Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

Høres behagelig ut. Det er Rootsfestival i Brønnøysund frem til lørdag, så der antar jeg det er mye båt og liv i havna.

 

God tur videre.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har hatt noen fine dager på sjøen med White Sharken min i trondheimsfjorden.. Blir noe kjedelig og kjøre rundt her da spør du meg, så jeg gleder meg til helgen da jeg skal kjøre den ut til åfjord og dens nye hjem ratvik båthavn. Er nesten som to forskjellige verdner og kjøre båt langs fosen kysten sammenligned med Trondheimsfjorden. God sommer alle sammen! :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Ankom Rørvik sent i ettermiddag. Turen fra Namsos gikk greit, det hadde roet seg mye over folla slik at det bare var noen gamle havdønninger som uroet oss under overfarten.

 

Ligger på båtforeningens gjestekai. Havnepris kr 150, kr 200 over 35 fot. Her har prisen økt fra kr 120 uansett båtstørrelse sist vi var innom her.

 

Nytt av året er også at det har kommet et nytt bryggeanlegg litt lenger sør i havna.

 

I morgen fortsetter vi i retning Brønnøysund.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tok fast tampene på skei i leka komn.i e.m.Her starter Herlaugsdagene i morgen,men vi fortsetter nord.I brønnøysund er det stappfullt har vi blitt fortalt av sørgående båter.Dette pga.festival.Hvor vi ender vil vi vite i morgen.Å dra slik uten mål og mening i 4 uker må jeg med hjertet på handen si;livet er herlig dere.

 

Fortsatt trygg og god sommer.

Link to post
Share on other sites

Nå beveger vi oss utover Trøndelag, men det får så være.

 

Noen få nm før dere kommer til Br.sund er det gjestehavn på Berg. Havna her er oppgradert de siste par årene, og skal etter det jeg forstår ha en grei standard. Noen nm nord for Br.sund er det en havn ved Strømøyan. Vi har ikke vært her, men har hørt at det skal være tilrettelagt for barn bla med en trampoline.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kos dere på ferien Brigg :-) håper vi møtes på sjøen om ikke lenge.

Har hatt 3 uker i Spania på forsommeren, så lang ferie i båten blir det ikke, Men en del lang helger blir det nok fremover.

Viktig å finnne havner som er tilrettelagt barna.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Vi koser oss uansett! Vår erfaring er at det beste for barna er når vi treffer andre båter med barn i riktig alder. Da er det ikke.så viktig hvilke fasiliteter som finnes ved havna.

 

Vi har nå forlatt Trøndelag og beveget oss inn på Helgelandskysten. Ligger nå på Vega i himmelblå-riket. Nå kommer vi til å rote rundt på kysten her i bortimot tre uker før kursen settes mot Trøndelag igjen.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tirsdag forlot vi Helgelands-kysten for denne gang. Vi har snakket om at det hadde vært artig å ha vært i Sør-Gjæslingan. Så da måtte vi jo selvfølgelig dra dit. Etter at vi hadde bunkret i Rørvik, gikk vi til Sør-Gjæslingan. Vi var ikke helt sikkre på hvor gjestekaia skulle være, så vi lette i alt av bøker vi hadde i båten - men ble ikke noe klokere av den grunn. Smalt og mange grunner var det også i området, men omsider fant vi gjestekaia.

 

Vi rakk en tur på butikken før de stengte for kvelden, og fikk sett utstillingen i fjøsen. Utpå kvelden hadde seilskuten Mathilde også ankommet - Mathilde har på en måte fulgt etter oss hele ferien, først på Brakstad, så sør for Brønnøysund, og på Lovund, Brønnøysund og så i Sør-Gjæslingan. Før vi dro fra Sør-Gjæslingan måtte vi opp på toppen.

 

Vi tok sjansen på å gå over Folla til Buholmsråsa. Det var litt bølger, men de gikk samme veien som oss. Vi fortøyde i Setervika for kvelden.

 

I dag gikk vi litt lenger sørover, til Kuringvågen. På turen passerte vi kongeskipet, og like etterpå gikk vi inn i en flokk med grindhval.

 

 

Frøkna har badet nesten hver dag - og det er ikke kaldt i havet - det er jo tross alt over 10 grader og sola skinner...

 

I morgen tusler vi litt lenger sørover. Vi satser på å være hjemme på lørdag.

 

Briggfruen

Link to post
Share on other sites

Forrige helg var det det årlige "Råkvågdagen" eller Råkvåg anno 1930 som det egentlig heter. Se her for mer info Vi ankom Onsdag

raakvaag.jpg

hvorpå kona og ungene kom med bil siden jeg måtte tilbake på jobb Torsdag. Godt med plasser og ok vær

På Fredag kom fler og fler og tilslutt var havna omtrent full,. et herlig liv uten for mye støy og fyll, med godt innslag av sol og hyggelige mennesker

raakvaag1.jpgp7290012.jpg

Ungene fisket krabbe hele dager, og forlangte mat og drikke servert på brygga så de ikke gikk glipp av en evt. krabbe. Bra fangst da

 

p7290030.jpghttps://baatplassen.no/bildearkiv/3/3397/p7300070.jpg

Et bra liv i anno 1930

 

p7300072.jpg

p7300079.jpg

p7300083.jpg

 

Mvh

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hei.

