Jump to content

Prosjekt: "Jeg har en plan". Utvidet badeplatting på P35


REM

Recommended Posts

Lag den solid nok.

Det er store krefter som er i sving når "rasmus" slår oppunder eller bryter over en så stor plattform.

Hadde trolig gått ned til overgangen mellom bunn/akterspeil med stivere om jeg skulle laget noe slikt.

Forsikringsselskapene vil kanskje ha et ord med i laget hvis noe går galt med en uorginal plattform som ikke er beregnet av konstruktør.

 

Lykke til videre. Hyggelig å lese slike tråder.

Link to post
Share on other sites

Planer er til for å endres, eller som Dwight D Eisenhower vistnok en gang skal ha sakt: "Plans are nothing, planning is everything" Tanken om å bygge ny større platting "over" den gamle er således forlatt. Etter innspill i denne tråden, samtale med gode venner, og etter en gjennomgang med leverandøren av Divinycell og glassfiber, Diab, går jeg nå for å lage plattingen fra scratch. Utgangspungtet blir H80 Divinycell i tykkelse t=30 og to lag lag 600 gr glassfibervev. Jeg antydet ovenfor Diab at jeg hadde tengt å ribbe opp på undersiden for å øke stivheten, men dette var ifølge dem fullstendig unødvendig. 30mm H80 og to lag 600 gr. matte ville bli mer enn stivt nok.

platting_1_001.jpg

Divinycell kommer i formatet 2,40x1,22. Da jeg skulle opp i 3m bredde måtte jeg skjøte inn 60 cm. 3m x 1,20 er svært, og det fyllte rimelig effektivt opp garasjen min. Sjøl om det kanskje ikke ser slik ut har jeg faktisk ryddet ganske bra på forhånd. Vel vel.

platting_1_006.jpg

platting_1_005.jpg

Her har vi plattingen grovskåret på mål. Streken litt innpå er original størrelse. Jeg velger å følge linjene i min originale platting mhp. radier og detaljer forøvrig. Forskjellen vil bli i bredde og dybde, jeg øker dybden fra 75 til 105mm. 30 cm økning er faktisk ganske mye. Tykkelsen på plattingen øker fra den originale 9cm til 18. Altså en dobling. Dette skal skje ved å legge en sarg hele veien rundt. Dette skal gi strukturell styrke til konstruksjonen, i tillegg til at jeg føler at proposjonene da blir mer riktig enn å beholde de originale 9mm. En annen ting er at jeg jo planlegger et rum med lokk over for badestigen, og da trenger jeg en sarg for å skjule "innmaten".

platting_1_003.jpg

Jeg bor 2min fra båthavna, og da er det rimelig enkelt å laste plattingen på hengeren og stikke ned i båthavna for prøvemontering og justering.

Det var alt så langt. Neste etappe blir å tilpasse sargen som skal gå rundt det gele. Jeg frykter at lite blir gjort utover da det ene lutefisklaget avløser det andre, og så har vi jo julebordene som ligger inne i helgene framover. Glad jeg har hele vinteren på meg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ligger en P 45 på Framnæs maritime med ny badeplatform og en elegant overgang fra gammel hekk til ny platform. Løsningen ligner litt på platformen til nidelv 690 der det er rom på hver side av platformen. I tillegg var det dør i hekken på denne P 45en.

 

Akkurat lik den Thorlyn skrev om over :lol: er vel samme båt da

pb261000.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akkurat lik den Thorlyn skrev om over :lol: er vel samme båt da

Helt Korrekt :yesnod::yesnod:

 

Som fjording liker jeg og gå rundt ute på framnæs og myse på smått og stort :yesnod:

 

Denne P45 er det gjort mye med.. Framnæs satte vist inn to splitter nye D9 er i den ifjor. En ungutt på under 30 som cruiser rundt i denne med båten alltid full av glade gutter og jenter :drink::cheers:

Redigert av Thorlyn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

platting_2_001.jpg

platting_2_002.jpg

En rask tur ned i båthavna etter jobben forrige ettermidag for å sjekke at målene stemmer, samt gjøre tilpasninger direkte mot båtskroget. Dagene blir stadig kortere nå og det blir en kamp mot klokka når en kommer fra jobb ved 1700 tida, skal spise litt og så ned i havna å jobbe før det er kølende mørkt. Nå bor vi rett ved havna, så med litt planlegging har det gått bra så langt. Jeg håper å kunne kvitte meg med støttestag ala. det en ser på bildet. En god og stiv anleggsflate mot akterspeilet vil ivareta en slik stivefunksjon. I tillegg planlegger jeg kasser på sidene sllik at jeg får en avstivning både over og under plattingen.

platting_2_005.jpg

Jeg skal ha en 15 grader skråkant som avslutning på plattingen denne skal ha en høyde på 8 cm. I tillegg kommer en vertikal flate under denne på 9 cm, samme som originalen. Her skal fenderlista sitte. Totalt blir plattingen 17 cm pluss 1cm teak, totalt 18 cm ytterst. Innover mot akterspeilet vil den øke en del. Hvor mye får jeg se etterhvert når ting begynner å falle på plass.

