Jump to content

Prosjekt: Viking 28, fra daycruiser til bakdørbåt


jeb

Recommended Posts

Til alle som orker enda en opppussings blogg.

 

Litt om meg selv og båten som nå skal pusses opp.

holder til i Fetsund 52 år og dilla på båt , og med for lite ressurser så derfor ble det denne gammle båten en viking 28 som har gått på øyern i alle fall de siste 10 år.kjøpte båten av en kamerat og startet opp vedlikeholdet/opppussingen med engang jeg fikk den. fikk brukt den i ca 5 år og ifjor bestemmte jeg meg for at båt med bakdør det skulle jeg ha, ikke alltids så lurt men alle på havna sa at dette går ikke bra.men som sagt så gjort her kan dere følge resultatet så langt

 

bilde_123.jpg

okay som dere ser var det et dårlig valgt tidspunkt og begynne men dette er i allefall flybrigden.

 

bilde_124.jpg

 

her er styrhuset forsatt dritkaldt.

 

 

bilde_125.jpg

 

så var det tid for og rive ut uten en tanke på hvor dyrt det skulle bli men skitt au.

 

bilde_126.jpg

 

som dere ser er det endel ledninger varmovner og alskens søppel

 

 

bilde_127.jpg

 

 

som dere ser her er styrhuset på plass og her stoppet det opp for vinteren ,men jeg hadde jo tross alt

bildene jeg kunne se på og drømme om ,ble derfor at jeg satt og tegnet vinduer og dører i all mass.

båten ble liggende til påske, før jeg begynte igjen, men da skulle det gå fort tenke jeg, men oppussing av båt går ikke fort det vet vel alle , det burde jeg også vite,

derfor ble det søkt om proff hjelp av fag folk, styrhuset ble kappet opp og breddet ut, det så ikke bra ut sa fagmannen, som jeg skulle betale gode penger til tvilte på dette, det går ikke bra, jeg fikk den store skjelven og tenke nok at dett var dett, kunne jo ikke sette den tilbake i orginal stand heller ,hadde jo solgt det som gikk og selge ,kalesje viinduer +en del andre ting.

men etter samtale med fagmannen skulle vi flytte båten til hans verksted ,da skulle det gå raskere og dette skulle ordne seg skal du se.

kyss katt båten stod oss han fra påske til juni skjedde ikke en dritt .

Nå var dyre råd gode det ble søkt og lett etter flere fagfolk ,og omsider fant jeg rette mannen, han kom på befaring av vraket mitt og sa no problem dette er grei skuring har bygget opp flere båter.full av opptimisme flyttet jeg båten atter en gang (frakt av båt tur retur retur kostet bare 7000 no broplem.)

nå står båten oss den nye karen, ble lovet at dette skulle gå fort, ble lovet ferdig 2 uka i juli , men for rettferdighetens navn så ble det for varmt

måtte vente til varmen ga seg sa han det var over 50 varmegrader inne i båten, kunne derfor ikke støpe, da ble det ca 14 dager det ikke ble gjort noen ting. og ikke nok med han skulle fa en ta meg ha ferie også så det tok nye 3 uker , har du sett på makan.

med det tok også jeg ferie, kjøpte camping vogn for 2 år siden dro opp til sjusøen for og roen ned , men når du har båt er du vant til og forflytte deg rundt hele sommern , det får du ikke gjort i en camping vogn som har fast plass uten skilter ble derfor at vi dro på biltur til møre og romsdal veldig godt valg har aldri sett så mange båter med bakdør , blei jo helt sjuk lengta tilbake til prosjektet mitt. men vi kom jo oss tilbake til vogna etter ca en uke.

