Jump to content

Tråden om Viksund 27 Columbi


oas

Recommended Posts

Var ute med snekka i dag, og noterte 7knop på maks fart. Trives best i å cruise i rundt 18-1900 o/min og ligger da på 6knop.

Ingen stor endring m.h.t. fart i byte frå 3qm til Craftsman42 då forstår eg. Mi tøffer greit i knappe 7 kn i 2500 o/min. Maks i ca 2900 knappe 8.

Redigert av Columbi27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tørr ikke gi maks fart enda, da motoren ikke er helt innkjørt. Ligger litt under maks kun i korte perioder..... vet ikke hva som er riktig helt men. Men uansett så virker det som om det er mer enn nok krefter, og motoren jobber slett ikke tungt.Begynner å lurer litt på en flaps, så om det er noen som har bilder av slikt, er det fint om de deler et bilde :)

Link to post
Share on other sites

En av fordelene med kalesje på en columbi er at du med litt omtanke har kalesje for hele båtens levetid. Ligger den på sjøen om vinteren kan du ta den av. Bare pass på at selvlensing ikke tetter seg til. Løv om høsten, og snø og is om vinteren er to ting og være obs på.

Når kalesjen bare brukes på tur sier det seg selv at den vil vare veldig lenge. Originalt er kalesjen todelt. Tar du av den bakerste delen har du fremre del som en hardtopp. Den er veldig grei om du ikke har innvendig styring, men også som en skjerm om det regner og blåser litt.

Den bakerste delen er noe lav slik at det blir dårlig høyde når du skal sitte på benken bak. Har sett en som har satt på ekstra bøyle bak og fått sydd ny kalesje slik at det blir brukbar høyde også bak. Utseende er det kanskje ikke det vakreste jeg har sett, men praktisk er det nok. Tenkte og nevne det hvis du likevel skal skaffe deg ny.

Når kalesjen er på blir sikten noe redusert på grunn av den lave vindskjermen, men ikke la deg friste til å gjøre noe med den. Synes hele båtens utseende blir ødelagt om du prøver å forhøye eller lage hardtopp på den. Det er nå min mening. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja båten min ligger ute året rundt. Har aldri hatt problemer med selvlensing, heldigvis. Bøylene til kalesja står her fra før, men så var det dette med mal da..... er det mange utgaver av kalesjene til Columbien, eller er det stort sett standard? Hva koster evt en slik kalesje? Noen som vet billige leverandører? Vet om Alf Hansen i Trondheim.....

Link to post
Share on other sites

Eg meiner du bør styre unna, men eg ser ein i nokre tilfeller kan ha nytte av den, men då helst berre den fremre som det blir sagt av hegra. Forhøyrte meg hos Hansen om berre fremre med bøyler, skulle ha 6500kr. Eg er heilt samd med hegra om vindskjermen og båten sin utsjånad, det å halde profilen nede gjer noko med heile inntrykket. Båten har så stort og godt innerom og eg har styrplass inne, så trekk inn i ruskevær. Fyrer opp og lar været være vær og koser meg inne. Det skal mykje vær til før eg føler meg utilpass i Columbien min.

Link to post
Share on other sites

Jeg har den høye kalesjen fra Hauge produkter, og synes det ser veldig greit ut. Båten ble mye mer turvennlig med kalesje enn uten. Nå ligger den riktignok i kjelleren siden båten brukes mest til transport av materialer, men om det skulle bli båttur igjen blir det på med kalesjen. Synes båten er mye penere med høy enn lav kalesje.

Link to post
Share on other sites

Ja,noe vindfang representerer det,men ikke noe jeg har opplevd som plagsomt.Kan ikke registrere noen som helst endringer i båtens bevegelser eller egenskaper i bruk i ruskevær.Grunnen til at jeg kjøpte kun halv var lyet den gir samtidig som jeg har fritt dekk til fiske.I tillegg har jeg mesanmast som hadde betydd noe utfordrende sying antageligvis om jeg skulle hatt hel.

