Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

Matrosene syntes sjøen ble for ubehagelig. Vi avbrøt turen til Småland og gikk til Skansen her i Trondheim i stedet. Ligger her til i morgen.

 

ikke lange turen med andre ord. Men det viktigste er jo å være på tur.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja da var båtsesongen over for i år for min del. Jeg har tatt opp skuta, løftet for første gang. og det var skummelt syntes jeg. Paller og ting til å sette båten på skulle være ordnet, noe det ikke var dessverre. Opptaket var planlagt Lørdag kl.11, Jeg lå fremdeles i Trondheim og var avhengig av fjære sjø for å komme meg under blomsterbrua og jernbanebrua. Alien og jeg kom om bord Fredags kveld ca 01.. Opp igjen 07 for å komme oss ut av kanalen.

Morgenen var fremdeles nyfødt da vi la avgår

 

 

pa030180.jpg

 

Munkholem er vakker i et slikt lys.

 

Jeg sitter aldri inne når jeg er i fart. Har meget gode klær til å sitte ute, og elsker å ha oversikt og høre vannet. Men etter denne Septemberen med bare møkkavær var jeg sikker på at jeg denne morgenen ville sitte inne for første gang...

Men neida. Etter ca et kvarter fant vi ut at frokosten måtte inntaes oppe på "verandaen" Heldig med vind, og sikkert første dag i Trondheim September at det ikke regnet.

 

pa030184.jpg

 

Vi så kun en båt på vegen til Børsa. en fiskeskøyte. Vi ankom Børsa i god tid før oppsettet skulle begynne. og begynnte å vente... Full fart med 3 stk svære mobilkraner gjorde liv og røre i båthavna denne dagen

 

pa030188.jpg

 

Vi skulle ha opptak kl 11. men tide trakk ut.. En del seilbåter tok nok litt ekstra tid, og en del som ikke hadde krybbene ferdige.

Ventetiden ble ganske lang.. men vi hjalp til å så på andre som ble løftet ut av sjøen uten problemer.. Det roet nervene mine ihverfall.

 

pa030192.jpg

 

Tiden trakk litt vel lenge ut....... En "powernap" eller "cowboystrekk" på isoporplatene gjorde seg :lol:

 

pa030191.jpg

 

Så ble det vår tur.. Fikk lagt stroppene der de skulle, så akslinger ikke ble ødelagt og senterpunktet var ca midt på. så begynnte løftet. Båten er oppgitt til 10 tonn i papirene, men jeg regnet med ca 11 tonn siden vi ikke hadde tømt båten for annet enn vann. Diesel skulle vi fylle i Børsa, men de var tomme :cryin: Kranvekta fortalte 10.4 tonn

 

pa040195.jpg

pa040197.jpg

pa040198.jpg

 

Og endelig på plass.

pa040203.jpg

Båten har klart seg uten sjøvannsfilter siden 1980, men vi monterte det i fjor, Og litt blåskjell hadde lurt seg inn. Tror det var bra vi monterte det allikevell

 

pa050226.jpg

 

Vi fikk på den heldekkene buraken så og fikk frostsikret motorene. Så nå er alt klart for at vinteren skal komme..

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

På veg ut mot skansen bru traff vi på denne yacht`n Rimelig svær 25 meter lang og over 6 meter bred,, Koster visst rundt 40 mill..

p6250003.jpg

TV-Adressa hadde nylig et innslag om denne båten. Link her. Og et innslag fra sist vinter her.

Dette er også båtliv i Trøndelag. Mannskapet her får være mye ombord, men ett år i strekk blir kanskje i lengste laget.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

2009_1004fujibilder0211.jpg

 

Nå når båten er tatt på land blir det til å montere utstyr. Her skal det komme kjøleskap. :smiley:

 

2009_1004fujibilder0215.jpg

 

Helt utrolig herlig båt jeg har. Ble positivt overrasket da jeg fant strømkabler til kjøleskap liggende klare for montering. Neste steg i monteringen var å "meisle" bort limmfugene som går over langsgående forsterkning. Så ble til å skru fast ei aliminiumsplate oppå der, slik at kjøleskapet står stødig.

