Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Ser flott ut dette! Er litt misunnelig på folk som er så flink med hendene :sailing:

Det er nå en del jobb da, men artig lell. :drink:

Høyden på fribordet ser OK ut, etter det jeg kan se.

Jeg har laget et par tegninger i GIMP som viser hvordan det omtrent kan bli.

Med dagens høyde:

 

Og om jeg senker høyden med 10cm

 

Så det ser ut til at jeg velger å beholde høyden som den er, ellers blir overbygget for høyt i forhold til resten av båten. Noe midt imellom hadde kansje vært aller best, men det blir for liten endring til at jeg tror det er verdt bryderiet med å endre på høyden, men jeg skal lage med en modell av noen gamle kryssfinerplater og prøve først før jeg bestemmer med endelig.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skal finsikte litt på modellen og på skroget. Først må jeg egnetlig bestemme hvor høyt jeg skal plassere dørken, for de vil ha innvirkning på hvor høyt overbygget bør være. Jeg har egentlig tenkt på å ha selvlensende dørk, da må den vel være minst 10-15cm over vannlinja ved normal last regner jeg med ?

 

Uansett skal jeg gjøre ferdig bunnen på skroget innvendig først: Forsterke stringerne litt og legge på glassfiber i bunnen. Så skal jeg finne eksakt plassering av tungdepunktet og beregne litt hvor tung båten blir, før jeg putter det hele inn i hullform for å beregne nedsiget avhengig av last ombord. Da kan jeg plassere dørken. Når det er gjort vet jeg hvor høyt påbygget bør være og kan lage et enkelt utkast av nnoen gamle kryssfinerplater jeg har liggende. Først da får jeg egentlig sett hvordan det hele blir.

 

Men før jeg kommer så langt er det litt ferie pluss en ukes jobbtur til Kina.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har vert stille fra meg en stund nå, men jeg pusler da litt på mellom småe ferieturer ol. Drar til Kina i neste uke så da blir det ingen framdrift den uken.

 

Siden jeg la inn stringerene i bunnen før jeg legger glassfiber så må jeg sparkle på sidene av stringerne for å få en rund overgang som 450g/m2 glassfiberen kan følge profile til. Det gjennstår litt sparkling og pussing før stringerne kan belegges med glassfiber. Etterpå skal det settes litt kryssfiner på høykant oppå stringerene som dørken skal legges på.

Har også skåret til plate nr. 2 som skal limes sammen til akterstevnen.

 

Bilde

 

 

Jeg har også begynt å prøve å få skikk på motoren som jeg kjøpte for en billig penge. Den har 4 brukne bolter i toppen som gj&soalsh; at jeg må av med toppen og bytte boltene. Trolig må også stempelfjærene byttes og sylinderne hones. Om jeg i det heletatt får ut boltene i toppen er jeg ennå noe usikker på da de et mye irret og sitter godt. Har borre t hull ned i noen av dem som jeg skal prøve med en skrueuttrekker (grisepikk) å få ut.


Link to post
Share on other sites

Angående trekking av knekte skruer, vil jeg ikke anbefale bruk av "grisepikk". Denne er i sin form gangske konisk, og vil sprenge skruen utover i takt med at den skrur seg nedover i skruen i et forsøk på å løsne denne. Resultatet på gamle irrete detaljer der aluminium og dårlige stål-kvaliteter er involvert er at noe knekker og går galt før skruen løsner. Gå heller til en maskinforretning som fører kvalitetsverktøy og kjøp en skikkelig skrueekstraktor. En som består av sylindriske hardmetall stenger med små langsgående riller. Disse drives inn i det borede hullet (som selvsagt har en dimensjon som er tilpasset nøyaktig) og skrues så rundt ved hjelp av medfølgende 6-kant adapter. Dette sprenger ikke ut skruen proporsjonalt med kraften du må benytte for å løsne den.

Oso

Link to post
Share on other sites

Mens jeg venter på neste forsendelse med Epoxy fra DIAB har jeg fått mekket litt på motoren. Har nå skilt selve motorenheten fra stammen og plukket av diverse deksler, samt knekt et par bolter til. Det er mye irr som pakker seg i gjengene når de skal ut. En av dem stakk så pass langt ut etter at jeg fikk av et av dekslene at den fikk jeg ut vha. en rørtang. Skal se om jeg får tak i noen skikkelige skrueuttrekkere i morgen så får vi se hvordan det går.

 

Men jeg regner med at motoroperasjonen kommer til å ta deler av vinteren.

Link to post
Share on other sites

En hel del nyttige tips der ja Jens_P.

