Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

 

Jeg ringte opp båteieren og sa at den båten skulle jeg ha.

Han lurte på om jeg ikke ville komme opp og se på den først.

Svarte da at det ikke var nødvendig....jeg vist bare at akkurat den båten måtte jeg ha...

 

Har ikke angret en minutt på det.

 

Så var den før mig o ex kærringa o.

O tja du wasco har no haft større tur en mig:)

 

Nej då klart att man kan bli gla i båtar.

Jag för ex köper med glatt hjärta o selger med tungt.

Så välkommen i gjenget :sailing:

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Flott tråd Wasco :smiley:

 

Trebåtdilla herjer godt her hos oss også. Gammelfrøkna vår er 85 år i år, sterk og frisk som en ungdom. Hun er ei seilskøyte, "litt" rund i fasongen slik som en Risørskøyte skal være. Bygget og senere gjenoppbygget i Risør.

 

Trebåt anbefales sterkt fra vår side!

 

Det er forøvrig et gammelt ordtak som sier noe i den retning at "mykje vil ha meir",... så enda ei skøyte presenteres ganske snart på forumet her :yesnod:

 

Er disse båtbyggeriene nevnt tidligere i tråden? De bygger fortsatt båter.

http://www.woodenboat.net/

http://www.djupevaag.no/

Link to post
Share on other sites

Trebåtdilla herjer godt her hos oss også. Gammelfrøkna vår er 85 år i år, sterk og frisk som en ungdom. Hun er ei seilskøyte, "litt" rund i fasongen slik som en Risørskøyte skal være.

Flott seilskøyte du har...den slags båter oser av sjarme, nostalgi og gode vibber...

Og, forresten, når en dame på den alderen er litt rund i fasongen, så er det et tegn på at hun er sunn og frisk... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Denne tråden burde vært lagd for lenge siden, men det er flott at du Wasco har tatt intiativet og lagd tråden nå.. Jeg har jo selv de siste årene interessert meg stort for trebåt og har på lik linje som deg lært det meste av bäatplassen. Men så lærer man selvsagt en god del av de gamle sjøulkene man snakker med rundt omkring også.

 

Kan jo altids slenge inn litt om båten min her, selvom det meste av informasjon mangler jeg. (Hadde vært kjempekjekt om noen visste noe om den her.) Jeg har ikke peiling hvor den er bygd så tips mottas med stor takknemlighet. Det eneste jeg nesten kom fram til en gang var å se en annonse på finn.no med et veldig likt skrog, jeg ringte selgeren å spurte om han hadde peiling hvor den kunne være bygd. Da fikk jeg vite at den var bygd av to brødre på Hvaler, noe lenger enn dette kom jeg aldri.

 

En ting som eliminerer bort endel båtbyggerier er at bordene er lasket. Dette er etter hva jeg har forstått ganske vanlig på østlandet iforhold til hva det er her på vestlandet?

 

Båten er ihvertfall 26fot lang og 2,70 brei. Jeg har bygd opp nytt overbygg å styrhus på den forrige vinter og denne vinteren skal jeg til med innredning for fullt!

 

Bilder :

 

Før ombyggingen :

 

ms_kira_ii_sb_foran.jpg

 

ms_kira_ii_bb_akter.jpg

 

Etter ombygging :

 

kira_ii_sjoesatt.jpg

 

12072009006.jpg

 

Noen som har peiling hvor den kan være bygd?

Link to post
Share on other sites

Hei Sleipner...

 

har fulgt med på de prosjektene du har hatt i gang. Og har mange ganger blitt imponert over de kunnskapene du, til tross for din unge alder har om båt og ikke minst om båtmottorer... :yesnod:

 

Kan dessverre ikke hjelpe deg noe med informasjon omkring båten din. Bare konstatere at det er en flott båt.

 

Håper vi kan diskutere litt omkring båtmotorer også i denne tråden, og da håper jeg på hjelp fra din ekspertise... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her er mitt beskjedne bidrag med Tora. Hun sies å være en Grimstadsnekke fra 1967. Har hatt henne i 2 1/2 år nå. Vi går mot den 3. vintersesongen i opplag. Det er da vi (sønnen og jeg) pusser og steller mest. Foreløpig er vi ferdige med overbygget utvendig, interiøret i forpiggen, nytt instrumentpanel og bånntiljene bak. Mye gjenstår, men vi er på god vei.

