Jump to content

Kajakk-tråden


TideRace

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Gratulerer! coolclips_wb024058.gif

 

Gøy at flere oppdager denne spennende måten å bruke skjærgården på!

Våttkort-kurs er fin og trygg måte å starte på, hvor det blant annet fokuseres mye på sikkerhet og gode teknikker.

Det er en rask måte å komme i gang med kajakkpadling, uansett tid på året.

Sjøen er så mye mer enn kun de korte sommermånedene hvor alle slåss om plassen.

I dag var jeg en liten tur rundt øyene på utsiden her,

ikke en båt å se, kun fuglelivet og en nysgjerrig mink som dukket opp!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! coolclips_wb024058.gif

 

Gøy at flere oppdager denne spennende måten å bruke skjærgården på!

Våttkort-kurs er fin og trygg måte å starte på, hvor det blant annet fokuseres mye på sikkerhet og gode teknikker.

Det er en rask måte å komme i gang med kajakkpadling, uansett tid på året.

Sjøen er så mye mer enn kun de korte sommermånedene hvor alle slåss om plassen.

I dag var jeg en liten tur rundt øyene på utsiden her,

ikke en båt å se, kun fuglelivet og en nysgjerrig mink som dukket opp!

 

Det eneste som er synd er at kajakklubben her krever nybegynnerkurs for at man skal få låne kajakk, det holder ikke med bare introduksjonskurset fra NPF. Og dette er det ingen som har før til neste år, så vidt meg bekjent...!

 

Men det kommer vel en dag ;)

 

JRO

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ja hva skal man svare på noe sånt....

Dette er vell helt klart noe av det mer ubrukelig som er laget av en kajakk, etter min mening.

Hvis man ikke kaller det en kajakk, men en flåte så kan man diskutere om den har noen egenskaper man ønsker.

Men en kajakk vil dette aldri bli.

Link to post
Share on other sites

Finnes en del greie kajakker med lengde pluss/minus tre meter som blir litt mer skikkelig kajakk enn dette. Har hatt en Dagger fiesta en drøy sesong ombord og det fungerte veldig bra. Har nå kjøpt en litt lengre kajakk med senkekjøl så Daggeren ligger til salgs på markedet. Kan anbefales.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei.

Lurte på om noen hadde gode tips til en egnet kajakk til oss. Denne skal ligge på fordekke på en 38fots seilbåt og benyttes til småturer når vi ligger for anker. Vi som skal bruke denne er fra 175 til 155 lang og må betraktes som nybegynnere når det gjelder kajakk. Ser for meg at det hadde vært gunstig med en uten ror, da båten skal løftes opp og ned fra dekk. Samt ligge på fordekke under seilas.

Ønsket gjennomsnittlig båtfart +/- 4knop.

Link to post
Share on other sites

I og med at du skal ha kajakken opp og ned på "moderskipet", bør du i utgangspunktet ha en HDPE-kajakk (HDPE=plast - ikke glassfiber/ karbon, etc).

HDPE er stivt, holdbart og robust, og lager ikke skader, riper og striper mot glassfiberen på seilbåten din.

Med rorsystem bør du tenke is-ror som kan slås opp og låses mot dekket. Da er det ikke i veien.

Kajakk helt uten ror (eller skeg/ kjøl) hører mest hjemme for de som har spesielle brukerbehov (elvepadling, osv).

Siden du spør spesifikt etter anbefaling:

Seabird Designs kommer med en ny modell nå hvert øyeblikk som de kaller Dicovery.

Dette er ingen hav- eller racerkajakk, men vil sikkert fungere greit på dekket som en stødig, stabil og robust rekreasjonskajakk for litt kveldskos og de små turene rundt i området.

Dessuten er den relativt kort, slik at den kan passe på en 38-fots seilbåt?

Seabird er robuste, med gode seter, fine løsninger, bra garantier og relativt billige, så kanskje dette kan være noe å vurdere?

Tipper prisen vil være rundt kr 7-8000 ?

 

sd_discovery.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

VKV 48 konkurranse kajakk!

 

Fant en VKV 48 i "mint condition" på Blocket.se i oktober, og klarte ikke å la være å kjøpe den. Kun èn eier siden 1958, og datteren i huset ble svensk mester 5 ganger i denne! Org.åre og veggstativ + trekk til å dekke over fulgte også med. Det eneste jeg mangler er et tidsriktig spruttrekk...noen som har forslag på hvor jeg få ta i dette? (Det beste er kanskje å kontakte Vitudden Kanotvarv om dette).