 

nå har prosjektet kommet så langt

 

bilde_468.jpg

 

 

her er bakfra iog med att dette har tatt mye lenger tid en det jeg trodde så gjorde jeg en liten forandring på bakparten

dette bare for da tar det litt lenger tid ,men nå er det iallefall ikke for varmt men heller for vått og kaldt på engang .

som dere ser så er det jo en viss fremgang fra oktober i fjor

 

jeg kommer tilbake med mer når jeg begynner med innredningen dette skulle jo være pisofcake, eller noe sånt ,

 

 

bilde_47218.jpg

Link to post
Share on other sites

har i dag tatt noen nye bilder av deler som skal monteres på akterdekket her skal det bli

plass til gass flaske og på andre siden winsjen samt en plate som skal monteres på akterveggen

 

bilde_47229.jpg

 

akterporten blir også fin synes jeg

 

bilde_47230.jpg

 

ellers sitter og funderer på hvordan vinduene skal bli har tegnet inn noen forslag men vet ikke helt

 

bilde_4693.jpg

 

 

bilde_4692.jpg

 

 

ellers så er det jo bare og ta tiden til hjelp, nå er jo i allefall været bra .

 

 

 

forsettelse følger

Link to post
Share on other sites

Den øverste løsningen med vinduer ser fin ut, men blir dyrere og vanskeligere å få til, så jeg ville gått for det enkle. For meg ser det likevel ut som begge variantene medfører at vinduet går forbi akterskottet. Hvordan har du forresten tenkt å hengsle opp hekkporten? Har samme fasong på hekken min, og har fundert litt på samme løsning. Du har uansett mye moro foran deg. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

hei jeg har fulgt med prosjekte ditt også og som jeg sa innledningsvis tar det utrolig mye lengre tid

døren fÅr samme fasong som akterveggen jeg bruker den delen som jeg kuttet ut og hengsler den fra innsiden og så bruker jeg låse sylinder fra biltema og håndtak

 

det kommer straks en del bilder fra akter dekket kansje på onsdag.

Link to post
Share on other sites

bilde_4692.jpg

Tror at jeg ville ha kuttet det fremre vinduet litt slik at begge vinduer ble like store, og flyttet b-stolpen fremover den biten som fremre vinduet blir kortere. Da vil du også få et større felt bak det bakre vinduet, noe som gir et bedre design og styrke på konstruksjonen.

Ha i bakhodet at vinduene kan se fryktelig store ut når båten kommer på vannet. A-stolpen kan også med fordel bli litt tykkere, og b-stolpen litt tynnere, og like tykke selvfølgelig.

 

Artig prosjekt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ville ha laget fremre vindustolpe større/sterkere, og vindusflatene litt kortere (mer sturke mot bakskott)... med kun en åpning, men vindu delt i to, slik at bakre delen kan åpnes og skyves fremover, på innsiden av det fremre partiet. Vil gi tilsvarende styrke, mindre vindusflate, men bedre luftemuligheter ... samt at en kan snakke med dem som er på dollbordet / kai under manøvrering osv...

Link to post
Share on other sites

Det ekstra er verdt det ... både for komunikasjon og utlufting ... hvor mye kommer dette til å utgjøre av hele prosjektet ?? En god ramme har også styrke.....

 

Vi har 4 vinduer fra styreposisjon til salong som vi kan åpne, samt dobbel skyvedør bak .... blir fort varmt gitt... selv her i Skottland, og når det regner er det også godt å få den lille luftssirkulasjonen som en 5 Cm åpning i vinduet på lesiden gir...... underveis så er ikke altid skyvedøren det beste valget... og husk at hvis det er litt bølger, så kan den være litt vrien å låses slik at den gir riktig utlufting, men ikke for mye.....

Link to post
Share on other sites

jeg kom til å tenke på noe annet når det gjalt vinduene ,jeg skal jo ha stigen/trappen opp til fly på hver side på siden av flyen ,

 

 

så det øverste bilde som har nedfelt vindusprofil kan jeg ikke bruke, har sett på en annen båt med lik fly at de hadde stigen der

Link to post
Share on other sites

10ta9c spørsmål fra deg om hvordan hengsle opp akter porten, så var det vanskeligere enn jeg trodde døren ble for bred slik jeg tenkte,

så da ble det en helt annen løsning , døra blir hengslet i bunnen slik at den slår nedover og blir derfor som en liten trapp ut på bade plattformen

skal legge ut noen bilder i morgen ang åssen den blir tar gjerne i mot synspunkter.

 

jeb.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...