platting_2_007.jpg

Når man ikke har allverden av verktøy får man lage seg noe sjøl. Mye kan kjøpes selvfølgelig, men det kan fort bli dyrt, da det gjerne er spesialverktøy man trenger, og gjenbruken jo er begrenset. Jeg trengte et verktøy til å trimme 15 graders skråkanten slik at høyden ble 8cm og snittflaten paralell med toppflata. En 2"x2 og litt gaffatape og min gamle gode Bosch løste saken på en utmerket måte.

platting_2_008.jpg

platting_2_009.jpg

Divinycell er et utmerket materiale å jobbe med. Lettvint å kappe og tilpasse, og enkelt å prøvemontere ved å neste fast med gipsplateskruer. Hullene sparkler man over etterpå.

Til å sammenføye detaljer har jeg så langt brukt 2K sparkel. Dette er greit for sma detaljer, og det er praktisk å bruke og enkelt å blande med herder. Ulempen er at det herder svært fort. Mindre herder gjør blandingen ustabil og i værste fall går hele natta før det herder. På større flater har jeg nå begynnt å bruke Polyester. Denne er stabil og fin, og man har rimelig god tid før blandingen begynner å herde. Da kan men justere og tilpasse litt underveis. Ulempen er lukta. Jobber man i garasjen i kjelleren tar det ikke lang tid før familien begynner å klage.

platting_2_010.jpg

platting_2_014.jpg

Siste bilde viser hvordan avslutningen vil bli. Nå skal Polyesteren få herde ferdig til i morgen, og så får jeg snu hele plattingen igjen og se hvordan det tar seg ut den rette veien.

Link to post
Share on other sites

Heisann igjen rem!

 

Må bare kommentere litt!!

 

Du har skikkelig "guds" som setter igang men slike mega prosjekt!

 

Nå hadde du jo tidligere i år år et prosjekt der du fiksa forlengelse av hekken. I den forbindelse la jeg inn et innlegg med spørsmål om hvorfor du ikke støpte dette som en slags tett forlengelse av skroget som ville gi støtte for evt. badeplattform, ekstra oppdrift bak og ekstra stueplass.

 

Nå synes det for meg at du er på god vei!

 

Hvorfor ikke tette mellom denne "ekstra forlengelsen av skroget" samt den nye badeplattformen?

 

For meg så synes fordelene åpenbar:

 

Ekstra oppdrift bak !

 

Støtte for badeplattform !

 

Evt. luke ned og ekstra stueplass !

 

Når du gjør en så omstendelig jobb, hvorfor ikke "ta den helt ut" ???

 

Jeg bare spør!!!

 

:sailing:

 

mvh

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel prøvd å svare på det der før. Det er en voldsom stor jobb, hvor en trenger å stå inne i et oppvarmet lokale. Bortsett fra at jeg får meg et gedigent lagringsrom er resultatene for å si det forsiktig usikkert. Lagringsrom har jeg bra nok fra før av, og skal en slik forlengelse virkelig ha noe for seg, utover hva en slik simpel forlengelse jeg allerede har foretatt gir, bør akslingene forlenges og vinkles anderledes enn i dag, eksosen forlenges bakober, rorene flyttes osv osv. Jævla mye jobb med andre ord for litt ekstra stuveplass.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel prøvd å svare på det der før. Det er en voldsom stor jobb, hvor en trenger å stå inne i et oppvarmet lokale. Bortsett fra at jeg får meg et gedigent lagringsrom er resultatene for å si det forsiktig usikkert. Lagringsrom har jeg bra nok fra før av, og skal en slik forlengelse virkelig ha noe for seg, utover hva en slik simpel forlengelse jeg allerede har foretatt gir, bør akslingene forlenges og vinkles anderledes enn i dag, eksosen forlenges bakober, rorene flyttes osv osv. Jævla mye jobb med andre ord for litt ekstra stuveplass.

 

Hvor stort er egentlig problemet?

 

Nå har du starta på et prosjekt, som for meg, virker svært og gedigent.

Å støpe opp noen vertikale plater med avstivere og dermed "lukke under" synes å være en bagatell i forhold!

Isåfall må hovedvinningen være ekstra oppdrift bak!! (Kan være greit når hele familien sitter bak med fiskastanga og drar opp flere hundre kilo med fisk) Ekstra stueplass som bonus!!

 

Og hvorfor skal aksling og ror måtte /vinkles om/flyttes?

Undervannsskroget blir jo det samme som før med de forlengelsene du allerede har utført??!!??

 

Men en ting skal sies, det er en fornøyelse og svært spennende å følge slike "ombygnings tråder"!!!!

 

Gleder meg til fortsettelsen, uansett utfall !!

 

 

Lykke til !!!