 

I år håper jeg å få tatt skroget utvendig. Problemet er for mye Owatrol gjennom årene. Det begynner å blære seg og det henger masse drypp under bordgangene. Ellers saer treverket ut til å holde seg bra.

img_6949.jpg

img_6863.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Flott båt du har NilsPils

Veldig imponert over det arbeidet du har gjort i forpiggen.

Dette er til stor inspirasjon for meg som skal i gang med å innrede forpiggen i egen båt.

 

Lurer på en ting.

Hvor mange av oss trebåteiere er det som lar båten ligge på vannet hele vinteren igjennom.

Og hvor mange er det som drar båten på land.

 

Dere som drar båten på land. Er fordi havna dere ligger i ikke er isfri, eller er det andre årsaker til at dere ikke lar båten ligge på vannet?

Link to post
Share on other sites

Takk for fine ord. Nå er ikke Sophie så verst da. Jeg er faktisk litt misunnelig. Er spent på hva du skal gjøre i forpiggen.

 

De to første vintrene hadde jeg henne hjemme i hagen, ved siden av snekkerloftet. Det er jo veldig praktisk når en driver med innredningsarbeider. I vinter skal hun på land på Karenslyst. Jeg vil ikke ha henne på vannet fordi jeg bor et stykke unna og dessuten reiser bort en del. Ikke hyggelig å la henne ligge uten tilsyn om vinteren. Og så kan jeg håpe på å få tid til å gå over skroget utvendig.

 

Et spørsmål til slutt:

God ide med denne trebåttråden. Men hva med alle trebåttrådene vi allerede har gående? Skal vi fortsette med dem eller ta alt her. Jeg tenker for eksempel på tråden min om Tora.

Mitt forslag er at vi fortsetter med våre enkelte tråder som før, så det blir litt mer oversiktlig for hver enkelt båt. Så kan vi ta litt mer generelt stoff og andre enkeltinnlegg her.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette er nok veldig individuelt. Jeg har ikke hatt det problemet. I år var jeg veldig sen med utsettingen, så da lakk hun litt med en gang, men ble potte tett etter en dag.

I fjor var det ingen nevneverdig lekkasje over hodet. Jeg brukker ingen tettemidler, men jeg gir henne litt olje innvendig når jeg har noen rester.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei carmencita

 

Flott båt du har, og flott navn har hun også.. :yesnod:

 

Ved første øykast så det ut som hun var seilrigget... :giggle:

Men skjønte jo etter hvert sammenhengen.

 

Legger merke til at de fleste trebåten av denne typen har svart bunnsmøring.

Er dette et spesselt kjennetegn for disse båtene, eller er det andre årsaker?

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får vel legge inn bilder av JULIE. Denne trenger vel ikkje noken videre presentasjon Wasco. Tatt i dag etter den blei parkert i hjemmehavna i flåm.

 

06092009233.jpg

 

06092009232.jpg

 

Kan vel kalle det eit flytende prosjekt, skal pusse alt overbygg olje og lakke det utvendigt og innvendigt.

Link to post
Share on other sites

Denne båten har jeg jo litt kjennskap til gjennom din prosjekttråd.

Men det er flott å få henne inn i "stallen" her på trebåttråden også.

 

Du er en sann trebåtentusiast trehesten.

En mann med ukuelig opptimisme, pågangsmot, djervehet og sans for humor og ikke minst selvironi.. :lol:

Alt dette og mer til er kjennetegn på en sann trebåtentusiast.

Link to post
Share on other sites

Du er en sann trebåtentusiast trehesten.

En mann med ukuelig opptimisme, pågangsmot, djervehet og sans for humor og ikke minst selvironi.. :lol:

Alt dette og mer til er kjennetegn på en sann trebåtentusiast.

 

Kan ikkje gå rundt og surve om litt går feil veg, Men for og vere ærlig så er det mange ganger eg angra att eg ikkje kjøpte meg ein plastbåt, men som sagt så går det fort over :smiley:,

Link to post
Share on other sites

Kan ikkje gå rundt og surve om litt går feil veg, Men for og vere ærlig så er det mange ganger eg angra att eg ikkje kjøpte meg ein plastbåt, men som sagt så går det fort over :smiley:,

Skulle du bli angrepet av dette en gang til, så ta deg en parasett, dynk en klut med Owatrol, eller linolje og terpentin.

Legg deg så ned på benken og sniff litt på den dynka kluten og spør deg selv om det finnes noe bedre lukt en akkurat dette...da pleier det å gå over... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...