Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Problemet med småbiter er at dersom det av en eller annen grunn går hull på rommet de er lagret i, f.eks. ved grunnstøting så vil det altid være en viss fare for at de kommer ut og dermed ikke gir noen oppdrift. Samtidig vil det nok bli mye hulerom mellom dem som kan fylles med vann, noe som også gir mindre oppdrift en massiv isopor.

Link to post
Share on other sites

Når vi er inne på temaet isopor så skal den jo kuttes opp i biter/klosser i passe størelse. Å bruke sag el. til det medfører fryktelig mye griseri. Det beste er vel å bruke en streng oppvarmet vha. strøm og skjære i isoporen ved at denne smelter seg gjennom. Men hva slags streng og hvilken strømkilde bør man bruke, å koble den til stikkontakten er nok ikke å anbefale :nono:. Kan et bilbatteri og en passe tynn kobbertråd være brukbart. Noen som har gjort noe tilsvarende og som har noen gode råd å komme med, eller skal jeg bare prøve meg fram?

Modellfly byggere bruker sånne saker. Pianostreng fra Clas Ohlson, samt en trafo fra....ehh en eller annen, og du er i gang.. form en buesag å henge opp skjæretråden i.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Modellfly byggere bruker sånne saker. Pianostreng fra Clas Ohlson, samt en trafo fra....ehh en eller annen, og du er i gang.. form en buesag å henge opp skjæretråden i.

 

Suzuki

Da kan vel kansje 12V fra et batteri brukes også. (Bortsett fra at jeg ikke fant pianostreng ved å søke på Clas, må vel bla gjennom katalogen.)
Link to post
Share on other sites

Når vi er inne på temaet isopor så skal den jo kuttes opp i biter/klosser i passe størelse. Å bruke sag el. til det medfører fryktelig mye griseri. Det beste er vel å bruke en streng oppvarmet vha. strøm og skjære i isoporen ved at denne smelter seg gjennom. Men hva slags streng og hvilken strømkilde bør man bruke, å koble den til stikkontakten er nok ikke å anbefale :nono:. Kan et bilbatteri og en passe tynn kobbertråd være brukbart. Noen som har gjort noe tilsvarende og som har noen gode råd å komme med, eller skal jeg bare prøve meg fram?

mener at http://www.clasohlson.no/ hadde motstandstråd el.l. i sitt utvalg en gang.

Kunne kjøpes i metervis med forskjellig motstand.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

rappet (  :lol: ) fra Cirrius RC flight sine web sider:

 

Utsyret som trengs er:

* En stromforsyning som kan gi 30 - 60 W ved 15 Volt. Jeg har en variabel

forsyning (varierer spenningen), slik at jeg kan fa eksakt den temp. jeg

onsker.

* En bue som kan holde skjeretraden stram. Jeg har laget en i tre som

minner om de gamle sagene med tornuiquet for a stramme bladet (traden).

* Jeg bruker rustfri staltrad pa 0,3 - 0,4 med mer det gir for meg en

akkurat passe varme og ikke minst slitestyrke, da jeg ogsa skjerer i

DIVINYCELL som avgir saltsyre ved skjering, og derfor angriper metallet i

traden. Dersom den ikke er rustfri, ryker den for du har gjort det forste

kuttet. Dette er forovrik et minimalt problem ved skjering i ISOPOR.

* Malene mine er av 0,5 mm. Aluminiumsplate. Platene kan klippes med vanlig

saks. For hver ende av vingen trenger du to maler. En for underkuttet (som

du starter med) og en for overkuttet. Jeg deler malene i 10 deler som jeg

merker, slik at man kan kjore med riktig hastighet over hver mal. Du ma

starte samtidig og ga ut av malen samtidig for begge endene av vingen. Til

denne jobben MA det vere to personer.

 

Så da er den saken i boks.. ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dere er utrolige, takker så mye.  :lol: Da har jeg i hvertfal nok informasjon til at jeg skal kunne mekke sammen noe, og med ohms lov i bakhodet, samt tekniske data og spesifik ledningsevne for stål skal jeg vel komme opp med noe. Jeg ser for meg at en strømforsyning/trafo vil begrense strømmen, mens et bilbatteri ikke har samme strømbegrensning. Det kan derfor bli nådvendig med en seriemotstand for å ikke brenne av tråden.

 

50W ved 12 volt vlir sånn ca. 4.2A, dvs. ca 3 ohm motstand i tråden

 

Spesifik ledningsevne for stål er ca 0.4  ohm mm2/m

 

Med f.eks. en halv meter tråd får jeg da at den må ha et areal på 0.07mm2 for å gi ønsket motstand,

det skulle bli noe sånt som en diameter på ca 0.3mm, det samme som du skriver Suzuki.

