Jump to content

Gode båtkjøp på nettet!


Thorlyn

Recommended Posts

Motoren er jo en gammel 4-sylindret konstruksjon som vel stammer fra 60-tallet, svært billig i innkjøp.

Den bare går og går.

Men utenbords blir nesten alltid billigere i drift uansett. Og bedre plass innvendig i båten.

Alt har sin sjarm :-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke bli forskjell på plassen i båten med små motorer. ser bare fordelen med bedre bademulighet på denne.Og samme innvendig plass. https://www.klikk.no/motor/baat/test-150-hk-diesel-mot-135-hk-bensin-3466554

Men nå sverger jeg til innenbords motor. Billigere deler, det meste kan skrus på når båten ligger på vannet. og ikke mins nesten hel skånet for tyveri av motor både på sommer og vinteropplag.

 

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare det å slippe å ha et svært hull i hekken under vann, der kraftoverføring, giroverføring, kjølevann og eksos og alt mulig skal foregå, er et stort pluss til utenbords.

I tillegg til de andre fordelene og driftssikkerheten. 

Fra 22-23 fot og 250hk + kan man begynne å vurdere innenbords. Spesielt for dieseldrift naturligvis. 

Men når Mercury nå leverer en fantastisk 4,6 liters V8 utenbordsmotor på 200-300 hk som er lett som en fjær, så er det lett å bli glad i utenbords uansett.

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...

Oi oi oi, det der var litt av et prosjekt! Der får man jo en kickstart med komplett ferdig skrog og overbygg, glassfiberarbeider for mange hundre tusen. Et kanon utgangspunkt for å få en båt etter eget ønske. Hadde jeg hatt tid og penger til å gå på det prosjektet så tror jeg at jeg hadde begynt med å leie inn @Knude som konsulent for å legge opp en arbeidsplan, og så hadde jeg innredet den helt etter egne behov. Da hadde den blitt innredet med tre lugarer og stort akterdekk samt lagerrom for dykkerutstyr og kompressor. Hadde også kommet til å installere en motor, og bygget den som en trawler for desplasementfart. Men litt usikker på hvordan man kan komme seg unna CE-merking på denne. Man får vel ikke registrert den som selvbygg?

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Komodo said:

Oi oi oi, det der var litt av et prosjekt! Der får man jo en kickstart med komplett ferdig skrog og overbygg, glassfiberarbeider for mange hundre tusen. Et kanon utgangspunkt for å få en båt etter eget ønske. Hadde jeg hatt tid og penger til å gå på det prosjektet så tror jeg at jeg hadde begynt med å leie inn @Knude som konsulent for å legge opp en arbeidsplan, og så hadde jeg innredet den helt etter egne behov. Da hadde den blitt innredet med tre lugarer og stort akterdekk samt lagerrom for dykkerutstyr og kompressor. Hadde også kommet til å installere en motor, og bygget den som en trawler for desplasementfart. Men litt usikker på hvordan man kan komme seg unna CE-merking på denne. Man får vel ikke registrert den som selvbygg?

 

 

Her har vi vel den neste hummer-jeepen din, @Komodo? Ganske lett å plukke ren for å bygge opp en passelig båt for hummerfiske, skulle jeg tro. Blir bra med plass til teiner også.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
Bergen skrev 20 minutter siden:

Er ikke dette en god pris for en klassiker med helt ny motor ? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=332732414

 

Eller er det jeg som ikke kjenner markedet for denne typen båt? Det viser i alle fall at utlegg for bytte av motor ikke er penger en får igjen ved salg.

Motor kan jeg ikke si noe om, ble nysgjerrig på denne selv. Aldri sett Hyundai dielsemotor i disse. Men skroget er fantastisk!

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 18 timer siden:

Er ikke dette en god pris for en klassiker med helt ny motor ? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=332732414

 

Eller er det jeg som ikke kjenner markedet for denne typen båt? Det viser i alle fall at utlegg for bytte av motor ikke er penger en får igjen ved salg.


