Jump to content

Tråden for Scand Nordic/Scand Eiere


Heram

Recommended Posts

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei.

Denne fantastiske båtsommeren har gitt selv mor i familien trefotsyke, og vi vurderer derfor Scand Nordic som et av alternativene. Båtene som ligger på finn per i dag er relativt likt priset (vi må holde oss til maks 300 000), et par har BMW-motor og en har Volvo Penta.

 

Har jo hørt ett og annet om BMW, men det ser jo ut som de går fremdeles da. Ellers ser det ut som om båten med Volvo er svakere motorisert da den har toppfart på 16 knop.

 

Alt av tips mottas med takk - hva bør vi sjekke, hva bør vi styre unna osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Dere som har Nordic med TAMD41. Hvilke marsj/topp fart får dere, å hvilken propell får dere?

 

Har en In-lander 27 som er same skroget som Nordic. Satt nettopp inn en total overhalt 41a. Med første girkasse som hadde 1.54 i utveksling fikk jeg båten opp i 20knop med en 17x14 propell å 3700 i turtall. Men siden girkassa var dårlige, så byttet jeg til en overhalt kasse med 1.94 i utveksling. Monterte da på en 18x15 S8(Skewback) propell. Får da 3700 på turtall, men ikke mere enn 16 knops fart.

I følge Sleipner skal 18x16 S8 Skewback propell være rett til båten. Men de skjønner ikke heller at jeg ikke fikk mer fart å maks turtall med 18x15. Maks turtal er 3900.

 

Så lure derfor på hva dere med Nordic bruker av propell. Fikk jo båten opp i 15knop på maks med gamle motor TMD40A med kun 124hk. Så burde jo lett få den opp i 20-22 med nye motor.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg går ud fra, at når du taler om gearkasse, så taler du også strakt aksel.

 

Det lyder nærmest som om der er voldsomt meget "slip" i vandet på den 18x15 prop.

 

Teoretiske hastigheder:

1,54 udveksling, 3700RPM med 17x14 er ca 27,5 knob, du fik 22 eller ca 72% af den teoretiske hastighed.

1,94 udveksling, 3700RPM med 18x15, er ca 25 knob, du fik 15 eller ca 60% af den teoretiske hastighed.


Min første tanke er, at den 18" propeller giver for lidt plads mellem bladene og bunden af båden, men der kan være et utal af andre forklaringer ... hydrodynamik er et yderst kompliceret område, men at der er mere slip/tab med den nye propeller, den del er sikker nok.

Måske du kan se mere, hvis du beregner den teoretiske værdi for den gamle motor, RPM, udveksling og propeller stigning? Hvis den var mere effektiv (måske +80%) kan det være en rettesnor for din nye motor/gearkasse/propeller.

 

RPM*Stigning i tommer*2,54*60/100000/1,852 giver den teoretiske tophastighed i knob, dvs den hastighed du ville opnå om propelleren gik i fast stof, altså helt uden slip ... og ja, formlen er hjemmegjort og kan gøres meget pænere hvis man har de lyster (jeg vil hellere på vandet :-) )

Link to post
Share on other sites

Er 50mm mellom bladene å bunn av båten.

Med det gamle gir på 1.54 var det veldig mye propell støy(var ikke Skewback propell) Sleipner mente 16*16 var rett til gamle gir. Men en ville da få masse kavitasjon mente de.

Den gamle motor på 124hk å turtall på 3600 gikk jo greit med denne propell. Hvilken utveksling som var på gamle gir, vet jeg ikke, da id platen var borte.

Men jeg vet heller ikke om denne 18*15 propell har blitt endret noen gang, da den jo er ca 15 år gammel i følge papirene i båten.

 

Derfor jeg lurte på hva folk med samme motor i Nordic bruker, siden skrog er det samme.

 

Å ja det er fast aksel👍

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...