Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?


Bergen dørk

Recommended Posts

Hadde jeg hatt en slik båt, hadde det blitt mye mer "spennende" diagrammer enn de jeg har lagt ut for Trudelutt!

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
jma001 skrev On 23.10.2017 at 14.07:

Båt:      Viksund 360 St Cruz  
Motor: VP 435

* 1000 rpm   => 4.20 l/time         6-7   knop                0.7   l/nm        0 % økn. (utgangspunkt for beregn. av økn. i forbruk)
   1500 rpm  =>10.0  l/time          8-9   knop             1.25 l/nm      78 % økn.
   2000 rpm  =>21.0 l/time
**2500 rpm =>35.0 l/time        17-18 knop              2.05 l/nm    192% økn.
   3000 rpm  =>52.0 l/time        24(25) knop             2.16 l/nm     208% økn.
   3500 rpm  =>81.0 l/time              32 knop              2.5  l/nm      257% økn.
 

Konklusjon:
**Marsjfart:
-Behagelig fart med ca. 2500-2600 rpm, som er 900 rpm mindre enn max, gir 18-19 knop.

-Forbruk: 2.05 l/nm 

*Max ØKONOMIFART og/eller "kosefart":
-Når økonomi, sol, varme, nytelse og/eller uteliv på flybridge er prioritert som viktigst, vil
7 knop - med ca. 1000 rpm, være det optimale.
Forbruk 0.7 l/nm

PS!
Følgende link gir deg tilgang til en "forbruksKALKULATOR". Her kan man velge DEN KONKRETE MOTOR, som man ønsker å studere 
mht forbruk i ulike turtallsområder:

http://www.boat-fuel-economy.com/norsk

Lurer på hvordan du målte  forbruk på din 360 siden jeg har samme båt, og hvor nøyaktig du har målt? Det er jo mange faktorer som spiller inn på selve måledagen. Særlig vekt/strøm/vind. Er disse tallene hentes  ut fra D6 sitt EVC system? Eller er det målt på andre måter. Den forbrukskalkulatoren du refererer til kan være retningsgivende men for unøyaktig etter min mening, da den ikke tar hensyn til den enkelte båtmodells konstruksjon og vekt. (F.eks,. vil et flatere v-bunnskrog som hos f.eks. Forbinas modeller bruke langt mindre drivstoff enn Viksunds St.Cruz modeller med samme vekt og motor) ) Er digital EVC måling nøyaktig nok? Selv har jeg ikke digital måling og testet derfor ved å fylle helt opp til lokket på tankene, kjørt X-antall nøyaktige nautiske mil, tilbake til stasjonen og fylt opp på nytt til randen. På min 360 -2005 mod.med to D4 210 (420 HK ) fikk jeg et forbruk på 3 ltr. pr. Nmil. Farten lå gj.snittelig på ca. 2000 o/min og ca. 15 knop. To firer-motorer bruker selvfølgelig mer enn en sekser, og jeg har mer vekt å drasse på. Men ganske like dreiemoment. Mine motorer rundt 2000 o/min. er 500 nm pr.motor, din skal gi 1050 nm. hvis jeg ikke tar feil. Det skulle ikke være over 25% -30% mer forbruk på min båt mener nå jeg. Derfor lurte jeg på hvordan du målte.

Link to post
Share on other sites

Orahavn skrev for 3 timer siden:

Lurer på hvordan du målte  forbruk på din 360 siden jeg har samme båt, og hvor nøyaktig du har målt?

Interessant å se at du er fra Fredrikstad og har samme båttype.

Vedr. forbruks-"beregningene" mine er følgende å si:
1.
Jeg har ikke målt faktisk forbruk - slik du har gjort. Derfor er mine forbrukstall ikke annet enn anslag, og der variabler som
skrogtype, tyngde mv selvsagt ikke blir hensynstatt.
2.
Jeg har benyttet kalkulatoren - jfr. angitt link i tidligere innlegg, for å anslå forbruk pr. time i ulike turtallsområder for min VP D6-435.
Ovennevnte - sammen med ERFART FART i de samme turtallsområdene, kan jeg enkelt beregne forbruk pr. nautisk mil.

PS!
ERFART FART -  i de ulike turtallsområder, anser jeg som riktige. Så eneste evt. feilkilde er da - det som også du nevner, at
denne forbrukskalkulator ikke tar hensyn til variabler som skrogtype, tyngde...osv.   i sin presentasjon av forbruk pr. time.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Her er mine data for 2xD6-310 på min NW-390 - baseret på data fra GPS og VP's EVC-display. Min åbenbaring var her, at de var stort set ligegyldigt om jeg sejlede med 19 eller 29 knob. Forbruget pr. nm var det samme.