Ja, dette er en god pris, gitt at båten for øvrig er i god stand og tidsmessig oppgradert. 

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, HiWard said:

Motor kan jeg ikke si noe om, ble nysgjerrig på denne selv. Aldri sett Hyundai dielsemotor i disse. Men skroget er fantastisk!

Når det er med ekstra drev, blinker det litt fpor meg! de gamle 290 drevene var vel kjendt for trøbbel med større motor enn 200hk! Nå er jo dette en ganske lett båt. Står ikke alder på drevet heller. Hadde det vært et nytt drev hadde det vel stått årstall! Båten er 36 år gammel

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 9 minutter siden:

Når det er med ekstra drev, blinker det litt fpor meg! de gamle 290 drevene var vel kjendt for trøbbel med større motor enn 200hk! Nå er jo dette en ganske lett båt. Står ikke alder på drevet heller. Hadde det vært et nytt drev hadde det vel stått årstall! Båten er 36 år gammel

 

Alle de kad 42/43/44 og 300 som går med sånne drev, har jo alle godt over 200hk 

 

Jeg har flere bekjente med 290 drev og kad motorer over 200hk, eneste de som bruker båtene mye (til og fra jobb hver dag året rundt) klager på er at de må bytte kryssene en gang i året, siden de girer såpass mye med sving/tilt på drevet 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 2 timer siden:

Når det er med ekstra drev, blinker det litt fpor meg! de gamle 290 drevene var vel kjendt for trøbbel med større motor enn 200hk! Nå er jo dette en ganske lett båt. Står ikke alder på drevet heller. Hadde det vært et nytt drev hadde det vel stått årstall! Båten er 36 år gammel

Så det er negativt at det følger med et ekstra drev? du verden...

Har hatt 2 x 290 drev i mitt eie, 230hk motorer, 400timer i mitt bruk på allerede gamle drev, gjorde aldri noe annet enn service..

Link to post
Share on other sites

steib skrev for 14 timer siden:


Ja, dette er en god pris, gitt at båten for øvrig er i god stand og tidsmessig oppgradert. 

 

Ikke bare en god pris, men et formidabelt kupp. Forutsatt at motorinstallasjonen osv. er gjort skikkelig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 17 timer siden:

Når det er med ekstra drev, blinker det litt fpor meg!

Du har vel sannsynligvis kjøpt deg bil uten reservehjul også, fordi de har mindre sjanse for å punktere enn dem som har reservehjul?

 

Selv synes jeg det er fint om det er med reservedeler man kan trenge slik at om noe går istykker så kan man fikse det raskt og uten store brå kostnader. At noe er med som reservedel betyr ikke nødvendigvis at den opprinnelige delen er dårligere enn om det ikke hadde vært med noen reservedel. Hadde du feks blitt mer beroliget hvis båten hadde vært akkurat den samme, men reservedrevet ikke lenger hadde fulgt med?

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, 19 fot said:

Du har vel sannsynligvis kjøpt deg bil uten reservehjul også, fordi de har mindre sjanse for å punktere enn dem som har reservehjul?

 

Selv synes jeg det er fint om det er med reservedeler man kan trenge slik at om noe går istykker så kan man fikse det raskt og uten store brå kostnader. At noe er med som reservedel betyr ikke nødvendigvis at den opprinnelige delen er dårligere enn om det ikke hadde vært med noen reservedel. Hadde du feks blitt mer beroliget hvis båten hadde vært akkurat den samme, men reservedrevet ikke lenger hadde fulgt med?

Jeg er av helt motsatt oppfattning! om jeg kjøper bil båt eller MC og det står at det er med kassevis med deler, tar jeg det som et tegn på at objektet er ihjælskrudd!!   er i midlertid reservehjulet nytt, eller drevet som er med ekstra splitter nytt eller dokumentert overhalt og med bilder i annonsen er det noe helt annet! Da ser jeg det som positivt! i denne annonsen står det ikke årstall på drevet som er montert eller det som følger med!

