Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Har vært å hentet et par motorer for et par hundrelapper! Var visst i bruk for 1 og 2 år siden, så regner med litt småjuseringer og liten service så blir de supre. Tenker Mercuryen er en 1969 mod Kiekhaefer 40, 4 hester, Evinruden er en 76 modell 6 hester twin. Ganske godt stand for å være godt over 40 år! Spent på hvordan disse går på jolla i sommer :-D

DJ3zWU4A_jpeg.jpg

Link to post
Share on other sites

Noen her som har en gammel evinrude de vil selge billigt ? Jeg mener en kamerat, som er dageligleder i ett stort firma som holder på med evinrude, må få en old school evinrude på kontoret sitt (ja jeg har nok til på kontoret hans til at jeg føler det mangler) 

Link to post
Share on other sites

Hei.

Johnson Seahorse 6 hk. 

Regner med at heller denne heller  ikke går fri for minst én anode. Men finner ikke ut av det. Søker modellen: 6BAL79E, men kjenner ikke igjen undervannshuset på bildene jeg får frem. Noen som har greie på dette?

Ut i fra modellnr, så gjetter jeg at denne er i fra 1979, og den ser kliss lik ut den Evinruden som ligger 2 innlegg lengre opp. Avbildet sammen med en gammel Mercury.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sunwin1980 skrev for 23 timer siden:

Har vært å hentet et par motorer for et par hundrelapper! Var visst i bruk for 1 og 2 år siden, så regner med litt småjuseringer og liten service så blir de supre. Tenker Mercuryen er en 1969 mod Kiekhaefer 40, 4 hester, Evinruden er en 76 modell 6 hester twin. Ganske godt stand for å være godt over 40 år! Spent på hvordan disse går på jolla i sommer :-D

DJ3zWU4A_jpeg.jpg

 

Kan du se hvor anoden er festet på Evinruden? Har helt lik i Johonson, men finner ikke ut av det.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei, jeg fikk tak i en Evinrude Angler 5hk i fjor. Ikke helt i form men jeg fikk den overhalt. I år har den ikke villet starte noe særlig, og jeg mener jeg har problemer med hendelen for Fast Start Stop på høyresiden. Jeg håper jeg kan få spørre noen om råd om hva som kan være problemet. Håper på melding tilbake her. :)

20200904_133826.jpg

20200823_185120.jpg

Redigert av Geir Stokkeland
Legge til bilde. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
Torsen67 skrev On 4.5.2020 at 12.29:

Hei.

Johnson Seahorse 6 hk. 

Regner med at heller denne heller  ikke går fri for minst én anode. Men finner ikke ut av det. Søker modellen: 6BAL79E, men kjenner ikke igjen undervannshuset på bildene jeg får frem. Noen som har greie på dette?

Ut i fra modellnr, så gjetter jeg at denne er i fra 1979, og den ser kliss lik ut den Evinruden som ligger 2 innlegg lengre opp. Avbildet sammen med en gammel Mercury.

Var det ikke slik at på 70-tallet var egentlig johnson og evinrude mye samme motor eller er husken min på viddene?

Link to post
Share on other sites

jerognal skrev for 5 timer siden:

Var det ikke slik at på 70-tallet var egentlig johnson og evinrude mye samme motor eller er husken min på viddene?

 

Evinrude/OMC kjøpte opp Johnson i 1935, og etterhvert ble vel de fleste modellseriene mer og mer like. Iallefall utover 70/80-tallet. Det samme gjelder jo f.eks. Mercury og Mariner.

Har man to eller flere praktisk talt identiske merker så kan man ta en større andel av den totale markedskaka.

 

Her litt interessant historie om OMC V4-modellene fra 1958 og fram til årtusenskiftet.

 

https://www.glmmarine.com/HistoryJohnEvinV4.html

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jerognal skrev On 22.4.2021 at 15.44:

Var det ikke slik at på 70-tallet var egentlig johnson og evinrude mye samme motor eller er husken min på viddene?

 

Jo det stemmer. Men noen sære modeller ble produsert på en belgisk fabrikk for å tilpasses det europeiske markedet. De er da ikke kliss like US-spesifikasjonene. Motoren jeg snakket om her, den har nå blitt delemotor til en Evinrude 8 hk i stedet. De fleste delene er like. Forskjell finner man kanskje i forgasser, stempler og topp.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann!

Har en Archimedes Penta 80 Fishing, usikker på årsmodell.

Er det noen her som har greie på disse?

Sliter med å få gnist på denne, stiftene er ok, men usikker på hvordan tenningssystemet på denne fungerer.

 

Henning

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...