Jump to content

Sitronsyre kjøpes billig hvor? Og er det best?


FM 8-12

Recommended Posts

Tidligere forhørt meg om systemrens og får beskjed at den ikke tar rustflak osv? Disse personene sier en kopp med sitronsyre er mye bedre og billigere, mener det var 50kr kg. Prob er at jeg bor i halden og nærmeste svenske handlesteder da er svinesund, nordby og strømstad for den billige sitronsyren kjøpes i sverige på noe som heter balkanboden. Er det noen andre steder man får kjøpt sitronsyre til en rimelig penge?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor sitronsyre? Det er jo en svak syre. Skal du bruke sitronsyre, må du også bruke noe sterkere. Fosforsyre er vanlig.

 

Du kan lage deg din egen blanding av sitronsyre, fosforsyre, litt zalo og vann, men det er mye smartere å kjøpe et par flasker Systemrens der du har riktig blandingsforhold og stoffet er laget for akkurat dette. Systemrens inneholder for øvrig også sitronsyre, men virkestoffet er i det store og hele fosforsyre. Tilbake til utgangspunktet ditt med andre ord, så glem sitronsyra. Den tar nå i alle fall ikke rustflak.

Link to post
Share on other sites

Ja, sitronsyre tar rust - men det tar tid.......

 

Forøvrig så er sitronsyre vanlig handelsvare i alle dagligvarebutikker. Bare å gå i hylla hvor bakevarer selges.

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hva menes med tid? 1dag 4dager?

 

- Hvor stor blir en fisk?

- Hvor høyt vokser et tre?

- Hvor mange runder er det på Bislet?

 

 

Umulig å svare på FORDI det kommer an på HVOR mye rust du skal fjerne. Et tynt lag med oksidasjon blir borte over natten, GRAVRUST som er 2 cm tykk tar antageligvis flere måneder eller år eller en evighet. Hvem vet? Hva er det du skal gjøre da?

 

Capisce?

 

:tongue:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette fungerer det kan jeg konkludere! Hvor bra vet jeg ikke ennå da jeg ikke har tappet, men det jeg kan se av vannet så er det helt brunt og etter å ha følt med finger i termostathus så kjenner jeg at masse har løsnet. Har planer om å la det være på motor frem til uken.

Link to post
Share on other sites

Litt OT. Tråden dreier seg om sitronsyre.

Lotus er inne på at tilsvarende effekt kan oppnås med med andre syrer som blandes ut.

Kjemien er litt langt bak i hodet mitt. Jeg vil imidlertid ta et litt annet utganspunkt: hva skal fjernes?

La oss si at det er rustdannelse på syrefast stål eller gealcoat som skal fjernes: da "renner" det av med saltpetersyre - ulempen er en kraftig gassdannelse som krever både god utlufting og rikelig tilgang på ferskvann.

Dersom du ønsker å fjerne merker på skai, kan ofte mild sitronsyre, faktisk i form av en sitronskive, fjerne flekkene.

Dersom man skal fjerne limrester på skai, gelcoat og metaller, er en mild sitronsyre gjerne å anbefale. Slik syre selges bl.a. i form av citurusspray. Jeg ser at denne sprayen brukes hyppig på båtmesser for å fjerne spor og merker på båten.

Link to post
Share on other sites

Salpetersyre er tøffe greier. Om ikke sitronsyre hjelper, kommer en vel langt med oksalsyre eller fosforsyre som begge er litt mindre livsfarlige :smiley:

Sitrusspray er fine greier, men jeg trodde virkningen av disse kom av eteriske oljer utvunnet av sitronskall, og ikke sitronsyre?

 

OT: Det beste generelle rensemiddelet jeg vet om (bortsett fra vann) er såkalte babykluter. Helt supre å ha i båten. Tar fenderstriper, regnrenninger, skitne joggesko, all slags matsøl, olje - og babyrumper selvsagt..

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjorde som anbefalt og kjørte gjenom en runde til og tappet og startet motor idag. Denne gang ingen "små grus" så er meget fornøyd med resultat. Husker ikke hvem som først tipset om sitron syre men takk skal personen ha for dette var funksjonelt, enkelt og i mine øyne bra

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

Tar sitronsyre saltavleiringer og kalk? tåler gummideler og pakninger dette?

Spør fordi jeg har planer om å kjøre min påhenger i noe for å få bedre kjøling .

Systemrens blir dyrt da jeg jo må fylle en ganske stor tank for kjøling

Radiatorrens blir også noe dyrt p.g.a. samme. SÅ tror dere en behandling med sitronsyre kan være veien å gå?

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke enorme mengder rensevæske for å rense påhengsmotor. Ta av propellen så får du nok undervannshuset ned i ei passende bøtte (metallbøtte er bedre enn plast/alt. få bygget ei spesialbøtte av alu.). Bøtta setter du ned i et kaldtvannsbad. Ettersom en påhengsmotor renner tom for kjølevann når den stoppes vil renseprosessen kun være effektiv når motoren er i gang. Rensevæska fungerer også best når den er varm. Kaldtvannsbadet kan du kjøle med spyleslangen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...