SF Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Høres jo utrolig ut at slangen skal ha smeltet da, hvor varm var egentlig motoren da du stappet den nedi? Har du testet hvor mye varme slangen tåler? Kan du ha stappet den så langt nedi at den har tatt en runde rundt veiva og kilt seg der? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Kompismannen Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Motoren var nok relativt varm, kom tilbake til brygga etter en times rundtur. Fortøyde og begynte tapping. Det jeg nå er sikker på skjedde er at jeg stakk røret til det buttet og det er jo da varmt metal. Røret smeltet litt i enden mot metallet slik at det ikke vil opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Prøv å tørne motoren litt,kansje slangen er kommet i klem en plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Kanskje det går å kjøre motoren varm igjen og deretter dra ut slangen mens den ennå er varm (og myk)? Hvis du tar sjansen da. Alternativet med å ta ut motoren blir jo en del mer arbeid... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Kompismannen Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Prøv å tørne motoren litt,kansje slangen er kommet i klem en plass. Jeg tror ikke den er det iom at den går fint frem og tilbake nedi der. Kanskje det går å kjøre motoren varm igjen og deretter dra ut slangen mens den ennå er varm (og myk)? Hvis du tar sjansen da. Alternativet med å ta ut motoren blir jo en del mer arbeid... Dette er en teori jeg begynner å lure på om jeg skal forsøke. Det hadde vært helt fantastisk om det virket, med min pågebynte uflaks så er det nok typisk at det ikke går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Hva med å varme opp et par liter olje til 110-120 grader, helle denne på motoren og se om den blir myk nok da? Slenger rundt meg med fullstendig uprøvde teorier her nå, men jeg har skiftet motor to ganger på to år nå så jeg vet hvor mye arbeid det er å ta ut motoren og sette den inn igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Hva med å varme opp et par liter olje til 110-120 grader, helle denne på motoren og se om den blir myk nok da? Ikke dumt forslag. Min erfaring er at olja ikke trenger å være så varm før slangen blir ganske så myk. Varm opp olja i en kasserolle og hell den på igjen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
hanssae Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Det er kansje nok å pumpe / tømme litt varm olje ned i slangen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kompismannen Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Ikke dumt forslag. Min erfaring er at olja ikke trenger å være så varm før slangen blir ganske så myk.Varm opp olja i en kasserolle og hell den på igjen. Dette er faktisk et kjempeforslag. Varme opp olje i en kaffekanne eller lignende og helle det ned i røret i blokka. Dersom jeg strammer opp sugerøret vil oljen renne rett forbi "problemområdet" og kanskje myke det opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
spilli Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...70-22-4918.aspx Hei! Uff, kjesdelig sak. Er nok enig med at det er slangen som har fått et hakk i seg når den skulle trekkes ut (varm og myk) Å føre ned en sveisetråd av den dimensjon for å fylle ut dØ på slangen tror jeg blir umulig.Vil nok bare butte i enden av svingen på røret. Å vri den vil jo også være helt umulig, røret har jo vinkel på seg. En slik trekkesnor som man bruker for å trekke kabel i plika tror jeg mer på, den er passe stiv, fleksibel og utrolig sterk. Før denne gjennom slangen så langt du kan, varm gjærne opp oljen slik at denn BT slangen blir myk, trekk så hele greia tilbake slik at det står i spenn, vent litt og så prøv å øke på litt med kraften. Ideen med dette forslaget er at slangen som har fått hakk i seg skal klare å smette inn i enden av peilerøret. (Hadde jeg bodd nermere skulle jeg kommet og hjulpet deg.) Har alt dette jeg tenker på. Men for all del, bare et forslag. Mvh Spilli. Ble liksom til feil person Skal jo være til trådstarter selvfølgelig Beklager Pelle Parafin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Hvis slangen kan dreies rundt 360 grader, kunne du prøve å sette fast enden i en chuksen på en batteridrill. Kjøre denne på passe fart til det blir friksjon og dra den sakte/rolig bakover mens du kjører drillen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 (redigert) Hei! Uff, kjesdelig sak. Er nok enig med at det er slangen som har fått et hakk i seg når den skulle trekkes ut (varm og myk) Å føre ned en sveisetråd av den dimensjon for å fylle ut dØ på slangen tror jeg blir umulig.Vil nok bare butte i enden av svingen på røret. Mvh Spilli. Ble liksom til feil person Skal jo være til trådstarter selvfølgelig Beklager Pelle Parafin Hei Hviste ikke at det var "sving på røret"da jeg skrev det innlegget. Trodde det gikk rett ned. Redigert 19.Oktober.2009 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
