Jump to content

Windsurfer tråden. Tips, råd, erfaringer


Bitteliten

Recommended Posts

skal se om jeg kan finne noe skilt på brettet, eventuelt tatt noe bilde av det, med noen mål??

Reiser på sjøen nå, men er for lite vind til å seile... men glimrende til barn da, de klarer å holde seilet..

Men jeg skjønner jo at du er ekspert på dette området, så jeg kommer tilbake med info og spørsmål :cheers: .

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det står vel en typebetegnelse på brettet? Ca årsmodell?

Du bruker trapes?

Hei Ingar, har sjekket brettet litt, ser det står Starboard Ekspress på det, det er 180 liter, 255 cm langt og 100cm bredt. det er nok kjøpt nytt i 2004 tenker jeg. var det selger oppga

Jeg har aldri prøvd trapes.

Var å seilte litt i går, ca 10 sekundmeter vind tenker jeg. hadde nesten brettet i plan, men så roet vindkastet seg og dermed ble det brøyting i vannet igjen :lol: Dette må det gjøres noe med :smash:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

da har du et brett som er ganske likt mitt i størrelse. Mitt seil er 6,2 m2 og jeg planer greit når vindstyrken passerer 7m/s. Prøvde meg litt i vind rundt 10 m/s men ble fryktelig sliten av å løfte seilet igjen etter hvert fall. Men fryktelig morro...

 

Har et ønske om et mindre brett (ca 130 liter) etterhvert, men lurer på om dette vil plane i 5-7 m/s med samme seil. Jeg veier snaut 80 kilo. Noen som vet..?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

ser at du har en kropp som er mere egnet til brettseiling en min, jeg veier jo nesten 30 kg mere enn deg :lol:

Jeg leter etter brukte seil på nettet, desverre må jeg ha både bom og mast i tillegg , ser det ut som??

Men det ser ikke ut som det er så lett å finne... nytt... hmmm... da protesterer kjerringa... alt for dyrt.

Er ikke sikkert hun ser fordelen med å få en gubbe som får litt ekstra trim på den måten som framtia forteller om :lol::lol:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

4,5 m2 seil er ok for øving og i meget sterk vind, men blir som regel for lite på det brettet.

Du bør ha minimum et seil som er 6,5 kanskje 7,5 m2.Seil i den størrelsen krever som regel en mast fra 4,6m til 4,9 meter.

En 4,6 m mast kan som regel forlenges til 4,9 med en 0,5 meter forlenger.

Bommen bør kunne gå ut til ca. 2,15 meter. 6,5 m2 seil krever som regel en bom på rundt 2m.

Link to post
Share on other sites

Kult med en seilbrett tråd da. Har ikke sett den før gitt!

 

Har en guttunge på 14 som ønsker å kjøpe seg et rimlig nybegynner brett. Ikke så dyrt, gjerne tips om steder hvor man kan kjøpe brukbart brukt eller konkrete forslag(?)..

 

Han er en normalt bygd 14 åring (hva nå det er i denne dataalderen...)

 

Kan ta med at han er en "mester" på rullebrett (har vel drevet med det siden 6-7 års alderen, og er ganske grei på snowbord. Så helt nybegynner vil jeg ikke tro han kommer til å være, ihvertfall så vil han plukke det fort opp og passere nybegynner stadiet ganske kjapt vil jeg tippe!

 

Noen forslag til brett? (og som sagt så ikke for dyrt, 14 åringer har ikke allverdens med cash!)

Link to post
Share on other sites

Sjekk på finn, på torget, søk etter seilbrett. ligger en del brett der til en hver tid

ligger fint lite der når vi har sett da. Men sjekker jo med jevne mellomrom. Ellers så er det mye gammelt ræl som enkelte skal ha bøttevis med penger for...

 

Men takk for innspill. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Er vel slik at de beste kjøpa går ganske fort. Jeg hadde varsling til E post ved slike annonser, det kom inn en annonse sent en kveld, den så jeg og ringte straks. da var jeg først. men rett etter hadde det ringt mange. Men på den måten fikk jeg kjøpt brettet mitt. Lykke til.

Ellers tok jeg kontakt med lokal seilforening for å høre om dem hadde utstyr til salgs. Det hadde dem ikke, men snakket med seilforeningen i kr.sand i våres. de skulle selge noen litt eldre brett. Er nok sikkert ikke fler igjen nå, men det kan jo være andre plasser :cheers:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

slik skal det gjøres, gratulerer :cheers:

Et eksempel til etterfølgelse, vi får prøve å holde litt liv i denne tråden med gleder knall og fall :sailing:

Jeg har sendt et bud på brukt rigg til brettet mitt nettopp nå, så jeg er litt spendt

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

prøvde nybrettet på 130 liter i helga, og det var mye mer krevende enn å stå på 190 litersbrettet jeg har brukt så langt. 5 meter per sekund var ikke nok til at jeg planet med 5,5m2 seil, men tror ikke det skal så mye mer til. Men da vil vel bølgehøyden bli et større problem, så her trengs det nok uansett mye mer trening.

 

Hadde tenkt å lære meg bruk av trapes, men oppdaget at det var mildt sagt relativt langt mellom kroken på trapesen og lina på bommen. Jeg må derfor finne ut om det er mismatch mellom min og riggens anatomi, eller om det er teknikken som svikter (er vel en kombinasjon sikkert). Noen som har noen kjekke tips å komme med når det gjelder bruk av trapes?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...