Jump to content

Kajakk-tråden


TideRace

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med å bygge egen kajakk i glassfiber/karbon/kevlar(Aramid)?

Nei, det har jeg aldri begitt meg ut på.

Det ultimate byggverket er i så fall en "grønnlender" bygd over spanter og duk/ skinn,

men den drømmen kan kun realiseres dersom jeg får med kyndig hjelp og støtte.

 

Ellers er Nelo Amassalik en utrolig fin båt, med gjennomført og kjent Nelo-kvalitet i alle detaljer.

Amassaliken er en utrolig flott langtursbåt som du gjerne padler langt og lenge i,

og den har et raskt og forutsigbart skrog i sjøen.

Videre har den både høy primær- og sekundærstabilitet.

Dessuten er den pen, den har flotte linjer og et tiltalende design.

Hjertesukket; Hvorfor solgte jeg min ?? :cryin::headbang:

Dette er i utgangspunktet en glassfiberbåt, men som også kan leveres i carbon.

Meget bra båt som sikkert hadde vært et godt utgangspunkt for selvbygg!

Her har du et bilde av den:

 

nelo_amassalik1.jpg

Link to post
Share on other sites

Noen som har forslag på hvordan man får med seg kajakk på tur? Ser ikke for meg at den kan legges på badeplatformen (har for liten båt til det). Er ikke sikker på om jeg vil ha 5 meter kajakk på fordekket heller. Vi har ikke slikt "lagerrom" på taket som Roald har til joller og annet man har med seg.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om jeg vil ha 5 meter kajakk på fordekket heller....

 

Dagger Bayou er en bastard som det faktisk går an å bruke.

Den er kun 3.25 m lang og burde derfor kunne legges på tvers bak på badeplattformen?

Slike kajakker blir ytelsesmessig alltid et kompromiss, men absolutt brukbare til lettere oppgaver og turbruk på godværsdagene.

Dagger er ellers et kjent og velrennomert merke, som leverer gode og sjøsterke havkajakker.

 

Se bilder og omtale HER.

 

Og her har du noen BRUKERERFARINGER.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle sjekke ut Necky'en som var nevnt ovenfor. Vi er ute etter en kajakk til hytte/mosjon for en familie med to "barn" på ca. 20 år. Bør ha mulighet for å tas på biltaket. Har også fått anbefalt Coastline, og jeg ser at den er vesentlig lettere. Vekt er jo et betydelig poeng, da??

Link to post
Share on other sites

... Har også fått anbefalt Coastline, og jeg ser at den er vesentlig lettere. Vekt er jo et betydelig poeng, da??

Coastline har fine kajakker. De er så vidt jeg husker danske, og lager modellene Coastline og Coastrunner, hvor Coastline er "havkajakk"-utgaven.

Jeg vil kanskje kalle modellen en lett tur-/ skjærgårdskajakk, da den neppe er laget så robust og heller ikke har det lastevolumet som for eksempel Narpa. Om du har bruk for dette er en annen sak.

Coastline er laget i glassfiber (tror de er vakumstøpt) og derav mye mindre vekt enn båter i polypropylen.

Det jeg har hørt om disse er udelt positivt, også når det gjelder stabilitet.

Stabiliteten (primær- og sekundærstabilitet) i kajakker varierer fra ekstremt høy til ekstremt lav og er noe av det viktigste du må sjekke ut i forhold til brukernivå, spesielt dersom det er nybegynnere og "feriepadlere" som skal trives med kajakken.

Forskjellen til f.eks. Narpa vil være annet og mer sårbart rorsystem (Coastline har vel styrepinne og underliggende fast ror??), Narpa er kanskje mer robust (polypropylen og oppvippbart "isror"), men veier igjen mer.

Prismessig tror jeg Necky`en er en del billigere tatt i betraktning tilbudet som Roaldbj viser til over.

Å eie og padle disse handler nok først og fremst om hva du liker best og begge er sikkert gode valg.

 

Coastline:

coastline.jpeg

 

Necky Narpa:

neckynarpa.jpeg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, dette er kjekt.....

Jeg har lenge lurt på en Boreal Design, Inishuk tror jeg den het det er den de brukte i 71 grader nord i fjord.

 

Du tenker nok på Inukshuk.

Boreal Design er canadiske, har gode og gjennomtenkte løsninger, høy byggekvalitet, men prismessig i det høyere prissjiktet.

En bekjent har (hatt?) denne og det er en rask og velpadlet havkajakk.

Boreal er blant annet kjent for veldig gode "sits" (sete), noe som sikkert også gjelder denne.