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat fått sydd ny kalesje til min columbi, og måtte svi av 12 lapper for det. Den er sydd i et stykke, for kalesjen er på støtt. De dagene det er kjølig blir den på, og er det varmt er det kjekt å folde opp sidene men beholde skyggen. Så det er faktisk bare noen tilfeller når været er midt i mellom at det er ønskelig å fjerne kalesjen helt. Synes den øker bruksarealet på båten så mye at det var uaktuelt å unnlate å erstatte den gamle kalesjen. Jeg har den originale formen, med en lang skrålinje mot hekken på båten, som reduserer høyden mot hekken, men jeg har mast på båten, og tauverk forbyr noen annen form. De fleste båtturer er vi bare 1-2 personer ombord, og da hadde man ikke trengt den overdekte plassen på akterdekket, men de gangene hele familien er med (2 voksne og 3 store unger), så er det veldig kjekt å kunne bruke akterdekket til en kaffekopp eller kveldsyatzien selv om det regner eller blåser. Jeg mener også å ha registrert at den aktre delen av båten holdes tørrere, med mindre vann rennende igjennom skottene mot sumpen bak motoren, og at dette medfører mindre kondens i motorrommet og mindre rust. Kunne ikke tenkt meg å bruke båten uten kalesje.

Link to post
Share on other sites

Ja,noe vindfang representerer det,men ikke noe jeg har opplevd som plagsomt.Kan ikke registrere noen som helst endringer i båtens bevegelser eller egenskaper i bruk i ruskevær.

 

 

OK, en liten misforståelse her. Jeg tenkte ikke på vindfang i forbindelse med håndtering av båten, men vind som tar tak i en åpen kalesje og river den i stykker. Det kan jo blåse ganske heftig her vestpå, så da foretregger jeg å bruke båten uten kalesje fremfor å la den blåse i stykker. Til turbruk var kalesjen kun nede på spesielt fine sommerdager, nå bruker jeg regntøy i stedet. Men det er klart, både lekkasjer og kondens i stuerom og motorrom øker...

Redigert av index (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig det. Jeg har fått kalesje blåst i filler før, så jeg liker ikke å gi den så mye juling. Men er disse halvkalesjene like fremre delen på en hel altså? Mener å ha sett halvkalesjer som er mindre enn min fremre del. Om jeg har på kun fremre del går den helt til bakkant av de to "utvekstene" ved dollbordet. og dette virker som en rimelig upraktisk løsning for min del...

 

Kunne tenkt meg en kort halvkalesje som kun dekker inngang og instrumenter men ikke går noe særlig over dekket.

Link to post
Share on other sites

Min kalesje er "customade",da som tidligere nevnt hadde han ikke mål til 25,men kun til 27.Min kalesje dekker nok mer enn bare instrumenter og styreposisjon,men har likevel grei plass til å betjene både juksamaskin og kraftblokk.Jeg fikk den konstruert slik at sidene på kalesjen kommer ned i skråvinkel og treffer esing akkurat i overgang til overbygg om du forstår.På denne måten stjeler den lite arbeidsplass men gir godt ly.Selve taket på den dekker vel en tredjedel av dekket.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk den konstruert slik at sidene på kalesjen kommer ned i skråvinkel og treffer esing akkurat i overgang til overbygg om du forstår.

 

Da forstår jeg. Min fremre del er forsåvidt like lang, men sidene skråner bakover til ca der du har kraftblokka. Hvordan holder kalesja seg opp med din løsning? Med bakreste knapp omtrent der bøylen er festet er det vel knapt noe som holder mot? Eller misforstår jeg noe? Jeg har brukt stropper fra kryssholt til bøyle når jeg har hatt bakdelen nede, men vinden gir den likevel godt med juling..

Link to post
Share on other sites

Fikk akkurat svar fra Hansen i Trondheim, og de hadde ikke mal for kalesje til Viksund Columbi. Det synes jeg er rart igrunn..... Og jeg har heller ingen kalesje med malnr på.....

 

Eg fekk denne meldinga frå Hansen i Tr.heim når eg spurte på kalesje til min 27...:

 

Ca 9000.- inkl mva for en slik halvkalesje med bøyler. Hvor har du båten?

Mvh

Jan Tore

Alf Hansen as

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...