Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?


Bergen dørk

Recommended Posts

Motortype: Innenbords, bravo 3 hekkagregat, bensin

Båttype: SeaRay 255 Sundancer (815cm total lengde, ca 2700 kilo)

Motormerke: 5,7L Mercruicer MPI Bensin

Morstørelse: 300HK

Forbruk ved ca 5 knop: 5L timen, 1L pr nautiske mil

Forbruk ved 27 knop, ca 44 liter i timen, 1,66L pr nautiske mil

Toppfart ca 38 knop, 75 liter pr time. Ca 2L pr. nautiske mil

Målt med gjennomstrømsmåler og GPS

 

Vet ikke om jeg har riktig propell, da jeg ikke oppnår mer enn 4600RPM. Motorleverandør oppgir maks turtall til 5000 - 5200 RPM som max turtall.

 

Noen som mener noe om en mindre propeller vil endre drivstoff forbruket?

Link to post
Share on other sites

Dersom man tar utgangspunkt i hastighet virker det nesten som det er ørlite mer økonomisk å seile med to vs en motor, i alle fall er ikke forbruket større med to motorer?

Hastighet er vel lite relevant her? Skal man utnytte en båt med dobbelinstallasjon optimalt mhp økonomi er min erfaring at man skal gå på en motor i lavest mulig turtall. Forutsetningen er imidlertid at man har en motorbestykking som muliggjør dette. Avgjørende vil være at man kan legge seg i et turtallsområde hvor motoren får gode levekår mhp. i første omgang kjølevannstemp. Dette er kritisk. Ligger man på så lavt turtall at motoren ikke oppnår skikkelig kjølevannstemp vil man på sikt ødelegge motoren med glasserte cylindervegger og gjennomblåsing.

 

Det optimale turtallet mhp. forbruk vil altså være lavest mulig, med bibehold av tilstrekkelig kjølevannstemperatur.

 

Lavest turtall for meg slik sett synes å være på ca 1500RPM. Her oppnår jeg drøyt 80 graders (83) kjølevannstemp, utmerket oljetrykk, lading osv. Motoren trives, og slik kan jeg gå time etter time, dag etter dag på fine sommerdager. Forbruket er 5l/t eller 0,83l/Nm.

 

Ønsker man å sammenligne forbruket til sap_2000 ved bruk av en og to motorer bør man altså først finne lavest turtall en kan gå med med bibehold av kjølevannstemp. Dette vet vi jo ikke, men gitt at det også ligger på ca 1500RPM ser en jo at forbruket her ligger på 1,65l/nm med en motor, og 2,22l/nm med begge.(1400RPM)

 

Ser man på tallene ved 1000RPM er de 0,84 henholdsvis 1,2l/nm.

 

Ved 1000RPM er altså forbruket 45% høyere med to motorer innkoplet kontra en motor.

Ved 1400RPM er forbruket 35% høyere med to motorer innkoplet kontra en motor.

 

Måler man forbruket pr time vil forskjellene selvfølgelig bli enda tydeligere. Legger man til at gange med en motor gir innpå en halvering av støy og vibrasjoner og en betydelig reduksjon i eksosutslipp er valget for meg svært enkelt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Motortype: Innenbords

Båttype: Bella 26 Falcon (2,7 tonn)

Motormerke: Cummins QSD 2.8 (Fuel syst Bosch CRS 2.0) Bravo 3X

Motorstørrelse: 230 HK

Forbruk ved ca 6,5 knop (1300 o/min): 4 l pr time/eller 0,61 l pr nautisk mil

Forbruk ved marsjfart 23 knop(2800 o/min): 25 l pr time/eller 1,08 l pr nautisk mil

Forbruk ved marsjfart 28 knop(3500 o/min): 34 l pr time/eller 1,21 l pr nautisk mil

Forbruk ved toppfart 34 knop(3800 o/min): 49,9 l pr time/eller 1,46 l pr nautisk mil

 

Etter husken lest av på SMART CRAFT instrumentet. Det siste tallet er antatt siden jeg ikke har prøvd det enda. Det har ikke vært mulig før nå å få full gass pga wirejustering.

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Dersom man tar utgangspunkt i hastighet virker det nesten som det er ørlite mer økonomisk å seile med to vs en motor, i alle fall er ikke forbruket større med to motorer?

 

Jeg stusset også over at forbruk pr. nm ved samme hastigheter i lavt fartsområde var veldig likt med en og to motorer.

Men jeg mistenker EVC systemet for å ljuge litt på lavt forbruk. Mao. at flow-meteret på EVC systemet ikke er helt nøyaktig ved så lav gjennomstrøming...

 

Grunnen til mistanken er at dette EVC displayet som var installert i denne båten også hadde en funksjon som telte antall liter brukt siden siste fylling (når den ble nullstillt).