Jeg er usikker på om dette er en kajakk for helt nybegynnere, men du skal sikkert ikke ha mange timene før du trives. Den har stort volum som tilsier at den bør tåle mye last, men samtidig betyr dette at brukeren gjerne kan veie noen kilo. Er du av den "lette typen" og velger denne er det kanskje lurt å legge noen kilo sandposer under lukene foran og bak for å øke stabiliteten til å begynne med. Tipper denne egner seg best for personer med ca. 80 kg ++.

Dette gjelder for eksempel også Hasle Execusion, denne har det samme store volumet og stor cockpit som Inukshuk og er derfor best egnet til litt større/ tyngre personer.

 

Boreal Inukshuk:

inukshuk.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for fint svar...

... ikke skal selge...hehehehehe

... så da er vel dette en grei båt? :sailing:

:lol: nei, jeg skal ikke selge noen ting.

Jo, Boreal er skikkelige kvalitetsbåter, ingen tvil om det.

Ut fra din vekt/ høyde høres det også ut som et godt utgangspunkt.

 

Det beste er å få låne/ teste en maken båt, bruk isåfall litt tid på å gjøre deg opp en mening om:

Sitter du godt (dette er viktig!)? Føles rorpedalene gode og naturlig.- god benstilling for disse?

Balanse? Hvordan er plassen i cockpit? Hvordan føler du primær/ sekundærbalansen?

Har du kontakt med sargen? Dette er kanten rundt cockpit - du bør sitte tett på sargen, men ikke trangt, dette for å styre balanse og båtens bevegelser i sjø med hofte/ overkropp. Dette er helt nødvendig dersom du skal utføre rulle.

Kajakk er også mye følelser, så liker du den, - kjøp :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... Jeg antar det blir en Classic Seabird B4. Denne finnes både i hel og 3-delt versjon.

Hva er pro & contra til hel vs. 3-delt?

Hei Roaldbj!

Seabird B4-åren er en lett og god classic-åre i hel karbon. Jeg har denne selv.

En test (hvor den gikk til topps) beskrev den ganske treffende som "Kaviar og Champagneåre til Brus- og Pølsepris"

 

Jeg foretrekker hel åre fordi:

  • Den har ingen svake punkter i overganger.
  • Karbonskjøter kan være skjøre og bli flisete etter mange monteringer/ demonteringer.
  • Ingen svake punkter i forhold til å knekke (karbonfibrene er ubrutt i hele årens lengde)
  • Det er ingen låsemekanismer som kan gå i stykker eller korrodere (fjærer, gjenger, stoppknapper, osv)
  • Ingen "kjippepunkter" som glipper eller "kjipper" under belastning, en hel åre er og blir helt stum under bruk.
  • På en hel åre er vinkelen mellom bladene fastlåst. På noen typer skjøtemekanismer kan vinkelen forskyve seg.

Eneste contra som jeg ser:

En delt åre tar mindre plass under oppbevaring og transport.

En åre er typisk ca. 220-225 cm lang og denne må oppbevares et fornuftig sted.

Kan åren deles i to eller tre deler kan den for eksempel lett oppbevares i kajakken under transport og lagring.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..hvor mange kilo kajakk-vekt må til før vekt er et problem mht å få kajakken opp på biltak?

Det kommer an på hva slags bil du har og hvilken type kajakkstativ du velger?

Jeg løfter båt på 25 kg opp på min stasjonsvogn og den er ikke spesielt lav.

Jeg bruker Thule-stativ på takrailen og kajakkholdere fra Biltema på begge sider (til to kajakker).

Biltema`s kajakkstativ fungerer helt utmerket, men de er høye, så du må løfte litt ekstra for få båten over og opp i krybba.

Thule har en type kajakkholdere som er mye lavere, men de koster dobbelt så mye (ca. 1000,- pr sett).

Det går også an å få kjøpt en rulleanordning (fra Thule?) til å sette på bakre grind.

Da kan du sette baugen på kajakken opp på denne og skyve den framover og inn på fremre krybbe foran på bilen.

Denne løsningen passer kanskje best på stasjonsvogner.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Mits. Outlander, mao. en forholdsvis høy bil. Hvis man er to er det sikkert greit, men håpet er jo at fruen skal bli så fortrolig med dette at hun drar ut alene. Og da ser det ut til at vi kanskje bør tenke litt på vekta. Eller så får jeg sjekke om ikke jeg kan legge en kajakk på båtplassen der vi har "vanlig" båt! Takk fortips og tanker fra de som er mer vant med utfordringene!!

Link to post
Share on other sites

Da forstår jeg at denne fra Biltema er brukbar, art nr. 34-229, kr. 499.