 

ClasOhlson har en på 0,7mm, som utgangspunkt får jeg vel doble lengden til 1m, og kansje sette inn en sikkring  :lol:

Link to post
Share on other sites

Siste del av regnestykket gikk vist litt fort, med en 0,7mm tråd bør den nok være 2 til 3 m lang, o gdet blir litt mye. Imidlertid har jeg funnet Elementtråd i ClasOhlson katalogen. Nr 49-211 har en motstand på 6.94 ohm pr m og er 0.5mm tykk. En halv meter av den bør nok gjøre susen. Den selges i 10m lengder så jeg kan jo eksperimentere litt.

Link to post
Share on other sites

Høsten er i aller høyeste grad kommet ser det ut til :confused:, men jeg har da fått gjort noe alikevell. Temperaturen er ikke alltid like ideell for epoxyarbeid, men i helga har det vært OK temperatur  :headbang:.

 

Bilde

Rommet framom første spantet er fylt med isopor. Isoporen skar jeg med hjelp av en motstandstråd kjøpt på ClasOhlson. Dette gav passelig varme til å skjære isopor med.

 

Det var vanskelig å få isoporen til å fylle helt ut mot skroget, da det skrår ganske kraftig. Jeg fyllte derfor på med litt byggeskumm, for å fylle ut alle hulerommene. Dette gjorde jeg i flere små omganger for å unngå utsprenging når skummet ekspanderer.

 

 

For å få litt fall fra midten av dekket ut til sidene har jeg lagt opp en avstiver midt etter båten, fra baugen og så langt bak som dekket skal gå. Denne er noe høyere enn ripa, ca 2 cm bakerst og så faller den til å bli jevnt med ripa helt fremst.

Bilde

Dekket skal bygges opp av to kryssfinerplater som skjøtes midt etter avstivningen som er lagt opp. Oppå kommer jeg til å legge furulister, 6x45mm med 5mm avstand. Rommet mellom listene fyller jeg opp med epoxy tilsatt farge for å få nating. Oppå det hele legges så en tynn glassfiberduk. Det bør gi et sterkt, tett og tilnærmet vedlikeholdsfritt dekk.

 

Før jeg legger dekket legger jeg en list på utsiden av ripa. Dekket kommer så til å gå jevnt med denne lista. Langs ytterkanten av dekket kommer det så en ny list. Der kommer jeg trolig til å benytte en halvstav (halvmåneformet list).

Bilde

Det er nødvendig med mange klemmer og tvinger for å få lista til å følge krummingen til skroget, og ikke minst for å få lista til å ligge helt inntil skroget både oppe og nede.

Link to post
Share on other sites

Her er bildene av forrdekket.

Bilde

Jeg har nå smurt på Epoxy på dekket i påvente av at jeg skall legge på furulektene oppå, men det er noe arbeide som må gjøres først.

 

På undersiden har jeg lagt opp noen avstivere, samt noen striper med merantifiner for ytterligere avstiving og styrke. Her skal det i tilleg smøres på Epoxy, og overgangene mellom dekk og skrog skal styrkes med striper med glassfiber.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Utetemperaturen er alt annet enn ideel for Epoxyarbeide. Har skjært til noen kryssfinerplater som skal brukes som sider i motorbrønnen og som sider ned bak/under motorbrønnen, og beiser dem med mahoney beis for å få rette fargen. Men med en 4 - 5 grader ute og uoppvarma garasje så er ikke liming med Epoxy helt å anbefale. Limte rett nok på  sidedekket (kalles det det?) i går. Da la jeg presenning over hele skroget etterpå og satte på en vifteovn under en times tid for å varme det hele opp slik at Epoxyen skal få komme godt i gang med herdinga, samt at den blir noe tynnere og dermed trekker bedre inn i trevirket og gier større styrke. Men videre liming på motorbrønnen som blir mer på utsiden av skroget får nok vente til helga, da jeg kan ta det på dagtid når det er varmere i været.

Bilde

Bildet viser at bunnen av motorbrønnen er kommet på plass, det samme er det bakerste spantet som dermed blir "frammveggen" i motorbrønnen. To kryssfinerplater skal danne sideveggene i motorbrønnen og så skal skroget på utsiden av motorbrønnen overbygges med kryssfiner som avrunder det hele ned til bunnen skroget.

Link to post
Share on other sites

Takker for hyggelige ord, selv er jeg innflytta trønder, opprinnelig fra Sogn.

Jeg hadde egenlig håpet å kunne ta en liten prøvetur på sjøen i løpet av neste uke, for å se hvordan den flyter i vannet og hvor vannlinja blir etc. Men det er fortsatt noe arbeide som må gjøres før jeg komer så langt, så jeg vil ha litt varmere vær på kveldstid.

