Jump to content

Abonnement på Båtmagasinet eller Båtliv ?


Ficher

Recommended Posts

Jeg abbonerer på Seilas, Seilmagasinet og Båtmagasinet. Har lest Båtliv av og til - men syns Båtmagasinet er litt men ikke mye bedre. Skal avbestille både BM og Seilmagasinet. Seilas få holde. Når jeg er på en flyplass eller en annen stor kiosk kjøper jeg meg av og til "Practical Boat Owner". Synes det er det beste båtblad jeg vet om.

 

Når jeg tenker gjennom hva jeg har synes det er blir for mye: Tre abonement for blader. Medlemskap i KNBF, Sjøassistanse, Konsesjon til VHF, Forsikringer, Småbåtregisteret, etc, etc. Ingenting virkelig dyrt men ting adderer seg likevel....

Link to post
Share on other sites

Har abonnert på begge, men sluttet da det begynte å dreie seg om tester av båterfra 1mill. og oppover. Typiske blader for de med masse penger. ( Ikke noe galt i det, men ikke for almuen.) Hvor mange sider hadde de med reportasje fra trebåtfestivalen i Risør siste år? Kunne skrevet mere om båter for folk flest. Kjøper Woodenboat i kiosken når det er noe interessant, og kanskje Praktisk Båtägande.

Link to post
Share on other sites

Vi mangler et båtblad som har litt flere bruktbåttester, reisereportasjer og tips og triks for den vanlige båteier :) Er ikke så gøy når det eneste de båtbladene inneholder er tester av ørten forskjellige amerikanske daycruisere, en og annen million(++)båt og kanskje en gjestehavn som ligger langt utenfor allfarvei fra der hvor jeg er =)

 

Høydepunktet er MorMajors spalte i båtmagasinet.

Redigert av Drumle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe vansker med å forstå at engelsk og tysk språklige båtmagasiner reduserer leserkretsen i Norge.

 

Likevel:

Jeg har fulgt litt med på norske båtblader på noen bibliotek i 2008, og min konklusjon er desverre at artiklene i disse norske tidsskriftene er lite dyptpløyende i forhold til internasjonale båttidsskrift.

Eksempelvis finner man i hvert eneste nummer av Passagemaker atskillig mer omstendige artikler enn det jeg hittil har funnet i norske tidsskrift.

Link to post
Share on other sites

Markedet her hjemme er kanskje for lite selv om Norge er den nasjonen i verden med flest båter normalisert på folketallet. Bedre blir det vel ikke nå med finanskrise og full stopp i båtmarkedet. Vimenn Båt er det beste bladet, men de har flere bein og stå på og vil klare seg bra.

Redigert av mhemil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Nå blir altså Båtmagasinet og Båtliv slått sammen til ett blad i løpet av året, da Båtliv har kjøpt opp Båtmagasinet.

Ser at jeg har betalt abonnement på Båtmagasinet helt fram til nr. 3/2021 så det blir jo spennende å se om det blir tilgodeskrevet på noen måte.

 

Selv har jeg begynt å samle på båtblader fra 80-tallet (og tidlig 90-tall) og har fått tak i et hundretalls eksemplarer av både norske, svenske og danske båtblader. Mye interessant og nostalgisk lesestoff iallefall, og morsomme annonser.

Håper å få tak i litt fra 70-tallet også etterhvert men det er visstnok mere sjeldent.

 

Men det er ett blad jeg er på jakt etter og det er Seilas & Båtliv nr. 6/1983, så hvis noen har noe slikt vil jeg gjerne kjøpe det (og evt. hele årgangen).

 

Det begynner å bli et lite problem å finne plass til alle bladene jeg har fra ca 2001 og fram til nå.

Har vel samlet på de fleste utgivelser av motorbåtblad på både norsk og svensk fra denne perioden.

 

Forøvrig er det som kjent bladet Båtens Verden som gir rabatt på abonnement for KNBF-medlemmer siden 2016.

Koster kr 290 pr. år for 7 utgaver, så det er et must.

 

Vedlagt et bilde av noen blad fra tidlig 70-tall jeg neppe får tak i med det første, samt noen båtkataloger jeg har fått tak i.

