Jump to content

Kajakk-tråden


TideRace

Recommended Posts

Jeg har prøvd en del teknikker for å komme meg opp igjen i kajakken alene. Men har ennå ikke klart det.

Har også prøvd med pose (eller redningsvesten) på åren, men der trengs det nok mye mer trening.

 

Er derfor svært enig med gammabusa - Padle langs land, det er det tryggeste. :yesnod:

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er en (over)ivrig kajakkpadler som av og til er inne i "fiendeland" for å sjekke trykket hos dere båtentusiaster. Derfor var det en stor glede å se at det var så mange av dere som har eller vurderer kjøp av en kajakk :-)

Forholdet mellom padlere og båtførere er jo ofte tilnærmet lik forholdet mellom syklister og bilførere. Et forhold som ofte er preget av misforstått mistenksomhet og manglende forståelse for motparten.

For meg så er det å lese litt her inne med på å bidra til at jeg får en bedre innsikt i "deres" verden.

 

Nå er jeg vokst opp i en motorbåt og har tilbragt de fleste somrene i barndomsåra i fjordene utenfor Stavanger, så en viss forståelse har jeg vel allerede. Men av og til når jeg har mine nær døden opplevelser pga båtførere som ikke ser fremover, så er det godt å vite at det blir mer padling blant hekksjøgeneralene, for å bruke en benevnelse som jeg har funnet her inne.

 

Er det feil tråd å spørre om hvordan båtfolket opplever kajakkpadlere?

Gudene skal vite at det finnes mye rart blant oss også. Siste jeg så var en padler som padlet midtfjords inn innseilinga til Stavanger, uten å se ut som han tenkte på egen sikkerhet eller hensyn til større nyttetrafikk som tross alt har forkjørsrett.

Et annet moment er jo at de fleste padlere tror at de har forkjørsrett, noe som jeg har forstått ikke er tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg er en (over)ivrig kajakkpadler som av og til er inne i "fiendeland"

Velkommen til forumet! Fiendeland...?... håper ikke det... :lol:

De fleste av oss her inne ønsker et aktivt forhold til sjøen, og dette kan man jo oppleve på mange flotte måter!

Jeg tilhører selv gruppen av "hekksjø-makere", men håper jeg (som de fleste andre på forumet) også viser respekt for de øvrige sjøfarende,

uansett båttype de ferdes i.

Men du har absolutt et poeng, som kajakkpadler er man den minste og "mykeste" trafikkanten til sjøs.

For min del kan jeg godt leve med hekksjøgeneralene,- litt bølger kan bare være moro, - men jeg har noen ganger sett livet i hastig revy jeg også,

spesielt når uoppmerksomme skjærgårdjeeper med høy baug har sneiet nærmere enn bredden på kajakken...og det er ikke mye gøy... :sweat:

 

Som kajakkpadler er det viktig å være oppmerksom på at vi synes utrolig dårlig på sjøen.

Derfor er det greit å være bevisst på å velge signal-farger på båt og bekledning, samt velge en defensiv holdning i forhold til andre sjøfarende.

Det skal ikke mye sjø til før vi forsvinner under bølgetoppnivå, og dermed blir usynlige både visuelt og ikke minst for radar.

Å stå på retten sin i kajakk er mer for dem med sucidiale interesser enn hva jeg legger i sunne hobbyer,

men heldigvis synes jeg de fleste alikevel tar godt hensyn bare de ser oss i forkant.

Og der har vi selv et stort ansvar.

 

Nå om dagen er det helt fantastisk å være i kajakk på sjøen, det er nesten ikke båter ute, nyte stillheten, det klare vannet

og fugle- og dyrelivet kan oppleves på nært hold uten forstyrrelser.

Så får jeg så smått begynne "det andre" båtlivet med dieselrøyk og hekkbølger så snart vårsola muliggjør litt vårpuss.

Det er vel livsfarlig å si "Vi treffes!" på sjøen :lol:

Link to post
Share on other sites

Hva med bryggene nedenfor klubbhuset til Bærum Kajakklubb på Kalvøya rett utenfor Sandvika?

