Jump to content
SamH

Laste ned gratis sjøkart fra kystverket

Recommended Posts

SamH   
SamH

Ble mye om dette temaet i tråden her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=50010

så jeg fortsetter i en ny tråd fra nå.

For de som ikke har sett den andre tråden:

Jeg har laget et lite skript for å hente kart i ønsket oppløsning og område fra kart.kystverket.no.

Skriptet lager filer lokalt med en navngivning basert på UTM koordinatene.

Jeg har også laget til skript for å generere kalibrering for OziExplorer og SeaClear

Navngivningen som skriptet lager er kritisk for generering av kalibreringsfiler.

Kjøring av skriptene fordrer php installert lokalt.

PHP kan lastet ned her:

http://no.php.net/get/php-5.2.8-win32-inst...i/from/a/mirror

og installeres med "No webserver" om du bare skal bruke det til dette.

En zip fil med alle skript og skip filer du trenger ligger her:

http://www.area51.no/downloads/k/skript.zip

I denne ligger skipfiler også skipfiler for ikke å hente ned for mange filer uten relevant innhold.

Filene ligger også enkeltvis her:

http://www.area51.no/downloads/k/

eksempelfil ved scale = 10 http://www.area51.no/downloads/k/scale10.png

eksempelfil ved scale = 5 http://www.area51.no/downloads/k/scale5.png

eksempelfil ved scale = 2 http://www.area51.no/downloads/k/scale2.png

For å kjøre skriptet kopierer du skriptet til en lokal folder,

åpner og EDITER skriptet, feks. med notepad. Det er dokumentert hist og her så du finner ut av det.

Åpne et Dos vindu, cd til katalogen hvor skriptet ligger, skriv inn php poller.php

Avhengig av scale settingen, (og hvor godt du har lest skriptet..)

tar det fra veldig kort tid, via ganske mange timer til svært mange flere timer før det er ferdig ...

Jeg tror scale = 5 er godt egnet for kartplottersammenheng. Det blir noe rundt 3GB for hele landet.

Autokalibrering for kart til OziExplorer heter OziExpCal.zip

Det er noen linjer som må redigeres i den ene fila der og (mkOziExpCal.php), begge filene fra denne zipfila må ligge i samme folder.

Filene er i png format så du må registrert versjon av Ozi om du vil bruke de direkte, Evt.må du konvertere dem til BMP format, mkOziExpCal.php også da endres litt.

Kjøres på samme måte som du gjorde med poller.php: php mkOziExpCal.php

Autokalibreringsskript for SeaClear heter SeaClearCal.zip

Det er noen linjer som må redigeres der og (mkSeaClearCal.php), begge filene fra denne zipfila må ligge i samme folder.

Kjøres på samme måte som gjorde med poller.php: php mkSeaClearCal.php

SeaClear er enklest å ha med å gjøre om de nye kartene legges i samme folder som kart du evt.du har fra før.

Etter at du har kjørt dette skriptet starter du MapCal, drar ned Tools, velger Autoload list og Scan for new charts

Etter et minutt eller fler burde den ha funnet de nye kartene og autoload etc skal fungere.

Og som en alltid burde gjøre, ta BACKUP av kart/.map/.DIR ol filer FØR du setter igang autokalibrering.

Skriptene VIL SKRIVE OVER en evt. eksisterende .DIR fil i SeaClear

Kalibreringen ser rimelig grei ut, testet fra stua med GPS'n i vinduet..

Men som alltid sjekk kartene når du bruker dem og legg til nye kalibreringspunkter om det er unøyaktigheter.

Finner du bugs eller får andre problemer med dette så ta det gjerne i tråden her.

OziExplorer MapIndex ved scale = 5, hver rute er et kart.

