Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?


Bergen dørk

Recommended Posts

Fant en annonse etter litt søking selv.

gått ut på dato men men....

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...=bap_resultpage

 

http://www.dbmarine.com/floscan/FloScan_Products.htm

Vet maritim hadde en navman forbruksmåler til diesel tidligere, mener den kostet ca 4000,-. Nå ser det umiddlertidig ut til de kun har til bensin igjen, den koster 2440,- (tipper de kan skaffe til diesel selv om de har tatt den ut av sortimanget sitt, hvis den ikke er utgått fra produsent da)

Link to post
Share on other sites

:smiley: Det er riktig Thelina, den ligger rett utenfor din, så att din stod på land nå :) Ja, den er for så vidt romslig til og være 36`, men synes nå 12 tonn er i drøyeste laget likevel ?

 

BMP: Takker for anslaget/svaret.

 

Hyggelig å treffe en bryggenabo! Gratulerer med ny båt!!!

:)

 

Min 32 foter veier 7,8 tonn med halvfulle diesel tanker og kun litt utstyr. Vil tippe min veier tett oppunder 9 tonn ferielastet med alle tanker fulle...

 

Hvilke mål har du på din båt? LOA, Bredde osv?

36 Sedan er i hvertfall kjent som meget robus og "tung" båt etter mine erfaringer...

Link to post
Share on other sites

dieselforbrukswan.jpg

 

Dette er båtprodusentens opplysninger om bl.a. turtall og dieselforbruk for 2 stk. Yanmar 6LYA-STE.

Mine målinger viser lavere forbruk enn hva man kan kalkulere ut fra tabellen. I 2007 seilte i snitt med 8.9 knop, brukte i snitt 24 l/timen, noe som tilsvarer 2.7 l/nm.

I 25 knop fart bruker jeg nok i nærheten av 6 l/nm - men det er sjelden at jeg holde 25 knop over lange strekninger.

 

Maks forbruk per motor på fullt turtall er omlag 80 l/timen og da sirkulerer omlag 700 - 800 liter diesel gjennom hver motor i timen til kjøling av motorene.

Link to post
Share on other sites

Forbruk ved marsjfart 24 knop: 120 liter i timen

Forbruk ved toppfart 36 knop: 160 liter i timen

 

Da har du ett forbruk på 5 l/nm ved marsjfart og 4,4 l/nm ved full fart.

 

Det er vel ganske uvanlig at forbruket går ned ved økning av farten.

Her hadde det vert spennende med en detaljert oversikt med små step i turtall

Link to post
Share on other sites

Jeg regnet litt på det samme. Det er ikke alltid lett å måle forbruk ved fullt pådrag. Man må vel nesten ha en tilførselsbeholder med kjent dieselmengde og en returbeholder og se hvor mye som blir forbrukt over en viss tid, kanskje 10 minutter.

 

6lya_p.jpg

 

Jeg har ikke slik moderne motor som Bitteliten. Her er den spesifikke forbrukskurven for mine gamle travere som viser at forbruket i gram per hk øker ganske markert når turtallet overskrider omlag 2700 RPM.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er det noen som har erfaringer vedr diesel forbruk for Princess P40?

 

Jeg kjøpte en slik båt i september fra 1999 med 2 stk Volvo Penta TAMD P63 motorer som yter 370Hk hver.

 

Har ikke fått testet den skikkelig ut vedr forbruk enda, og jeg finner ikke noe dokumentasjon vedr dette noen plass. Har forsøkt å "Google" etter tester av båt typen og motoren, men har ikke lykkes.

 

Hadde satt pris på innspel ang dette :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hej Eka,

 

Trevligt att hitta en P40-kollega här. Hoppas att Du återkommer med erfarenheter och tips efterhand.

 

Själv har jag oxå en P40 sedan 4 år. Den är från 1999. Bränsleförbrukning har jag ägnat mycket intresse åt att följa up, och jag tack vare förre ägarens prylmani (och i viss mån min egen....) har jag en efterhand rätt bra kalibrerad FloScan anläggning ombord. Jag skrev i detta ämne för et slag sedan i en annan tråd. Kan tyvärr inte tekniken att klistra in länkar så jag frestar baatplassen-kopierings-reglerna med att kopiera in följande tidigare inlägg:

 

 

Men visst... det kan vara kul att åka fort någon gång eller om man vill göra 'pinan kort' när det är skvalpigt och j-t. Men annars tycker jag nog att mina Volvo-motorer låter mycket mer trivsamt på 800 rpm än på 2500. För att inte tala om livet ombord!

 

Tabellen har jag gjort genom att plotta värden från instrument ombord ss Flowscan, logg, varvräknare, GPS och kombinerat med de kurvor på effekt och specifik bränsleförbrukning som finns från Volvo. Jag har sedan själv gjort nya diagram på effekt, specifik bränsleförbrukning, liter per timme, liter per NM m fl och efterhand 'petat' på värdena så att kurvorna blir rimliga och glättade. Jag tror att jag kommit ganska nära verkligheten.