Jeg erfarte at når det ble kjørt lange transportetapper i høy fart mellom 2 fyllinger og liter/time forbruket var høyt, så stemte antall liter brukt iflg. EVC panelet nesten 100% med antall fyllte liter ved neste tanking.

På de fyllingene med mye blandet kjøring og lav fart (og gjennomstrømning) med én og to motorer viste displayet alltid mindre enn reelt forbruk iflg. pumpa. Opp til ca. 10% mindre faktisk.

 

Så jeg aner at gevinsten med å kjøre med èn motor i lav fart er større enn det som vises i tabellen.

Uansett, ved å gå for en motor sparer du uansett timene på motor nr.2 som ikke gjør noe nyttig arbeid i disse hastighetene.

En bakdel med å gå for en motor med drev installasjon som denne var at servopumpen satt på SB motor og styringen ble blytung når man gikk kun med BB.

Løste dette med å bruke autopiloten og styre ved å trykke på knappene når man gikk med BB motor som ble brukt ved "utenbys kjøring". SB motor med servoen ble brukt i traffikert og trangt farvann.

 

 

EVC displayet. (hadde ikke bilde av omtalte visning av antall liter siden nullstilling)

img_1003.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Motortype: Innenbords m/drev

Båttype: Nord West 420

Motormerke: Volvo Penta D6-350

Motorstørrelse: 2x350 hk

Forbruk ved ca 8 knop: 15 l pr time/ 1,9 ltr/NM

Forbruk ved ca 21 knop: 88 ltr/time 4,2 ltr/NM

Forbruk ved marsjfart 27,5 knop: 100 liter i timen/ 3,7 ltr pr NM

Forbruk ved toppfart 33 knop: 138 liter i timen/4,2 ltr/NM

 

Nordwest 420/drev mest uøkonomisk mellom 10 kn - 22 kn og 30-33 kn

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å treffe en bryggenabo! Gratulerer med ny båt!!!

:)

 

Min 32 foter veier 7,8 tonn med halvfulle diesel tanker og kun litt utstyr. Vil tippe min veier tett oppunder 9 tonn ferielastet med alle tanker fulle...

 

Hvilke mål har du på din båt? LOA, Bredde osv?

36 Sedan er i hvertfall kjent som meget robus og "tung" båt etter mine erfaringer...

 

Takk for det :smiley: , min er 36` fra fenderlist til fenderlist, og skal være 4,05 bred. Skal få målt den snart vedr. registrering i skipsregisteret.

Link to post
Share on other sites

Hej EKA,

 

Mja mina värden är väl framtagna med varierande last i båten. Min båt har efterhand blivit ganska tung med diverse vikt i extrautrustning ss landgång, dubbla kättingspel, tvättmaskin och torktumlare, 435 kg batterier, dingie med motor, livflotte, TV-apparater, datorer, extra propellar mm.

 

Brukar be kranföraren om aktuell vikt när jag lyfter höst och vår och det hamnar numera kring 13,5 ton dry weight när bränsle och vatten dragits ifrån, dvs båten deplacerar 14 - 15 ton inklusive bunker.

 

Så ta angivna värden + - 5%.

 

Propellrar, jo 4-blad 24 x 30".

 

Max fart, tja det beror ju på båtens vikt och bottenrenhet bl a. Tycker ju att Princessen gör sig bäst som 'glidarbåt' och det är sällan jag stressar den i hysteriska farter men jag tror att toppfarten med nuvarande vikt ligger i intervallet 27-28 knop och max varv kring 2700 RPM.

 

 

Till REM:

 

Helt enig med Dig att det är ett absolut krav att motorerna arbetar på optimal temperatur dvs minst 80 grader, och jag har förstått av Dina inlägg att detta har varit ett viktigt kriterium för Dig.

 

För min del har jag emellertid aldrig upplevt att det skulle var problem att hålla temperaturen uppe, 80 grader arbetstemperatur får jag med motorerna på tomgång. Och visst brukar motorer normalt kunna hålla arbetstemperatur på tomgång? Har Du kollat att termostaterna är ok?

 

Beträffande ekonomikörning med en motor så är min erfarenhet att det skiljer ganska lite att köra 6 knop på en eller två motorer, och om man då tar hänsyn till det manövermässiga handikapp som det innebär att köra på en motor så väljer jag att köra med båda motorerna inkopplade. I hamn däremot så blir farten för hög med två motorer (c:a 4,5 knop) och då kör jag med en motor i taget (c:a 3 nop). Detta ställer emellertid betydligt större krav på rorsman vid situationer där man måste växla motor på grund av olika omständigheter.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motortype: Utenbords

Båttype: Galia 620 Cabin (Lengde: 20 fot / Bredde: 2,6 meter / Vekt: 1400-1500 kilo)

Motormerke: Johnson 140 4-takt (identisk med Suzuki DF140)

Motorstørrelse: 140HK

Forbruk ved ca 6 knop: 5-6 liter pr time/0,8-1,0 liter pr nautisk mil

Forbruk ved marsjfart 27 knop: 27 liter pr time/1,0 liter pr nautisk mil

Forbruk ved toppfart 33 knop: Hakke peil

Link to post
Share on other sites

........ Er det mulig ? Er du sikker BMP :confused: Det der hørtes svært høyt ut ...

