Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

Har savnet en tråd om båtlivet i Trøndelag. Om turer, steder, opplevelser og så videre. Gjør et forsøk på å starte en tråd her, og håper at også andre kan bidra med innhold.

 

Vi har som vanlig ikke greid å holde tempoet på båtlivet oppe etter ferien. Det er mye annet som skal skje i helgene, og når vi har tid å bruke båten er det ikke sikkert at været er slik at vi kan legge ut på tur.

 

Forrige helg var vi på tur uten å forlate hjemmehavnen. Lå i båten fra fredag til søndag, men værmeldingene var så dårlige at vi valgte å ligge i ro. Så viste det seg at det dårlige været holdt seg ute på kysten, slik at vi godt kunne ha tatt en tur i nærområdet til Trondheim. Men tiden ble benyttet til by-aktiveter som kino sammen med barna og en hel dag i Pirbadet. Slitsomt for voksne folk! Hadde for øvrig en kort men hyggelig prat med Pjolter og frua på fredag. De har båten liggende i Trondheim for tiden.

 

Denne helga satset vi på nytt, selv om værmeldingene også denne helga ikke var de aller beste. Kom oss ombord i går ettermiddag og kastet loss sånn kl 17.00 med forhåpninger om å komme oss til Hitra. Litt urolig på fjorden til å begynne med, men etterhvert kom vindøkningen som var varselet i går kveld. Ungene syntes det begynte å bli ubehagelig, og vi valgte derfor å gå til nærmeste havn som da var i Lensvika. Blåste brukbart friskt i går kveld og natt, men det har roet seg en del i dag.

 

Og, typisk oss, når vi først har lagt til et sted blir vi gjerne liggende hele helgen. Har vært på coopen og handlet til helga, og planlegger lammesteik med gratinerte poteter til middag. Nam. Her et bilde fra havna i Lensvika. En forholdvis liten havn drevet av den lokale båtforeningen, og de har gjesteplasser for to til fire båter avhengig av størrelse. I øyeblikket er vi eneste gjestebåten her.

 

lensvik.jpg

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nå når høsten tar overhand blir det til å planlegge neste sommer. Skal montere litt nytt utstyr i vinter. Til sommeren blir det tur nordover. Må prøve å få til en 14 dagers tur i ferien. I sommer var vi på tur til Kristiansund. Ble mange fine dager på sjøen og vi var innom mange fine plasser. Nyhavna ved Hestvika på Hitra var utrolig fin og kan anbefales.

Link to post
Share on other sites

Det kan synes som mange synes sesongen er på hell. Det burde ikke være noen grunn til det, vi er jo tross alt bare i første uka i september.

 

Vi ligger fremdeles i Lensvika, enda gode og mette etter gårsdagens lammesteik. Det å ha steikovn ombord gir langt større muligheter i matveien, i alle fall for oss kokkeamatører.

 

Sitter i øyeblikket i solskinnet på akterdekket. Ikke samme sommerfølelsen som i juli, men slettes ikke ubehagelig! De som av ulike årsaker har måttet avslutte sesongen går absolutt glipp av noe, det er i alle fall min mening.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Helt enig Brigg. Er ikke mange medlemmer her inne vi har kontakt med uten om Marwin.

Hyggelig å hilse på igjen :-)

Denne helgen gikk med til burstagsfeiring av 4 åringen så vi hadde 27 mennesker på besøk her i gården. Tenket et øyeblikk å ha det i båten, men fant ut at det rett og slett ikke var plass.:-)

Forrige helg gjorde vi det samme som Brigg. Lå i havn og koste oss, Ble en kjøretur til Brekstad med bil på Søndag . Blåste litt opp på Søndag da.

Blir liggende i byen en stund, Kjekt å kunne stikke ombord etter jobb.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Dette var jo et flott forslag til emne. Har vært passiv bruker av forumet en god stund så da er det vel på tide å avansere litt.

Med Hitra som utgangspunk hadde vi en kjempeflott tur sist i juli/først i august.

Vi begynte turen med avgg Ansnes for Børøysundet. Der ble det åpnet ny marina med resturant i sommer. Dette har vist seg og bli en veldig poppulær plass med god service og fine forhold.

Etter et kort stopp der gikk turen videre til Eidestranda å festival. Været var strålende og vi tok fast der til dagen etter.

baattur_8.2009_007.jpg

Relativt mange båter og et yrende liv.

