Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Hvor er det dejlig å se noen bruke tid på og lage flotte detaljer, og med så bra resultat... Og som tidligere trebåtbygger vet jeg hvor mye arbeide det er..

 

Et lille tips, som du sikkert vet om men likevel.., Mal/lakker også "bakksiden/undersiden" på alle dele som blir fast montert. Vann og fukt kommer inn over ALT...

Link to post
Share on other sites

Det er jo motiverende for meg å kunne dele litt av det jeg gjør med andre -ikke minst med så hyggelige kommentarer tilbake :cheers:

 

Jeg skal fortsette å legge ut bilder frem til der jeg er i dag.

Har til nå kommet ca til 2008..

 

Kan røpe at jeg fikk meg en negativ overrraskelse som satte meg nesten ett år tilbake ift hva jeg hadde regnet med :headbang:

Link to post
Share on other sites

Rekka ("gjerdet" rundt båten) av eik var skadet, samtidig som jeg hadde juster inn rekkestøttene noe slik at de ikke gikk utenfor fenderlisten, gjprde at også kurvatoren på rekka måtte endres.

 

Rekkestøttene justerte jeg for en del år siden ved at jeg sagde vekk en trekant på utsiden -som gav meg en ny ytterside (hvis det ble forståelig?). Den trekanten jeg sagde av snudde jeg oppned og limte på rekkestøtten på innsiden med epoxy.

Resultatet ble at en rekkestøtte som tidligere stakk for mye utover (spesielt i hver ende av båten), sto nå mer loddrett fra dekket.

(Ble sikkert ikke noe klokere av min forklaring, men jeg har ikke bilder av det så det får stå sin prøve :lol: )

 

I hver ende av rekka ville jeg ha avrundede knær (som losrekka skal ha).

Disse var vanskelige å få til men de kom på plass etter forsiktig tilpasning:

02052009.jpg

02052009001.jpg

Denne ble justert litt til før jeg var fornøyd. Jeg laget 4 slike -to foran og to bak.

 

Det som gjorde denne jobben vanskelig, var at du skal for det første ende opp med en svalehaleskjøt som er helt tett, samtidig som du skal ende ned mot dekket med 2 vinkler og en høyde som passer eksakt ift toppen av rekka.

Du skal med andre ord treffe på veldig mange flater samtidig med en veldig tett sammenføyning.

Brukte veldig lang tid på den første, litt mindre på den andre, enda litt mindre på den tredje og den siste gikk vel bare på noen timer :lol:

(JA det hjelper å være litt idiot når man holder på med slikt :lol: )

 

Selve rekka ble skiftet ut i seksjoner, og skjøtt sammen med skrålasker.

Utenpå rekka er det et profilert bord (rekkebord) som måtte stikkes ut som en hudplank.

Denne freste jeg et spor over og under -som en randkant samtidig som jeg avrundet den på alle sider.

Ble malt hvit.

 

 

Helt nytt "tema":

Masten på båten var ikke så gammel når jeg kjøpte båten (fra åttitallet en gang tror jeg).

Den var i og for seg god men i min egen dumskap har jeg lagret den for dårlig.

Nær bakken og med en presenning som ikke var helt tett gjorde sitt til at vann har kommet inn i tørkesprekker og gjort skade.

 

Den var ikke "pill råtten", men jeg har hørt mang en historie om seilere som mister riggen -uten å vite at den var dårlig.

Jeg visste det, og ville ikke risikere noe.

Kom over et emne på Malmøya i utenfor Oslo, og en svært hyggelig og båtinteressert kar der ute ville gjerne at det skulle bli mast av furua :flag:

 

Er ikke lett å få en 14 meter lang trestokk på ca 50 cm diameter ut til hovedveiene hvor en lastebil kunne ta over.

Løsningen ble å leie inn en havnebåt med kran:

img_1574.jpgimg_1579.jpg

Treet var "tvangsmalmet", hvis jeg husker riktig hva det innebar så var det noe med at du tar barken et stykke fra bakken rundt hele treet, samt at du kapper krona (litt usikker her...).