 

Ble advart av eieren om at jeg måtte regne med å bli bløt de første gangene, men siden jeg har padlet en del kajakk tidligere så regnet jeg med at det kom til å gå greit...JEG TOK FEIL!!!

 

Så her trenger jeg virkelig hjelp fra dere med erfaring fra denne type racer/konkurransekajakk - hva skal jeg gjøre/ikke gjøre for å bli venn med dette klenodiet av en kajakk?

 

vkv_48_fra_1958.jpg

 

dsc00006.jpg

 

dsc00005.jpg

 

dsc00003.jpg

Link to post
Share on other sites

Fantastisk båt, gratulerer :thumbsup:

 

Min erfaring med racere er at det er bare en måte og få de til og det er timer, timer, timer og enda fler timer..

 

I min Nelo Sea Vanquish, (5.65 lang, 43cm bred, 10,65 kilo) tok jeg ut setet for å sitte lavere og begynte med sculling på ene siden.

Dvs. at jeg støttet meg på åren som jeg førte frem og tilbake i overflaten med "baksiden" ned, ingen padling..

Etterhvert begynte jeg å bytte side og etter noen kvelder gikk det uten å trille.

Derfra så avanserte jeg, fremdeles scullende, å produsere noe fremdrift først ene siden, så på andre siden.

Da jeg begynte å få tak på det begynte jeg med forsøk på vanlig isett, hyppig oppfulgt av nødvendige lave støttetak.

Det å håndtere en serie vanlige padletak sleit jeg leenge med, så lenge at jeg gikk lei av hele badeleken noen uker.

 

Tilslutt var det for ille å bare ha liggende 10kg karbon og kevlar til uhørt kilopris uten å klare å bruke det,

så litt balansetrening måtte bli greia.

Jeg har et par andre kajakker også, bla. en Skim Differ som er 51 cm bred.

Å sitte på bakdekket på den med beina i cockpit var en grei mellomstasjon medførende mindre bading og økende balanse.

Etter ytterliger timer, kilometer og kvelder sittende oppå Skim'en klarte jeg etterhvert også å padle vaklende, ustøtt og sakte

noen kilometer i Nelo'n uten å bade.

En utfording med disse racerene er jo at egenredning ofte er vanskelig, rulla mi virker ikke,

den tåler ikke at jeg sitte på bakdekket og cockpit er for smal til at jeg får beina ned om jeg selv sitter oppi.

Svømme til land med kajakken på slep for reentry blir fort gammelt :)

 

Det hører kanskje med til historien her at jeg padler daglig i ukedagene,

gjerne langt og relativt fort i helgene, om jeg da ikke er rundt Nevlunghavn/Rakke og leker i bølger, trener med mål padlemaraton i Dalsland august og 24t løp, Malmø i mai.

Jeg har ganske mange timer i forskjellige kajakker og var kort sagt cocky så det holdt før Nelo'n prompte satte meg på plass og viste meg hvem som ikke kunne noenting.

 

Jeg har lært at jeg må slappe av, skuldrene må henge av seg selv, ikke støtte opp øra, åreføring må være lav og blikket høyere enn baugen, helst på noe landfast.

Hoftene må være løse, båten må få lov til å vingle sitt eget liv, hoftene dilter med båten og overkroppen er vertikal.

Fremdriftstakene blir etterhvert det du støtter deg på, inntil det, smell bladet flatt i vannet, bruk hoftene og senk skuldrene.

Euro-åre med store blad (Werner Ikelos) var en stor hjelp, wingåre er ikke brukbart til initiell trening i slike båter spør du meg.

Jeg skal også bytte ut sparkebrett med styrepinne mot sparkebrett med pedaler, det skal ikke mer til enn det å styre med foten før jeg må nedi med støttetak.

 

Det er ikke lett, men det er fantastisk moro å få til selv om få andre faktisk ser innsatsen som ligger bak.

Jeg har hatt like over 9 knop i min noen meter på flattvann før jeg ble straffet med bading,

og gleder meg til neste sesong hvor jeg håper å kunne bruke den noenlunde behersket uten å bli forlegen og våt.

 

Foreløpig padler jeg fortere over noen kilometer i Romany enn i Nelo'n..