 

Videre fortsatte vi turen til Mjosundet, i samme flotte sommerværet.

baattur_8.2009_019.jpg

Dette viste seg å være en koselig plass, lunt og varmt, så vi la oss der til neste dag.

baattur_8.2009_023.jpg

 

Dagen etter bestemte vi oss for og legge turen til Kristiansund.

Litt byliv med tillhørende shopping kommer en vel ikke helt unna :tongue:

Dette er en rolig og grei gjestehavn, med kort vei til sentrum.

baattur_8.2009_047.jpg

 

Dagen etter ble det bestemt å gå til Veidholmen, ytterst i havgapet ved Smøla.

Vi kom dit på ettermiddagen, etter litt leting fant vi omsider frem til innløpet å fikk fortøyd i fredelige omgivelser, i et av de fineste fiskeværene som finnes på denne strekningen.(?)

veidholmen8.09_029.jpg

 

veidholmen8.09_003.jpg

 

Dagen etter var det igjen slutt på tålmodigheten og vi la kursen tilbake mot Trøndelag og Hitra igjen. En kan jo ikke være for lenge i ro :wink:

baatferie_aug09_007.jpg

 

 

Etter litt finmanøvrering ut fra Veidholmen ble det et kort stopp i Kvenværet for bunkering.

Videre gikk vi bort til Knarrlagsundet og Knarren for en kort stopp der.

p4260032.jpg

Dette er jo en plass i nærmiljøet vårt så vi ble ikke lenge før vi fortsatte oppover til Stokksund/Stokkøya

Her fant vi oss en rolig plass for natten ved den lokale marinaen.

baatferie_aug09_018.jpg

 

Dagen etter ble brukt til besøk av gamle kjente samt en liten tur i området.

bl.a enn tur inn til Kuringen

 

baatferie_aug09_023.jpg

 

En flott plass men så som så med servicenivået på resturanten....

 

baatferie_aug09_024.jpg

 

 

 

Da vi var kommet til torsdag og helga bød på båtfestival i lysøysundet, besluttet vi og gå dit for å sikre oss en god plass der.

Vi kom dit og fortøyde slik at vi ikke fikk tråkking over båten :wink:

Torsdag kveld og Fredag seg det på med båter og folk. Det ble masse folk og et yrende liv i mega sommervær.

lysoeysnd_021.jpg

lysoeysnd_006.jpg

lysoeysnd_007.jpg

 

Søndagen kom ubønnhørlig og kursen ble lagt hjemmover igjen, til plenklipping og forefallende arbeide som sjefen mente var på tide :sweat:

 

Etter det ble det bare noen små turer men regner med at det blir flere utover høsten.

 

Så var første innlegg på plass, langt men men...

Link to post
Share on other sites

Veldig bra, rosaethe, nydelige bilder. Og velkommen til båtplassen!

 

Siden temaet for tråden er båtliv er det ikke nødvendig at det er helt ferske opplevelser det skrives om. Om noen har lyst til å skrive om ferieturen eller pinsehelga forleden år er det kjempefint.

 

Vi kom oss etterhvert hjemover fra Lensvika. Vi må passere under bruene i Nidelva for å kunne komme frem til båtplassen vår. Vi kommer ikke under her på flo sjø, slik at vi måtte avpasse hjemturen slik at vi kom frem et par timer etter floa. Dette er en upraktisk del av det å ha båt i Trondheim, og etter at vi byttet til en båt som er høyere enn den gamle må vi ha ytterligere fokus på dette.

 

Det var brukbart vær i dag slik at vi fikk vasket litt på båten, både inn og utvendig. På veien hjemover passerte vi disse som seilte øst for Rødbergodden. Der var litt stor avstand, men jeg antar at det er åttringer eller fembøringer (beklager dårlig bildekvalitet).

 

faeringer.jpg

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Her hadde vi en ettermiddag i båten i Trondheim sentrum.... Deilig middag og en tur rundt med gummibåten med hele gjengen. 4.hk

 

Her har vi kanalen mot sentrum fra skansen bru som også har en intressessant historie. Bygd i 1919 og konstruert av Joseph Strauss som også stod bak Golden gate i San Fransisco..

p6250004.jpg

 

På veg ut mot skansen bru traff vi på denne yacht`n Rimelig svær 25 meter lang og over 6 meter bred,, Koster visst rundt 40 mill..

p6250003.jpg

 

Gjestehavna ved Royal Garden godt besøkt. 100 kr pr natt og 150 med strøm..