(Den klarer ikke mer en 10000 kart i indexen derfor bråstopp nordafor.)

mapindex5.jpg

[cover my ass]

Det er kartverket som har copyright på materialet du laster ned,

og det er lastet ned kun ved hjelp av eksisterende url'er fra kartverkets nettapplikasjon, til eget privat bruk.

Jeg har ikke til hensikt å gjøre kartfilene som sådann tilgjengelig eller oppfordre til andre ulovligheter,

kun opplysning om måter å scripte mot kartverkets egne og åpent tilgjengelige websider.

[/cover my ass]

oleandreas   
oleandreas

Hei,

kan du gi et anslag over den totale størrelsen på filene?

EDIT: Ser det er 3 GiB ved scale 5.

Edited by oleandreas

SamH   
SamH

Sjekka folderene litt her igjen,

Scale 10 = 3.1 GB # Hele Norge

Scale 5 = 7,1 GB # Hele Norge

Scale 5 = 3.3 GB # Sør norge

Scale 2 = 12 GB # Sør Norge

Edited by SamH

SamH   
SamH

scale 10 = 1:28400

scale 5 = 1:14200

Projeksjon er UTM og datum WGS84

Fanafjord   
Fanafjord

Flotte greier dette her. Ser ut at det fungerer, men det går treigt. Det er vel flere som laster ned. :wink: Stakkars kystverkserver....

SamH   
SamH

Wamp/Lamp pakkene er jo adskillig mye mer enn bare php interpreteren,

men får du noe fornuftig ut av php -v i et dos vindu blir det suksess det og.

php versjon må være rimelig ny, 5.1 + mener jeg.

Fanafjord   
Fanafjord

Vet du hvor mange filer det blir ved scale 10 og scale 5 for sørnorge?

SamH   
SamH

Har slitt siden fredag de serverene der :)

Jeg tror ikke de har en eneste feilmelding jeg ikke har prøvd :)

S/Y Emma   
S/Y Emma

Imponerende arbeid, SamH!

Men jeg tviler på kystverket kommer til å sette pris på at dusinvis av båtplassfolk laster ned hele Sør-Norge fra serverene deres.

En lur ting som ville skånet serverene deres og lettet arbeidet for mange her kunne vært å lage en torrent med kartene over Sør-Norge. Det er trolig lurt å få kystverkets velsignelse til et slikt prosjekt, dog. På den ene siden er det sikkert noen rettighetsovertramp inne i bildet, men på den andre siden vil det lette trøkket mot serverene deres noe enormt!

SamH   
SamH

Jeg har ikke separat for sør og nord der, men totalt har jeg 4770 scale 5 og 1280 scale 10.

scale2 er jeg ikke ferdig med men der er det sålangt 19300 og no og jeg har bare såvidt begynt på nordnorge.

Dette blir grunnlaget for å generere skip filen så det kommer ned langt fler enn nødvendig.

SamH   
SamH

Jeg kan ikke bifalle ulovligheter som det å lage/legge ut en torrent.

Men det er klart at når mange skal laste ned, at et par torrenter hadde redusert trøkket vesentlig;)

Windy37GM   
Windy37GM

Eller en ftp med brukernavn og passord, samt antall begrensing. Har tilgang til en 30Mbit linje og uendelig ftp plass som kan settes til å akseptere filer f.eks etter 17-08 og 3 brukere om gangen. Kunne det vært noe??

mvh

Bavaria32sport

SamH   
SamH

Jeg tror vi skal roe ned ideene rundt dette med alternativ nedlasting,

risikerer stenging av tråden ellers er jeg redd.

lasmarquezas   
lasmarquezas

Enig med SamH i at det er greit å ikke pushe aktivt for alternativ nedlasting nå. Men ros, mye ros, til samme mann for å bistå med et redskap som muliggjør nedlasting for den enkelte (selv om enkelte av oss ikke helt klarer å navigere oss gjennom dette landskapet fullt av dataprogrammererens fatale skvalpeskjær og det som verre er).