Der er det fine lave flytebrygger som du sikkert kan få låne.

Det eneste er isen;

Jeg kjørte fordi Sandvika i dag tidlig kl. 0700 og da lå isdekket fremdeles tommetjukk i hele fjorden,

men med litt tålmodighet så burde dette være et greit utgangspunkt ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Om tiden strekker til har jeg planer er om å delta på et nybegynnerkurs i havpadling

 

Da er vi igang! Har fullført 6 timers introkurs hos BSI Padling . Og er dermed innehaver av "våtkort" Hadde ikke kamera med denne gangen.

 

Kurset som gikk over 2 kvelder var uhyre godt gjennomført av 2 dyktige instruktører (Bente&Leidun :flag: ) som var veldig dyktige i fralæring. BSI har en rekke kajakker og jeg hadde en Current Designs Sirocco PE første kvelden. Denne synes jeg var litt for bred, noe som førte til at jeg hadde følelsen av å sprike litt mye med bena. I går prøvde jeg en glassfiber North Shore Buccaner, synes denne "passet" meg bedre. Men kunne godt ønsket at kajakkenene hadde hatt litt bedre stabilitet (hva med en liten blykjøl :lol: ) men det går seg vel til med litt trening. Jeg var den eneste som klarte å velte ufrivelig under kurset, men alle måtte i vannet begge dager under kameratredningsøvelse.

 

Nyttig kurs og er litt mere "hektet" nå men kalenderen inneholder lite ledig plass til nye fritidssysler så vi får se hva vi klarer å presse inn. Fordelen med BSI er at de har båter og arrangerer faste turer tilpasset nivå hvor en kan hive seg med. "Ulempen" er jo at klientellet for det meste er unge studenter og jeg dermed med mine 36 år ble en senior i gjengen!

Link to post
Share on other sites

Lest litt kjapt igjen tråden nå og savner et innlegg om rulle-teknikker.

Har drevet med havpadling de siste 14:ish årene og fikk høre da jeg begynte at rulle bare var tull og lære seg, det var for vanskelig, gikk ikke ann å bruke i når det var sjø, osv osv.... de mente at diverse kamerat redningsteknikker som var det man skulle lære og bruke. Så joda jeg brukte x antall timer med å krabbe rundt på dekke av kajakken i forskjellige scenarioer, hvor alle ente med at man var våt og kald og mann satt og pumpet vann ut av kajaken...

Men da jeg begynte med elvepadling et par år tilbake skjønte jeg fort at disse havpadle "guruene" jeg hadde snakket med før ikke hadde snøring på hva de snakket om på dette feltet.

Rullen er den utltimate redningsteknikk og den teknikken man bør bruke tid på lære og holde ved like. Feks en X-redning er så godt som selvforklarende og etter et par forsøk sitter den og trengs ikke øves mer på.

Men teknikken gjør deg ikke til en flinkere padler, det eneste du har lært er å holde deg fast. Men når man trener på en rulle blir man flinkere til å føle på hva båten din gjør, du lærer deg flere støtte-tak og etterhvert som man trener på en rulle lærer man seg og bevege seg med båten og dermed unngå en velt.

 

Håper noen er uenig så jeg kan få frem flere poenger uten å skrive ett altfor stort innlegg.

 

Halcyon

Link to post
Share on other sites

"Dessverre" ikke uenig når det gjelder rulling. Har vært på rulletrening nesten hver fredag i vinterhalvårene siden 2000, ruller nå elvekajakk helt uten bruk av åre. Føler meg ganske ensom som havpadler på trening, nesten alle andre på trening er rene elvepadlere.

Link to post
Share on other sites

Burde kanskje ta hvis man er 2 stykker + en "instruktør" tar det bare en helg og lære seg grunnprinsippene. Slik at man etter det kan lære og hjelpe hverandre til den perfekte rulle. Hvor lang tid det tar før en rulle sitter er litt forskjellig men en helg med en "instruktør" og egen trening etter hver padle tur, så sitter den i nok etter 5-15 turer...

Link to post
Share on other sites

Da er vi igang! Har fullført 6 timers introkurs hos BSI Padling.