 

Alle vil gi sin egen versjon av sannheten.... en gjennomsnitt diesel vil bruke gundt 200gram per HK time (nyere maskiner vil ha litt bedre forbruk... men kun prosenter). I Norge går man ikke ofte mer enn 4 timer med konstant pådrag, hvilket gjør at det er vanskelig å gi annet enn ens egen versjon av sannheten....

 

Vi har nesten 800 hk til rådighet.... og bruker lett 80 liter per time ...og også lett 120.... våre helgeturer blir fort 60 til 100 NM og denne illustrasjonen (somlegger inn en god sikkerhetsmargin) gir en liten indikasjon om hva som kan trekkes ut av maskinene våre....men realistisk så er dette mer interssant hvis en skal ta en tur på 100NM eller mer... Etter praktiske forsøk (over 27 timers gange), så fant vi ut at hvis vi går ned til displasement hastighet, så får vi fort en rekkevidde på over 650 NM

 

FuelFigures.gif

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Tror du virkelig at det finnes så mange som går med fullt gasspådrag i opp til 4 timer av gangen? Dette tror jeg er mye mer uvanlig enn vanlig...

 

Ok, mindre båter med outboard kanskje, men Princess 40, eller lignende? Men selv de små...hvor har du dette fra Divemaster?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du virkelig at det finnes så mange som går med fullt gasspådrag i opp til 4 timer av gangen? ......

 

Tror jeg sa at det var "uvanlig" .... og derfor blir det bare teoretisk forbruk som kan trekkes ut av en tabell... som min, Vi brukte vår for å kalkulere rekkevidde når en skal over lengre strekk... Da vi hentet vår båt var ferden mer enn 1200 NM, og da var det interessant.... Vi snakker også om noen lengre strekk i 2009 (300 NM +), og når en skal gjøre dette i ett hopp, så blir dette mer interessant.... Helgeturen blir av mindre interesse...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har lest både her og andre steder så tror jeg at jeg skal si meg

veldig fornøyd med forbruket. Dette er da en 20 år gammel Princess 36 Riviera

på rundt 40 fot som veier sikkert minst 10 tonn med ferieoppakning. Det sitter

2 stk Volvo Penta TAMD41A på 200hk hver. Var på 4 uker ferie i sommer

og fylte diesel et par ganger bare. Hver gang viste snittforbuket ca 15 liter i timen

pr motor på blandet kjøring med mye marsjing på parogtjue knop.

 

Denne båten har faktisk det samme dieselforbruket som vi hadde i bensin på vår

forrige båt, en mye mindre Bayliner 2655.

:flag:

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som ser at det høye forbruket på bensinbåter er blitt en myte, og at dieselbåter er blitt en dårlig investering i forhold?

Vi har selv bayliner 285(5) med 310 hk mercruiser 7,4 mpi. Denna har et forbruk på 25-liter i timen i 25 konp. Til gjengjeld kostet den 150 000 mindre enn om vi skulle ha puttet i den en diesel, blir noen liter bensin bare på sparte renter det :)..

Link to post
Share on other sites

Godt poeng, Odd Thomas. Og en annen verden støymessig med bensin. Hadde selv Chevy V8 i min gamle båt. Jeg savner virkelig den! Lastebilmotorlyd blir på ingen måte det samme. Men jeg må nok si at det nok på sikt er noe mer driftsikkert med diesel (nå Steyr-diesel). Og rent psykologisk drar jeg på lengre turer med litt bedre følelse hva økonomien angår. Og sikkerheten med tanke på brann er nok bedre med diesel. Men for all del - er man påpasselig når det gjelder lekasje, er det selvsagt trygt også med bensin. Man må selvsagt ha det i bakhodet med tanke på redningsutstyr for passasjerer, etc.

Redigert av WMB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men jeg må nok si at det nok på sikt er noe mer driftsikkert med diesel (nå Steyr-diesel). Og rent psykologisk drar jeg på lengre turer med litt bedre følelse hva økonomien angår.

