Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Hei alle.

 

Ser det er flere her som har veldig god greie på trebåter og da tenkte jeg at kanskje noen av dere kunne hjelpe oss med ett lite mysterium. Min søster og svoger kjøpte for en stund siden en tomt med en gammel hytte og ett gammelt naust på, der de nå har bygget en ny hytte. I fjor mistet vi dessverre min svoger, så det er først nå min søster og vi andre i familien har orket å begynne på oppryddingen i det gamle naustet som var fylt til randen med mye rart. 

Nå begynner det derimot å bli relativt ryddig inni der og da dukket det opp en gamme trebåt av ukjent type og årgang. Så da ble vi jo litt nyskjerrige og lurer jo litt på hva dette kan være? Er det noen her som kjenner igjen denne?

Har foreløpig bare ett bilde av båten, men kan ta flere til helga om det er av interesse. Til opplysning så ligger naustet i Trøndelag fylke. 

All informasjon taes imot med takk!


 

201503934_2987104384946266_7320578788727669709_n.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Hei folkens! Hvor mange trebåtsentusiaster er det egentlig igjen her inne? Jeg tenkte jeg kunne prøve å løfte denne treskalletråden igjen ved å oppfordre folket til å dele bilder av trebåten sin. 😁

Link to post
Share on other sites

Dette er vår skute. Dirlanda på 28 fot, bygget hos Skaar båtbyggeri i Greåker, Østfold i 1982. Nåværende hjemmehavn Halden. Hun er tilbake hos båtbyggerfamilen Skaar, for øyeblikket, og får lagt nytt dekk all over

C5E42252-E282-46C5-8E96-697D73E0D771.jpeg

76E1F1C6-9BC5-44B6-88B4-CD217712EE56.jpeg

7A69784F-3AEE-4265-A221-05B4F1304673.jpeg

Link to post
Share on other sites

En treskalle til her  ;) Etter mange gode tips her på bp og "sortering" av alle tips så skal jeg sjøsette min første trebåt i midten av Mai. Foreløpig er det litt kaldt synes jeg til å olje/lakke, men ellers er jeg godt i rute. Skal legge inn bilder etterhvert. Synes forøvrig det hadde vært fint med sånne tråder at de siste innleggene lå først i tråden. Så kunne man bla seg bakover. Bildet her er i fra i høst. Rett etter kjøp.IMG_3069.JPG.f24e50872eefc425d19e0df59a61ee02.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Luna III skrev On 3.4.2022 at 15.32:

En treskalle til her  ;) Etter mange gode tips her på bp og "sortering" av alle tips så skal jeg sjøsette min første trebåt i midten av Mai. Foreløpig er det litt kaldt synes jeg til å olje/lakke, men ellers er jeg godt i rute. Skal legge inn bilder etterhvert. Synes forøvrig det hadde vært fint med sånne tråder at de siste innleggene lå først i tråden. Så kunne man bla seg bakover. Bildet her er i fra i høst. Rett etter kjøp.IMG_3069.JPG.f24e50872eefc425d19e0df59a61ee02.JPG

Hei! Flott båt! Gikk sjøsettingen bra? Jeg er ganske så misunnelig på alle som har lagt ut, vår ligger fortsatt altfor tørt hos båtbyggeren. 😵💫 

Link to post
Share on other sites

Mens båtbyggeren holder på med dekket, pusser og lakker jeg andre deler.  Dessverre har et lekk dekk gjort noen skader her og der. To bord på styrbord har blitt byttet ut av båtbyggeren, mens jeg prøver å utbedre de svarte flekkene som har blitt her og der. Det blir spurt titt og ofte på diverse tråder og forum hvordan å behandle eller fjerne svart tre, min løsning ble kunstmaling i lakken og det ser ut til å fungere bra. Stoppe lekkasjen og impregnere først er selvfølgelig en forutsetning. Hvordan malingen står i mot sol og uv stråler gjenstår å se. 

82B26BA1-D68C-41C6-A7B3-368F5103AB3E.jpeg

C5FECAAC-78EC-4871-9EA7-48D9DEE92DD5.jpeg

4711548A-7F6B-438C-80B6-CD1BE9B27791.jpeg

917BF6BF-C279-4AEC-AE76-D42F903830FC.jpeg

Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

Kreativt! Jeg ser mange bruker både Ferro Bet og vannstoffperoksyd for å bleke blåmann etc, men sminke har jeg ikke sett før! Men pent ble det da!

Ha ha! Sminke var ordet! Har ikke sett det før jeg heller.  Dette er ikke blåmann  men råtesopp, så den er ikke så lett å bleke bort. Selve skaden er tenkt å utbedres på sikt, får se hvor lenge malingen holder 😄

Link to post
Share on other sites

thomsped skrev On 27.5.2022 at 9.20:

Hei! Flott båt! Gikk sjøsettingen bra? Jeg er ganske så misunnelig på alle som har lagt ut, vår ligger fortsatt altfor tørt hos båtbyggeren. 😵💫 

Takk. Ja jeg synes den ser bra ut selv også.Dessverre gikk ikke sjøsettinge så bra. Den lakk så mye at den måtte opp igjen. Det viste seg at propellhylsa ikke hadde spor av tetningsmidler rund seg. I tillegg har den nok vært utsatt for frostsprengning langs kjølborda før den kom i mitt eie. Nå har jeg fikset det + en del andre steder jeg så. Prøver på nytt til uka.

Link to post
Share on other sites

thomsped skrev On 27.5.2022 at 14.39:

Ha ha! Sminke var ordet! Har ikke sett det før jeg heller.  Dette er ikke blåmann  men råtesopp, så den er ikke så lett å bleke bort. Selve skaden er tenkt å utbedres på sikt, får se hvor lenge malingen holder 😄

 

Ja. Jeg liker innstillingen😁

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...