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Takk for godord og positive tilbakemeldinger alle sammen. Jeg er nå praktisk talt ferdig med grovutformingen av badeplattformen. Visst skal jeg skjære et digert høl i midten hvor badestigen skal inn og hvor jeg skal bygge et hengslet lokk over. Jeg skal også skjære et rektangulært hull der dreggen er idag og montere en gjennomgående baugrulle, fordi jeg vil ha ankeret skjult på undersiden. På den måten kommer dreggen ut av veien når jeg etterhvert skal fjerne daviderne og montere jolla på IL-type svingbare teleskopdavidere på plattingen. Både baugrulla og badestigen er bestillt fra Båtsystemer i Sverige, etter at jeg har saumfart alle båtutstyrsforretninger etter egnet stige. Alle har de dærre forb. rakkleverkene av noen stiger fra Italia som både ruster og ramler fra hverandre før sessongen er over.

 

Isteden for å tvinne tommeltotter mens jeg venter på stigen, noe jeg ikke er særlig flink til, begynner jeg like godt med støpinga. Å skjære hullene etter at jeg har plastet er alikevel ikke noe problem.

Første steg er å legge hulkiler på utsatte detaljer. Spesielt utsatt vil innfestingen mot akterspeilet være.

platting_3_002.jpg

platting_3_003.jpg

Her har jeg bygget inn tre relativt store flater som skal danne feste inn mot akterspeilet. På disse flatene skal jeg lage store syrefaste beslag som praktisk talt skal dekke hele arealet. Gjennom beslagene skal jeg gå med 4 stk gjennomgående bolter med grove skiver på innsiden. Disse tre flatene som jeg har ribbet opp for stivhtens skyld skal i praksis kunne ta hele vekta av platting, sjøl når jeg rigger til med langbord og 12 gjester. Så kommer jeg til å bygge kasser på sidene i tillegg, men disse blir ber for å hindre vridning. pg eliminere vibrasjoner.

Du øker styrken dramatisk i konstruksjoner som dette hvis du legger inn romslige hulkiler i innvendige hjørner. Jeg benyttet Biltemas langtrådede glassfibersperkel. Visst er det noe herk å jobbe med og pent er det umulig å få det., men det er da heller ikke hensikten. Jeg la på sparkelen først med en pinne og gned sparkelen godt inn i underlager. Etterpå gikk jeg rundt med en femkroning og formet hulkilen. Etter at hulkilene var herdet begynte jeg å klippe og tilpasse glass

platting_3_004.jpg

platting_3_005.jpg

Jeg benytter 600gr vevd matte. Dette er skikkelige varer og noe helt annet enn det du kjøper på Biltema. Tjukk som et frottéhåndkle eller som A-joda kommenterte da han var innom i ettermiddag, som bikjepleddet til Jaro. Da matta er så tjukk er den også tilsvarende mindre fleksibel enn lettere matte. Dette medfører at den er vanskelig, enn si umulig å tilpasse til små kriker og kroker uten å klippe til små fliker. Jeg bestemte meg derfor til å plaste i to omganger på undersiden. Først fra den store flaten og oppover sargene og alle ribbene. Deretter den store flaten i midten med utsparinger til alle ribbene.

platting_3_006.jpg

platting_3_008.jpg

Det er viktig å få god heft til Divinycellen. Det gjøres ved å dynke flatene godt i Polyester før man legger på mattene. Det er også viktig å ikke benytte for mye Polyester. Man skal ha så mye polyester at mattene er skikkelig mettet og ikke på noe sted tørre, men ikke så mye at det dannes fri Polyester. Polyester i seg selv har ingen styrke. Glasset gir styrken og da gjelder det å få lagt på så mye glass som mulig og med minimal bruk av Polyester. Aluminiumrulle er her et nyttig verktøy. Bruker du rulla riktig kvitter du deg med luft og du presser ut overskudet av polyester i støpen.

platting_3_010.jpg

Jeg rakk å legge to lag mdd matte idag, både i midten og opp på sargene. På undersiden gjenstår da kun ribbene. Før jeg går på disse skal de avrundes på toppene.

Soga held fram.

Link to post
Share on other sites

Heisann REM ,har du noe peil på sånn ca pris på dette ? Har null peil på slike jobber når vi snakker pris,så tenkte kansje du hadde sånn ca pris.Frister mye å forlenge plattforma mi litt,da tenkte jeg på å bygge på den som er der.Men først nå er det nye dørker som skal legges,men greit å ha litt små planer da .

PS_RED foresten så er dette en flott tråd som vanlig ,når du lager noe å legger ut bilder med forklaringer.

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vekt? Tja,

15 kg med matte (2lag @ 2 sider @3m + div) = 15m=15kg

Divinycel H80 x 4 kvm = ca 3 kg

Teak, 35 x 0,1 x 12 )= 42 kg (Teak flyter tungt så jeg regner en densitet på 1.

Totalt ca 60 kg. (med heldekkende 10 cm teak)

 

Pris Divinycell ca 4 kvm @800,- = 3200,-

Glass? Ca kr 1000

Polyester 25l@ 50 = 1200,-

Totalt 5500,-

I tillegg kommer badestige 2000,- og ankerrulle 3500,-

 

Grovt estimert, så ta tallene med en klype salt.

Badestigen ankom forresten Swang idag, så da må jeg svinge innom Lysaker ila. ettermidagen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...