 

5a27d3753b921_fueltabel.png.d592d8064590b61cddc377776ded0a4f.png

 

 

5a27d36e79032_fuelgraf.png.0eb59c8499f37a04c1d9a563162f1d2a.png

 

 

Jeg har ikke haft forbrugsmåler på min nuværende, så det har jeg ikke fået lavet - det må komme til våren!

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Eika skrev 1 time siden:

Twister 24 med 250 etec. Marsjer 60 og bruker 45L/T 

 

Høres mer ut som å delte i et race og ikke båttur, men båtbruken er forskjellig.

Vi marsjer i 20-22 knop og er vi fremme blir det tomgang på motor og 4-5 knop.

Snittforbruket på Morild (Marex 300 SC med 300HK) ligger i underkant av 12 l/t i sesomgen.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

 

Høres mer ut som å delte i et race og ikke båttur, men båtbruken er forskjellig.

Vi marsjer i 20-22 knop og er vi fremme blir det tomgang på motor og 4-5 knop.

Snittforbruket på Morild (Marex 300 SC med 300HK) ligger i underkant av 12 l/t i sesomgen.

 

 

30-60min til Strømstad for å spise en pizza er knall, en god time så er man i Danmark, Oslo eller kr.sand på en god time. Kysten er liten hvis man har god marsjfart 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Seapilot skrev On 1.5.2020 at 16.17:

Båt:Beneteau Antares 780, vekt ca. 2 tonn

Motor: DF Suzuki 150 hk, omdr. 4000

Forbruk v/18,5 kts  1,4 l/nm

 

IMG_0950.JPG.4551e957cb11a87b7a6c0ff329afcdea.JPG

Heisann, har samme båt - men tror jeg har betydelig høyere forbruk. Vi ligger rundt 40 til 45 liter i timen på 21-22 knop. Nærmere 2 liter pr nautisk mil. Hvilken propell har du ?

Link to post
Share on other sites

PålG. skrev 1 time siden:

Heisann, har samme båt - men tror jeg har betydelig høyere forbruk. Vi ligger rundt 40 til 45 liter i timen på 21-22 knop. Nærmere 2 liter pr nautisk mil. Hvilken propell har du ?

 

Åy, det hørtes jo veldig mye ut, er du sikker på det der ? Det er jo mer enn jeg bruker i diesel i samme fart med min 5,5 tonner..

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 5 minutter siden:

 

Åy, det hørtes jo veldig mye ut, er du sikker på det der ? Det er jo mer enn jeg bruker i diesel i samme fart med min 5,5 tonner..


Enig, synes det er mye. Har hatt båten i 5 sesonger nå - så det er erfaringsbaserte tall. En lengre dagstur kommer fort opp i 2000 kroner - hvis en ligger over 20 knop. 

Installerte Zipwake før denne sesongen - merker noe bedring - men den drar mye fuel fremdeles. Virker som motoren er rett og slett litt liten for en såpass stor båt. Skal forske litt på om det kan hjelpe med en annen propell. 

 

Link to post
Share on other sites

PålG. skrev for 4 timer siden:


Enig, synes det er mye. Har hatt båten i 5 sesonger nå - så det er erfaringsbaserte tall. En lengre dagstur kommer fort opp i 2000 kroner - hvis en ligger over 20 knop. 

Installerte Zipwake før denne sesongen - merker noe bedring - men den drar mye fuel fremdeles. Virker som motoren er rett og slett litt liten for en såpass stor båt. Skal forske litt på om det kan hjelpe med en annen propell. 

 

Det er jo litt båt og vekt for en 150 hk påhenger. Ser for meg at dette skroget må opp i en viss fart for å gå økonomisk i plan. Samtidig vil motoren ha et visst turtallsområde hvor den går mest økonomisk - men dette vil nok variere etter hvor stor belastning er ift. motorkraft. Godt mulig at det litt dårlig match her. Hvis motoren ellers sviver fint, så er det ikke så mye annet å justere enn vekt/vektplassering samt få på en propell som matcher så godt som mulig.

 

Siden du bruker Zipwake ser jeg for meg at båten kanskje legger seg litt bakpå i marsjfart (19-20 knop). Dermed kan det tenkes at du ville vært tjent med en propell som løfter akterenden mer og som har stort nok bladareal til å kunne skyve bra i området. Suzuki leverer hovedsaklig 2-serier propeller til 150-300hk motorene: Den "lille" er 3-blad som går fra 17" stigning (15,5" dia) og den store også fra 17" stigning og 16" dia. Hvis du har den lille propelltypen i 17 eller 19" stigning, kan det være at du ikke får nok skyv og at du får veldig mye slip% og lav effektivitet.

