Jump to content

Prosjekt: "Jeg har en plan". Utvidet badeplatting på P35


REM

Recommended Posts

En liten tanke om stige; hva om denne må brukes som rednings stige med jolla liggende på platten.

Du peker på et ømt pungt der. Det er lett å si at i et slikt tilfelle får jeg hive ut jolla. OK, men hva hvis jeg er alene i båten og ramler uti? Løsningen blir vel at jeg monterer en egen nødstige i tillegg som jeg kan klappe oppunder. Så en enkel grei slik en på Swang idag.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bærum Plast tar jo sånne jobber. Trur du kan få en bra pris nå utenom stressesessongen. Ellers er det jo han på Nærsnes som jeg ikke husker navnet på, (ved siden av Amundsen) og en rekke hobbystøpere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bærum Plast tar jo sånne jobber. Trur du kan få en bra pris nå utenom stressesessongen. Ellers er det jo han på Nærsnes som jeg ikke husker navnet på, (ved siden av Amundsen) og en rekke hobbystøpere.

Hei

Bærum Plastservice har jeg brukt en gang på en skroggjennomføring.

De slipper ikke til på båten min en gang til. :nonod:

Den jobben skulle jeg ha gjort bedre sjøl med to tommeltotter og en bunt gulrøtter.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

platting_3_013.jpg

 

Etter å ha gjort meg ferdig med alle intrikate detaljer på undersiden, var det rent befriende å snu plattingen rundt. En hel flatt plan uten krinkelkroker er enkelt å plaste, sjøl med vevd 600 matte som jeg bruker. For la det være sakt med en gang. Vevd 600-matte er ikke enkelt å jobbe med hvis du skal plaste ribber og tricky detaljer. Enkelte steder på undersiden måtte jeg ty til vanlig matte, altså ikke vevd, for å få lagt glassfiber over alt.

platting_3_012.jpg

Før jeg kunne sette i gang med plastinga. måtte jeg avrunde alle skarpe utvendige hjørner. Dette er viktig for at glasset ikke skal sige ifra på hjørnene å danne luftlommer eller lunkerter som det heter på støpespråket. Spesiellt vrient var de to hjørnene. På enden av plattingen har jeg valgt å fase av den øvre delen av sargen i 15 grader. Den andre halvdelen, den nedre, skal gå vertikalt, det samme som sargene på begge sidene. På den vertikale delen skal forøvrig fenderlista sitte. Å skape en pen radie på den fasede delen, som altså vil gå i en kurve fra 15 grader og rundt hjørnet til 0 grader og vertikalt, byr på store utfordringer når en bare har vanlig handverktøy å hjelpe seg med. Dette er en sk. 3D-flate, og avvik fra den teoretiske formen vil lett bli synlig. Jeg tror jeg fikk det til rimelig bra, men det endelige resultatet vil jeg ikke se før etter jeg har lagt på gelcoat.

 

platting_3_015.jpg

 

platting_3_017.jpg

Her ser en forøvrig de tre kraftige innfestingsplanene som skal boltes til akterspeilet på båten. På innsiden vil jeg legge 6mm syrefaste plater med gjennomgående bolter gjennom akterspeilet. Skarpe hjørner mot topplanet skal her avrundes før plasting.

platting_3_021_021_.jpg

Jeg synes det alltid er en fordel å lage enkle målsatte skisser av det jeg skal lage. Her prøver jeg å se for meg hvordan utformingen av rommet for badetrappe skal se ut. Trappa skal ligge under et lokk på midten av plattingen. og skal felles ut og vippes rundt ved bruk.

 

platting_3_018.jpg

 

platting_3_019.jpg

 

Det som står for tur nå er å lage kassa eller krybba der stigen skal ligge. Mer seinere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, helt klart en mulighet. På den annen side har jeg jo lokket aldeles gratis i fra utskjæret. Stemmer med geometrien også, og så er den stiv og vil ikke svikte eller fjære ved belastning. Dessuten har jeg dybde nok i massevis, så jeg kan vel egentlig ikke se at en løsning i enkeltlaminat ville gi noen store fordeler? Trur jeg går for utskjæret jeg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fortsetter der jeg slapp med lokket over stigen.

