Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?


Bergen dørk

Recommended Posts

Fairline flybridge, anslagsvis 14-15 tonn normalvekt 2xVP D6/435. 115 l/h v/marsjfart 24,5-25 knots. ca. 2920 rpm. (Ca. 4,6 liter pr. nautisk mil).

 

Antakelig 170-180 l/h ved full fart og nysmurt båt 32 knots, men det er egentlig uinteressant siden det kun forekommer for meget begrensede perioder innimellom. Alt over 8-8,5 knots kan man nærmest like gjerne kjøre med marsjfart økonomisk sett ut i fra forbruk pr. tilbakelagt distanse. Svært rimelig ved 6-7 knops fart.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stor forskjell fra Fairline til vår Azimut, hvis det stemmer.

 

Ifølge Motorboat only bruker vår på marsj 76 liter på ca 24-25 knop. Maks 32-33 skal være 149 liter.

2x385 hk. Azimut 42. Dette ifølge en test de gjorde.

 

Jeg har aldri målt og kommer ikke til å måle heller. Det bruker det motorene trenger. Men er fint vær så putter vi. På transportdistanse til Dk osv så gir vi gjerne på.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Sunseeker 35 SanRemo, 2x230hk, 7tonn. Økonomisk cruise 25-27knop ca. 50 liter pr time.

Godværs fart 6-7,5knop, ca. 1 liter pr nautisk, har ikke målt, men stemmer bra med totalforbruket over 3uker på ferie, hvor jeg vet ca. hvor lenge vi har ligget i plan.

Link to post
Share on other sites

Fairline flybridge, anslagsvis 14-15 tonn normalvekt 2xVP D6/435. 115 l/h v/marsjfart 24,5-25 knots. ca. 2920 rpm. (Ca. 4,6 liter pr. nautisk mil).

 

Antakelig 170-180 l/h ved full fart og nysmurt båt 32 knots, men det er egentlig uinteressant siden det kun forekommer for meget begrensede perioder innimellom. Alt over 8-8,5 knots kan man nærmest like gjerne kjøre med marsjfart økonomisk sett ut i fra forbruk pr. tilbakelagt distanse. Svært rimelig ved 6-7 knops fart.

Hei. Det forbruket som du oppgir her, hvor henter du infoen fra. Har du forbruksmåler i din båt?

Link to post
Share on other sites

Motortype: 2 x Innenbords m/akslinger
Båttype: Fairline Corniche 31
Motormerke: VP TAMD 41A, diesel
Motorstørrelse: 2x200 hk
Forbruk ved ca 7,5 knop: 1,5 l/nm (ca. 12 l/t)
Forbruk ved marsjfart 21 knop: ca. 60 l/t
Forbruk ved toppfart 25 knop: ca. 100 l/t (har jeg hørt, men har aldri målt selv)

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Motortype: Utenbords

Båttype: Gilbert 21

Motormerke: Mercury xr2 2.5l

Motorstørrelse: 200hk

Forbruk ved ca 5 knop: 6L pr time/eller pr nautisk mil

Forbruk ved marsjfart:30knop 37l pr time/eller pr nautisk mil

Forbruk ved toppfart: 63knop 85L pr time/eller pr nautisk mil

Link to post
Share on other sites

Hei. Det forbruket som du oppgir her, hvor henter du infoen fra. Har du forbruksmåler i din båt?

Forbruksmåler ja. Det er også verifisert opp mot faktiske målinger gjort på flere langdistanseseilaser med toppede tanker som utgangspunkt, kjørt med konstant marsjfart til tilnærmet tomme tanker og fullbunkret igjen etter "gamlemåten". Så det stemmer godt. Har motordataene inn til Raymarinesystemet gjennom VP-NMEA converter som ble montert i ettertid.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tar opp denne tråden på nytt...

 

Min Nordkapp Enduro 605 har et forbruk på 4,8-4,9 nm/galon, dette etter litt høydejustering og Raker II/22" propell. Jeg hadde 2 personer om bord og 3/4 med bensin samt en god del last (fiskeutstyr, vannkanner, anker +++).

 

Hva blir dette forbruket dersom du gjør dette om til liter pr nautisk mil (nm)?

 

Amerikansk galon = 3,785412 liter, deler du dette på antall nm (4,9) så får du vel hvor mye den bruker pr nm. Fant da ut at dette blir 0,77 liter. Dersom dette er rett så ser det jo bra ut...

 

 

 

 

 

  Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Fairline 36 Turbo, ca 10-11 tonn ferielastet, 2xVP tamd 60 C (255x2 hk). I år har feriefarten vært 8-9 knop, og det har gitt et samlet forbruk på 16,7 liter i timen ved siste fylling. Det synes jeg er akseptabelt for denne båten, selvom motorene arbeider lett i denne farten. Målingen har foregått over 51 motortimer, og viser omtrent det samme som jeg noterte i fjor.