Jo, med litt modifisering fungerer disse veldig godt.

Siden jeg har et egen takstativ til kajakker, tas kajakkholderne aldri av selve Thulestativet.

Derfor har jeg byttet ut håndskruene med skikkelige stoppmuttere (det er vel det disse mutterne heter...?) med skiver under (4 stk pr feste).

Jeg har snudd bøylen som går rundt Thulestativet slik at gjengene står oppover (istedet for ned som originalt) og satt på skive og stoppmutter på toppen.

 

Så det viktigste:

Reimene som ligger i esken er helt ubrukelige. Biltema er Biltema... :wink:

Årsaken er at kroken på reimene som skal stikkes inn i et festepunkt på kajakkholderen er altfor grunn.

Jeg tør ikke bruke dette festet i frykt for at kroken skal glippe ut under fart.

Ta en titt på dette når ekvipasjen står på bilen, så forstår du fort hva jeg mener.

Kjøp i stedet 2 stk Spennbånd, 3 meter. artikkel nr. 34-273. kr. 19,90 pr stk.

Denne hiver du over kajakken, under takgrinda bak og tilbake igjen, under grinda igjen på forsiden og stram til.

Da får du to "tørn" over kajakken ved hvert festepunkt og spennbåndet holder mot under grinda og ikke i selve kajakkfestet.

Nå fremstår det hele mye mer solid, og alle svake punkter i forholdt til Thule`s dyrere feste er eliminert for en 50-lapp ekstra.

 

Montèr festene med 30 cm avstand (mellom de sorte platene som hviler mot takstativet.

Det regner jeg med er grei bredde for Narpa`en.

 

Som du ser har jeg et feste med håndskruer (nr to fra venstre).

Årsaken er at jeg skal kunne regulere bredden på det ene festet fordi jeg har flere kajakker.

kajakkstativ.jpg

 

Her ser du hvordan stoppmutterne er festet på oversiden:

kajakkstativ1.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt to kajakker før (Hasle Explorer og Prijon Millenium) men disse ble solgt grunnet for lite tid til bruk. Håpet nå er å finne en brukbar kajakk som er liten og lett nok til å ha på dekket av seilbåten min på 32 fot. Synes ikke dette er lett. Har vært noen gode tips i denne tråden men tar gjerne imot flere. Ser det finnes korte, lette treningskajakker samt de typiske rekreasjonskajakkene. Problemet mitt er at jeg synes rekreasjonskajakker er latterlig priset i norge. En kajakk som ligger på 350 dollar i usa skal de ha 8000 for her. Skjønner jo at frakt koster men er lite lysten på å bli lurt.

Link to post
Share on other sites

Synes det var tungt å løfte kajakken oppå taket, det jeg gjorde var å gå på biltema og kjøpte en slik sak som en bruker til å løfte glass ol. med, altså et håndtak med to vakuum labber under, så kjøpte jeg en rulle som brukes på båthengere (fremdeles biltema), lagde en bøyle til rullen og brukte rørklammer av plast til å feste dette på "vakuumhåndtaket" så var det bare til å suge dette fast bak på biltaket (jeg har en Opel Combo) og i kombinasjon med Thule kajakk holdere var det bare til å sette baugen på kajakken på rullen og skyve den inn i bøylene.

Det jeg synes er det tøffe med dette er at jeg kan ta det fort av og på og bruke det på andre biler uten skruing.

Redigert av Alvine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpt meg kajakk i dag. En Dagger Fiesta. Er kanskje mer badeleke enn kajakk, men bruken blir nok mest bare koseturer på en times tid i nærområdet rundt båten når jeg er på tur. Kostet egentlig 7800 men var halv pris på alle varer i butikken. De hadde en til om noen flere skal ha. Var på Happy-sjappa i Vågsbygd i kr.sand

Link to post
Share on other sites

Flott Sebaldus, med D5L har vi kanskje en liten mulighet til å finne fram med kajakken.

Men jeg er ikke sikker.

Jeg får trolig hentet min kajakk til uka - forutsetter at jeg får ordnet stativet fra Biltema først.

Her er litt inspirasjon: http://www.vildmarksliv.dk/pages/billedark...serieGuid=18619.

Det blir nok belastning på BP når jeg skal legge ut mine kajakkbilder fra Syd-Koster til sommeren?

Håper at min generelle kondisjon også kommer padlingen til nytte.

 

Er det noen som kan angi gunstige øvelser som er lurt å starte med for å forberede kroppen på padling?

Jeg er 5 ganger i uka på et svært treningssenter med tilgang til de fleste treningsapparatet og kan gjerne legge inn ekstra apparater.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...