Dette fører til at treet "dør sakte" og i den prosessen blir virket mer malmrikt (visstnok :rolleyes: )

img_1584.jpg

 

Denne fraktet vi hjem med spesial-bil for lyktestolper. (kostet kroner)

Havnevesenet skulle også ha sitt. Eieren av treet var mest opptatt av at det ble mast så han var veldig grei på pris :flag:

 

Jeg fikk den brakt til en lokal sag som kunne skjære den til firkantet snitt:

img_1636.jpgimg_1634.jpg

img_1637.jpg

Etter hvert som han skar i stokken sank hjertet mitt over oppdagelsen av at det var store kvister som faktisk ikke syntes på utsiden (trevirket var helt grått) som ville umuliggjøre å bruke den til mast i en båt :nonod:

Her et et bilde som viser hvor store kvister vi snakker om:

att7031421.jpg

Etter litt konferering med Jeppe Juul Nielsen så kunne jeg konkludere med at denne kunne ikke brukes..

 

Ble i steden brakt hjem på gården, kappet i 3 like lange lengder og brukt som benker til et samlingspunkt utenfor stallen :rolleyes:

Kostet meg litt over 7000,- Kan jo si at vi har hatt mange hyggelige stunder på benken da... :cheers:

 

Jeg bestilte en limtrebjelke fra Moelven som var hul innvendig for å kunne trekke kabler. Veldig fint emne til å lage mast.

4-kantet skulle den jo ikke være :rolleyes: så jeg måtte lese meg opp på hvordan det skulle gjøres.

Er vel ikke bare å høvle i vei heller :crazy:

 

En liten avstikker:

Har ennå ikke laget masten, men for å øve på teknikken (og fordi vi gjerne ville ha en) så laget jeg en flaggstang.

Den ble lasket sammen av 4"x4" til en 14m lang stokk som jeg limte på ekstra stykker på i bunnen for å få den tykkere der:

24072009.jpg24072009002.jpg

24072009001.jpg

Så ble den delt inn i 8-kant og høvlet, så 16-kant og deretter høvlet på øyemål.

Ble faktisk veldig fin:

09082009.jpg

Nå vet jeg i allefall at det skal bli mast av emnet som henger på verkstedet :flag:

 

Til båt igjen...

 

Fra tuppen av klyverbommen og ned til forstevnen ved vannlinjen, skal det gå en wire som er med på å holde wire til klyver stram.

Her har jeg sveiset en brakett i syrefast stål og klinker denne gjennomgående:

bilde002.jpgbilde005.jpg

 

Fler oppdateringer snart.. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Et lille tips, som du sikkert vet om men likevel.., Mal/lakker også "bakksiden/undersiden" på alle dele som blir fast montert. Vann og fukt kommer inn over ALT...

 

Hei NOR594, og takk for anerkjennelsen av arbeidet og tipset.

 

Jeg bruker som regel fugemasse hvis det er flater som er utvendig.

Fikk nylig tak i blymønje av en kompis (mønje av den "gode gamle" typen -full av fanteri som holder alt unna :puke: )

Link to post
Share on other sites

Hei Svaap... er imponert over alt du har fått til.

 

Et lite tips når det gjelder mast, sånn ideelt sett. Hvis man skal høvle mast av et tre, altså som det emnet du fikk tak i som du ikke kunne bruke. Da bør man finne et tre som er sånn omtrent så langt og tykt som masten skal være. Og ikke høvle av mere enn det som må til for å få den slett og fin utenpå.

Grunnen til dette er at de ytterste lagene av treet (altså når treet står og er i live) det er det som gjør treet sterkt. Når man så skal bruke det til mast, så bør man altså sørge for at man ikke fjerner for mye av overflateveden, for jo lenger inn man kommer, jo svakere vil masten bli.