Gratulerer med våttkortet! Jeg anbefaler sterkt at du følger opp introkurset med helgekursene grunnkurs hav og teknikkurs hav. Det er både artige og utviklende kurs som vil bety mye for padleferdighetene dine. At du gikk rundt skal du ikke ta så tungt - går du ikke rundt, har du ikke testet grensene tilstrekkelig, og det er nettopp det du skal gjøre på kursene.

 

Jeg hadde en Buccaneer i flere år og var stort sett veldig fornøyd med den. Til tross for lengden er den svært manøvrerbar når man kanter den, pga. bananfasongen. Til å være en nokså smal kajakk er den svært stabil. Du vil få den enda mer stabil når du laster den, eller legger inn et par ballasttanker i form av fireliters vanndunker. Hvis du ikke er av de lengste anbefaler jeg gjerne Buccaneer'en (det lave dekket setter grenser for skostørrelsen).

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

Kona har en Necky Zoar Sport. Denne er litt bredere (63 cm) og kortere (450 cm) enn Necky Zoar. Den er veldig stabil etter min referanse som padler Boreal Inukshuk som er middels stabil når det gjelder havkajakker. Necky Zoar Sporten har nok en lavere toppfart , men dette spiller ingen rolle da en i turfart ved ca 4 knop ikke vil merke noe vesentlig forskjell i fart/lettdrevenhet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå som "moderskipet" er gått i opplag og fjorden er ren for skjærgårdsjeepene,

begynner for meg Båtsesong nr 2 for alvor!

 

Med ren og klar høstluft, et yrende dyr- og fugleliv som tar tilbake skjærene og øyene,

er det igjen duket for næropplevelser av kystnaturen som vi bare kan drømme om om sommeren!

 

Hey.... Hvor er dere andre!!?? :wflag:

 

 

En stemningsrapport fra sist lørdag:

padling_host1.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå som "moderskipet" er gått i opplag og fjorden er ren for skjærgårdsjeepene,

begynner for meg Båtsesong nr 2 for alvor!

 

Med ren og klar høstluft, et yrende dyr- og fugleliv som tar tilbake skjærene og øyene,

er det igjen duket for næropplevelser av kystnaturen som vi bare kan drømme om om sommeren!

 

Hey.... Hvor er dere andre!!?? :wflag:

 

 

En stemningsrapport fra sist lørdag:

padling_host1.jpg

 

Jada, jeg så at du hadde kajakken på taket ja. Prøvde å hilse, men nei da. Det nytta jo ikke, blind som vanlig. :smiley:

Link to post
Share on other sites

....blind som vanlig. :smiley:

 

Sorry, My Tax... skal forsøke å skjerpe meg...,

men ser du meg med kajakken på biltaket,

er det samtidig tegn på at blikket er både smalt, trangt og hyperfokusert på de

våte drømmene som venter der ute, dessverre ... :crazy:

 

Du har jo forresten tinget en prøvetime i kajakken nede i havna, husker jeg rett... ??...

vanntemperaturen er vel nå ca. 6-7 grader :eek:

... eller skal vi vente til våren? :giggle:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sorry, My Tax... skal forsøke å skjerpe meg...,

men ser du meg med kajakken på biltaket,

er det samtidig tegn på at blikket er både smalt, trangt og hyperfokusert på de

våte drømmene som venter der ute, dessverre ... :crazy:

 

Du har jo forresten tinget en prøvetime i kajakken nede i havna, husker jeg rett... ??...

vanntemperaturen er vel nå ca. 6-7 grader :eek:

... eller skal vi vente til våren? :giggle:

Vi får vel ta det når vanntempraturen er mer levlig å ligge i. For bading blir det garantert!

Link to post
Share on other sites

Hadde en trolsk opplevelse i går kveld. Blikk stille, lavt skydekke....

 

Jo, nattpadling kan gi flotte opplevelser, Bergen.

Dette bildet er fra tirsdag kveld denne uken.

Seilbåten til venstre ligger på brygga i en kjent gjestehavn.

Mange burde kjenne seg igjen selv om det er mørkt?

 

nattpadling.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...