Link to post
Share on other sites

Da er det høstferie i Trondheim. Vi har satt kursen innover fjorden, og er nå kommet til Levanger. Vi regner med å oppholde oss i denne delen av Trondheimsfjorden frem til søndag.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

levanger.jpg

 

Stemningsbilde fra gjestehavnen i Levanger tidligere i ettermiddag. Vi ligger bak en Viksund 360 som lå her når vi kom. Straks etter at det ble mørkt i ettermiddag forlot den havna.

 

Straks etter at dette bildet ble tatt begynte det å regne. Og siden har det bøttet ned. Skikkelig innevær, og det er egentlig ikke så verst det heller når man bare får anledning til å være ombord i båten.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å legge inn en tur til Knarrlagsundet i helga..

Da antar jeg at vi får en stemningsrapport i etterkant.

 

Vi er straks klare for avgang fra Levanger. Neste stopp blir Mosvika der vi skal treffe noen bekjente.

 

I går hadde vi først hyggelig besøk av Jåns som varmt anbefalte gjestehavna i Straumen. Ikke umulig at vi tar turen dit en gang. Ut på kvelden ankom en seilbåt, og det viste seg å være et annet medlem her, If fra Levanger, som var på tur. Hyggelig å hilse på.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

:fishing: :fishing: Lurer på om det er flere på båtplassen som bruker båten hovedsaklig til fiske, i Trøndelag? :fishing::fishing:

 

Selv synes jeg det er interessant å lese forskjellige innlegg, så en oppfordring til trøndere som er hobbyfiskere: skriv innlegg dere å.

Ser jo mange som drar langs land og hekler sild. det er alle slags båter (13fotere, daycrusere og "utrangerte små fiskebåter"). kansje noen vil gi en stemningsrapport.

Eller er det kansje det er flest "båtturfolk" som er inne på nettet her?

 

Selv drar jeg hovedsaklig ut med kaffekanna og fisker, i denne årstida. Vel forsøker ihvertfall, varierer mye på hvor mye man får, jeg er for det meste mellom Frosta og Skatval. De siste ukene har jeg fått hele 15 små sild!!! og noe småsei. :headbang:

 

Treffer tydligvis IKKE sildstimene :confused: Det ligger mange sildgarn, og nisa (samt kobbe noen ganger) ser jeg nesten hver gang, så det må jo være stim noen plass. Det er klart at nisa sprer silda og fisken.

Gleden med å være på sjøen er jo der for det, men jeg tenkte jeg skulle få såpass at det ble noen bøter med spekkesild :yesnod: Vurderer å skaffe meg et sildgarn jeg å!

 

Er ganske ferskt medlem og er usikker på noe:

Forsøkte å sette inn ett bilde, men kommer ikke lengre enn til opplastet bilder, derifra til og få de inn til innlegget fikk jeg ikke til... Sikkerhet enkelt for de som kan det, tar i mot tips.

 

Lykken V

 

PS:Håper det er greit for Brigg at jeg kommer med fiskeprat i tråden... Redigert noen minutt etter jeg la inn innlegget.

Redigert av Lykken V (see edit history)

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Brigg har ikke noe eierskap til denne tråden. Tvert i mot, hensikten er at flest mulig skal bidra med båtrelatert innhold. Og fiske fra båt er absolutt relevant.

 

Når det gjelder fiske har jeg ikke mye å bidra med, dette er ett av livets mange mysterier som jeg ikke har funnet ut av.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei Brigg

 

Gikk dere fra Vangshylla i retning Mosvik mellom 11:00 og 11:30 i dag. Kjørte over Skarnsundbrua, og så en båt som lignet på din. :flag:

 

Her i Leksvik er sesongen over for min del, men det blir vel litt jobbing med båten på land i vinter. :sweat:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

I dag har vi vært innom Mosvika og besøkt kjente. Havna her er kjent for å være grunn. Det har sikkert gått bra, men vi valgte å gå derfra i god tid før fjære sjø.