Så, å lage en 20 cm tykk mast av et 50 cm tykt tre, det gir en langt svakere mast enn å bruke et tre som bare er litt over 20 cm i utgangspunktet.

 

Jeg går også ut fra at du selv har oppdaget at grei ved uten kvist har lettere for å sprekke enn ved med kvist i, for eksempel til plank til hud.

 

 

Bill

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Sleipner45.

 

Jeg har også lest noe i samme retning som deg ang mastens styrke.

Tror det gjaldt gran enda mer enn furu, men sikkert også der. Det høres logisk ut.

 

(Er jaggu glad emne mitt "røyk" før jeg fikk gjort enda mer jobb med den.. :lol: )

 

Problemet med for store kvister i en mast, er vel at du får harde punkter i en påle som vil flekse ellers.

Det kan medføre fare for brudd.

Bjelken jeg nå har er limt sammen og vil være like stiv hele veien.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde til nå kommet ganske langt med prosjektet mitt, og så for meg at jeg kanskje ville få båten ferdig på vårparten 2010.

Men så fikk jeg en skikkelig nedtur :nonod:

Dekket og hytta var det eneste jeg ikke hadde gjort så mye med (Ja ja.. jeg slipte ned hele dekket, drev det opp på nytt og smurte det med noe som skulle være industriutgaven av Coelan) -Men jeg hadde ikke skiftet ut noe.

Så oppdaget jeg et område på akterdekket hvor lakken slapp.. Hva f... er dette??

Pirket litt og oppdaget at treverket var mykt :headbang:

Var ikke store området, men jeg ble nyskjerrig og tok opp en plank.

Oi... en dårlig bjelke under :rolleyes:

 

(Jeg var klar over at det var noen slitne bjelker også i forskipet)

Når jeg i tillegg så at det ikke var noe form for drevgarn i natene ble jeg skeptisk.

Mye av styrken i dekket ligger i friksjonen mellom dekksplankene -noe som skapes med tette forbindelser som drives mot hverandre. Det har også den fordelen at dekket blir tett :lol:

(Det er jo derfor mange legger finer-dekk. Stivt som bare det).

Når jeg nå hadde et stivt skrog (luset) og et dekk som levde sitt eget liv, ble jeg usikker.

 

Ok...Dårlige dekksbjelker her og der...råte i deler av dekket -som er lagt på en suspekt måte... = Jeg river! :eek:

 

12082009.jpg

 

Motorsag på det flotte dekket ???

Gikk inn i en slags trance og bare tenkte "Det er til det beste" og skar ivei.

Hele dekket forsvant på noen timer, og uttrekk av spiker tok 4 dager :sweat: (pluss en senebetennelse)

 

Dårlig bilde12082009002.jpg12082009003.jpg

12082009004.jpg

Mye flott furu her... Men det var endel av veden som så fin ut men som var heller dårlig inni..

 

Dekksbjelkene var stedvis helt oppspist... Ble glad for at jeg hadde gjort det rette -Nå ville det ikke være noe område på båten jeg ikke var sikker på at var god. Stemningen steg :cheers:

 

Så var det innkjøp av eik til å erstatte noen av bjelkene.

Denne ordren måtte jeg dobble etterhvert som jeg fikk oversikt.

Nye dollbord skulle det også bli.

Fikk tak i noen enorme eikeplanker 65mm tykke og nesten 70cm brede (!)

 

Det endte med at jeg skiftet alle bjelkene og stikkbjelkene :sweat:

 

Diskuterte med meg selv om hva slags dekk jeg skulle legge.. Var innom helved furu, finer med pålimte teak-staver i epoxy, helved teak (FY!)

:discuss:

 

Snakket med Knut på Isegran og falt på helved Iroko.

Iroko kalles for Afrikas Teak, og har svært like egenskaper. Er ikke truet så den kan kjøpes uten for dårlig samvittighet, samt at den er billigere.

