Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Fint prosjekt du har begitt deg utpå!

Lykke til, og håper at dette blir eit prosjekt du får mykje læring ut av!

Takk skal du ha :smiley:

Lærer masse av det arbeidet jeg har tatt på meg og det er mye av vitsen med å gjøre det. :yesnod:

 

Får bare håpe at du får motoren i hop igjen , og ikkje må ringe merkeverkstedet likevel :giggle:

Jeg dumper heller motoren på dypt vann :diving: før jeg henter hjelp derfra igjen :puke:

 

Hvis jeg får problemer har jeg heldigvis fått nye kontakter. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvis du søker på "shift rod"på Iboats så ser du at denne delen er noe av det som er herk med Yamaha. Før et visst årstall så var denne stanga laget av stål som ruster.

 

Jeg sjekket dette i dag og min er av den rustfrie typen. Heldigvis.

Den er bare litt skitten. :wink:

Link to post
Share on other sites

Bildet viser jo veldig tydelig rustavsetninger i den nedre del av veivhuset:

 

Hvordan ser det nedre rammelageret ut? Ved større lekkasjer kan det være blåsvidd, men det kan virke som om "sykdommen" bare er i et tidlig stadium på denne motoren.

 

Tror du kan ha rett i at jeg har oppdaget det tidlig.

Lageret ser greit ut men har en lagerstøy som tyder på slitasje. Skifter alle lagerene.

 

Tror også at noe av slitasjen kan komme av at autolube systemet ikke har vært på.

Hvis en ser på bildet er det et lite hull nede og et tilsvarende hull oppe.

Disse hullene er hvor autolube systemet spruter olje inn for å smøre lagerene. Tror ikke de har så godt av å ikke bli smurt gjevnlig slik.

 

paint.jpg

 

Da jeg ble gjort oppmerksom på disse skjønte jeg at det systemet virkelig har no for seg.

Redigert av Double Weber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for en flott tråd. Tror jeg beholder Auto Luben jeg også. Har jo egentlig ikke peiling på motorer så jeg var nok litt for stor i kjeften på Iboats da jeg hevdet at man kjører motoren like fint om man kobler ut systemet:wflag: Jeg har ikke testet motoren jeg kjøpte i høst enda men jeg prøver å lese meg opp i tilfelle jeg skulle støte på de mest vanlige Yamaha-problemene. Høres ut som et kostbart prosjekt du kjører. Har du laget et overslag? Vurderer å bytte ut pakninger etc men det er vel svindyrt her i Norge? Hva ville du/dere anbefalt å skifte av sånne deler? Og trenger forgasserene virkelig så mye rens som jeg har fått inntrykk av?

Link to post
Share on other sites

 

Sjekk instruksjonsboken hva som er angitt som riktig bensin. Er samme motoren brukt i statene, kan det være 87 oktan. Her er det jo 95 oktan  :smiley:

Oktantall mellom USA og Europa er ikke direkte sammenlignbare såvidt jeg har skjønt, pga forskjellige målemetoder.  USA bruker MON, mens vi bruker RON

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Research_Octa...urement_methods

Link to post
Share on other sites

Disse hullene er hvor autolube systemet spruter olje inn for å smøre lagerene.
Tror heller det er systemet som fører overskuddsolje, som har samlet seg i bunnen av veivhuset, opp til det øverste lageret. Også motorer uten Autolube har dette. Derfor er det heller ikke uvanlig at også det øvre lageret får vannskader, vannet som kommer inn i bunnen transporteres samme vei.

Ellers er vel fordelen med Autolube at man kan redusere oljemengden. Når oljen blandes i bensinen må det være ut fra 'worst case', slik at det er nok olje når motoren jobber på høyt turtall under maks belastning. Denne blandingen (1%) blir egentlig for fet ved lavere belastninger. Her vil Autolube redusere innblandingen, skal uhyre lite olje til når motoren går på lavt turtall uten belastning.

Link to post
Share on other sites

Tror heller det er systemet som fører overskuddsolje, som har samlet seg i bunnen av veivhuset, opp til det øverste lageret.

 

Når jeg ser litt bedre etter går det jo bare en slange mellom disse hullene, så du har nok rett.

 

Vil det si at autoluben kun sprøyter inn olje sammen med bensingassen?

Er det bare en myte at det er no form for egen-smøring av lagerene? Har lest og blitt fortalt det.

Men skulle gjerne sett det med egne øyne.