En stund siden vi kom hjem nå,men vi fulgte rådet til brigg;Berg ble vi liggende i 2 dager.Flott brygge med alt hva en trenger rundt seg.Traff også på kjenninger slik at vi fikk låne bil inn til brønnøysund.Der var det stappfullt pga.rootsfestival og slett ikke barnevennlig.Etter berg gikk vi til straumøya for 2 dager...anbefales.Kjempeflott uthavn.Kom jammen kjenninger dit også.Ruten som vi gikk etter var ylvingen,vevelstad(forvik)der vi måtte bytte dynamo,sandnessjøen og så til nesna.På nesna var det kjempetrivelig.Liten gjestebrygge men gjestefriheten oppveide alt det.Badeanlegg var det også så barna var fornøyde.

Turen hjem ble det ligge på brønnøysund,leka,eidshaug,vaffelstopp på abelvær før vi kom hjen til hjemmehavna på breksillan.

 

Flott tur på akkurat 3 uker.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Forrige helg ble det tur igjen. Denne gangen til Kongensvoll.

Vi kom oss sent avgårde på Fredag, både fordi jeg måtte jobbe og mye som måtte gjøres i båten før vi la i veg. Fylle Diesel, olje, osv, osv, Kom oss avgårde i nydelig solnedgang og flat sjø :cheers_wine:

p8120152.jpgp8120155.jpg

Ungene sovnet på turen, så admirillen og jeg hadde en rolig tur :-) Mørkt ble det også, men jeg liker nattseilas, så det var bare godt.

Riktignok måtte jeg skru av iPad`n siden jeg ikke husket at jeg kunne blende denne ned ( burde være en funksjon i Navionics)

p8120161.jpg

 

Ble liggende på Brekstad denne natten og gav oss iveg etter en deilig frokost med nystekte rundstykker i et fantastisk vær, Ikke så altfor ofte vi blir overrasket av varme og stille sjø her i midtNorge

 

p8130172.jpg

 

Kongesvollen er en flott plass,med strand ( barna badet) og lekeapparater, samt fin tur til vindmøllene

p8130214.jpgp8130215.jpg

p8140235.jpgp8140245.jpg

 

Det var varslet mye vind på Søndag, så vi ventet til omtrent kl 17 før vi dro hjemover, Ble endel sprøyt over båten pga, vinden, men temperaturen og været var deilig

 

p8140293.jpg

 

Solen gikk sakte ned og månen viste vegen det siste stykket hjem til Børsa

p8140302.jpg

 

Gleder oss til neste tur :-)

 

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

I morgen er SFO og barnehage stengt grunnet planleggingsdag. Så da ble vi "tvunget" til å ta en dag fri, og intet er da mer passende enn å dra på båttur.

 

Vi dro ut til båten i ettermiddag og kjørte over en speilblank fjord innover til Austråt. Mens skyene lå mørke og regntunge innover landet hadde vi en nydelig solnedgang her. Vi kommer til å oppholde oss i Stjørnfjorden denne helgen. Tentativ seilingsplan er Høybakken i morgen, Råkvåg på lørdag og retur til hjemmehavn på søndag.

 

På bilturen utover langs Trondheimsfjorden observerte vi veldig mye drivgods i fjorden pga av den kraftige flommen i mange av elvene de siste dagene. De som skal ferdes med båt på Trondheimsfjorden den nærmeste tiden må holde veldig god utkikk. Vi observerte ikke noe drivgodts her ute på Trondheimleia og i Stjørnfjorden.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en liten tur ut på fjorden i ettermiddag for å fiske litt. Det var så mye greier i sjøen at det føltes ikke trygt å ligge i plan utover. Det viste seg etterhvert at 99% av sakene som lå og fløt var samlet i "belter". Tok et kjapt bilde av en tømmerstokk med tilhørende fotball...

 

imag0041_600x339.jpg

 

Ikke spesielt artig å treffe den der i 40 knop...

Link to post
Share on other sites

I Natt er det båt vakt i Børsa. Og jaggu ikk jeg skuta i slippen samtidig :-) nå i bæl mørket fikk jeg lirket skuta inn i vogna. Og opp på land for etterlengtet spyling og ny bunn smøring.. Blir en effektiv båt vakt ja :-). Hmm får ikke lagt opp bilder fra "padden" men de var mørke uansett :-). Var nok en del knop festet under her ja.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Godt og høre at det ikke bare er vi som har 'vårpuss' litt utenfor vanlig sesong.

 

Vi har landhelg, og fokus har vært å ferdigstille beisingen av huset. I følge Yr.no har lørdagen vært en av de bedre sommerdagene i år her i Trondheim, med lettskyet tørt vær og over 25 grader. Da lar vi oss ikke bekymre av at det i virkeligheten har vært 17 grader og striregn det meste av dagen. Her stoler vi på værmeldingen og beiser uansett!!!

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldingene! -selv om "proft" er å ta litt hardt i :giggle:

 

Brukte GoPro HD. Har ett selv og lånte ett annet. Sliter litt med komprimeringen på kameraet. Det blir veldig fort kornete, når mye skjer samtidlig. Det er litt synd.

Ikke blitt så mye båtkjøring i år, som jeg hadde ønsket. Vært med slike ettermiddagsturer + en tur tidlig i sommer til Stryn :)

 

twisterx, skal gjøre :thumbsup:

 

Nå skal det sies, at jeg er lommekjent i de farvannene. Kjørt/vært med på båt der i nesten 30 år. Bare hvis noen reagerer på kjøring nært land. Ikke helt politisk korrekt i disse tider...

Link to post
Share on other sites

Hadde en fin helg i båten i helgen. var nesten så vi kom til Børøysundet vi også, men ble til en god tur inne ved Børsa, fikk testet båten nysmurt :thumbsup: og fisket en del timer, samt testet ankervinsjen.

Lørdag var det også årsfest i båtklubben. En stille og fin dag på Søndag uten så mange sjømil i loggen som vanlig :-)

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...