Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

Det står vel egentlig i alle manualer at man anbefaler å skylle kjølevannskretsen i ferskvann etter bruk i saltvann. Dette er vel noe som stort sett de fleste ikke utfører (innklusive meg selv), men det har vel kanskje sin pris i lengden?

 

Det er helt utrolig at de får seg til å skrive dette, og dersom det faktisk er nødvendig burde motorene ikke selges i Norge (og en haug andre steder) uten advarselen "kun til bruk i ferskvann". Hvem i ¤#% kjører motoren i ferskvann etter hver tur ?

Link to post
Share on other sites

I følge "mitt" båtverksted som forhandler to amerikanske og to japanske påhengsmotorer, korroderer de japanke motorene betydelig mer. Selv relativt nye motorer har betydelig korrosjonsskader...

Dette var oppsiktsvekkende nyheter. Regner med at "ditt" båtverksted/forhandler opplyser kunden om korrosjonsproblemer på de Japanske merkene ved eventuelle kjøp. :confused:

 

Skal prøve å få svar fra Norges største Mercuryforhandler, som også selger to japanske merker om han har samme erfaring. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er helt utrolig at de får seg til å skrive dette, og dersom det faktisk er nødvendig burde motorene ikke selges i Norge (og en haug andre steder) uten advarselen "kun til bruk i ferskvann". Hvem i ¤#% kjører motoren i ferskvann etter hver tur ?

Jeg gjør det, etter hver eneste tur :yesnod: Men så ligger båten i ferskvan også da..... :lol:

Link to post
Share on other sites

Snakket nylig med en erfaren Wave mekanikker. Han mente samarbeidet mellom Askeladden og Suzuki var positivt for kjeden. Hadde mer tro på Suzuki sine motorer enn Mercury,som det hadde vært en god del problem med, spesielt to-takterne(Optimax). Så den som lever, får se. Må nok ærlig innrømme at når eventuellt ny båt blir handlet, så blir det en japansk motor bakpå. Har liksom mer tro på dem etter mine 15 år med Mercury.

Link to post
Share on other sites

Vet om folk som har bytta fra Skibsplast til Suzuki til nyere Skibsplast med Mercury. Kommentar i ettertid gikk på at det var ikke sammenlignbart, og at det skulle kjøpes eldre Skibsplast med riktig motor igjen så snart anledningen dukka opp.

 

Den eldste påhengsmotoren på havna der jeg ligger, er en Honda 10-hester fra 1982 av den typen det står 100 på. Starter på første hver gang, så vidt jeg vet.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hei Chagall. Nå sa jeg vel ikke at jeg var misfornøyd med Mercury, de motorene jeg har hatt, har fungert greit nok,bortsett fra noen småting. Nå har jeg byttet båt ganske ofte de senere år, så motorene mine har ikke rukket og bli så gamle i mitt eie. Den siste jeg eide (115efi- 07mod) ,røk imidlertid selvstarteren på, så det var jo ikke så oppløftende. Nå var dette en reklamasjon, men det to fem uker for å få tak i ny starter! (Ikke lagervare i Belgia). Grunnen til at jeg har hatt flere Mercury motorer, er vel mere det at jeg har vært veldig fornøyd med Askeladden sine båter (som jeg har hatt flere modeller av, og som du vet, så kan man jo ikke velge hva slags motor som skal henge bakpå. Så om det blir nybåt igjen til våren, kommer jeg nok til og vurdere en båt med en Japansk motor bakpå, ja hvis valget atter skulle havne på Askeladden, så blir det jo uansett en Japse bakpå.

Link to post
Share on other sites

Men hvis det er korrosjon, vil jeg tro vi snakker om en konstruksjonsfeil som vil kunne ramme svært mange. Det blir derfor spennende å se hva de finner ut.

 

Blir interessant å følge denne saken `Sjøfalk`. Håper du får en positiv tilbakemelding, men har vanskelig for å tro at Brunswick Marine (Mercury) innrømmer noen konstuksjonsfeil på sine motorer.

Link to post
Share on other sites

Sitat verksmesteren "joda, nå begynner 4-takterne å komme inn for alvorlige reperasjoner som igjen rustede kjølekanaler, rustet hull i blokka mm. Det har seg nemlig slik at for å få en 4 takter liten nok og lett nok så er det meste underdimensjonert i forhold til den gamle gode 2 takteren. Så jeg ville nok tenkt meg om et par ganger til før du bestemmer deg for hva du har behov for"

Det er nøyaktig dette jeg har fryktet for i lengre tid når det gjelder det stadige fokuset på vektbesparelse spesielt på 4 taktere.