 

Jeg har kviet meg for lengre turer, men det har vært pga rekkevidden. Jeg har følelsen av at diesel varer lenger. Jeg har hatt to båter tidligere, den siste med Yanmar turbodiesel, så jeg var virkelig skeptisk, men nå når jeg etter hvert har sett forbruket til de større dieselene, er jeg ikke så redd for dette likevel. En diesel holder nok noen 1000 timer lenger enn bensinen, men får bensin harakkurat passert 200 timer, så dette er ikke noe å grue seg til enda.

Link to post
Share on other sites

Vi har selv bayliner 285(5) med 310 hk mercruiser 7,4 mpi. Denna har et forbruk på 25-liter i timen i 25 konp...

Flott at du er fornøyd med bensinmotoren og forbruket ditt, men ikke får å kverulere på dette (selv om det vel er det jeg nå gjør :wink: ) Men at du klarer å marsje i cruisingfart på 1 liter bensin per n. mil med denne comboen virker for meg svært rart, har selv erfaring med 7,4 literen til mercruiser i 23 fot sea ray, samt 5 literen i en 21 fot sea ray, dog disse var forgassermotorer. Og her vet jeg nøyaktig hva forbruket var.

 

Meg fortalt er at en moderne insprøytningsmotorer er 15-20% gjerrigere på forbruk kontra forgassermotoren, en forgassermotor bruker typisk ca 0.28 liter per hk/time, det stemmer også svært bra med det jeg har målt med forbruksmålere... 7,4 literen min på 330 hk til 95 liter i timen på WOT, og 5,0 literen på 220 hk til 63 liter i timen på WOT.

 

Dersom en regner at innsprøytningsmotoren i beste fall er 20% gjerrigere vil det gi ca 0.23 liter per hk/time (bare 0.02 liter per hk/time mer en moderne diselmotorer!!!), dvs motoren din på WOT vil ligge på ca 72 liter i timen ved uttak av 310 hk.

 

I 25 knop med 30 fot båt vil jeg anta du tar ut minst 200 hk av motoren din, forbruket vil dermed bli 0,23x200 = 46 liter i timen.... Dersom jeg virkelig tar feil og den virkelig bruker 25 liter ved 25 knop, tar du da i såfall ut 108 hk av motoren utfra de forbruk per hk/time jeg her opererer med, og da ville jeg være svært nyskjerrig på toppfarten ved 310 hk :yesnod: arrester meg gjerne om jeg tar feil, men det tror jeg ikke :rolleyes:

 

Ellers er jeg ganske ihuga bensinmotor interresert selv, selv om siste båten ble med diesel.

Link to post
Share on other sites

Dersom en regner at innsprøytningsmotoren i beste fall er 20% gjerrigere vil det gi ca 0.23 liter per hk/time (bare 0.02 liter per hk/time mer en moderne diselmotorer!!!), dvs motoren din på WOT vil ligge på ca 72 liter i timen ved uttak av 310 hk.

 

I 25 knop med 30 fot båt vil jeg anta du tar ut minst 200 hk av motoren din, forbruket vil dermed bli 0,23x200 = 46 liter i timen.... Dersom jeg virkelig tar feil og den virkelig bruker 25 liter ved 25 knop, tar du da i såfall ut 108 hk av motoren utfra de forbruk per hk/time jeg her opererer med, og da ville jeg være svært nyskjerrig på toppfarten ved 310 hk :yesnod: arrester meg gjerne om jeg tar feil, men det tror jeg ikke :rolleyes:

 

Ellers er jeg ganske ihuga bensinmotor interresert selv, selv om siste båten ble med diesel.

 

Neida, ikke provoserende, ejg er vant til å måtte forsvare forbruket.

Det er ikke langt unna sannheten med 72 liter på topp. Kan tenke meg vi klarer 36 knop på ferieturer. Jeg har kvitteringer med påført timeantall, men håper jeg slipper å scanne inn dokumentasjonen for å bli trodd.. Det er fsktisk så bra å jeg er overasket selv..

Link to post
Share on other sites

Legger ut mine data på en "oldtimer bensin". I 08 sesongen fylte jeg 467,16 liter bensin. Tilbakelagt distanse samme sesong 360 NM med blandet kjøring, stort sett med ferielast. Er i grunnen fornøyd med forbruket, selv om jeg sikkert kunne ha kjørt mere økonomisk. Dette blir grunnlaget for mitt forbruk under :smiley:

 

Motortype: Innenbords

Båttype: Winrace 22 (1,4 tonn)

Motormerke: Volvo Penta AQ 151 A (1986 mod.)

Motorstørrelse: 146 på veiva - 135 HK på propellaksel til 290 drevet

Forbruk ved ca 6,5 knop: Vet ikke

Forbruk ved marsjfart 4000 rpm. 22 knop: ca 1,30 l/nm

Forbruk ved toppfart: Har aldri målt

 

Mvh

Styrbert

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...