Jump to content

Tråden for Scand Nordic/Scand Eiere


Heram

Recommended Posts

Et tips er å løsne styrekabelen eller -sylinderen på innsiden, slik at du kan svinge roret 90°. På Balticen er iallfall flensen med de fire boltene avlang, slik at det blir kortere vei å vippe før du kommer fri av den øverste flensen hvis roret står på tvers. Du må nok uansett ha en jekk eller noe for å trykke ned hæljernet, ja.

Roret mitt var av for et år siden, men det var ikke jeg som gjorde det. Jeg så ikke på heller.

 

Hvis du snakker om å tette mellom skroget og den runde flensen som sitter på hylsa rundt akslingen, tror jeg Tech7, Sikaflex el.l. er OK. På min båt kan jeg ikke se noen pakning der. Hvis du har en vet jeg ikke helt hva du bør gjøre.

 

Hvis du snakker om en pakning mellom denne hylsa og selve rorakslingen må jeg melde pass. Jeg vet ikke nok om detaljene. Hvis du sender dante en IM får du sikkert svar. Han tok jo "begge sider" av hylsa. Jeg antar fortsatt at løsningen er lik på en gammel Baltic og en Nordic...

 

Uansett kan du jo ringe Scand å høre. Det pleier å være gode svar å få der.

Link to post
Share on other sites

Hadde lekkasje i rorhylsa på min Baltic. Den eneste måten å tette denne på var å trekke hylsa ned og legge ny sikafleks eller Tec7 i.

Antar at det er samme løsning på Nordicen.

 

Lekkasjen er nok mellom hylse og skrog og da er det også vann i "støttetårnet" innvendig. Hos meg var derfor også de 4 støtteplatene (x-finer) gjennomtrukket av vann og måtte tørkes ut.

 

Toppen av rorhylsen ligger nok over vannlinjen og har du etterfylt med grease her skulle den nok holde tett.

 

Om dette er en jobb du vil gjøre selv, kan jeg liste opp en prosedyre for hvordan jeg gjorde det.

Link to post
Share on other sites

Det kan være en pakning på din båt, men hos meg var det kun noe pakningsstoff. Men uansett må hylsen ut for å skifte pakning og det er jobben, som ikke er så vanskelig, kun litt tidkrevende.

 

1. Av med roret som arnearmoa beskrev.

2. Frakoble rorkultenfra styringen.

3. Løsne rorkulten ved først å løsne klemkoblingen rundt rorakslingen og deretter settskruen. Fjern rorkulten fra akslingen og trekk akslingen ut.

4. Bruk stor tang og løsne mutteren på rorhylsen. Fjern underlagsskiven. Denne kan være oversmurt med toppcoat, så her må du kansje "meisle" litt.

5. Er det støp inn i gjengene på hylserøret, må det åpnes opp litt her. Her brukte jeg en Drehmel med "tannlegebor". Det gikk som smør.

6. Lag deg en ters av ei 10-12 mm gjengestang (Biltema el.). Tre den gjennom hylsa og ei kraftig metallplate på toppen av hylsa og bruk to muttre med skive over platen for å fordele kraften.

7. Under båten legger du en boks 2x4" på hver side av hylseflensen for å fordele kraften på bunnen. Tre et kraftig metallstykke på gjengestangen med anlegg mot boksene og selvsagt mutter med skive.

8. Nå er det bare å terse iveg. Etter å ha satt tersen i press gi også forsiktige slag på toppen av hylsen. Bør helst være to mann for denne jobben. Antar at hylsen er på veg ut nå.

9. Sjekk nå om det er vått innvendig. Er det det, kan det være nødvendig å tørke ut de innstøpte finerstøttene. Jeg boret 10mm hull i selve støpen så jeg blottla treverket, ett nede ved bunnen og ett rett under topplaten. Deretter var det på med vifteovner og kokte treverket tørt på ett døgn. Støpte så igjen hullene med epoxy.

10. Jeg tettet med sikaflex, men før jeg monterte hylsen igjen skråslipte jeg hullet i båtbunnen (ca.1/3 av materialtykkelsen) for å få bedre fylling mot hylsen. Regjorde godt rundt utvendig anleggsflate før jeg sauset hylsens nedre del med sika og presset hylsen på plass med en jekk.

11. Montere resten på plass og :cheers:

Redigert av FinnC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært en tur i Son på morgenen, og sett på båten. Jeg har sett til øyet både ble stort og vått, og kommer til konklusjon at det er ikke pakningsmasse, men en eller annen fabrikkjøpt pakning. Er det noen med 27 Nordic her som kan bekrefte dette? Jeg skal ringe Scand på mandag og høre der, før jeg eventuellt gjør som FinnC beskriver. Kommer med tilbakemelding. Takk for gode tilbakemeldinger fra dere. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Ja nå begynner det å krible :seeya:

Har kjøpt inn ny ankerkjetting da den gamle hadde tært såpass at jeg ikke gamblet på en sessong til.

