Jump to content

Tråden for Scand Nordic/Scand Eiere


Heram

Recommended Posts

Hei,

 

Har i år kjøpt meg en 1986 Scand Nordic 27, og håper med denne tråden å kunne skape ett "samhold" mellom oss Nordic/Scand eiere.

 

Dette så vi kan skape en felles erfarings database godt (og vondt?), med tanke på erfaringer som sjøegenskaper, oppussing/utbedringer, motor og ting generelt?

 

Hva syns du om båten? Hva har du gjort anderledes i din? Hva slags motor har du? Forbuk/fart?

 

Hovedsaklig ting som kan være greit å dele med andre som evt reparasjoner, bilder av båt/utbedringer/ombygninger/ferieturer med båten osv :)

 

Håper denne tråden kan bli til nytte for alle

Redigert av Heram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke denne båten, men er generelt interessert. Skal du starte en slik tråd så ville jeg anbefalt at du legger ut bra med bilder av din båt og presenterer båttypen litt skikkelig. Da blir ikke dette den lukket "diggeklubb", men en nyttig tråd for oss som synes om informasjon om båter generelt. :yesnod:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Heia, dette høres ut som et godt forslag. Vi har Atlantic 32 fra 86 med Iveco 330 hk, kjøpte den ifjor vår og er kjempefornøyd med typen båt. Føler båten som stor, tung og sitter godt i sjøen. Har ikke hatt problemer med båten i det hele tatt siden kjøp og skal gjøre oppgraderinger etterhvert, montere autopilot, v.v tank, skifte puter ++. Slak legge ut bilder etterhvert

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Tanken var at dette kan bli en nyttig tråd for alle Scand eiere, noe alle kan bidra med å gjøre den til? :yesnod:

 

Bildene er fra annonsen da jeg kjøpte båten

 

94_1094374749.jpg

 

94_645210218.jpg

 

94_728949058.jpg

 

94_1356257102.jpg

 

94_671819761.jpg

 

Jeg kjøpte min Scand Nordic i Januar, det er en 1986 modell med VP TAMD41A fra 1988 med ca 1500 timer på telleren.

Båten er oppgradert med ny dørk, autopilot, varmtvann, plotter, ekkolodd, innfelte spotlights ute, varmer, baupropell, ankervinsj osv

 

Falt veldig for Scand grunnet det robuste utseende/skroget, løsningene og riktig motor (selv om jeg skulle foretrekke en 41B)

 

Planer/utbedringer: Ny fjernkontroll for vinsj/baupropell, Tv, større kjøleskap(?) evt kjølerom,solcellepanel, landstrøm, tette lekasje fra flyndre innfestning

 

Håper sommeren bringer oss mye godt vær slik at vi virkelig kan få glede av den nye båten!

Redigert av Heram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var et godt tiltak. Kjøpte vår Nordic i Oktober 09, og fikk akkurat hentet den hjem og lagt den på land. Har bare kjørt den fra Skjeberg til Son, så det var ikke rare turen. Motor i vår er en TAMD 40B. I løpet av vinteren har jeg lagt merke til et par ting som krever litt vedlikehold. Det lekker inn vann i akterkabin, ser ut som det kommer fra dusjen ute. Liten lekkasje på hydr styring. Kom inn vann på det ene vinduet foran på turen hjem. Har også kjøpt nye puter, kalesje og en kartplotter.

 

 

styreposisjon1.jpg

 

 

 

 

forkabin.jpg

 

 

 

 

forkabin1.jpg

 

 

 

 

 

hoved_1.jpg

Link to post
Share on other sites

Velkommen velkommen :)

 

Hvilken årsmodell er båten? Hvor handlet du puter og kalesje?

 

Selv om du ikke fikk store turen har du ihvertfall fått prøvd den da (i motsetning til meg som må vente grunnet kjøp i vinter!)

Hvordan opplevde du første turen med båten?

Link to post
Share on other sites

Årsmodell er 1986. Putene er kjøpt av Salmaker Sørensen. Sjekket mange forskjellige men det ble det enkleste og billigste. Fikk pris på 24000,- fra Salmaker Sørensen i Kristiandsand. Det er alle putene pluss fører og passasjer stol. Salmaker Sørensen har mål på puter til Scand, og hadde dette på lager. Kalesjen ble kjøpt fra Jens Sagen. Fikk førjulspris på ca 11000 inkl den vindstopperen rundt bak.