 

platting_3_024.jpg

Noe av farene når man støper i glassfiber er at man lett kan rote seg borti intrikate og detaljrike løsninger. Dette skaper lett dårlige støp med luftlommer og tørrstøping da glasset gjerne slipper på skarpe hjørner. Isteden for å lage en nedsenket sarg rundt åpningen for luka der lokket kunne hvile, legger jeg derfor heller en anslagsflate i midten av åpningen mellom bena på stigen. Denne har samme funksjom som en sarg, nemlig å hindre at lokket gir etter og fjærer når det belastes. Plastinga av en slik løsning blir rimelig enkel og likefrem.

 

platting_3_036.jpg

Jeg vil legge gummiknotter i lokket etterhvert slik at jeg får justert nivået til å matche med plattingen forøvrig.

 

platting_3_035.jpg

Dette er hva som blir synlig av stigen. Lokket skal etterhvert hengsles i teaken. og et band og en gassfjær (eller to) vil sørge for at stigen folder seg ut automatisk når jeg løfter i sargen i framkant på lokket. :rolleyes:

Et handtak på hver side av luka i forkant, på skråflata på plattingen, vil være til hjelp når en skal opp av vannet.

 

Som en ser gjenstår en del sliping, og sliping medfører støv. Myyye støv. Jeg prøver å henlegge slipingen til garasjeporten, og da snur jeg slipemaskinen slik at den kaster støvet ut. Allikevel er det ikke til å unngå at det samler seg masse støv over allt i garasjen. Har lagd meg en løsning hvor jeg kopler støvsugeren til slipemaskinen, og dette hjelper en del, men det blir fort trælete og vanskeliggjør en god del slipearbeide. Og slipinga har såvidt begynnt. Nå som jeg i grove trekk er ferdig med støpearbeidet er det legging av gelcoat og sliping som gjenstår før jeg skal legge teaken.

platting_3_033.jpg

Bilde fra utsiden og inn i garasjen. Som dere ser har jeg satt opp arbeidsbukker, og lagd meg en enkel arbedsplass nesten i det fri hvor jeg prøver å henlegge slipinga.

platting_3_034.jpg

Jeg har kjøpt meg en 1000W verkstedsol. Den er nyttig på mange måter. Gir et utrolig bra lys selvfølgelig. I tillegg gir det fin arbeidstemp i en ellers uoppvarmet garasje, og ikke minst, retter jeg lampa ned mot arbeidsstykket herder gelcoat og sparkel før jeg får snudd meg. Anbefales. Kjøpt på Biltema (Selvfølgelig)

 

I morgen svinger jeg innom Swang på Lysaker og henter ankerrulla. Den er spesiallaget hos Båtsystemer og skal sitte i en åpning i plattingen slik at Bruceankeret (20kg) blir hengende skjult på undersiden.

 

Skal også få laget meg anleggsplater i 6mm syrefast slik at jeg kan bore opp festehuller gjennom akterspeilet på båten og prøvemontert plattingen. Først da får jeg også tatt skikkelige mål til å få laget kasser, ei på hver side, som skal forhindre evt. svikt og fjæring i plattingen ved belastning.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

platting_4_006.jpg

 

Driver man med prosjekter som dette, og tar ting på sparket må man regne med mye venting. Man lærer mens man jobber og behovene oppstår etterhvert som prosjektet skrider fram. Deler må spores opp og bestilles, og det er ofte lang ventetid på saker og ting. Gelcoat i rett farge var vesentlig værre å få tak i enn jeg hadde trodd. Om noen kan tipse meg på en god leverandør ville jeg satt pris på det. Leverandører som Reinchold leverer ikke til enkeltpersoner, men kun til firmaer i bransjen. Trodde jeg kunne få gelcoat fra Princessforhandleren Norsk Båtsenter, men der hadde de bare 1 (en) liter igjen av rett farge. Neste oppfylling av lageret i Bergen blir vistnok etter Princesskonvoyen fra GB i Mars måned neste år :rolleyes: En løsning kan være å kjøpe standard hvitfarge (Biltema) og blande sjøl på gefylen. Eksakt fargematch er vel ikke så farlig på en detalj som en badeplatting, da man ikke ser flater direkte mot hverandre, som man feks. gjør ved reparasjon av en skade.