spilli Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 HeiHviste ikke at det var "sving på røret"da jeg skrev det innlegget. Trodde det gikk rett ned. Hei! Ja, jeg skjønner ikke helt vitsen med å ha denne svingen på et peilerør? Men en grunn er det sikkert. En Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Akkurat i dette tilfellet kan det kanskje være for å nå til samme sted som pumpa henter olje og enda litt lavere ifbm. tømming. Det er vel noen motorer som blir montert litt i "motbakke" også, og da får man vel sugd ut mer olje bakerst i bunnpanna. Mens selve peilingen bør kanskje foretas ca. midt på for å være mindre følsom for eventuell vinkel forover eller bakover. Den bøyen tillater begge deler. Uansett bekrefter vel bildene at man må ta motoren ut for å få av bunnpanna, med mindre man har det veldig romslig under motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Uansett bekrefter vel bildene at man må ta motoren ut for å få av bunnpanna, med mindre man har det veldig romslig under motoren. Eller løsne motoren, og jekke/vinsje den opp såpass mye at en får høyde nok til å arbeide. Minuset er lett mye griseri i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kompismannen Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Løfter tråden igjen. Kjørte en lang tur i ettermiddag og fikk varmet motorene skikkelig. Lirket, nøkket og dro, men det gikk som det måtte gå. Slangen røk og falt nedi. Tipper det er en tamp på 5-8cm som nå ligger nedi bunnpanna. For moro skyld tok jeg en tilsvarende plastslange klippet i passende lengde og slapp den i sjøen, og den sank til bunns. Så vidt jeg vet er motorolje lettere enn vann. Plasten er derfor tyngre enn oljen og bør da ligge på bunn av bunnpanna. Dette gir meg da to valg (det ene kanskje litt risikabelt): 1) La slangen ligge nedi der, satse på at den ligger på bunn og iht til sprengskisse skal den jo ikke kunne havne inn i oljepumpa. Spørsmålet er jo om den kan lage annet trøbbel. Sprengskisse TAMD41A 2) Båten skal på land nå snart for rengjøring, stoffing og polering, og i samme moment kan jeg da løsne alle slanger, kabler og aksling for å få hjelp av trucken som løfter båter til å letter på motoren slik at jeg får av bunnpanne og fjernet plastdritten. Hva tror dere om alternativ 1)? 2) er jo safe, men byr sikkert på tukkling og banning, samt fjerning av godt over 30 skruer som sikkert aldri har blitt løsnet og innsetting ny bunnpakning. Alt sammen mens motoren dingler i trucken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Jeg kan ikke helt se for meg hva denne slange biten kan forårsake av skader nedi der. Oljepickupen har jo metallsil, så den kan ikke suges opp den veien. Og om en veivstake skulle finne på å dytte borti den vil den jo bare flytte seg til sides i bunnpanna og ligge der i stedet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Jeg hadde latt den ligge der. Gjennom silen kommer den ikke, og er rimelig sikker på at den ligger pent nede i bunn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Har du enda en bit av slangen kan du jo koke den. Oljen kan vel bli 100 grader så derfor kan det jo være en ide og se hva som skjer da. Håper jo selvsagt det ikke skjer noen ting Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Har du enda en bit av slangen kan du jo koke den. Oljen kan vel bli 100 grader så derfor kan det jo være en ide og se hva som skjer da. Håper jo selvsagt det ikke skjer noen ting Jeg har til gode å se at en (hvilken som helst) gummi ikke vil løses opp i varm olje. For å få svar på testen som foreslås er jeg redd for at kostnaden med testen ovweatiger en rep. kostnad. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 ? . oringer , pakniger og cimmerringer løser seg da ikke opp i varm olje. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Byre81 Svart 6.Juni.2021 Del på Facebook Svart 6.Juni.2021 Kompismannen skrev On 14.5.2010 at 19.40: Løfter tråden igjen. Kjørte en lang tur i ettermiddag og fikk varmet motorene skikkelig. Lirket, nøkket og dro, men det gikk som det måtte gå. Slangen røk og falt nedi. Tipper det er en tamp på 5-8cm som nå ligger nedi bunnpanna. For moro skyld tok jeg en tilsvarende plastslange klippet i passende lengde og slapp den i sjøen, og den sank til bunns. Så vidt jeg vet er motorolje lettere enn vann. Plasten er derfor tyngre enn oljen og bør da ligge på bunn av bunnpanna. Dette gir meg da to valg (det ene kanskje litt risikabelt): 1) La slangen ligge nedi der, satse på at den ligger på bunn og iht til sprengskisse skal den jo ikke kunne havne inn i oljepumpa. Spørsmålet er jo om den kan lage annet trøbbel. Sprengskisse TAMD41A 2) Båten skal på land nå snart for rengjøring, stoffing og polering, og i samme moment kan jeg da løsne alle slanger, kabler og aksling for å få hjelp av trucken som løfter båter til å letter på motoren slik at jeg får av bunnpanne og fjernet plastdritten. Hva tror dere om alternativ 1)? 2) er jo safe, men byr sikkert på tukkling og banning, samt fjerning av godt over 30 skruer som sikkert aldri har blitt løsnet og innsetting ny bunnpakning. Alt sammen mens motoren dingler i trucken. Hva skjedde videre her. fikk du ut slangen eller lot du den ligge.? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.