 

En annen sak: På motoren er det en såkalt Reed-ventil, denne regner jeg med skal fungere slik at den slipper luft-bensin blandingen inn i veivhuset, men forhindrer tilbakeblåsing til forgasseren/innsugningsmanifolden. Imidlertid blåser det luft ut fra den ene halvdelen (som dekker øverste sylinderen) når jeg dreier svinghjulet rundt. Kan dette bety at det er noe gæli med denne Reed Ventilen

Link to post
Share on other sites

...Kan dette bety at det er noe gæli med denne Reed Ventilen

Skal ikke påberope meg å være ekspert på reedventiler, men jeg vil tro at disse på ingen som helst måte er 100% tette. Har enda til hørt om tilfeller der det anbefales å bende litt på ventilene for å oppnå bedre effekt i motoren. Mitt stalltips er at det behøver ikke være noe galt selv om det slipper litt luft igjennom. Når motoren går er forholdene helt anderledes enn når man sveiver det rundt når motoren står. Litt synsing og mening fra min side, så får vi se hva thi lærde mener.
Link to post
Share on other sites

Ring Diab og be om å få tilsendt prisliste for glassfiber og Epoxy (SP106). Du kan f.eks. snakke med Odd Berglund (66 98 34 64). Om du skal ha større mengder får du garantert en del % rabatt, men du må spørre om det.

 

Bygger du pontongene med kraftige nok kryssfiner og indre avstivninger klarer du deg med den tynneste glassfiberen for å få det vanntett. Da sparer du også epoxy, samtidig som den tynne glassfiberen er enklere å væte ut og få til å følge profilen til det under.

Link to post
Share on other sites

Har pusset gjevn sparklinga på innsida av bunnen. Når jeg får forsendelsem med epoxy fra Diab så blir et legging av glassfiber over stringerne og på resten av bunnen.

 

Har også fåt demontert mer på båtmotoren og har funnet ut hvorfor forige eier sa at det var dårlig kompresjon på nederste sylinder; stempelfjærene sitter fast. Har ikke fått av toppen ennå, men fikk av dekselet under veiva og eksosdekselet unders på motoren, derfra ser jeg inn på det nederste stempelet og set at fjærene sitter fast. Det er også noen midre langsgående riper i sylinderen, men ikke verre en at litt honing vil fjerne dem.

 

Har egentlig kommet til at jeg demoterer så mye sommulig av motoren og prøver å finne noen som kan ta ut de avbrukne boltene. Skikkelige boltuttrekkere koster 1000+, da er det kansje like greit å levere inn blokka og toppen til et verksted som er spesialister på å fjerne slike ting framfor å bruke over 1000 kr på verktøy selv og kansje ikke få det til alikevell.

 

Er det noen som kan anbefale noen i Trondheimsområdet til en slik oppgave ?

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan anbefale noen i Trondheimsområdet til en slik oppgave ?

Vet ikke om det er i drift lenger, men brukte verkstedet til jernbanen nede i byen til en tilsvarende jobb for ca 20 år siden... Det var på den tiden jeg enda var Trønder...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Trivelig å se andre også har endel prosjekter , særlig di med god fremgang  :wink:

 

Vurdere et lignende prosjekt ( lavere ,raskere  men like langt ) , lurte på hva slags x-finer du har brukt  ( kvalitet , vannfasthet ,osv. )

 

Når det gjelder motoren ,ser ut til at du har fått ut noen bolter , fjernet hodet på resten  :wink: .

Du har ingen mulighet til å "bryte" /presse av toppen nå da ?? , gjerne varme boltene noen ganger .

Hvis du hadde fått av toppen kunne du muliges fått ut resten av boltene med ei wisegrip tang eller lignende.

Link to post
Share on other sites

sette inn såkalt Heliko gjenger

En behøver ikke å borre bort de gamle gjengene , bruk et 4-5 mm borr som styring ( I SENTER ), bor deretter opp med passend borr for den gjengestørelsen ( bolt diameter - stigning på gjenger = korrekt bor ) ,deretter rens opp gjengende med en gjengetapp .

 

Gjort det flere ganger med godt resultat  :wink:

Link to post
Share on other sites

He, he - skapTrønder! Trønder på Toten? VillTrønder!

 

Noen målsetting om sjøsettingstidspunkt, ok67? Har du tenkt å ha den utpå i år og teste litt, eller venter du til motoren er klar?