 

sjøsport.jpg

 

båtguider.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei jeg har abbonert på BM siden jeg var 12-13 år!  fikk bunken med blader fra første årgang av en kjenning også. Har jo lært masse å lest masse fine tester. De siste åra er det nok blitt en god del mer reklame. Må si artikklene av Eivind Amble har vært veldig lærerike.  Ellers abonerer jeg på Båtliv også nå, men tror faktisk jeg skal kutte ut begge deler..  Jeg skaffer meg like lett info om det jeg ser etter på nettet.. selfølgelig er det morro å se objektive tester.. men må si at båtbladene i dag fokuserer lite på middel båten.. 22-30 fot..  enten er det jolletester og småmotorer, eller så er det båter i så høy prisklasse at en vanlig lønnstaker ikke har mulighet

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 28 minutter siden:

Hei jeg har abbonert på BM siden jeg var 12-13 år!  

 

Ja, som nevnt blir du uansett automatisk nødt til å kutte en av delene, for snart kommer det kun ett blad.

Trolig blir navnet Båtmagasinet (neppe Båtlivmagasinet :giggle: )

 

Båtens Verden er på mange måter et bedre blad, og iallefall billigere med drøyt 40 kroner bladet for KNBF-medlemmer og tilsluttede båtforeningsmedlemmer.

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 19 minutter siden:

Hei jeg har abbonert på BM siden jeg var 12-13 år!  fikk bunken med blader fra første årgang av en kjenning også. Har jo lært masse å lest masse fine tester. De siste åra er det nok blitt en god del mer reklame. Må si artikklene av Eivind Amble har vært veldig lærerike.  Ellers abonerer jeg på Båtliv også nå, men tror faktisk jeg skal kutte ut begge deler..  Jeg skaffer meg like lett info om det jeg ser etter på nettet.. selfølgelig er det morro å se objektive tester.. men må si at båtbladene i dag fokuserer lite på middel båten.. 22-30 fot..  enten er det jolletester og småmotorer, eller så er det båter i så høy prisklasse at en vanlig lønnstaker ikke har mulighet

Må si meg helt enig her. Har kjøpt, og abonnert på Seilas &Båtliv, Sjøsport, Båtmagasinet, siden slutten av 70-tallet, men alt gikk i søpla i forbindelse med flytting. Var jo mye mer interessant å lese slike magasiner før, da der ikke fantes noe internett . Nå kan jo alt av "båtstoff " finnes og leses/studeres på nettet. Som du antyder, så forsvant også delvis interessen for bladene, etter hvert som det blei mer fokusert på båter i "mange millioners klassen" kontra "vanlige" farkoster for folk flest.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 3 timer siden:

 enten er det jolletester og småmotorer, eller så er det båter i så høy prisklasse at en vanlig lønnstaker ikke har mulighet

Helt enig. Dessuten skulle jeg ønske det var mer praktisk stoff. 

Jeg sitter ofte også igjen med inntrykket av at artiklene i bladene var fyldigere før, (for et par-tre tiår siden) uten at jeg har forsket noe på det. Båtens Verden fikk jeg et kjempetilbud på, og abonnerte på det i et par år, men ble stort sett skuffet av at artiklene bare pirket i overflaten av det temaet de handlet om.

 

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv abonnerer jeg på Båtens Verden (som jeg synes blir bedre og bedre) og Båtmagasinet. Så kjøper jeg gjerne Praktisk Båtägende innimellom. 

Jeg abonnerte før på Båtliv, men har kuttet dem ut. Synes de skriver for mye om den delen av båtlivet som jeg ikke er så interessert i.

 

Båtmagasinet har ganske mange gjør-det-selv-artikler, mens Båtens Verden har endel artikler om fine steder å besøke og endel praktiske tips.

 

Jeg er ikke så veldig interessert i å lese side opp og side ned om tester av all slags nye båter, jeg vil heller ha praktiske tips og artikler om reiseopplevelser, så da synes jeg kombinasjonen av Båtmagasinet og Båtens Verden er best.

 

Link to post
Share on other sites

Interessant å sammenligne den gang med nå. 

Siste utgave (nr. 12/19) av Båtmagasinet er på 76 sider, mens f.eks. nr. 4/87 var på hele 200 sider.

Og det var ikke unikt, for nr. 3/87 var på 260 sider (se bilde).

Ja det var mye annonser, men det var mange norske båtprodusenter også den gangen. Og mye interessant stoff totalt sett.

 

Siste nr. av Båtens Verden er på godt over 100 sider, og siste Båtliv har også flere sider enn Båtmagasinet. 

Men i rettferdighetens navn så kommer de to ut bare 6-7 ganger i året.

 

Ser vi over kjølen bokstavelig talt, så finner vi bladet Praktisk Båtägande som har hele 3 nummer ute nå i desember og tidlig januar. 

Det er jo ganske imponerende, med 90 sider på to av dem.

 

båtmag1987.jpg

 

blader01.jpg

 

blader02.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...