Båtplassen består trolig for det meste av ivrige båtfolk, og her er ingen kommersiell interesse i videresalg - kun en pur glede av å få mulighet til å se kartene. I det lange løp tror jeg Kystverket ville fått mye bra ut av å arbeidet for å legge kartene ut til nedlasting, men på en slik måte at alt mulig videresalg ikke var mulig.

Frøken Fryd   
Frøken Fryd

Kunne man gjort noe lignende med Google earth? Har lest om programmer som laster ned og lagrer bildene og kjører det offline. Tenk om man kunne lastet slike satellite bilder inn i ett kartprogram, det hadde vert snadder, spesiellt der man kan ha flere lag med kart (layer).

SamH   
SamH

Serverene tryna en periode i natt.

Hvis dere har fått korrupte filer er det bare å slette disse og så kjøre skriptet på nytt med samme settinger.

Det sjekker selv om filen finnes fra før og laster bare ned de filene som ikke finnes.

Forøvrig ser det ut som om scale 25 gir greie oversiktskart.

scale25

Fanafjord   
Fanafjord

Fantastisk Sam!

Fikk scale 10 (sør) ned i går og prøver nå på scale 5. Men kunne man lage skipfiler også for de filer som viser bare land og ikke sjø? Det er jo ganske mange filer og for folk som vil bare ha sjøkart er jo det unødvendig?

Hva med størrelsen til hver enkelt kart? Er det naturlige begrensninger som gjør at det er best at de er på ca 2000 x 2000 pix eller kunne SeaClear tålt 4000 x 4000 eller enda større?

Fanafjord   
Fanafjord

Kystverket skryter over 400000 produserte kart gjennom deres online karttjeneste.

Se her

Regner med at det går kraftig opp etterhvert som Sam sin script sprer seg :giggle:

SamH   
SamH

Kartverket har en maks på 2048x2048, derfor det :)

Du kan selvfølgelig lime ihop fler kart til et stort og kalibrere det manuellt.

Kalibrering foregår på den måten at du oppgir et punkt på bildet og forteller programmet hvilken posisjon det er i real life.

Dess fler slike kalibreringspunkter, dess mer nøyaktig blir ting.

Filnavnet til hver enkelt av filene består av filas UTM33 koordinater, minX_maxX.minY_maxY.png, så du har allerede verdiene du trenger for fire punkter pr fil, et i hvert hjørne.

Fanafjord   
Fanafjord

Takk for info. Jeg holde på å laste ned nå så få jeg sette meg ned en kveld og lage med en SeaClear installasjon. Jeg skal prøve å få hele SeaClear greien samt kart av SørNorge på en 4GB minnebrikke, slik at den kan tas med fra PC til PC. Få se om jeg få det til.

SamH   
SamH
Men kunne man lage skipfiler også for de filer som viser bare land og ikke sjø? Det er jo ganske mange filer og for folk som vil bare ha sjøkart er jo det unødvendig?

Skipfilene er ikke annet en lister med filnavn, separert med linjeskift.

Jeg genererer også disse med et skript,

først laster jeg ned alt innenfor et rektangel, så lager jeg en liste fra de som ikke har informasjon utover blå bakgrunn.

Det er ikke noe i veien for å legge til info i disse filene manuellt. Men jeg gidder ikke..

Om noen lager tilleggslister er det bare å sende disse til meg så kan jeg legge opp disse samme sted som de andre.

Det er sikkert greit med en liten forklaring på hva som blir fjernet og for hvilken scale det er.

Mulligan   
Mulligan

Jeg kjenne ikke Oziexplorer eller Seaclear.

Hvordan håndterer de UTM?

Kan man angi projeksjonen på kartet man legger inn?

mhemil   
mhemil

Flott, ser at min download ble avbrutt når serveren gikk ned i natt, men er oppe igjen nå. Neste oppgave for Sam blir å lage tilsvarende script for denne siden :yesnod: