Jump to content

Kajakk-tråden


TideRace

Recommended Posts

Fantastisk svar Phoebe, takker og bukker, setter pris på dette!

 

 

Balanse kommer med trening. Etter 2-3 turer regner jeg med at du føler deg mye tryggere.

Men ta utfordringene stegvis, og unngå bølger og vind inntil du er klar for "next step".Ikke bruk spruttrekket de første gangene.

 

Godt å høre, er blitt bittelitt bedre for hver gang.Har ikke vært ute i noe vind men 10+?? cm bølger fra siden er ennå en STOR utfordring fikk jeg føle siste turen.Boka bestilte jeg etter jeg så Roald anbefalte den men har ikke fått den ennå.Samme gjelder ved å se meg rundt, da svikter balansen, som foreksempel når jeg snudde meg for å se om roret sto rett, båten svinga jo så fælt, da blei det nok en svømmetur.

Har ikke brukt trekket ennå etter å ha fått samme råd fra andre.

 

Åren din er ikke for kort, men jeg mistenker at du holder den feil. Hold åra over hodet med overarmene rett ut fra kroppen og ca 90 grader vinkel i albueleddene oppover. Denne bredden er et godt utgangspunkt. Øker du bredden, får du noe lavere, stødigere og seigere padletak, et smalere grep vil gi en raskere padletakt og høyere åreføring. Forsøk litt bredere grep og lav åreføring i begynnelsen , da har du best kontroll.

 

Dette skal jeg sjekke, prøve neste tur, jeg har åra stilt lik hvis du forstår, hvis jeg stiller dem skrå slik at jeg må vri for hvert tak føles det hele helt merkelig og helt FEIL, kompisen som også er helt fersk har sin åre vridd og synes rett er helt pyton.Han har nok litt mer talent for han har ikke svømma ennå.

 

Du nevner at du har problemer med styrepedalene? Disse skal sitte fast når du tråkker på dem med fotballene og du styrer med tærne.

Sjekk låsemekanismen i bakkant. Er pedalene riktig justert i forhold til benlengden din? Hvis de sitter for nærme (for kort avstand) kan dette skje som du beskiver. Fotstøttene skal ha så lang avstand at du i avslappet stilling sitter med svakt bøyde knær (ca. 40 grader) som ikke går over sargen (kanten på cockpit).

 

Ja jeg synes det er litt styr å stille inn pedalene, Når det føles bra er dem ca som du skisserer her tenker jeg.De sitter fast når jeg tråkker men kan dra dem til meg uten at det er noen lås den veien, når jeg tipper og svømmer inn til nærmeste svaberg hadde det vært greit hvos de var på plass, er ofte litt kronglete å tømme båt, deretter stille på pedaler mens en står der på bergkanten.Regner med jeg drar dem med meg idet jeg kommer meg ut av kajakken.

 

Nesten alle kajakktyper har enten ror eller skeg (en liten oppvippbar kjøl). Roret er ikke først og fremst ment å svinge med, men skal som kjølen hjelpe deg med å få stabil kurslinje. Kajakker påvirkes av sidevind og strøm og det er lettere å padle rett fram hvis du bruker roret (eller skeg) for å korrigere kurslinjen. Hvis kajakken dreier til den ene siden når du padler rett fram uten roret nede og du ikke kan skylde på vind og strøm, har du feil teknikk.

 

....Teknikken er HELT sikker feil men det bør det vel gå bra å lære seg litt bedre.

 

Ellers vil jeg bare si at jeg koser meg med padlinga, har prøvd å padle i et trangt sund med mye strøm, holdt balansen men styringa var det ikke jeg som bestemte, på vei tilbake motstrøms heiv strømmen meg rett i land så jeg brukte henda og drog meg langs land gjennom det verste stykket deretter klarte jeg med 150 i puls å komme meg videre mot strømmen...

 

Egentlig synes jeg vel det er litt vel kaldt med disse svømmeturene ennå men våren kommer jo nå så da regner jeg med alt blir litt koseligere.

 

Takker igjen for svaret ditt Phoebe, mye å ta tak i der.

Link to post
Share on other sites

...Havkajakker har også ofte mest volum i forskipet og det er her du har størst effekt av å legge litt ballast. Prøv gjerne med 20-25 kg i skottet foran og 10 kg bak de første gangene...
Jeg antar at du er kajakkinstruktør Phoebe - det er vel helt ekstraordinært å kunne så mye om padling som vanlig kajakkpadler?

Er det slik at jeg absolutt MÅ starte med ballast ombord når jeg begynner med min Necky Narpa? Jeg har i dag forsøkt å gå ombord mens den ligger på nysnøen - og den ligger jo ganske stabilt :seeya:

Link to post
Share on other sites

jeg har åra stilt lik hvis du forstår, hvis jeg stiller dem skrå slik at jeg må vri for hvert tak føles det hele helt merkelig og helt FEIL,

Mhhmmm... har du vridd åra riktig vei når du har forsøkt med vridd åre? Du har vel ikke høyrevridd åra?

Den skal være venstrevinklet (eller venstrekontrollert som det heter...).

En riktig venstrevinklet åre føles som regel mest naturlig for de fleste.

Prøv følgende:

Hold åra foran deg slik at krumningen i det nederste årebladet ("hulrommet" i bladet) vender mot deg.

Vri så det øverste bladet til venstre ca. 60-70 grader (et sted mellom 45 og 90 grader - slik at krumningen i bladet vender mot venstre).

Nå har du et riktig utgangspunkt.

Merk vridningen med en vannfast tusj på skaftet og prøv deg fram. Juster vinkelen hvis du føler at den bør vris mer/ mindre etterhvert.

Årer med fast skaft er til sammenligning ofte støpt med en vinkel på 76-82 grader.

Jeg tror du gjør deg selv en bjørnetjenste hvis du venner deg til å padle med en rettvinklet åre.

 

Å bruke en vinklet åre må også gjøres riktig. Utgangspunktet er at du husker på at den er venstrekontrollert.

Du skal derfor holde den med et fast (men ikke hardt...) grep i venstre hånd.

Når du padler skal åren gli gjennom høyre hånd når du veksler vridningen mellom bladene.

Venstre hånd holder grepet, høyre hånd lar åra gli gjennom i vridningen. Verre er det ikke.

Gjør du dette riktig, vil du intuitivt merke at dette er en riktig og naturlig "gange" på åren.

Du sparer krefter, og får en vridning på åra som følger kroppen (ved riktig teknikk) og dermed igjen hindrer belastningsskader.

 

 

Jeg antar at du er kajakkinstruktør Phoebe - det er vel helt ekstraordinært å kunne så mye om padling som vanlig kajakkpadler?

Er det slik at jeg absolutt MÅ starte med ballast ombord når jeg begynner med min Necky Narpa?

 

Nei, jeg er ikke kajakkinstruktør, så ta det jeg sier for det det er.

Det lille jeg kan om dette, kan forøvrig ikke sammenlignes med hva visse andre har av innsikt i båtrelaterte kunnskaper :wink:

 

Neida, du behøver ikke begynne med ballast hvis du ikke føler at dette er nødvendig.

Dette er individuelt, og kjenner jeg deg rett, kan det hende at det kun er en omvei.

Men bruk litt tid ved brygga for å få inn "gyroen" i ryggraden og balansen slik jeg beskriver over.

Gjør dette hver gang du skal ut å padle helt til balansen er like naturlig som en sykkeltur.

Dette kommer fort når du først begynner.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag forsøkt å gå ombord mens den ligger på nysnøen - og den ligger jo ganske stabilt :seeya:

:lol: ... jeg overså denne... :giggle:

 

Det kan hende du oppdager at det er en viss forskjell på vann i fast og flytende form,

også når det gjelder kajakk, - men det antar jeg du vil merke fort... :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle hive med på dette på søndag som første steg til padlingens gleder! :smiley:

Dette er sikkert en spennende start, Bergen.

Jeg vet flere klubber og forhandlere arrangerer intro-kurs på denne måten.

Håper du tar med kamera og gir oss et resymè etterpå?

Link to post
Share on other sites

Takker igjen Phoebe,

kompisen min har fast vridd og har vridd samma vei som hans, min har bare en sånn tapp som kommer ut i et hull og har tre innstillinger men skal teste dette neste gang, blir kanskje i påsken, reiser på på jobb nå.Fikk boka idag så da er lektyren klar. Har du måla på kajakken min i nærheten? jeg vet sant å si hverken lengde,bredde eller vekt på den.

 

Jeg starta også uten ballast men etter noen turer prøvde jeg ballast og det føltes enklere/kjekkere med en gang, det skal jo være litt kos også.Kompisen min klarer seg bedre og har ikke ballast, jeg unnskylder meg med at den store kulen rett under brystkassa gjør at jeg får veldig høyt tyngdepunkt og derfor må kompensere med litt vekt i bunnen.......

Link to post
Share on other sites

Har du måla på kajakken min i nærheten? ...

... det skal jo være litt kos også...

Her har du data på kajakken din.

Den er så ny at den knapt er kommet på markedet:

 

Lengde: 518 cm, bredde: 59 cm, dybde: 33 cm

Cockpit: 40x80, max vekt: 150 kg, volum: 320 L

Vekt: 28 kg.

 

Og du har helt rett,

kajakk er kos hele tiden :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Aldri hørt om noe sånt Roald, stort badekar???

 

Hvis jeg har skremt deg vil jeg bare understreke følgende: Kompisen min har aldri tippa, synes dette er easy, sønnen hans, komfirmant i år fikser dette også greit, jeg har nok mindre talent så tipper litt men så er jeg ikke så nøye på det heller, er vant med å prøve feile litt så litt cowboy mentalitet er nok årsak til noen av veltene.