 

Vel, vel, i mellomtiden får en fylle opp tiden med andre ting som jo også skal gjøres. Feks å prøvemontere plattingen på båten, og da ta mål av til kassene som skal sitte på hver side. For å få gjort dette må jeg gjøre ferdig festearrangementet mot akterspeilet.

 

Jeg har fått laget kraftige plater i 5mm syrefast som skal sitte på innsiden av plattingen og fordele kreftene fra skruene utover et stort areale. En plate med fire M10 skruer på hver av de tre festebrakettene. Festebrakettene er laget av Devinycell kjernemateriale med tre lag 600 gr. sydd glassfibermatte. Sjøl om dette jo er svært sterkt ønsker jeg å forhindre at Devinycellen komprimeres når jeg trekker til skruene, og ved stor belastning på plattingen.

 

En løsning på dette er å felle inn et materiale rundt skruehullene som ikke lar seg komprimere. Bøssinger i PVC i tykkelse tilsvarende Divinycellen hadde vært ideellt. Da det ikke er lett å finne noen som kan lage slike bøssinger til meg, bestemte jeg meg for å gjøre det sjøl. 30mm PVC plate fra en plastleverandør leveres kun i formatene 1200x2400mm og koster en formue. Vannfast forskalingsplate egner seg nesten like bra til formålet, og da jeg hadde liggende 15mm plate var valget enkelt.

 

platting_4_007.jpg

 

Jeg tok en 30mm hullsag og saget ut fra baksiden av festebrakettene, gjennom det yttre laget med laminat og gjennom 30mm Devinycell og inn til det andre laminatlaget. Ved å stikke inn en skrutrekker og bikke litt knakk devinycellen elegant fra det indre laminatlaget og etterlot seg et rent og pent hull.

 

platting_4_0052.jpg

 

Deretter tok jeg den samme hullsaga og skar ut propper fra den vannfaste fineren. Denne plate var i 15mm slik at jeg måtte stable to og to for å få riktig tykkelse.

 

platting_4_009.jpg

 

Så blandet jeg epoxy og penslet proppene godt, samtidig som jeg penslet hullet innvendig før jeg slapp proppene ned i hullet. Hullplasseringen ble avgjort av hullmønsteret i anleggsplate selvfølgelig. Før jeg penslet på epoxy hadde jeg festet en tapebit over hullet til 10mm bolten på innersiden, slik at ikke epoxyen ville renne ut gjennom hullet.

Deretter fylte jeg opp spalten mellom proppen og devinycellen med epoxy.

 

platting_4_010.jpg

 

Epoxy har to store fortrinn framfor polyester. For det første har den i praksis ingen krymp i herdeprosessen slik at man kan bygge tykke lag uten at detaljene sprekker og drar seg. Det andre er at epoxy, i motsettning til polyester, er svært sterk i seg selv. Man trenger egentlig ikke å armere med glass eller kevlar eller andre ting for å oppnå styrke. Herdet epoxy er sterkt i seg selv.

En propp som dette som er innbakt og forseglet i epoxy, og som ikke utsettes for UV-stråling er i praksis evigvarende.

Og evigvarende dere, "det er lenge det" (fritt etter Odd Børresen) :wink:

 

platting_4_003.jpg

Det var det jeg rakk i helga. Neste helg er det å laste plattingen på hengeren og prøvemontere på båten. Den er klar allerede som dere ser. Jeg vil justere til riktig høyde, tilpasse og finjustere brakettene til akterspeilet, og bore gjennom akterspeilet for M10 bolter som jeg fester meg stooore skiver på innsiden.

 

For å forhindre at plattingen siger og legger belastninger og skjærekrefter i skruehullene vil jeg feste avlastere på akterspeilet under hver av brakettene på plattingen. Avlasterne vil således ta vekten av platting og last, og boltene kun ta de aksielle kreftene som oppstår i båtens lengdetetning

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takk for ros og tips. Skal sjekke disse i morgen. I tillegg sies det at St. Hanshaugen fargehandel kan levere gelcoat etter fargekode, eller skanne eksisterende farge. Skal følges opp.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Så fikk jeg bestillt Gelcoat (Topcoat) fra firma Brøste på Jar i Bærum. Måtte ta 20 kg, da de blandet opp originalfargen for meg. Fargen er Scott Bader 337 som tilsvarer Reicholdt 80015. Til kr 50/kg blir man jo ikke ruinert av dette uansett.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...