Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Takker for tips, skal uten tvil teste ut den sliperondellen!

 

Barton, skal prøve å være hjemme når du stikker innom, så kan du altids få ta en titt ombord :smiley:

 

Den bobler og går lett av etter varmluft, men tar jo veldig lang tid uansett.

Noen plasser er det fukt under malingen så den skal av såpass at treet kan få tørke ut litt og trekke til seg olje :smiley:

Har blitt noen setback`s i perioden jeg har hatt båten så tviler på det blir noen lange turer i sommer.

Satser heller på å få gjort en del med båten, lære meg å manøvrere båten skikkelig og selvsagt få noen turer iløpet av sommeren! :yesnod:

 

For tiden er jeg på et tiltak som heter arbeidstrening også, jobber for tiden rett over 50%.

Hørest sikkert fint ut med halv arbeidstid, men slik min situasjon er nå har jeg minimalt med overskudd. Satser på det kommer seg med tiden :smiley:

Jobber med å lage kjøkken og garderobe innredning. Håper på å få lagd meg noen flotte skapdører og skuffefronter til båten på jobb.

 

Pågangsmotet og arbeidslysten er hvertfall på plass og jeg ser frem til mange flotte og noen mindre flotte arbeidstimer ombord :yesnod:

 

Nå i helga skal jeg til haukeli å hente meg ny bil, så blir nok ikke noe gjort i båten desverre.

Har interesse for å skru bil også skjønner dere og egentlig er det veldig greit å ha noen andre prosjekter jeg kan jobbe med innimellom :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei...

 

Flott å høre at du står på. Selv om du, som alle oss andre etter hvert finner ut at ting tar litt mer tid en først planlagt.

 

Forskjellen på vanlig hvitmaling og sinkhvitt er ikke påfallende stor.

Men grunnen til at det ble brukt sinkhvitt, særlig i gamle fiskebåter, er fordi sinkhvitt er veldig tett og den svertes ikke av hydrogensulfid. Denne gassen oppsto lett i fiskebåter hvor det i gamle dager ikke var noe nedkjølingssystem.

Det kan jo da høres ut som om sinkhvitt ikke er bra, siden det er så tett at det ikke slipper til luft. Men erfaringen viser at det motsatte er tilfelle.

 

Men jeg er jo ikke 100% sikker på at det er sinkhvitt.

Men siden båten din en gang i tiden ble bygget som fiskebåt, er det ikke usannsynlig at det av den grunn ble brukt sinkhvitt

Link to post
Share on other sites

Ja det gir uten tvil en ekstra piff!

Er veldig glad for at skøyta er i brukbar stand, hadde den stått på land hadde jeg nok gått mye raskere lei.

 

Da tror jeg rett å slett at en del av malingen er sinkhvitt og resten vanlig maling fordi bare noe av hudplanken helt fremme i forpiggen er byttet.

Så er godt mulig den gamle huden er malt med sinkhvitt og når hudplank ble byttet ble dette malt med vanlig maling for å få en helhet :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Er nok ikke dønn stopp nei.

Heller en pause fra forumet og litt fra båtpuss.

Pga alt for mye annet som har opptatt tiden min har båten stått litt på vent.

Iløpet av denne sommeren fikk jeg nesten ferdigstillt lasteluka. Fikk aldri nok av de fine dagene til å legge nok lakklag på, så den står tildekket nå for vinteren.

Innvendig er nesten all maling i forpiggen renset og båten er oljet opp med ca 50L til nå.

Danskebysse er montert så da blir det varme i vinter også :wink:

Skal prøve å få oppdatert med bilder og info etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange hyggelige tilbakemeldinger :smiley:

Har litt tid til overs idag så tar meg tid til å laste opp noen bilder jeg har liggende på dataen.

 

img_0153.jpg

 

img_0159.jpg

 

Hadde jeg vært klar over hvor seig natemassen var å slipe ned hadde jeg heller tatt meg tida til å maskere!

Gikk nok 15 timer med sliping :rolleyes:

Men det ble nå ikke så galt resultat synest jeg.

Alt er laget på "lavbudsjett" så kostnaden på ferdig lasteluke er ikke store summen :wink:

 

img_0164.jpg

 

img_0165.jpg

 

img_0166.jpg

 

img_0175.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
Svart (redigert)

Etter mye tenking vurderer jeg nå å selge båten til noen andre med pågangsmot og tid til overs.

Jeg har hus og eiendom som krever alt for mye tid og da blir båten bare liggende.

Båten trenger en slipping/landsetting der den må drevest og roret må byttes pga råteskade.

Vannpumpa på motoren gikk lekk, den er nå overhalt men gjenstår monteringsjobb.

Ellers må styrhusboltene byttes pga reaksjon mellom aluminium, stål og eik, denne jobben er påbegynnt.

Noe treverk (spant og hud) må byttes ut med tiden for å få den i bra stand, men brukende slik den er.

Følger med forskjellig jeg har liggende av utstyr.

Oppdaterer med nye bilder iløpet av uka.

Ellers tror jeg det meste av informasjon kommer frem i denne tråden, men ta gjerne kontakt om du lurer på noe.

Båtplassen pris ferdig prutet, 55000,-

Håper noen har tid og stå på vilje til å overta.

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt info om båten:

40 fots risørskøyte, bygget i Høllen 1931.

Mye av spant og hudplank ble byttet ut i 1997-2000, ligger bilder som viser dette lenger bak i tråden.

Volvo D60 motor som er driftsikker og kraftig, twindisc gir, 2 blads vridbart propellanlegg.

Aluminum styrhus som er vinterisolert.

Glassfiberbelagt dekk.

Danskebysse montert, mangler diesel/parafintank til denne.

Følger med diverse som: Vhf, hydraulisk styring, vedovn, ankervinsj, rustfri rør til eksos, noen fendere, kjøleskap som står i båt, nyoppusset skylight til lasteluka og diverse annet jeg ikke kommer på i farten.

Diverse papirer som orginalt målebrev følger med.

 

Ta kontakt her på båtplassen eller på tlf: 41457844 om du er interessert eller lurer på noe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...