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, SamH - det var noe i den stilen jeg hadde fryktet skulle komme! :giggle:

 

Enn så lenge har jeg ikke kommet lengre enn ca. 5 meter fra bryggekanten før vannkjenning, og med få grader i vannet + svekket selvtillit ble det brått bestemt at kajakken skal få hvile frem til våren. Tok meg ca. en time eller to kun for å finne balansen stillestående, men selv med padleåren som støtte så kan det best sammenlignes med å sitte på et såpestykke...minste lillebevegelse så vips! snurrer den rundt! Å skulle øve balanse med min kuriositet er heller ikke så lett, siden f.eks det å sitte på bakdekket er umulig da dekket fram og bak kun er trukket med tynt lærret. Kajakken er spedbygd og veier ikke mer enn ca. 11 kilo, så jeg ønsker selvsagt ikke å utsette den for røffere behandlig enn strengt talt nødvendig. Hvorvidt det i det hele tatt er mulig å utføre en rulle i denne vet jeg ikke...det ender nok med at jeg må svømme den til land, haha! :lol:

 

N.B! Tipset jeg fikk var å få kajakken i fremdrift da det skulle være med å skape balanse (omtrent som å sykle), men som sagt så har jeg ikke klart mer enn noen få meter hittil før jeg lå i vannet... :diving:

Redigert av Fregata1958 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da har undertegnede investert i "ny" VKV Anita 2005 mod! Fikk også med VKV carbon vingåre, to-delt drakt fra Yak (Vapor + Khasim), neoprenhansker, spruttrekk, stabilisatorer, lensepumpe, oppblåsbar ryggpute og VKV vanntett pakkepose.

 

Så i dag ble årets første kajakktur i strålende solskinnblandt Hvalers holmer og skjær et faktum, og det var 2,5 timer med pur glede!

 

vkv_anita_fra_2005.jpg

Link to post
Share on other sites

...og siden Fregata 1958 jobber med båtsalg hos oss på Stokken Båt & Motor AS, Hvaler, kan det jo nevnes at karen kom padlende til jobb i dag! Da hadd`n visstnok tatt en times ekstra runde i det nydelige vårværet... :thumbsup:

 

Slik så det ut i brygga 06.30 i morges!

imag0123.jpg

Link to post
Share on other sites

Eg har hatt ein hasle excursion 540 i 3 år nå, stødig og grei kajakk til tur, men for leik og morro er den ikke spesielt bra.

men som første gang kajakk er eg godt fornøgd, trengte noe med god beinplass da eg er 187cm og da var denne romselig og grei, men nå som eg har padlet i 3år kunne eg godt tenkt meg noe med mer utfordring og i karbon/glassfiber, den eg har nå er veldig vanskeli og rulle. men fin og ta cowboy redning i (ake seg oppi bakenifra og nedi sete dersom man velter med beina ut til siden som stabilisator)

 

1024x1024.jpg

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Drømmer stort om kajakk for tida, har muligheten for å padle masse da eg bur vekke heile vekene og ikkje har 1000 ting som skal gjerast i hus og heim. Men, og det er et stort men, økonomisjefen holder igjen. Eg har lyst på ein god kajakk for mosjonen sin del og med tid og stunder overnattingsturer. Denne kajakken må såklart kunne stues ombord i seilbåten uten at den er for mykje i vegen. Er denne med komfortpakken grei? http://www.finn.no/f...nnkode=34472689

 

Andre forslag? Gjerne billig brukt, slik at eg får testa litt uten å investere for mykje.

 

Brukeren blir meg som rager 1.80m over bakken og rund på midten ca.0.1 MT, blir sikkert fint for lavt tygdepunkt. Målet med kajakk er å komme seg ut og bevege seg for ein som syns trening er verre enn å nappe ut kjønnshår med pinsett.

Redigert av JGH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hallo, beklager å dra opp en gammel tråd. Men jeg vurderer å kjøpe meg en kano til neste års båtsesong.

Det jeg ideelt sett kunne tenke meg, er en som er under 4meter, da jeg da kan ha den liggende på tvers

over davitene til jolla, uten av den stikker ut over sidene på båten.

 

Men jeg har skjønt at kajakk under 4m er kanskje ikke er så lett og finne, uten å havne i en elvekajakk.

Den skal brukes til kose/trimturer på sjøen langs norske/svenske/danskekysten.. :) Tips mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Det kommer litt an på hvor mye og langt du tenker å padle. Dette er en kajakk du kan padle en liten tur med en gang i måneden. Den er treg (på grunn av lengden) og den vil også være mer vinglete enn en lenger kajakk. Du sykler ikke flere mil på en damesykkel med ballongdekk og skjeve hjul heller.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...