 

p6270030.jpg

 

Her ser jeg mot blomsterbrua og bygget til Vital eller DNB nor som i disse dager er i hard vær grunnet heftig nedbemanning og brutte løfter... Bygget er nydelig plassert og blomsterbrua er mye traffikert av folk som vandrer fra Solsiden ( A`la Aker brygger for de uinvidde) til sentrum og tilbake. Den heter egentlig Verftsbrua, men er mer kjent som blomsterbrua. Blomsterbrua er litt lettere å si, ettersom den ikke inneholder 6 etterfølgende konsonanter. :wink:

 

p6270032.jpg

 

Vi traff på denne Hucelberry finn aktige flåten som kom drivende ned fra Nidelva.... med endel studenter som hadde laget seg en flåte.. Målet var visst Solsiden med noen kaldt å drikke til slutt. men tror de ikke tok helt høyde for den sterke strømmen . De fikk drahjelp til slutt. Men legg merke nesten helt til venstre i bildet. så hopper det faktisk en grei størrelse Laks!!!

 

p6270061.jpg

 

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Det er veldig fint for en eksilTrønder å sitte i skuta si i Kristiansand å se bilder fra heimlige Trøndelag. Ekstra fint er det når dere legger ut bilder.

Interessant dette som nevnes om kanalens "opphavsmann".

Jeg mener å ha hørt at Skansenbrua har to like brødre og at den ene ligger i Chicago, og den andre et sted i mellomEuropa. Er det noen av dere som vet mere om dette?

Desverre har ikke jeg bilder fra mine turer, men jeg kan jo komme med noen forslag til steder å besøke.

Tarva feks. Et paradis, ....og en får "nesten¨en følelse av at en er en av de første som besøker stedet der ute.

 

Per :flag:

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som er fra Lofjorden?

Lofjorden var ukjent for meg. Men så er jo ikke jeg trønder heller. Etter litt søking på nettet fant jeg en liten sidearm til Åsenfjorden som heter dette. Lofjorden ligger på østsiden av Åsenfjorden i Levanger kommune. Dette området har maritim historie fra krigens dager. Det tyske slagskipet Tirpitz lå i Fættenfjorden under deler av andre verdenskrig, og var utsatt for flere alierte (britiske) flyangrep.

 

Men historien til båten din knutza, det kan jeg ingenting om.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Fine bilder, Pjolter. Jeg må innrømme at jeg har svært få bilder fra kanalen og elva i Trondheim. Det blir på en måte så nært og dagligdags at jeg glemmer å ta bilder av det.

 

Den yachten, er det den samme som lå i Skansen sist vinter? En Fairline på noen og sytti føtter, med britisk flagg og russisk mannskap?

 

Når det gjelder Skansenbruas unikhet så ble denne vernet av Riksantikvaren med det samme ideen om å bygge på gangbaner utenpå brua ble lansert. Argumentet var at dette var en av to slike bruer i verden. I ettertid av dette presenterte Adressa bilder mottatt fra avisens lesere av slike broer. Det var langt flere enn to stykker, sågar finnes det to slike bruer i parallell over samme elveløp et sted i Nord-Amerika.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Bra at brua ble vernet iallefall for den er jo ganske spesiell uansett.

Hadde det vært opp til NSB så hadde de sveiset fast denne forlengst selv om jeg mener at det finnes klausul på at denne brua skal være døgnkontinuerlig betjent. I dag er det vel åpningstider så vidt jeg vet, og det er noe provoserende tull for åpning og lukning bestemmes av en tjenestemann som kalles TXP internt, og som godt kunne ha fjernstyrt brua med to knapper og ditto kamera for å kunne overvåke området ved brubetjening. :headbang:

TXP= togekspeditør er omtrent det samme som en flygeleder....

Link to post
Share on other sites

Jo brua er spesiell og bør tas vare på. Det skjer imidlertid ting mht byutvikling også i Trondheim. Det er etterhvert blitt et stort behov for transport fra Ila til Brattøra, i dag må denne transporten gå gjennom sentrum. For biltrafikken er dette i ferd med å ordne seg med nordre avlastningsveg som er under bygging. Denne vil gå i kulvert under Skansenløpet rett ved siden av Skansen bro.