Jeg har egentlig tenkt å teste litt i høst, men får se hvor langt jeg kommer. Men jeg vil ha motoren på for å se hvor vannlinja blir etc. Da jeg planlegger selvlensende dørk har jeg tenkt å teste litt før jeg legger dørken, slik at jeg er sikker på at den kommer i riktig høyde og med fall riktig vei.
Link to post
Share on other sites

Trivelig å se andre også har endel prosjekter , særlig di med god fremgang  :headbang:

Har gått litt sent nå siste par ukene, det har vært diverse små ferieturer og bra vær så dermed har det blitt litt liten fremdrift, og så er jeg tom for Epoxy, venter på ny leveranse fra Diab. Pluss at jeg drar til Kina på lørdag for en ukes jobbtur. Så det blir nok ikke noen særlig progresjon før om et par uker.

 

Vurdere et lignende prosjekt ( lavere ,raskere  men like langt ) , lurte på hva slags x-finer du har brukt  ( kvalitet , vannfasthet ,osv. )

Innerst og på hele bunnen har jeg  benyttet vanlig furufiner 6mm av god kvalitet, på sidene har jeg lagt meranti finer (3.6mm) (beiset med mahogney beis). Så og si all kryssfiner du får kjøpt i dag er limt med WBP (water boil proof) lim og kan dermed benyttes så lenge den dekkes med epoxy som er vanntett. Bare husk på at furukryssfiner vil lage mikroskopiske sprekker i epoxyen over tid dersom den ikke også er dekket med glassfiber.

 

Når det gjelder motoren ,ser ut til at du har fått ut noen bolter , fjernet hodet på resten  :smiley: .

Fjernet og fjernet hode, ikke med vilje men det ble nå sånn når de er rustet fast. :lol:

Du har ingen mulighet til å "bryte" /presse av toppen nå da ?? , gjerne varme boltene noen ganger .

Hvis du hadde fått av toppen kunne du muliges fått ut resten av boltene med ei wisegrip tang eller lignende.

Det er nok mulig å slå inn et skrujern for å få av toppen, skal kjøre på med diverse omganger med rustløser først, så får vi se. Men jeg er litt skeptisk til om det kan skade toppen/slå den skev. Om det bare blir noen mindre hakk og riper ytters er ikke så farlig da det er kjølevannet som går ytterst, selve sylindertettinga ligger innenfor.

 

Jeg har fått av toppdekselet, der brukte jeg skrujern og hammer. Det kommer noen bilder snart ....

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Syns det blir veldig bra det du gjør jeg :headbang:

Blir du ferdig i løpet av vinteren da tror du?

Jeg har ikke isolert garasje. Og det går dårlig å lime med epoxy når det er kaldt. Men det er en mulighet å leie seg inn hos Mikkelsen Båtbyggeri for en rimelig penge. Nå har jeg lagt opp et par terassevarmere i taket i garasjen slik at jeg kan få litt varme så jeg kan i hvertfall holde på litt utover høsten, så kan jeg ta resten til våren.

Link to post
Share on other sites

Mens jeg venter på mer Epoxy fra Diab så har jeg benyttet tiden til å mekke litt på motoren. Har fått skilt selve motorenheten fra stammen og plukket av diverse ting og tang. Men det er mye irra bolter som sitter godt og som har en lei tendens til å knekke nå de skal ut.

 

Knakk to stk som holdt sammen motoren og stamma, men etter at jeg fikk av motoren fra stamma og fikk at dekselet under motoren (eksosdeksel) så stakk det så pass mye ut av bolten at jeg med en rørtang klarte å få de ut.

 

Har også fått av toppdekselet selv om de er 4 bolter som er knukket her og sitter fast.

 

Bilde

 

Det er en del avsetting av krystalisert salt i kjølekanalene på toppen og toppdekselet, mulig det kan indikere for høy temperatur ?

 

 

Har også fått av mutteren som holder svinghjulet, den satt noe inn i hampen. Her måtte det grovredskap til. Jeg prøvde å få låne redskap for å holde fast svinghjulet når jeg skulle løsne muttern hoss den lokale Suzuki pusheren, men det fikk jeg ikke..... (Når jeg skal ha reservedeler til motoren kommer nok disse til å bli kjøpt der jeg får dem billigst og ikke lokalt.) Jeg måtte derfor improvisere litt og laget med en sak av to karftige flattjern (galvaniserte søylefester kjøpt på Clas Ohlson). Ved hjelp av det og sleggemetoden så fikk jeg av mutteren.

 

Bilde

 

Nå må jeg få av svinghjulet, til det trenger jeg en avtrekker som er beregnet for det, vanlig ters går ikke. Så her må jeg nok improvisere litt mer....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...