellere osv? Hva er kostnad her? Regner med at Tine III har laget seg et driftsbudsjett, eller at andre har det for en slik type båt; hva ligger det på årlig?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Denne er desuten meget velholdt til å være en 1991 mod , prisen er 1.195- . Den ser å høres meget bra ut , vi får sende ut en speider .

 

Tine III

 

Tine111

 

Denne kan du by rundt 1 mill for. Kanskje ned mot 900-950.

 

Det ligger idag båter som er 1-2 år gamle som kostet kr 3 mill nye. Med doble D6 350 til 1,7 mill. Og de for ikke prisforlangende. Det er mulig att vedkommende som skal selge Fairlane sier att da venter han. Men hvor lenge gidder man å vente. Man vet man selger rimelig og kjøper rimelig, og omvendt i gode tider.

 

Ikke vær redd for å prute. Snakk med Skipper Worse om gode og svake sider ved båten. Båten er stor, det er motorer du kan utføre mer på selv enn nye high-tech motorer.

Du trenger ikke bruke mye drivstoff, men du har muligheten til å ta kreftene i bruk.

 

Mener SW har diagram på drivstoffbruk, han har sikkert også en mening om årlige kostnader ved båten.

 

Båten er solid som en tanks. Du kan mulig konkurrere med Astor om å være den største lokale isbryteren i området :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Båten er solid som en tanks. Du kan mulig konkurrere med Astor om å være den største lokale isbryteren i området :lol:

 

Den har noe annet også som tidligere nevnte båter ikke har.... midtmontert køye i bauen :smash: Ser flott ut ellers også. Vet at noen av disse Fairline båtene gikk for rundt 1.3 mill for et par år siden selv om de var priset over 1.4 mill. At den er reg i skipsregisteret gjør nok underverk for lånesøknaden :wink:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Skal si "drømmebåten" din er lys og vakker interiørmessig.

Det er lov å drømme veit du , men har ikke gitt opp P-330 enda ,eller P-35 . Mye som kommer inn i bildet her , ikke minst båtplass . Derfor er denne noe stor , men vi får se .

 

Men et spørsmål, som interesserer meg litt: Hva blir driftsbudsjettet for en slik båt?

Det er hobby det ,golf er dyrt det :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Dette er bare ikke helt sant.

Bankene låner mer eller mindre ut som før til privatpersoner.

Suzuki

Mulig det , men flere her som har faste jobber og ikke for mye gjeld som får nei . Kjenner flere som har prøvd seg ,men virker ikke som det er så lett nei . Har fått stort sett det jeg trenger jeg , men blei litt mye fram å tilbake . Er trygda jeg og dermed ikke den feitaste lønna i gata , men økosjefen jobber å tjener pæng . Men dem liker ikke båt / bil lån om dagen , ikke i denna by'n iværtfall . Da er det i såfall mange som bløffer , for penger får dem ikke . Så det å gå i banken å skal låne idag , tviler på det er så jæv... lett . Eneste du hører er nei nei nei , nå er det krise .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg lever på en annen planet, men hobby eller ikke hobby, et visst forhold til kostnader må en vel ha og spørsmålet var av ærlig interesse! Spør ikke fordi jeg er kritisk til denne type båtkjøp, men mer fordi jeg regner med at det ligger en form for driftsbudsjett bak. Det må selv de som har reise, bilmekking eller hva det nå skal være, gjerne sette opp, for å ha en viss glede av hobbyen sin, nå nye mål osv. Og det er nok noe dyrere med denne type båthold enn golf (selv om jeg ikke spiller det). :smiley:

 

Forøvrig tror jeg Tine III har helt rett vedr bankene; det er nok slik at folk flest har fått merke at det har vært mer krevende å få banken med på låneuttak nå (krav til ny verdivurdering av bolig, solid betjeningsevne for både låntaker og evnt den som en deler lånet med osv). Vi får nå håpe at dette normaliserer seg snarlig.

 

En fersk artikkel på E24 viser noe av problemet, dvs at egenkapital i bolig forvitrer.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...