Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Her er bildet av toppen. Boltehullet som er merket med rødt ble litt skadet slik at det kan være fare for at kjølevann vil komme inn til bolten. Dette tenker jeg å reparere med stålplast. Et par av de andre hullene ble også noe utvidet under utboringen, mulig jeg også vil legge inn litt stålplast der også.

 

Det eneste jeg er noe usikker på er om metallet i stålplasten kan medføre noen galvansik korrosjon mot metallet som motoren ar laget av ?

Link to post
Share on other sites

Har lagt glassfiber på det meste av innsiden av båten. På grunn av krumminga av sidene var det vanskelig å få glassfiberen til å følge den samme krumminga. Dette fordi jeg her brukte det tynneste glassfibervevet som er vevd 1 til 1. Det har vansker med å følge krumning i flere retninger samtidig. Der er det biaxiale vevet bedre, men det er mye tykkere og trenger dermed mye mer epoxy for å vetes ut.

Bilde

 

Jeg fikk imidlertid samla mesteparten av slakken på to steder som jeg sliper ned etterpå og lapper over med noen mindre galssfiberbiter.

 

Jeg har også skåret til profilen på akterenden av båten på den ene siden, jeg tror dette skal bli meget bra.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Har lagt på så og si all glassfiberen på innsiden. Er bare igjenn å dekke akterenden, men der skal jeg ha på en kryssfinerplate til først. Så er jeg klar til å begynne å legge forrdekket.  :yesnod: Ja det går framover.

 

Jeg har også sett litt nærmere på motoren etter at jeg nå har fått alt fra hverandre, det ser egentlig ikke så bra ut  :yesnod:. To av lagrene i veiva er gåne, og etter som jeg forstår det er det ikke mulig å bytte lager, hele veiva må skiftes med lager og det hele. Er etterhvert begynt å bli litt bekymret for om delekostnaden etterhvert blir så stor at det ikke er tilrådelig å reparere motoren. Jeg har ikke undersøkt prisen på komplett veiv, men komplett stempel koster ca 1400. Jeg må bore opp minst den ene sylinderen og sette inn overdimensjonert stempel, da må jeg vel trolig også gjøre det med den andre sylinderen for å beholde balansen i motoren?

Link to post
Share on other sites

Har undersøkt litt rundtomkring.

 

Bytte av lager i veiva kommer på ca 2200 i arbeide pluss 1600 i deler.

Boring av sylindre ca 600 pr sylinder = 1200

Nye stempel komplett 1400 pr stk. = 2800

Pluss pakninger mm.

I tillegg bør jeg vel også skifte impelleren for å være sikker.

 

Totalt vil det da komme på ca 10000-11000 å få satt motoren i stand,

og da gjør jeg alt som jeg kan selv. Kun veiva og boring av sylindere

sette bort.

 

Er kansje mye å koste på en 24 år gammel motor.

Jeg vil da sitte med en fullt overhalt motor, med helt ny leamikk internt.

Så sånn sett er jo motoren da "ny", men teknologien er jo fortsatt ca 25år

gammel.

 

Noen sysnpunkter ?

Link to post
Share on other sites

Heller vell mot samme konklusjon som deg Suzuki :lol:

Mulig jeg skal prøve å selge den som delemotor, den har jo f.eks. el-starter som noen kansje kan være interesert i.

 

Lagt till:

Men kjøper man f.eks. en ca 10 år gammel motor for 10-15 tusen så har man heller ikke noen garanti for hvordan tilstanden er..........

 

Ja, ja, jeg har ikke noen hast, båten kommer ikke på sjøen før til neste år alikevell.

Link to post
Share on other sites

Har lagt på siste laget innvendig på hekken i dag. samt satt inn stevnbøyle, så om jeg ikke får til motoren så kan jeg i hvertfal slepes. :rolleyes:

 

Har tenkt å sette inn fremste spantet i morgen. I rommet framom spantet har jeg tenkt å fylle med isopor som jeg skjærer til og limer sammen til en stor blokk som fyller ut rommet.

 

Men; hva slags lim skal jeg bruke for å lime sammen isoporplatene ?

 

 

Når det gjelder motoren har jeg ikke bestemt meg for hverken det ene eller andre ennå. Jeg kommer vel til å demontere giret også for å se hvordan det står til der før jeg endelig bestemmer meg for hva jeg kommer til å gjøre med motoren.

Link to post
Share on other sites

Har nå satt inn det fremste spantet og limt det fast + festet det med glassfiber etc.

Har også lagt på siste plata på innsiden av hekken og begynnt å lime den med glassfiber og epoxy.

Skal se om jeg får tatt noen bilder i morgen.

 

Men jeg lurer litt på en ting. Hvilke mål skal/bør jeg ha på motorbrønnen bak. Jeg ønsker å ha den såpass lang at det blir mulig å vippe opp motoren når den ikke er ibruk. Nå har jeg en 2 sylindra sak som jeg kansje kommer til å kassere, så jeg bør sette av plass til en 3 sylindra, men hvilke mål bør jeg bruke. Samt hvor dyp bør brønnen være (hvor langt nedom skruvingene som brukes til å feste motoren bør brønnen gå)?

Link to post
Share on other sites

Men; hva slags lim skal jeg bruke for å lime sammen isoporplatene ?

Trelim kan lime isopor. Ellers finnes det SPESIAL kontaktlim fra CASCO som kan brukes. Må bestilles de fleste steder. Må ikke forveksles med vanlig kontaktlim. Tror forresten også at vanlig PL400 konstruksjonslim fra SIKA kan benyttes .. ?

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Ikke bankers, men jeg tror den smelter..

isoporen altså

Suzuki

Å lime isopor med epoxy ser ut til å gå bra det. Prøvde på noen isoporbiter som jeg hadde liggende og det gikk i hvertfal bra.

 

Har nå også satt inn det fremste spantet i båten, og kledd det med glassfiber.

Bilde

Rommet frmom spantet skal som kjent fylles med isopor. Har en ca 10cm åpning under spantet ned til kjølen slik at eventuell fukt/vann som måtte komme inn der skal kunne renne ut.

 

Har også satt inn spant nr 3.

Bilde

Det er plassert der hvor fordekket skal ende. For å sikker adgang under dekk gå ikke spantet helt ned til dørken.

Link to post
Share on other sites

Flott ! Skal modifisere kjøleboksen min litt, så det var nyttig info. Men er PL 400 et mer "gunstig" valg ?

Har aldri brukt PL400, hvor holdbart er det mot vann/fuktpåvirkning. Og hvordan er det å bruke, regner med at det er 1 komponent, i så fall blir det kansje enklere i bruk en epoxy. Og til slutt hvor lang herdetid har det, er det et lim som herder ved hjelp av fuktighet ?
Link to post
Share on other sites

Når vi er inne på temaet isopor så skal den jo kuttes opp i biter/klosser i passe størelse. Å bruke sag el. til det medfører fryktelig mye griseri. Det beste er vel å bruke en streng oppvarmet vha. strøm og skjære i isoporen ved at denne smelter seg gjennom. Men hva slags streng og hvilken strømkilde bør man bruke, å koble den til stikkontakten er nok ikke å anbefale :nono:. Kan et bilbatteri og en passe tynn kobbertråd være brukbart. Noen som har gjort noe tilsvarende og som har noen gode råd å komme med, eller skal jeg bare prøve meg fram?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...