Jump to content

Windsurfer tråden. Tips, råd, erfaringer


Bitteliten

Recommended Posts

Dette er nok heller en relic fra 80-tallet, meg bekjent er Klepper long gone. Definitivt ikke egnet til noen positiv start på brettseiling....

En gammel billig glassfibermast på 4.6m passer fint, men du kan muligens problem med å få festet den til brettet.

Her var det individuelle løsninger fra de forskjellige fabrikantene.

Link to post
Share on other sites

Huff. Har vi blitt så gamle. Det kan nok stemme at vi må til 80 tallet Ingar. Jeg tror på deg når du sier at dette ikke er noe egnet begynner brett, men er det ikke et morsomt brett når man har blitt våt et par ganger...?

 

Takker for tips. Jeg sjekker med dagens leverandører. Gode tips her?

Link to post
Share on other sites

Jo, det er et av de beste funbrettene som fantes på den tiden. Jeg hadde et slik selv, bare et år eldre og hvitt på fargen. Det som skjedde var at Klepper satset på en ny serie med mye farger og ca 1 kilo lettere. Det var en kjempetabbe. Store problemer med byggekvalitet og påfølgende delaminering under fotstroppene. Massevis av reklamasjoner og dermed konkurs.

 

Dette brettet er ikke egnet til nybegynnere for det har bare ca 120 liter volum. Men du finner sikkert et stort brett på ca 3,7 m lengde og over 200 liter volum til å lære på. Da kan jeg love deg at du senere kan få mye moro med dette brettet.

Riggen kan du bruke.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Dette brettet er også hvitt. Det var designen jeg mente med nydelige neonfarger. Rosa fotstropper og bom blant annet. Seilet er i orange, rosa og grått. Det hadde han kjøpt senere, og er kun brukt noen få ganger.

 

Jeg må jo teste dette brettet. Blir det for vrient får jeg vurdere et annet brett å begynne med. Takk for innspill.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte for 7/8 år siden et BiC Techno 273 på 150 liter. Det planer tidlig med en 7,5m2 rigg og er et brett med nok volum til at man som en gammel mann slipper å stri med vannstart. Har også en rigg på rundt 6m2 som jeg har brukt når det blåser litt.

 

Mitt tips: GLEM gamle 80/90 tallsbrett med lite volum. Med de nye brettene er det kun en ordinær solgangsbris og en stor rigg som skal til for at du planer, kan leke deg og få veldig god fart.

 

Hva var 80 tallet?? - sitte på stranden med en F2 Sunset og vente på vind som ikke kom... :crazy:

 

Nye brett gir mye mer tid på vannet og med den samme seilgleden... :yesnod:

 

 

:sailing:

Redigert av Sailor33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at Østkyst Hustler vil ha seilbrettutstyr nesten gratis. Da synes jeg at han er på god vei. Angående seilstørrelser så er det da mye lettere å vannstarte med et 7,5 m2 seil enn å stå på brettet og dra det opp. Men for en nybegynner er det best å begynne med et mindre seil og et brett som er stabilt. Hvis han etter hvert vil satse videre på dette så finner han vel ut selv hvilket utstyr han trenger.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at Østkyst Hustler vil ha seilbrettutstyr nesten gratis. Da synes jeg at han er på god vei.

Joda, ser poenget i det, men det kan også tenkes at han finner ut at dette ikke har noe for seg, mens resultatet ville blitt mer positivt på et moderne nybegynnerbrett. Nå er jo ikke det brettet av de minste, men vil nok føles sånn for en nybegynner...

Det var det jeg egentlig mente å si. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ville bare nevne at etter en sesong så sliter jeg fremdeles med å krysse med noen serlig suksess uten kjølen ute (har innfelbar kjøl). Jeg ville mao vært fulstendig avhengig av følgebåt fremdeles uten kjølen. Så for rene nybegynnere (som meg) vil jeg nok anbefale det ja!

Link to post
Share on other sites

saban hoi: Korrekt. Dette er et lavbudsjettsprosjekt. Som kan utvikle seg....... Kjenner meg selv.

 

Ingar: Ingen kjøl på K 295 nei. Kun en finne bakerst.

 

Jeg har vært på seilbrett før, men har ikke drevet med det aktivt. (og dette var jo også på 80 tallet) Så utstyret er nok som dere nevner ikke det ideelle. Og det gjør det enda mer fristende.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Klepper tidligere, det var av god kvalitet. Har et tilsvarende brett Fanatic 290....hm ligger på loftet for tiden...det er stort nok til at jeg kan dra riggen hvis nødvendig...selv om brettet er blitt mer "sinker" med årene....

 

Dersom du først behersker et gammelt 290- brett vil du få mye mer glede av det enn en gammel stor flytebrygge med kjøl.

 

5,7 m2 seil kan være ok i begynnerfasen, etterhvert er dette et hardvindseil.

 

Når jeg drev endel med dette i steinalderen ble det mye venting på kuling som aldri kom....

 

Har en del bekjente som har begynt på ny windsurfing-epoke med nytt utstyr, det har tydeligvis skjedd endel på utstyrsfronter. Frister å investere i nytt utstyr, mer glede i mindre vind.

Link to post
Share on other sites

Hva slags type brett er det du seiler da Ingar? Ser du har et lite hendig brett i avataren din.