 

Isegran leverte Iroko-staver til meg skåret med gode overmål. Nesten hele partiet hadde lenger på 8 meter :flag:

16082009001.jpg

Opp på loftet for å tørke:

16082009002.jpg16082009003.jpg

 

Så var det bjelkene..

Fikk de lett av... Var spikret ned i bjelkeveieren med lange skipsspiker som hadde rustet ned til et stusselig tverrsnitt.

Godt å kunne kopiere dem over på eika:

21082009002.jpgbaatplassen.no/bildearkiv/31/31293/09102009001.jpg

01092009.jpg11122009001.jpg

 

Dette arbeidet gikk relativt raskt unna... Helt til jeg skulle begynne å forbinde halvbjelkene (de som går fra hyttesidene og ut)

Disse skal festes med svalehaleskjøter og skal være tighte :sweat:

17102009.jpg14102009002.jpg

13102009001.jpg13102009.jpg

 

Phu... nesten like slitsomt å skrive som å vaske klær

Link to post
Share on other sites

Jeg er bare så imponert over dette arbeidet her! Finner ikke ord, sitter helst bare med store øyne og leser hva du har fått utført. Utrolig bra!!!

 

Jeg har også lest noe i samme retning som deg ang mastens styrke.

Tror det gjaldt gran enda mer enn furu,...

 

Stemmer. Det Sleipner sier er korrekt for gran. Når det gjelder furu er det motsatt, den har den sterkeste veden inni (Kjerneved). Gran/eik råtner også innenfra, mens furu starter råtneprosessen fra utsiden.

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du juger når du sier at du er kontor rotte! Nei, du er nok en full befarend båt bygger du! Det var en som nevnte at han ble kåt av denne tråden. Men da må jeg bare nevne at han er ikke alene om det.

Denne skuta håper jeg er så heldig å få treffe på fjorden.

 

DETTE BLIR BARE KNALL BRA!! :sailing::flag:

 

 

Mvh. My Tax

Link to post
Share on other sites

He he..

 

Kanskje jeg skulle prøve meg som kontor-bygger :flag:

 

Her kan dere se hvordan skøyta tar seg ut i helfigur.

 

Bildet er tatt på forsommeren i fjor.

Hva syntes dere om vogna mi.. :nonod::nonod::nonod:

Den ser spinkel ut, men jeg har hatt båten ute flere ganger og det er truck-hjul (de minste) og solide landbrukshjul.

Den er forsterket ganske mye. Må innrømme at jeg har hjertet i halsen hver gang den er ute. :puke:

 

19072009.jpg

Link to post
Share on other sites

Men er det ikke vanlig å bruke gran til mast heller enn furu, gran er jo sterkere i forhold til dimmensjonen ? Og småere kvister...

Bare se på vanlige bygningsmaterialer, man bruker gran til bjelker og sånt som skal ha stor styrke, og furu til panel og annet som det ikke er så nøye med.

Ellers er jo furu et bedre material i båt undervanns, går ikke tørråte i det som det kan gjøre i grana.

 

 

Bill

Link to post
Share on other sites

Men er det ikke vanlig å bruke gran til mast heller enn furu, gran er jo sterkere i forhold til dimmensjonen ?

 

Bill

 

 

Ut ifra den litteraturen jeg har lest så har gran vært vanslig å bruke på rundholter.

Jeg ser at det brukes mange treslag, men tror nok at gran er mest vanlig.

Gran er også lettere enn feks furu, og en mast er med på å heve tyngdepunktet i en båt, og bør derfor være lettest mulig.

 

Colin Archer valgte med hensikt en tung mast ettersom det var behov for å ha en form for motvekt og balanse ift den store kjølvekten -spesielt på redningsskøytene.

Link to post
Share on other sites

For et utrolig flott prosjekt!

Er fantastisk moro å ta del i historien.

Jeg beundrer motet ditt, og det å lære underveis uten å gi opp.

Skjønte det i et av de første innleggene, da du måtte hugge hull i isen for å dykke ned å redde skuta. Allerede der hadde nok de fleste ramlet av lasset :lol:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...