Link to post
Share on other sites

Har hatt to effektive dager nå i helga og har fått satt inn alle avstivningene fra hekkspantet og akterover. Det hele er også kledd med glassfiber og Epoxy innvendig.

Bilde

Nå gjennstår det bare å skjære til krummingen på støttene før jeg kan legge over "akterdekket" som skal krumme ned til bunnen av båten.

 

Har også montert siste laget på hekkspantet. Fargeforskjellen, med skille midt på, kommer av at noe av den er dekket med Epoxy mens den andre halvdele ikke er det.

Link to post
Share on other sites

Da har hekken fått sin endelige profil.

Bilde

Har brukt to lag med 3.6mm merantifiner, den er tynn nok til at den relativt enkelt kan bøyes. Oppå det hele skal jeg legge 6mm furulekter, helt fra baugen til akterenden. Det blir trolig ikke før til våren, høsten har absolutt meldt sin annmarsj og temperaturen gjør det etterhvert vanskelig å bygge med epoxy i en uisolert garasje.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde egentlig planlagt en prøve i morgen, men pga. kjølig vær så trenger epoxyen lengre herdetid og dermed er jeg ikke kommet så langt som jeg hadde tengt. Håper å få til en prøvetur i løpet av en uke eller to, men det er mulig jeg utsetter det til våren. Dersom jeg får til en prøvetur kan jeg bestemme hvor jeg skal ha dørken og også få lagt denne i høst, da det bare er å legge en presenning eller noen plater (og presenning) over båten og så varme opp innvendig med en vifteovn. Da kan jeg få jobbet langt utover høsten selv om det er kjølig. Så vi får se om det blir en tur på sjøen neste helg om jeg rekker det, skal hjelpe svigerfar med landsetting av flytebrygga på neste lørdag så vi får se.

Link to post
Share on other sites

Har nå lagt på glassfiber på utsiden av hekkspantet. Glassfiberen går over hekken og ned i motorbrønnen.

Bilde

Det pene høstværet gir seg utslag i lave temperaturer på etter solnedgang, jeg har derfor måtte ty til oppvarming for å kunne jobbe med Epoxyen. Har som bildet viser benyttet to terassevarmere kjøpt på Clas Ohlson. Siden de avgir strålevarme varmer de ikke opp lufta, men det objektet som de stråler mot. Dermed kan jeg få en behagelig temperatur på den delen av skroget som jeg jobber på, under forutsettning av at jeg jobber på et begrenset område av skroget.

Link to post
Share on other sites

Med hjelp av en nabo fikk jeg snudd båten opp ned igjen i går. Skal legge på litt glassfiber for å forsterke overgangen mellom dekk og sidene innvendig. Mye enklere å gjøre det når båten ligger opp ned enn å jobbe med glassfiber over hode :crazy:.

 

Ser meg også omkring etter motor, har ennå ikke helt bestemt meg for hva jeg gjør med den begredelige Suzukien med hull i stempelet og gåne veivlager. Men har kommet til at å reparere den kommer på ca 10-12 store og da gjør jeg så mye som mulig selv.

 

Vurderer en Johnson 1988 model 40HK, til 13000. Er det en OK pris for en slik motor om tilstanden er OK ?

Link to post
Share on other sites

Vurderer en Johnson 1988 model 40HK, til 13000. Er det en OK pris for en slik motor om tilstanden er OK ?

Johnson 40hk -  16 år gammel.  Har veldig lite greie på prisnivå på slike motorer, men jeg synes 13000 høres ut til å være i overkant.  Kun magefølelse, og det er jo ikke alltid den stemmer med virkeligheten.

 

For øvrig ser båten svært spennende ut på bildene. Det skal bli moro å se den ferdig. Fortsatt lykke til med prosjektet  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vurderer en Johnson 1988 model 40HK, til 13000. Er det en OK pris for en slik motor om tilstanden er OK ?

13 000 er etter mitt syn mye, selv om tilstand skal være bra ......

 

Har i høst på finn.no sett rimelige motorer, samt at lokale båtverksteder har solgt store maskiner, nyoverhalte av ikke alt for gammel dato til rimelige priser.

 

Anbefaler derfor å lete vel og lenge på nettet, og antar at prisene synker nå i oktober og utover fram mot jul....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg lagt båten i vinteropplag  :cryin:

 

Jeg har dratt den ut på plena for å gjøre plass til bilen i garasjen nå som vinteren nærmer seg.

Bilde

 

Har pakka den godt inn i presenning, for å unngå att den driver full med snø i vinter. Her på Ugla kan det fort bli en meter eller to med snø.

Bilde

Regner med at jeg kan dra båten frem igjenn i begynnelsen av april.

 

Men jeg har diverse planer for vinteren også, så det kan nå komme noen oppdateringer etter hvert.  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...