Det er Tabou 115, omtrent samme volum, og tiltenkt samme målgruppe, som Klepper 295 var i sin tid.

Her er de ved siden av hverandre:

 

klepper_tabou1.jpg

 

 

Forskjellen blir mye større om man sammenligner med et moderne brett beregnet på nybegynnere:

 

klepper_tabou2.jpg

 

Begge bilder viser dem i korrekt størrelsesforhold.

Link to post
Share on other sites

saban hoi: Korrekt. Dette er et lavbudsjettsprosjekt. Som kan utvikle seg....... Kjenner meg selv.

 

Jeg har vært på seilbrett før, men har ikke drevet med det aktivt

 

Hvis du vil prøve deg, men ikke er helt sikker på hvorvidt du kommer til å fortsette, virker BIC som et veldig bra alternativ. Der får du moderne brett og rigg for en billig penge. (Windsurferens Bavaria om du vil :smiley: )

 

Om seilingen faller i smak er det enkelt å oppgradere til dyrere (lettere og stivere) utstyr senere, om du skulle synes det er nødvendig.

Redigert av ohm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Kan noen hjelpe meg å velge brett og rigg?

Jeg har sett på forslaget til Ingar som anbefaller Tabou Rocket.

 

Jeg er nybegynner men vil ikke bruke penger på noe som blir kjedelig etterhvert.

 

Brettet skal brukes av person nummer 1 181cm/85kg og person #2 170/65kg

 

Hvilket brett anbefalles og hvilken rigg/seil? Hva slags pris bør man få, befinner meg i surfeland...

 

Jeg ser en fordel med kort brett hvis man skal ha det med i båten, og det skal man jo...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Jeg har et Starboard GO 180 som jeg bruker til kosebruk om sommeren. Er det noen som har noen tips til hvordan man får strammet opp seilet ordentlig uten å slite seg nesten i hjel?

 

Idag setter jeg bena mot foten på riggen, og drar i strammetauet det jeg er god for. Det blir alltid litt for slakt i toppen av riggen. Hva gjør dere andre? Noen triks?

Link to post
Share on other sites

Idag setter jeg bena mot foten på riggen, og drar i strammetauet det jeg er god for. Det blir alltid litt for slakt i toppen av riggen. Hva gjør dere andre? Noen triks?

 

Jeg pleide alltid å feste nedhalen i trapeskroken og heller dra i den med begge hender, og foten på mastefoten. Får litt bedre tak da :smiley:

 

På den tiden (8-10 år siden) stramma vi til vi fikk litt slakk i toppen av seilet, men utstyret nå skal kanskje trimmes annerledes.. Ellers så jo forlengeren Ingar nevner helt super ut!

Link to post
Share on other sites

Jeg var rimelig aktiv på brett for maaaange år siden.. Husker jeg seilte fra "krikken" til Kragerø, kjøpte en kasse øl festet den på brettet og seilte hjem.. ( Fortrengerbrett)

 

Har ikke tenkt å begynne igjen. Vekten har forskjøvet seg litt tror jeg :lol::lol:

 

Mvh

Pjolter

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har kjøpt meg et starboard brett, er ikke helt sikker på hva type og størrelse, men det holder mine 105 kg flytende uten problem. Men seilet er nok desverre for lite. det er 4,5m2. Jeg får ikke brettet i plan :headbang: Mulig at kiloene er litt for mange og :lol: Har ei mast på 4 meter. hvor stort seil kan jeg få til denne masten, og må jeg skifte bom? det ser ut som den bommen jeg har er mulig å øke lengden på. Men desverre står den i ytteste hullet på det seilet jeg har nå :confused:

Hadde vært hyggelig med noen svar på alle disse spørsmål :flag:

MVH Agder840

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å svare uten å vite mer. Hvilken Starboard modell er det? Hvilken vindstyrke er det du ønsker å plane i? Mulig frekt å spørre om, men din vekt?

 

For de fleste vil et 4.5kv meter seil være passe når det blåser en skikkelig kuling. I ekstreme fall seiler folk med 8kv i 15m/s.

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte aktivt på slutten av 80 og begynnelsen av 90-tallet, reiste rundt endel på regattaer rundt omkring. Har seilt alt fra flytebrygger med kjøl, til sinkere på 70 liter. Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe brett med kjøl, det er kun praktisk helt i begynnelsen før man lærer seg det grunnleggende, og vil etter det kun være en ulempe. Har ikke prøvd de "nye" brettene, men utfra mitt ståsted ser det ut til at de har veldig stort volum bak, noe som fører til hurtig planing, men de må da være mer tregstyrte enn de gamle??

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Ingar, ja jeg synes du var litt frekk nå, :lol: Hvertfall siden jeg skrev om mine 105 kg... :lol:

Neida. ikke frekt... På ingen måte.

Jeg ønsker ikke å seile i liten storm. Men en frisk bris, kanskje en bitteliten kuling kunne friste litt av og til. Men det er nok den fine turen i frisk bris jeg ønsker å plane i. Er det mulig :confused:

Som sagt så er jeg litt usikker på type starboard brett. men det er jo et ganske breit brett. nesten 1 meter bredt. og en lengde på ca 250-280 cm. Går for å være et nybegynnerbrett tror jeg

Mvh Agder 840

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...