 

Turen var kjempefin. Marsjet lett på ca 14knop, og hadde litt over 18 knop på full fart. Båten blir ganske "våt" i motsjø, men ikke noe problem. Alt av utstyr virket, men etter lang tids bruk av pusserne, gikk de litt lenger ut på siden enn vinduene var breie :confused: . Bryterene til forskjellig utstyr trengte noen ganger å slåes av og på for å få ting til å virke. Trodde kanskje det var dårlig kontakt, men en kamerat med lik båt har samme problem, og mener det er slitasje. Etter å ha sprayet dem ordentlig med WD 40 virket det bedre, så jeg er litt usikker. Men jeg tror det er viktig å stikke fingeren i jorda, det er en eldre båt, og noe må man regne med.

Redigert av nårdik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sant sant, det er ikke ny båt!

 

I min er det lagt forholdsvis ny dørk i teak laminat med alu rammer, en veldig fin løsning syns jeg.

Putene virker veldig faste og fine og kalesjen er ikke mer enn ett par år gammel og ser pen ut den også.

 

Har blitt opplyst fra tidligere eier at han har hatt båten i 22,8 knop som max, og ser for meg at marsj fart vil ligge på 14-16(?)

 

 

Er det gjort noen oppgraderinger gjennom årenes løp som kan være greit å vite om/ettermontert utstyr?

 

En ting jeg lurer fælt på med båten er kjøleskapet! Syns 50L kan bli litt i minste laget, men så det lå en 99 modell Nordic (Nordkapp Voyage 900) på finn med 130L(!) kjøleskap.

Tror veggen mot stikk kabinen her er flyttet bakover, stikk kabinen kortet inn noe og evt større bordplate på toppen?

130L kjøleskapet mener jeg var ca 10cm bredere enn 50L, men så mye er det ikke å gå på i Nordicen?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke montert noe spesiellt annet en det utstyret som er på de fleste. Hydr styring, baugprop, ankervinsj og eber varmer. Fulgte med bærbar pc med kartprogram, men jeg vil ha kartplotter og har kjøpt en Garmin 521s plotter, og et nytt søkelys med fjernkontroll, som snart skal monteres.

Link to post
Share on other sites

Hei :smiley: synes dette er et godt tiltak. synes det er lite stoff her om scand generellt. Jeg kjøpte min i fjor sommer, en Baltic 29, 84 mod. tamd 40b. Har blitt mer og mer glad i denne båten gjennom sesongen. Lett og manøvrere, og full oversikt fra styrepos. Hadde tidligere en tresnekke, og syns dette med baugpropell var noe jåleri, men har måttet innse at plast med lite kjøl i baug driver lett av i litt vind. Så i år blir det baugpropell. Hadde også ønsket meg en større motor. Må tyne motoren litt mye for å komme litt opp av vannet. En ting jeg kunne ønske å høre deres mening om er: Hvordan syns dere det er å sove i akterlugar med litt skvulp? Syns det klukker noe infernalsk. Min bedre halvdel bruker sov i ro, men selv liker jeg å ha et øre til vær og fortøyninger :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei! Flott med et slikt Scand forum. Har kjøpt meg en Scand Adriatic nå i høst. 88-mod. med AQAD41A. Kjekk sosial båt med god fart. Er veldig godt fornøyd så langt. :smiley:

Kuling 14,5, Peto 14, With 19, Scand 25 Classic, Pioner 325 sport, Fjordling 17, Nordkapp 22, Scand Adriatic 27

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Hvordan syns dere det er å sove i akterlugar med litt skvulp? Syns det klukker noe infernalsk. Min bedre halvdel bruker sov i ro, men selv liker jeg å ha et øre til vær og fortøyninger

 

Har hørt dette også fra flere andre, har også hørt at det er en ting man bare må leve med?

 

Jeg har ett godt sovehjerte, men vet ikke enda om det er godt nok med tanke på "klukkingen" enda :confused:

 

Også helt enig at det du sier om å ha ørene åpne i tilfelle noe skulle oppstå

Redigert av Heram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! :seeya: Bra tiltak!