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 11 minutter siden:

Det er jo litt båt og vekt for en 150 hk påhenger. Ser for meg at dette skroget må opp i en viss fart for å gå økonomisk i plan. Samtidig vil motoren ha et visst turtallsområde hvor den går mest økonomisk - men dette vil nok variere etter hvor stor belastning er ift. motorkraft. Godt mulig at det litt dårlig match her. Hvis motoren ellers sviver fint, så er det ikke så mye annet å justere enn vekt/vektplassering samt få på en propell som matcher så godt som mulig.

 

Siden du bruker Zipwake ser jeg for meg at båten kanskje legger seg litt bakpå i marsjfart (19-20 knop). Dermed kan det tenkes at du ville vært tjent med en propell som løfter akterenden mer og som har stort nok bladareal til å kunne skyve bra i området. Suzuki leverer hovedsaklig 2-serier propeller til 150-300hk motorene: Den "lille" er 3-blad som går fra 17" stigning (15,5" dia) og den store også fra 17" stigning og 16" dia. Hvis du har den lille propelltypen i 17 eller 19" stigning, kan det være at du ikke får nok skyv og at du får veldig mye slip% og lav effektivitet.

Takk for grundig svar ! jeg har en 3x15x21R propell nå. Nå vet jeg ikke hvordan det passer inn i de dimensjonene du nevner - men det kan kanskje bety 3 blad med 15 tommer med stigning til 21 ? 

Link to post
Share on other sites

Oi, samme propell som jeg har brukt på Ibiza 20/Suzuki DF-150. Ja, 3-blad, 15" dia og 21" stigning. Da fikk jeg over 40 knop og rundt 6000rpm. Men veldig lavt slip da (2-3%). Tipper du har veldig høyt slip%, og at propellen rett og slett er litt for liten til skyve/løfte bra på såpass stor båt. Tror du kan tjene litt på enten å prøve en av de store 3-blads propellene til Suzuki eller en 4-bladers propell.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 1 time siden:

Oi, samme propell som jeg har brukt på Ibiza 20/Suzuki DF-150. Ja, 3-blad, 15" dia og 21" stigning. Da fikk jeg over 40 knop og rundt 6000rpm. Men veldig lavt slip da (2-3%). Tipper du har veldig høyt slip%, og at propellen rett og slett er litt for liten til skyve/løfte bra på såpass stor båt. Tror du kan tjene litt på enten å prøve en av de store 3-blads propellene til Suzuki eller en 4-bladers propell.

Takker for meget gode innspill, skal se nærmere på dette 

Link to post
Share on other sites

PålG. skrev for 5 timer siden:

Takker for meget gode innspill, skal se nærmere på dette 

Start gjerne en egen tråd for akkurat den båt/motorkombo. I mellomtiden er det verdt å registrere turtall ogt fart samt hvordan båt/motor skyver sånn generelt/subjektiv opplevelse. Når det gjelder propellvalg, er det viktig å ha en måling med full fart og notere fart og turtall.

 

Var selv ut med båten i dag, og med 4 voksne pers ombord i kjølvannet av Statsraad Lemkuhl (+ 30ish andre båter) ble selv min "lette og godt motoriserte" båt, tung i sessen når Statsraaden dro i vei med 8-9 knop og vi måtte knurre på i semi-halvplan. (At passasjerene ikke var båtvant og enhver bølge og bevelgelse ble som en berg-og-dalbane opplevelse, får vi heller trekke fra...)

 

Som sagt: Post gjerne fart + turtall

 - på full gass

- på marsj hvor båten er greit ut av vannet og går pent.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PålG. skrev for 14 timer siden:

Takker for meget gode innspill, skal se nærmere på dette 

 

Solseng skrev for 9 timer siden:

Start gjerne en egen tråd for akkurat den båt/motorkombo. I mellomtiden er det verdt å registrere turtall ogt fart samt hvordan båt/motor skyver sånn generelt/subjektiv opplevelse. Når det gjelder propellvalg, er det viktig å ha en måling med full fart og notere fart og turtall.

 

Var selv ut med båten i dag, og med 4 voksne pers ombord i kjølvannet av Statsraad Lemkuhl (+ 30ish andre båter) ble selv min "lette og godt motoriserte" båt, tung i sessen når Statsraaden dro i vei med 8-9 knop og vi måtte knurre på i semi-halvplan. (At passasjerene ikke var båtvant og enhver bølge og bevelgelse ble som en berg-og-dalbane opplevelse, får vi heller trekke fra...)

 

Som sagt: Post gjerne fart + turtall

 - på full gass

- på marsj hvor båten er greit ut av vannet og går pent.

Godt forslag, det skal jeg gjøre 👍👍👍

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
PålG. skrev On 4.8.2021 at 8.55:

Heisann, har samme båt - men tror jeg har betydelig høyere forbruk. Vi ligger rundt 40 til 45 liter i timen på 21-22 knop. Nærmere 2 liter pr nautisk mil. Hvilken propell har du ?

Hei. Litt sent svar😄 men propellen på min 780  er 3 x 15 x21R.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...