 

 

Har jo egentlig ikke peiling på motorer så jeg var nok litt for stor i kjeften på Iboats

 

Vi er nok i samme båt der ja :wflag:

 

Trodde jeg hadde funnet en god grunn til å kjøre i gang systemet, men nå tviler jeg igjen. Blir aldri helt klok. :confused:

Redigert av Double Weber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil det si at autoluben kun sprøyter inn olje sammen med bensingassen?

 

Såvidt jeg har forstått blir oljen tilført manifolden, altså etter at bensinen har passert forgasser. Se vedlegg: http://www.yamaha-motor-europe.com/product...bview=feature_5

 

(AFTER the fuel has passed the carburettor. This is a cleaner, more efficient mixing system that prevents any clogging or oil build-up.)

Link to post
Share on other sites

Har ikke pumpa seks slanger ut ? en til hvert innsug. Hvist en av de slangene tetter seg da skjærer den sylinderen seg !!. Jeg personlig ville aldri koblet systemet til bake, den oljen som du får mye når du blander manuelt har en posetiv virkning som rustprevangtiv ved lengre stille stående , Og da veldig nyttig når du får vann inn i motorn.

 

det er et system som pumper olja fra det nedre bærelageret til det øvre , sjek om det sitter tilbakeslagsventil i den nedre slangenippelen, ok sjek om den er i orden,ellers vill ikke systeme virke.

 

Vro til omc blandet olja inn i bensin før det gikk inn i forgasserne så det var vel en bedre ide enn å ha seperate slanger til hver sylinder , Det var vel mest problemer med det første systemet uten elektronisk overvåkning av olja. De siste versonene var bra , og de systemene som det ble noe galt med de ga formye olje ,så det var jo bra det og fikk stort oljeforbruk og mye røyk

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et kostbart prosjekt du kjører. Har du laget et overslag? Vurderer å bytte ut pakninger etc men det er vel svindyrt her i Norge?

 

Jeg har foreløpig bare kjøpt pakningene. Da kjøpte jeg et rep-sett fra boats.net

Da får jeg med alle pakningene jeg måtte trenge.

 

0035.png

 

Det koster 245$ pluss frakt og moms.

 

Skal også bestille lagere for ca 800$ pluss frakt og moms.

Må gjøre det i to omganger, det blir jo penger av det.

 

En kan sikkert gange de prisene med 4 skal en ha de samme delene i Norge. Her er det SVINDYRT!!

Link to post
Share on other sites

Jeg personlig ville aldri koblet systemet til bake, den oljen som du får mye når du blander manuelt har en posetiv virkning som rustprevangtiv ved lengre stille stående , Og da veldig nyttig når du får vann inn i motorn.

 

Da er jeg vel tilbake til den originale planen. Fjerne pumpa og det tilhørende drevet som står på veiva. Tette igjen hullet etter pumpa og fortsette med å blande i bensinen.

 

det er et system som pumper olja fra det nedre bærelageret til det øvre , sjek om det sitter tilbakeslagsventil i den nedre slangenippelen, ok sjek om den er i orden,ellers vill ikke systeme virke.

 

Jeg skal sjekke dette. Vil jo at det systemet skal virke.

 

 

Da er vel min vingling mellom alternativene over, håper jeg. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg overhalte en 1973 Evinrude 85 med samme feil på nedre veivlager. Jeg måtte bytte øvre doble rullelager pga settningskader i veiva etter 5 år i stillstand. Fikk dreid en tynn flens som ble slått utenpå veiva tilpasset en lagerstørrelse opp.

Måtte dreie tilsvarende av tenningsmodulen.

Det jeg egentlig vil fram til,er at jeg fikk meget god hjelp på et lagersenter,som målte de gamle lagrene,og beregnet de nye for meg,med styrke og nøyaktig størrelse. Ble meget billig og bra,og kan være verdt å sjekke ut. Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

Fikk dreid en tynn flens som ble slått utenpå veiva tilpasset en lagerstørrelse opp.

Måtte dreie tilsvarende av tenningsmodulen.

Det jeg egentlig vil fram til,er at jeg fikk meget god hjelp på et lagersenter,som målte de gamle lagrene,og beregnet de nye for meg,med styrke og nøyaktig størrelse.

 

Dette høres ut som mye og komplisert :sweat: arbeid. Jeg har verken kunskapen eller verktøyet til å ta på meg en slik jobb.