Link to post
Share on other sites

Vi har i år hatt 7 ukers båtferie, fra Son og nesten til Göteborg, og vi har gått 294Nm og 44timer. Snitthastighet 6,7 knop.

Vi tanket opp diesel på vår Saga 27 i Fuglevik en time syd for hjemmehavnen Son, og fylle opp igjen samme sted på hjemturen.

Da gikk det på 227liter (kr.2450). Det vil si 5,4l/t eller 0,8l/Nm. Ikke dårlig det?
 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da gikk det på 227liter (kr.2450). Det vil si 5,4l/t eller 0,8l/Nm. Ikke dårlig det?

 

 

Hehe, nei det er ikke dårlig ! Jeg oppnår omtrent det samme i den farten med min, men jeg legger meg som regel i 7,5 knop på 1800-1900 omdr. og da ryker jeg på ca 7 l/t. Går ann å kjøre i noen timer da !

Link to post
Share on other sites

vi må legge inn fart her også, om man tusler på tomgang/skrogfart er jo ikke 0,8 fantastisk, men om man har det i plan som jeg jeg gjetter john_kr har er det bra ;) 

 

På tomgang, 4 knop bruker jeg  1.8 liter i timen ca... men man går jo ofte i plan, og er jeg på full gass går det hele 200 i timen ;) 

Link to post
Share on other sites

Jeg har årssnitt på rundt 6,5 kn og ca det samme i liter/ time.

Ikke dårlig det for en låvevegg på 12 tonn.

 

Når vi kom til Kr Sand måtte 2 vennebåter tanke med tanke på overfart til DK. Vi hadde da kjørt ca 190 nm.

De fylte hhv 750 og 830 liter. På samme tidspunkt hadde vi brukt 202 ;-)

Vi har holdt følge nedover, men de dro på litt innimellom.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder forbruket på vår Saga 27 (med en 44Hp 1,6liters Yanmar 4JHE fra 1986), kunne jeg sikkert redusert det ytterligere ved å holde lavere fart. Vi går nemlig mye i rundt 7,2knop og et turtall på 3200RPM. Maxfart ligger på 7,5knop og 3600RPM. Det hadde vært artig med en drivstoffmåler slik at jeg kunne sett forbruket til en hver tid med forskjellig pådrag. Men å anskaffe slikt, har det aldri blitt noe av.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tipper du hadde halvert eller mer om du går på ca 6kn LarsH.

 

Jeg ser forbruket live (CR motor) og har kalibrert etter faktisk fylte liter.

Ellers får man jo kjøpt flowmålere for tur/ retur.

 

Båten min mer enn dobler forbruket pr nm fra 6,7 til 7,5 knop. Omtrent der den møter veggen begynner bølgene å bli mer enn 15-20 cm. Går jeg opp til 8,5 blir en ny dobling eller mer.

I all den tid jeg ikke kan komme i plan og tre-firedoble hastigheten blir det meningsløst for meg fyre for kråkene for å vinne en knop.

 

Tipper mange ikke har den fjerneste anelse om hva båten de har bruker på de forskjellige hastigheter om de ikke har forbruksmåler.

Virker hvertfall slik når man ser rundt seg og ser hopetall med både snekker, planende båter og depl båter som går med nesa i sky med 2-3 dobbelt forbruk kontra om de hadde dratt av en knop eller to. Gjerne innaskjærs i sund og mindre leder. Hadde nok laget 1/3 delen av hekksjøen om de dro av bare litt også

 

Da er det bedre å komme seg opp i plan og bruke det samme pr time, men tre-firedoble hastigheten om man er utenfor 5 kn sona.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke spesielt glad i å måle forbruk når jeg er på tur, men fikk en liten pekepinn hjem fra Tønsberg til Leangbukta Asker. Det blir veldig ca tall, da jeg ikke har forbruksmåler, men omkring 150 liter via Son. Sakte fart fra Tønsberg til Vallø, og cruising i 22 knop resten. Gir et forbruk på rundt 3,5 liter pr. nm. Båtbalje på 4 tonn og 30 fot med en nusselig V8 bensin. Svært sjelden vi ligger i plan så lange etapper. Ligger nesten alltid under 7 knop. Og helt korrekt som det skrives over her. Jeg bør ikke over 7 knop hvis jeg skal tenke økonomi. Da begynner den å grave og brøyte.

 

Så da kan du glise enda bredere når du fyller tanken neste gang sap_2000......

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det, jo større bensinregning, jo bedre er det, stor regning = fantastisk

Dette betyr du har 1) kost deg masse 2) brukt båten masse 3) alt har faktisk fungert.

 

Rekorden er 60.000 i drivstoff på 4 uker i juli/august, husker ikke antall timer med maskin i gang, men det var endel, men klart når man finner ut a lunsj i tønsberg, oslo, smøgen, arendal osv er gøy når man holder til i langesund blir det mye gøy. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min båt er en Scand Baltic 85-modell med 99-modell VP KAMD43P-motor med snaue 1100t kjørt.