Kjøpte ny kalibrert 8 mm og bytter ut den rustfrie sjakkelen mellom gamle kjettingen og dreggen...(det blir noen syke tæringer når en blander slikt) :nonod:

 

Så blir det bytte av olje og filter på Hurth kassa...

Hadde en kraftig rengjøring av septikktank og slanger i høst og skal sette på kullfilter nå i vår så da skal "god lukta" forsvinne :puke:

Har også kjøpt ny zink til aksel og flyndre. Polering og lakk er klar (sverger til Ephifanes lakk som flyter fint ut og gir ett fantastisk resultat når en har brukt fordriver)

 

Nydelig vær på Sørlandet idag :smiley: skikkelig forsmak på sommer !! men minste jenta på tre fikk gips fra hofta og ned før helga etter uhell på trampolina... :rolleyes: så nå stopper alt litt opp både på jobb, hjemme og i baaden..

Link to post
Share on other sites

Noen som har en smart vri for å stive av badeplattformen ?

 

Har byttet ut alle boltene til 10mm for å få strammet opp "svikten" som er i glassfiberen men det hjelper ikke så mye.

Andre båter har jo stag som stiver opp mellom plattform og skrog litt rart at ikke Scand også har det..

Når plattformen blir trød på eller når jolla henger i snapdaviter blir det noe svikt.. :rolleyes:

 

Kansje noen har modifisert noe ? Vet at man kan få kjøpt en ny Kingsize badeplattform men den må det jo også bli svikt i (synes ikke den er noe spesielt pen heller)

Link to post
Share on other sites

På Baltic tror jeg badeplattformen stikker litt lengre ut på de nye enn på de gamle. Ikke mye, og ikke sikker.

Uansett, her er et bilde fra en Baltic med den nye rorplasseringen hvor badeplattformen er støttet opp. (Tatt av roaldbj)

balticror1.jpg

 

Går kanskje an å gjøre noe sånt selv, hvis du har problemer.....

 

 

Mvh arnearmoa

Link to post
Share on other sites

Ja må nok prøve å få noen til å lage noen stag som du viser på bildene. Plattformen på Nordic er korter og står nok noe høyere enn på Baltic. Hadde vært fint å få strammet den opp litt...

 

Så en Nordic i Grimstad i sommer som hadde laget større plattform med teakdekk som så ganske bra ut..

 

Noen andre som har gjort noen endringer på plattformen ?

Link to post
Share on other sites

Ble litt stille her :nonod: ja alle er opptatt av båtpuss :crazy:

 

Legger ut noen bilder av skuta...

 

sommer_09_002.jpg

Første turen med overnatting sommeren 2009

 

sommer_09_006.jpg

 

sommer_09_006.jpg

I følge med Agder 8000 TC over Homborside....

 

sommer_09_006.jpg

Lingebukta med gode venner (se hytta i bakgrunnen sommer hytte for kompani Linge etter krigen (litt modifisert))

Link to post
Share on other sites

Hej.

Hvilke motorkonfigurationer har i Scand 32 Atlantic ejere her.

Jeg har en Volvo Penta Tamd 40B 165 hk. og jeg kender ikke topfarten endnu.

Er jeg den eneste med så " lille" motor installeret?

Jeg syntes der er lidt forskellige vægt opgivelser på Scand også. Er der nogle af jer der kender jeres fuldvægt incl. brændstof og vand?

Link to post
Share on other sites

jeg er på nippet til og bytte min sealine med en scand atlantic :smiley: ser ut for at det blir en byttehandel med en kar fra bømlo.

jeg er ganske sikker på at det er samme motor i denn som den du har.jeg var og prøvekjørte båten i går,og da fikk vi en toppfart på 16,7 knop med tre personer ombord og halvfulle tanker.båten har ikke vært på land på ett år.

 

syns båten er ett smykke og se til utvendig,men innvendig var det mye som måtte tas tak i!!

en god del blåmann i skottbeklednig, så her må alt byttes,sofa må trekkes om teak må pusses tepper må byttes og pentry må fornyes/byttes i sin helhet.

 

båten er en 1984 modell.

 

har du noen erfaringer/evt tips og dele med meg så er jeg takknemelig! hvilken fart får du?

 

redigert;ser at du ikke er sikker på toppfarten.

vekt med fulle tanker tror jeg ligger rundtom 6 tonn

Redigert av beauty of aqua (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, nej jeg er ikke sikker på topfarten, men det finder jeg ud af imorgen, da jeg skal have jomfru turen. Vi fik båden d 3 april og har arbejdet i den siden. Alt teak er vasken ned i brun sæbe fedtet af med grundrens og fået nyt olie igen, stort arbejde og der er mange hjørner i en båd + meget mere.

Jeg har serviceret motoren og jeg har fundet et firma i England der levere Volvo Penta dele til meget rimelige priser i henhold til danske priser. www.keypart.com

Link to post
Share on other sites

eieren av atlanticen kommer om ca en time med en mekaniker for og gå over båten min. får nok en avgjørelse der og da på om det blir bytte eller ei.

spent på og høre tilbakemeldinger ang. toppfart.

 

slipte du ikke treverket før du oljet det?

hvordan er skottbekledningen i din båt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...