 

Strategin är såklart att preferera gröna värden i tabellen och undvika röda. Och har man inte någon speciell tid att passa så tillbringar vi gärna 3-4 timmar under gång per dag. Ofta kan man ju kombinera det med att både äta och dricka. Och samtidigt hinner man ju trots allt 20-25 Nm även i 6 knop.

 

 

performance_chart.jpg

 

 

Värdena kan anses rimlighetskontrollerade pss att jag nu flera år kört omkring 2000 NM per år och därvid brännt drygt 3000 liter brännolja per år.

Men då tar jag det som sagt för det mesta lugnt...

 

Har Du några frågor så kan du skicka mig gärna ett IM.

Link to post
Share on other sites

Har kikket på en Askeladden Voyager 705, bensinutgave som er oppgitt med følgende forbruk:

 

Målt med 3 personer ombord.

 

Hastighet knop/forbruk litr. time/liter nautisk mil

 

20,5/25/1,2

26,5/36/1,4

31/46/1,5

36/62/1,7

 

Motor: Mercruiser V6 4,3 L

HK: 210

 

Noen som har oversikt over hva dieseversjonene bruker på tilsvarende båt?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motortype: Innenbords

Båttype: Saga 8000

Motormerke: VP MB21A og 110 drev

Motorstørrelse: 61 HK

Forbruk ved Blandet kjøring tomgang ved fiske :fishing: og turkjøring :sailing: i nærområdet: gjennomsnitt på en tank 3,4 l - 5 l

Forbruk ved marsjfart: 6,5l pr time/0,93 pr nautisk mil (7knop) (3000 rpm) ferielastet over 3fyllinger og 79t

Forbruk ved toppfart: 10 knop ikke målt

 

tanken er 216 l så vi har mange timers kos på sjøen på en tank. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Motortype: Innenbords Diesel / hekkagregat Bravo 2X

Båttype: Bayliner 3058 - helplanende, Flybridge

Motormerke: GM Peninsular

Motorstørrelse: 1 x 310 HK

Forbruk 5 knop: ? Aldri målt.

Forbruk marsjfart: ca. 36 l / timen v/20 knop (men marsjfart er nå så forskjellig)

Forbruk full fart: 65 l / timen v/28 knop (0,21 liter pr. hk. pr. time)

Båtens tot. vekt: 5 tonn

Fueltank: 560 l

Planlegger å installere økometer for å måle forbruk ved alle forhold og finne idealmarsjfarten.

Link to post
Share on other sites

Hei ebonita,

 

Takker så mye for den fine tabbelen over drivstoff forbruk du kom med.

Det kom ikke helt frem hvordan kondisjonen på båten var under målingene. Var den ferielastet med fulle tanker?

Er din båt også utstyrt med 4-blads propeller?

Jeg får ca 2750 omdreininger på motorene på full fart og maks fart på 29 knop. Den er oppgitt til 30 knop men det får ikke jeg.

Har du de samme erfaringene?

 

Mvh

EKA

Link to post
Share on other sites

Motortype: Innenbords

Båttype: Windy 7800

Motormerke: Steyr 256, Bravo1 drev

Motorstørrelse: 250 HK, 225 Hk på propellusken

Forbruk ved ca 5 knop: Så lite at jeg ikke vet

Forbruk ved marsjfart: 27 - 32 knop, 1 l pr nautisk mil

Forbruk ved toppfart: Vet ikke, kjører aldri på fullt mer enn noen få minutter.

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på denne tråden:

Båt: Falcon Fantino 26

Motor: VP KAD 43

Vekt 2100 kg u motor, ca 3 tonn m motor og full tank, vanntank full, mye verktøy, reservekanne diesel (etter Stokksund)

Last: 2 voksne, litt bagasje (øl, mat, litt klær, mm)

 

Kjørte Ålesund - Stokksund (nordover forbi Trondheim) på 10 timer i ca 27-29 knops fart og da gikk det 239 liter diesel.

Forklaring på nøyaktighet mht liter: Tankmåler går fortere mot rødt felt ettersom måler er i bakkant av tank og 500 meter fra pumpa var det stopp :lol:

Vi var 3 båter og blikkstille så slep til land gikk krirkefritt, fylling av 239 liter, lufting og ankerdram.

Dette gir ca 24 liter pr time +/- 5% da farta ikke var konstant grunnet en med lik båt men med KAD 32 og vi måtte vente litt her og der :smiley:

 

Forbruk full fart: Kun noen minutter for å blåse ren motor. (har oppnådd 37 knop m/nysmurt bunn og 2 pers)

Redigert av Fjord-duden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...