 

I sommerferien i år hadde vi jolle og kajakk med oss på turen fra Tønsberg til Kristiansand.

 

På første strekning fra Tønsberg-Arendal gikk vi stort sett i 15knop ved ca 3200rpm. Brukte da 25l/t og 2l/nm.

 

På neste strekning fra Arendal til Kristiansand og opp igjen til neste fylling i Grimstad var det mer varierende pådrag og vi endte opp med ca 11l/t og 1,7l/nm.

 

Dette er ganske nøyaktige tall da tanken var full før vi startet og timeteller fra motor er benyttet sammen med avstandsmåler fra kartplotter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i år loggført fra 4,41 l/nm til 4,74 l/nm. Det blir en del når man seiler noen hundre nautiske mil i løpet av ferien. Årets tur på 2 1/2 uke kan jeg tenke meg har vært 5-600 nm uten å ha loggdataene foran meg her. Det positive er vel at drivstoffprisene jevnt over er lavere i år enn i fjor. Enda ikke bunkret for over 10 kroner literen, laveste har vært under 9 kr.

Link to post
Share on other sites

Min båt er en Scand Baltic 85-modell med 99-modell VP KAMD43P-motor med snaue 1100t kjørt.

 

I sommerferien i år hadde vi jolle og kajakk med oss på turen fra Tønsberg til Kristiansand.

 

På første strekning fra Tønsberg-Arendal gikk vi stort sett i 15knop ved ca 3200rpm. Brukte da 25l/t og 2l/nm.

 

På neste strekning fra Arendal til Kristiansand og opp igjen til neste fylling i Grimstad var det mer varierende pådrag og vi endte opp med ca 11l/t og 1,7l/nm.

 

Dette er ganske nøyaktige tall da tanken var full før vi startet og timeteller fra motor er benyttet sammen med avstandsmåler fra kartplotter.

Litt vittig at en Baltic med en motor har omtrent samme forbruk som vår båt med to motorer. Har to kad42, ved 3000-3100 har vi 24-27knop og ca 25liter pr. motor. 2l pr nautisk, timeforbruket etter 2uker med blandet kjøring var 12,15liter. 

Båten er 35fot og 7tonn. Litt høyere vedlikeholdkostnader har vi, men gjør det meste selv..

Link to post
Share on other sites

Totalforbruk pr time mine båtmotorer gjennom hele sesongen og over flere år med all slags kjøring, husk at de blir brukt nokså forskjellig i grunnen:

Coaster 16 med Yamaha F60 ca 5 liter i timen i snitt.

Ibiza 20 Touring med Suzuki 150 firetakter, ca 10 liter i timen i snitt.

Stormway X-17 med 200hk Mercury, ca 10 liter i timen i snitt. Pluss 1,2 % olje.

Marex 270 Estremo D6 350 ca 7-8 liter i timen i snitt.

GH 11 med 30hk totakt Mercury ca 5 liter i timen i snitt (pluss ca 1,5% olje).

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg fylte tanken på Prelude i Stavern, og deretter i Grimstad nå idag. Hele strekket ble dessverre kjørt for motor, pga vekselvis fraværende vind og sterk motvind. Snittfart ca 6 knop. Fylte 18 liter, 13 timer, det skulle bli ca 1,38 l/time, eller ca 0,23 l/nm.

 

Med andre ord ikke mange hundrelappene i året.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder drivstofføkonomi betyr hastigheten allt. Båttype, vekt og størrelse derimot betyr lite så lenge man beveger seg i deplasementsfart. Ser at Lars H. går på 0,81 l/Nm med Trudelutt. Det samme gjorde jeg med gamle P35 Escada på 8,5 tonn. Gikk da gjerne på en maskin i 6,5 kn.

Nåværende Escada på 14,5 tonn og 43 fot bruker 1,1 l/nm ved 6,4 kn. med en maskin avslått. Førte nøyaktig logg siste ferie og forbruket da på hele turen var 2,38 l/Nm. Utseilt distanse var 376Nm og av dette gikk vi 128Nm eller 34% i 24kn.

 

Om man har stor eller liten båt, cabincruiser, snekke, trawler eller halvplaner, forbruket er omlag det samme så lenge man beveger seg i deplasementshastighet. Jeg sier omlag fordi en båt med fortrengningsskrog naturlig vil være mer effektiv i slike hastigheter enn feks. en planende cruiser. Allikevel forskjellene er i det store og hele marginale og betyr vel egentlig lite i den store samenhengen.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Marieholm 261 Seilbåt  2,6 tonn

Beta 14, innenbords diesel. 13,5hk

Darglow 13x8 trebladet vridbar propell

 

Forbruk ved 3kn: 0,5L/t @ 1000rpm

Forbruk ved 5,5kn marsjfart: 0,9L/t @ 2100rpm

Forbruk ved 6kn: 1,3L/t @ 2500rpm

Toppfart 6,3kn: 1,8L/t @ 3000rpm

 

Ikke akkurat noen budsjettdødare...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...