Tror bare jeg må finne meg i å betale litt for de riktige delene.

 

Men tøft av deg å gjøre det på den måten :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte bytte øvre doble rullelager pga
settningskader
i veiva etter 5 år i stillstand. Fikk dreid en tynn flens som ble slått utenpå veiva tilpasset en lagerstørrelse opp.

Måtte dreie tilsvarende av tenningsmodulen.

 

 

Dette høres ut som mye og komplisert :sweat: arbeid. Jeg har verken kunskapen eller verktøyet til å ta på meg en slik jobb.

 

Endel arbeid ja, men alternativet til TKB hadde vært å bytte veiva .... :yesnod: , alternativ 2 hadde vært å levert veiva på et verksted der de kunne ha bygge opp igjen lagerflaten ( = DYRT ), HVIS det da er noen i Norge som er villig til å ta jobben ( de fleste slike verkstede skyr 2-taktere ).

Jeg endte med å sende veiva til et av mine prosjekter over dammen til LA .... hadde det vært en standard motor hadde jeg bare byttet veiva ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Fikk dreid en tynn flens som ble slått utenpå veiva tilpasset en lagerstørrelse opp.

SKF har et produkt som heter "SPEEDI-SLEEVE", dette er en rustfri foring som kan presses på. Er så tynn at man kan bruke samme simmerring. Jeg reparerte en Mercury med rusten veiv på den måten, aldri mer problemer.

 

Klønete lagt opp den SKF siden, dette dokumentet gir bedre oversikt.

Link to post
Share on other sites

Endel arbeid ja, men alternativet til TKB hadde vært å bytte veiva .... :yesnod: , alternativ 2 hadde vært å levert veiva på et verksted der de kunne ha bygge opp igjen lagerflaten.

 

Jeg hadde jo håpt på å slippe arbeid med veiva. Får ta en kikk på den når jeg tar den ut.

 

Hva ser jeg etter når jeg får den ut? Kan det være synlig slitasje der lagerene har vært?

Link to post
Share on other sites

Du må ikke ta av drevet på veiva: Du skal bare ta ut akslingen som sitter bak pumpa og montere pompa tilbake så er det i orden.

 

Å legge på kromm på veivtappen som mann gjør på bilveiver er ikke bra nok til rulle lager, Har aldri hørt om noen som fixer 2t veiver i Norge.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Hva ser jeg etter når jeg får den ut? Kan det være synlig slitasje der lagerene har vært?

Du skal se etter sår, riper,hakk, missfarging .....

 

Sår, hakk kommer som regel ifra en vannskade ( korrosjon )..

Vil også komme ved lager havari

 

crank_002.jpg

Sårene her kom av at råde/bærelagrene hadde rustet fast ( hadde kommet inn fuktighet under lagring )

 

 

 

Riper kommer som regel av at lager rullene har sluttet å rulle, blir da bare med rundt ( uten å rulle ) og skaper skader....( lager havari )

 

Missfarging kommer som regel av overoppheting av motoren ( dårlig kjøling, for lite olje i bensinen, bortfall av smurning ( oljen kan ha blitt vasket bort av vann som har trengt inn i motoren )) .

Selve missfargingen er et tidlig stadie, vil antagelig gå over til solide riper etter litt tid, såfremt problemet ikke blir utbedret ..

 

 

Som grunnregel kan en tillate seg å bruke veiver med mindre defekter HVIS såret IKKE dekker hele flaten eller er av en slik karakter at det vil hindre nålene å rulle skikkelig.

Kan en kjenne sår på tvers av lagerflaten ned neglene... er det på tide med en ny veiv.

 

Enkelte sår merker KAN pusses bort med litt fint slipe lerret ( lagerflater for nåle/rulle lager skal IKKE poleres da det kan gjøre flaten så glatt at nålene/lagrene ikke ruller skikkelig )

 

 

 

SKF har et produkt som heter "SPEEDI-SLEEVE", dette er en rustfri foring som kan presses på. Er så tynn at man kan bruke samme simmerring.
Går sikker fint så lenge en bruker det til å reparere flater for simmringer.... men blir vel litt verre ved en lagerskade ??

Kan da kun brukes på topp eller nedre bærelager ( og disse er som regel komplette rulle eller kule lagre )...

Og hvis de fungerer.... er det da mulig å finne brukanes lager, de originale lagrene blir jo for små ( er snaue klaringer på disse lagertypene ) .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...