Det er nødt til å gå utover godstykkelsen på motorblokk,stamme ,undervannshus, osv.

En 4 takter må nødvendigvis ha en litt høyere vekt pga konstruksjonen,det beste er at produsentene innser dette og godtar den nødvendige vektforskjellen. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Blir interessant å følge denne saken `Sjøfalk`. Håper du får en positiv tilbakemelding, men har vanskelig for å tro at Brunswick Marine (Mercury) innrømmer noen konstuksjonsfeil på sine motorer.

 

Kanskje ikke, men hvis en motor til 100.000 korroderer i stykker etter 7 sesonger med pent bruk og autorisert vedlikehold, vil det være en svært dårlig reklame for Mercury og importøren (Brunswick / Marine Power International). Slikt skal ikke skje. Jeg velger derfor å være litt optimistisk. Jeg skal dele deres håndtering og vurdering med dere.

 

Nå er det plutselig ikke bare jeg som vet om dette, men alle lesere av norges største båtforum!

 

En ting er helt sikkert, og det er at utfallet av denne saken vil være helt avgjørende for mine framtidige innkjøp. Dette er den 4. Mercury motoren jeg har hatt, og før denne tragiske saken, har jeg vært godt fornøyd med Mercury. Jeg har imidlertig ikke hatt 4-takt fra dem før jeg kjøpte denne.

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vet mercury brukte re-sirk boks ( øl\brus) i sine motorer før, Yamaha har også hat koresjons problemer på motorene sine men da har de gjerne hvert bort i mot 20 år gammle,det tæret hull i stammen . De beste motorene jeg har vært borti var gamle evinruder\ johnson fra 60 til langt opp på 80 tallet de koroderte mindre en andre merker.

Var også borti en del Honda 10 hk 4t som det tæret hull i bunnpanna på .(Gammel type)

 

Tror legeringa i nye motorer er dårligere en før.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

He He, det er ikke noe å le av ,colabokser er faktisk et meget egnet materiale og bruke i støpingen av aluminiumslegeringer, colabokser

består av renaluminium en svært "ren" aluminium som har små mengder andre metaller i seg.

den egner seg glimrende som utganspunkt til støping.

Min erfaring er at amerikanske motorer har hatt en bedre legering i sine motorer tidligere, men i dag tror jeg at forskjellen er liten i

mellom produsentene. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, man skal høre mye før "øra detter av". :lol::lol:

 

 

Hva slags motor var det chagall ? Er det noen motorer som har ører, så har de nok lurt deg, det er såkalte "løfteører" de mener, det bruker de når de skal heise opp motoren. De pleier å være godt festet. Jeg har ihvertfall aldri hørt om noen som har falt av.

Frode

Redigert av Uni.Verset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej.

Jeg har selv en Mariner 90 hk 4 takt, årg 2000. Den har kørt 300 timer, har lige købt båd og motor. Håber ikke det er et generelt problem med vand i olien, har osse læst om det på disse sider.

Se dette link: http://www.smaabaadsklub.dk/forum/forum_in...D=23&Page=1

 

De skriver om at det et når motoren bliver brugt til trolling at der er kommet vand i olien. Jeg bruger min motor til trolling et par gange om efteråret, ellers er det sejlads ved marchfart for det meste. Indtil nu er der ikke nogen misfarve på motorolien, og jeg vil fremover holde godt øje med den.

Om ca 14 dage skal båden på land og motorens vinterkonverseres. Da har jeg et problem, for jeg kan ikke finde en balje som kan gå uden om motorbenet, og jeg har ikke nogen vandhane i nærheden af mit vinterstativ. Spørgsmålet er om den kan suge fra en dunk, med de der øreklapper uden på sugehuller på motorbenet. Jeg er nødt til og køre vandet ned til båden i 25 liters dunke.

Efter og have læst dette emne, er jeg meget opsat på og få den grundig skyllet igennem med ferskvand.

Hvis der er andre som har haft lignende problemer med denne motor, vil jeg gerne høre nogle tips.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder konservering av motorer og kjøring i bare ferskvann eller ikke, så kommer vel det an på om motoren skal lagres inne eller ute. Frostvæske skal jo ikke fryse,(inntil x antall grader) mens vann fryser lett, og kan forårsake ødeleggelser. Etter kjøring vil det vel alltid bli noe vann igjen. Så dette (lagringsplass og temp.)er nok også avgjørende momenter som er med på om man skal bruke konserveringsmidler eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...