Samenlikning med bil/reservehjul er desverre gått ut av tiden! De tre siste bilene mine har ikke hatt reservehjul!  

Skulle jeg kjøpt båt med drev hadde jeg forvisset meg om at drevet var bra vedlikeholdt eller overhalt eller nytt!  I de tilfellene jeg har kjøpt objekter der det følger med deler er det de samme delene som er utslitte som ligger i kassen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 44 minutter siden:

Jeg er av helt motsatt oppfattning! om jeg kjøper bil båt eller MC og det står at det er med kassevis med deler, tar jeg det som et tegn på at objektet er ihjælskrudd!! 

 

Da vil du nok ofte ta feil. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 2 minutter siden:

Nei dette er av egen erfaring desverre

 

Så folk som anskaffer seg reservedeler for sikkerhets skyld skrur i stykker alt de eier? Rar tankegang...

 

Jeg ville i det minste ha spurt selger hvorfor det følger med ekstra drev før jeg konkluderte. Kanskje han har fått et godt tilbud og tenkt at det kan være greit å være før var. Jeg tenker i alle fall sånn, jeg har både ekstra startmotor og innsprøytningspumpe liggende til båtmotoren sånn i tilfelle. Og sjøvannspumpe. Det kan godt være at det aldri vil bli brukt, men om noe skulle skje så ligger nå delene der. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, index said:

 

Så folk som anskaffer seg reservedeler for sikkerhets skyld skrur i stykker alt de eier? Rar tankegang...

 

Jeg ville i det minste ha spurt selger hvorfor det følger med ekstra drev før jeg konkluderte. Kanskje han har fått et godt tilbud og tenkt at det kan være greit å være før var. Jeg tenker i alle fall sånn, jeg har både ekstra startmotor og innsprøytningspumpe liggende til båtmotoren sånn i tilfelle. Og sjøvannspumpe. Det kan godt være at det aldri vil bli brukt, men om noe skulle skje så ligger nå delene der. 

Hvorfor leser du ikke svaret mitt? er i midlertid reservehjulet nytt, eller drevet som er med ekstra splitter nytt eller dokumentert overhalt og med bilder i annonsen er det noe helt annet! Da ser jeg det som positivt! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 19 minutter siden:

Hvorfor leser du ikke svaret mitt? 

 

Hvorfor tror du at jeg ikke har lest svaret ditt? Er båten bedre om han selger drevet løst i stedet for å la det gå med gratis?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

20 minutes ago, index said:

 

Hvorfor tror du at jeg ikke har lest svaret ditt? Er båten bedre om han selger drevet løst i stedet for å la det gå med gratis?

Det er jo ikke diskusjonen! for at det skal være noe vits i å sende med deler må delene være i bra stand, og når det gjelder deler som er slitedeler bør det være dokumentert at de er overhalte eller nyinkjøpt! Når jeg skal bytte ut en utslitt del eller gavarert komponent er jeg optatt av kvaliteten på den nye delen. I de tilfellet jeg har fått sendt med en masse deler i kasser ved kjøp av objekter har det vært deler av svært liten verdi/nytte. så om det i en salgsanonse står at det følger med deler så har det lite verdi for meg om det ikke er spessifisert hvor gammelt det er og hvilken stand det står i!  diskusjon ferdig!!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, -morten- said:

så om det i en salgsanonse står at det følger med deler så har det lite verdi for meg om det ikke er spessifisert hvor gammelt det er og hvilken stand det står i!  diskusjon ferdig!! 

 

I dette tilfellet et ekstra drev som følger med en båt. Jeg er helt sikker på at de som er interessert i denen boten og tar Kontakt får opplyst historien på hvorfor det drevet følger med.

 

Båten fremstår forøvrig som et meget godt kjøp gitt at ting er på stell i virkeligheten.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...