 

Vi kjøpte en Scand Adriatic 27, 89-modell, våren 2008. Har brukt den masse de to somrene vi har hatt den og er kjempe fornøyd med båten.

Aktersalongen er bygd om og det er satt inn et ekstra kjøleskap, noe som passer vår familie på fire helt utmerket.

 

baaten_001.jpg

 

baaten_031.jpg

 

Nå som det går mot lysere tider og varmen begynner å smelte snøen (80cm målt i min hage i Moss), gleder jeg meg til å få båten på sjøen igjen.

 

Noen som har begynt å tenke vårpuss?

Link to post
Share on other sites

Hadde som første båt en Scand Baltic 84 modell med en VP TAMD 41B maskin, hadde denne en sommer før vi solgte den på grunn av overgang til større båt.(Var jo ikke meningen det, men var ganske impulsivt).

 

Hadde autopilot og var topp utstyrt og i meget pen stand! Hadde ingen problemer med båten overhodet, den var noe undermotorisert mener jeg å huske, men vi hadde aldri dårlig tid på fjorden :)

 

Vi hadde ikke baugpropell dette bøy på utfordringer som fersk båteier den gangen. Ellers en god sjøbåt slik vi opplevde det.

 

Originale puter er det Jens Sagen i Kristiansand som syr :)

 

dsc00920.jpg

dsc00941.jpg

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Flotte båter utvilsomt...

 

Er mer eller mindre oppvokst i Scand Baltic, drømmer meg bort når jeg ser sommer bilder av disse flotte båtene med sort stripe... Sommeren kan ikke komme fort nok nå....

 

Med en 41B motor må da den ha gått greit?

 

Men en Princess 435 kan vel ikke være å forakte det heller :)

Link to post
Share on other sites

Var nede for å se til båten igår. Ser ut som det går litt tid før jeg kan begynne vårpuss. Det var måkt en stor haug rett bak båten, så jeg nesten kunne gå rett inn :nonod: Men med litt høyere temperaturer fremover, er det vel håp. Neste gang jeg er der, må jeg måke litt, så jeg får montert svingeren. Er ikke veldig glad for å borre hull i skroget, men det får gå, blir jo over vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

Med en 41B motor må da den ha gått greit?

 

Men en Princess 435 kan vel ikke være å forakte det heller :)

Den gikk nok i 17knop på maks, og da med et meget høyt turtall og mas, selvom det er meget godt isolert :)

1700-1900rpm var kosefart, over store etapper i mye sjø var rundt 3000rpm å foretrekke da med en fart rundt 12 knop? Er syv år siden vi hadde Balticen så husker ikke nøyaktig. Solgte båten til Lillesand nye navnet ble Marikken II/Maricken II. Autopiloten var montert som en elektrisk motor rett på roret/rattaksling i cockpit, dette fungerte meget bra! Var masse nytt, bla. puter ute og ny betrekning overalt, meget godt oppgradert, kjøpte den på Mjøsa :)

 

Var en stor overgang det ja, største umidelbare tingen vi merket først var et mye lavere turtall på maskiner, nå tusler vi rundt på 900rpm i 8-8,5 knop og "fergelyd" :)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Var nede for å se til båten igår. Ser ut som det går litt tid før jeg kan begynne vårpuss. Det var måkt en stor haug rett bak båten, så jeg nesten kunne gå rett inn Men med litt høyere temperaturer fremover, er det vel håp. Neste gang jeg er der, må jeg måke litt, så jeg får montert svingeren. Er ikke veldig glad for å borre hull i skroget, men det får gå, blir jo over vannlinjen.

 

Svinger til ekkolodd...? Kan du ikke sette den inne i båten?

 

Huff den snøen ja... Sist jeg var nede å så til båten måtte det 1,5 time med måking til... 1 time for å få spadd løs bilen som satt seg noe inni h***** fast (4x4 setter seg fast mye lenger ut en en vanlig bil...)

For så å lage en sti bort til båten... huff...

Link to post
Share on other sites

Hei. Ønsker å kjøpe en Scand classic 25. fra tidlig 80 tallet. Har dere noen tips. en jeg har sett meg ut er en 1980 mod med percins 57 hk motor gått 3000 timer. Hva tror dere om motoren?

mvh

sjøklar sørlending

 

Har du noen finn/autodb kode på den?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...