Link to post
Share on other sites

Håper du tar med kamera og gir oss et resymè etterpå?

Det var heller dårlig opplsutning om arrangementet. Noe som gjorde at vi som hadde møtt opp fikk mye tid til å prøve. Desverre var det kun elvekajakker disponible men det ga nå et førsteintrykk. Det ble fokusert mye på å lære seg å rulle tilbake ved eventuell velt. Noe som ikke var noe noen lett oppgave. Skulle etter sigende være litt letter i en havkajakk men på den annen side er denne enklere å velte med!

 

Hvor ofte "pleier" Dere å velte når dere er ute og padler :confused:

 

rulle.jpg

 

Her er Kaptein Blondebill godt skjult under kajakken :diving:

 

padle.jpg

Men Bergen foretrekker å holde hodet over vannet :smiley:

 

Gøy ja, men hektet tjaaaa!, ikke helt men har fremdeles planer om å stille opp på et grunnkurs ved en passende anledning

Link to post
Share on other sites

Dette var sporty innsats, Bergen! Slikt står det virkelig respekt av :lol:

Synd dere ikke fikk forsøkt "ordentlige" kajakker, da hadde nok opplevelsen blitt en annen.

Synes vel også at førstegangsopplevelsen ikke nødvendigvis behøver å være trening på "rulla", dette er vanligvis for viderekommende.

Joda, en havkajakk kan både være lettere å velte, men også å få på rett kjøl, men det kommer an på båttypen.

Lave kajakker av "eskimotype", med lavt og nøytralt tyngdepunkt samt lavt akterdekk (gjerne helt i vannskorpen) hvor du får lagt deg godt bakover,

kan være morsomme leketøy for rulleentusiaster.

Hvor ofte vi velter... nei si det... de gangene det skjer er det ofte selvprovosert, for å ha det gøy i bølger, forsøk på å lære noe nytt, ...

men i en innlæringsfase med nyinnkjøpt kajakk hører det nok med å bli litt våt.

Alle veltet vel litt med den første sykkelen også.

Men tar man det litt stegvis behøver man ikke nødvendigvis bade :smiley:

 

Gøy ja, men hektet tjaaaa!,

Jo... men unn deg opplevelsen med en havkajakk i sjøen først.

I Bergen har du jo for eksempel padleentusiastene Kyrre og Ronny hos "God Tur" ute på Nordnes (C.Sundtsgate? ).

De kan det som er å kunne om dette og de arrangerer også intro-kurs, men nok med en noe annen tilnærming enn det du var med på i helgen.

Ellers vitner jo bildene om topp innsats! :yesnod:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så jo gøy ut det Bergen...i varmt og godt basseng.

 

Du får prøve en havkajakk ute i fine natur et par ganger før du bestemmer deg.Er selv helt fersk og liker best litt fart på havet men det er faktisk voldsomt behagelig og padle litt rundt og nyte stillheten....hadde vel egentlig trodd det skulle være kjedelig men tida flyr og plutselig er det blitt mørkt og kaldt.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har ABC for kajakkpadlere av Flisen som noe av påskelektyren.

Jeg er fasienert over hvordan han beskriver padleteknikk. "Trener" litt på dette ute i skiløypa når milene går unna - selv om dette sikkert høres idiotisk ut.

Finnes det noe visuelt materiale på internett som viser bruk av ben, rygg, overkropp og armer ved padling?

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg tok padle sertifikat i sommer - Ja, det finnes faktisk :yesnod:

copy_of_img_1074_small.jpg

 

Der lærte vi dette trikset:

http://www.qajaq.no/technique.asp?id=1

 

Det utrolige var at vi klarte det på første forsøk. Det som var viktig, var at den som hjalp til måtte holde hardt, for at den som kom opp ikke skulle gå rundt igjen.

 

Det er lurt å øve på.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Fantastisk Lykkeliten, jeg hadde ingen anelse at slikt noe fantes i systemet, var inne her å kikka litt http://www.padling.no/t2.asp?p=29074

 

 

 

Roald, hvis du skal padle litt rundt aleine i begynnelsen å prøve/feile litt, ville jeg satsa på å padle langs land, tipper du, svømmer du bare inn og klatrer på land , tømmer båten og fortsetter.Hadde en ganske laaaaang svømmetur sist tur utpå og holder meg nok nærmere land inntil jeg er litt stødigere.Er du viking og tøff nok til å øve i vannet nå så ville jeg prøvd meg på årepose redning, mitt mål er å få det til kjapt og trygt før jeg begir meg langt fra land igjen men venter nok til sommeren med den treninga.Jeg har vurdert å kjøpe meg noen hurtigfester http://www.alfafritid.no/shop/Details.asp?...amp;category=69 til å feste åren slik at den holdes på plass uten at jeg trenger å tenke på åra mens jeg prøver å få pondusen over "rekka".Du har vel ikke samme problemet men skal jeg langt fra land skal jeg enkelt kunne komme meg oppi båten igjen har jeg bestemt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...