 

Myke trafikkanter har imidlertid ikke plass i kulverten. Derfor var tanken å henge en enkel ganbane utenpå Skansen bro. Mange sammen med meg mener at dette på ingen måte vil forringe den gamle brua. Dersom Riksantikvaren holder på sitt vil løsningen bli en seperat gang/sykkebru parallellt med Skansen bru. Denne må kunne åpnes for å slippe båtene gjennom, noe som medfører at det blir så dyrt at det kan ta mange år før det blir realisert. Og en slik løsning vil mest sansynlig bli langt mer skjemmende for den gamle brua enn den opprinnelige planen.

 

Her er et bilde av Skansen bro i åpen stilling:

ukebro16_629305k.jpg

Foto: Kjell A. Olsen/Adresseavisen

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Legger ved ett par bilder av en tur vi hadde ut til Mausundvær tidlig i sommer.

En flott plass med en lun og fin havn, men ikke allværdens plass å fortøye.

Bildene er tatt mens vi lå fortøyd ved "sjøblomsten" resturant/pub.

Det anbefales på det sterkeste å ta en runde ute i havgapet, med Mausund, Sula, Bogøya etc.

Fasinerende plasser med trivelige folk.

 

imag0011.jpg

imag0015.jpg

imag0017.jpg

Link to post
Share on other sites

Gikk denne ruten i august (site helgen før skolestart). Ikke heldig med været, kuling å regn nesten hver dag.

Utsikt sørover fra Sula fyr.

 

p8140304.jpg

 

Tenkte å seile ned til Veiholmen denne dagen, men ente opp på Titran. Gikk lei Vind og høy sjø.

Våknet dagen etter til vindstille og strålende sol. Da var det greit å få ut alt det våte tøyet.

 

Store kontraser på trøndelagskysten.

havn_titran.jpg

Link to post
Share on other sites

Enig i det at en gangbro neppe vil forringe Skansenbrua. Denne løsningen kunne sikkert fremtvinge en bedre betjening av åpningene også som ville komme båtfolket tilgode..

Kan jo som en liten kuriøsitet nevne at jeg brukte gangbanen som eksisterer på brua i dag når jeg gikk fra og til jobben på Marienborg. Dette gikk veldig bra både for meg og en rekke andre NSB ansatte helt til en vikar på bruvakta oppdaget at det foregikk en litt ureglementær passering av brua. Da var det bare å sprette opp i "rett" og i ren gestapostil måtte en finne seg i å bli avhørt og kryssforhørt om allt en hadde foretatt seg på denne jord fra fødselen og frem til dagens dato. Makan til "streber " har jeg aldri opplevd...

Men dette var vel et sidesprang .... :yesnod:

 

Per

Link to post
Share on other sites

Neida,. ligger fremdeles på gjestebrygga. Skal ta den opp for første gang siden jeg kjøpte båten første helgen i Oktober. Tidligere år har den kun vært oppe til stoffing og anode skifting .. Men vet ikke helt hvor ture går i helgen.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Enig i at været har vært ustabilt så langt i høst. Men bortsett fra vinden betyr ikke været så mye for oss. Vi kan godt finne på å bruke båten selv om det melder regn. Dog, finvær er slett ikke å forakte.

 

Når det gjelder helgene fremover er vi nok en gang utsatt for alt-annet-som-skal-skje syndromet. Kommende helg, og kanskje også neste, rammes av dette. Men dersom andre er heldigere enn oss tar jeg det som en selvfølge at opplevelsene blir dokumentert i denne tråden (?).

 

Jeg ser rosaethe bruker ordet vinteropplag. Dette ordet er hyppig brukt også i andre tråder nå for tiden. Men hva menes egentlig med det?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vi har dessverre et par slike helger fremover vi også.. Hadde jeg kunnet gå med 30 knop hadde jeg tatt båten .. Må i 40 års dag i Ålesund. litt langt for en helg med meg som marsjer på 14-15 knop.... Og Admirillen skal på 30 års dag til helgen.. mulig jeg tar med flokken og drar i båten uansett.. vi får se :-)

 

Mvh¨

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...