 

Deretter fulgte vi Jåns' oppfodring og gikk til Straumen på Inderøy. Havna ligger i Borgundfjorden, og for å komme hit må vi gå gjennom den forholsvis kraftige tidevanns-strømmen. Denne strømmen kan gå opptil 7 knop. Jeg vil anta vi hadde 4 til 5 knop motstrøm da vi gikk gjennom. En ganske så nervepirrende opplevelse.

 

Men når vi først har kommet gjennom fant vi en rolig og grei havn som passer godt for våre behov.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da er en ny helg med båten i garagen passert. Noe fikk jeg da gjort. :smiley:

 

 

 

2009_1018fujibilder0014.jpg

 

 

Kjøleskapet er kommet på plass..

 

 

2009_1018fujibilder0005.jpg

 

Så kom jeg igang med å montere baugpropell. Litt plundrete med å få risset til hullet før utsagingen ble gjort.

 

 

2009_1018fujibilder0009.jpg

 

 

Det ble da hull til slutt.

 

 

 

2009_1018fujibilder0011.jpg

 

 

Da er støpingen godt igang og det skal bli bygd ut i front for "spoiler".

 

 

2009_1018fujibilder0016.jpg

 

 

Bryteren var det også egnet plass for.

 

 

Da har jeg enda litt å gjøre neste gang når vi skal på hytta. :smiley: Greit det å, så blir det ikke bare :drink: :

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja da har vi vært på enda en tur. selv om båten ligger godt plantet på land..

Endel venner av oss hadde egentlig tenkt å samle oss og ta en "siste" tur i år, men siden Septemberen regnet bort ble det ikke noe av.

Vi ble heldigvis invitret av "ribvillmannen" på tur til Mausund for å spise fiskeball som skulle være helt fantastisk.

La avgårde kl 13 på Søndag og var fremme til ferdigbestillt mat på Mausund Båten var heftig da. Den heter Hercules, den har 1350 hk fordelt på 3 stk Cummings motorer med vannjet.pb010597.jpgpb010598.jpg

Vi cruiset avgårde i 45-48 knop og når sjøen var for stor var vi nede i 24.. Båten oppførte seg utrolig bra i stor sjø, men krever en aktiv og oppmerksom styrmann.

Jeg lar bildene tale litt for seg selv. Var hjemme i Trondheim ca kl20,30. det er ca 63 nautiske til Mausun, og det er jo litt galskap å dra så langt for å spise middag. men som en annen båtmann har sagt. "De gærne har det godt" passer vel godt inn her... :lol:

Et dårlig bilde av cocpit.. men den var heftig. dempet recaro stoler osv. Utrolig bra støydemping

pb010543.jpg Her ser vi ned på vannjetene hehe ca 40 knop her..pb010554.jpg

 

pb010557.jpgpb010578.jpg

 

Herlig hekksjø her

pb010550.jpg

 

Så havnet vi på Den muntre matros til deilig fiskeball :- ) Var så mett at jeg knapt kan huske sist.

 

 

pb010599.jpg

 

Turen hjem var heftig i mørket med en del sjø. fikk testet båten skikkelig.. lite bilder da pga mørket.

 

Ble vel siste båttur i år er jeg redd, og igjen er jeg glad for skikkelige båtklær.. Er under slike turer det virkelig kommer til nytte. :seeya:

 

Mvh

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det er tilsynelatende lite båtliv i Trøndelag nå på senhøsten. Kanskje skyldes dette at de store vinterdepresjonene har kommet og tatt oss. Hvis så er tilfelle har jeg forslag til et botemiddel som garantert vil hjelpe.

 

Amicas blogg finnes et utall turbeskrivelser, først og fremst fra Namdalskysten. Og noen er helt ferske. Denne bloggen burde vært tilgjengelig på blå resept mot vinterdepresjoner, eller egentlig uansett hvilken diagnose som måtte foreligge.

 

Vi har flere ganger hatt gleden av å treffe Rederiet Amica på våre ferieturer oppover Namdals- og Helgelandskysten. Og vi kan bekrefte at dette er helårs Båtfolk med stor B, og de er faktisk enda hyggeligere i virkeligheten enn man får inntrykk av i bloggen.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...