Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Hei

Vil bare dele min siste erfaring med min kjære og vanligvis trofaste Yanmar 6lpa-dte fra 2006.

På min siste fisketur før jul hører jeg på tomgang en ulyd. Høres ut som lett vibrasjon foran i motoren. Fant ikke helt ut av det, så ba kompetent Yanmar verksted se på saken.

Konkl: Etter kun 1400 motortimer finner de at vulkaniseringen mellom nav og reimskiven har havarert. Greit tips å være oppmerksom på. Kan oppstå uten forvarsel og fort bli en dyr affære hvis man ikke reagerer kjapt......

Hilsen

Lars M.

Sitat

 

 

Redigert av Lars Marius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser det ikke er nevnt i diverse brukermanualer jeg har for 6LP-STE og 6LPA-STP fra 1999, 2002 og 2006, men det ligger inne nederst i lista på en svensk brukermanual for 6LPA-STP2 fra  2007, dvs. faktisk før det bulletin-skrivet i linken ovenfor (2008).  Men det er vel temmelig lite forskjell på disse motor-variantene, og jeg tviler sterkt på at de har byttet demper til en dårligere variant på 6LPA-STP2.  Det har nok heller kommet inn i manualene etter noen år med erfaringer...  Her gjetter jeg litt, og har ikke sjekket om de f.eks. har likt delenr.

Link to post
Share on other sites

I min båt er det 2 stk kjølevanns inntak ca 1.1/2" (kuleventil) ca 10/12 år gammel, en på hver side av kjølen. Dem går inn til et t rør og videre til motoren med samme diameter på slangen. Disse hadde jeg stengt etter siste turen. Så når jeg åpnet for å starte opp motor så glipper den ene av hendlene, så den ikke åpner seg. Har jeg da nok kjøling med en ventil åpen? Motor Yanmar 4lh-hte 135hk.. 

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, arnearmoa said:

Jeg ser det ikke er nevnt i diverse brukermanualer jeg har for 6LP-STE og 6LPA-STP fra 1999, 2002 og 2006, men det ligger inne nederst i lista på en svensk brukermanual for 6LPA-STP2 fra  2007, dvs. faktisk før det bulletin-skrivet i linken ovenfor (2008).  Men det er vel temmelig lite forskjell på disse motor-variantene, og jeg tviler sterkt på at de har byttet demper til en dårligere variant på 6LPA-STP2.  Det har nok heller kommet inn i manualene etter noen år med erfaringer...  Her gjetter jeg litt, og har ikke sjekket om de f.eks. har likt delenr.

 

Hm, interessant. I så fall bør jeg vel gjøre noe snart, da... Koster vel noen lapper en slip operasjon også, er jeg redd :cryin:

Link to post
Share on other sites

Bjarne R skrev for 3 timer siden:

Har jeg da nok kjøling med en ventil åpen? Motor Yanmar 4lh-hte 135hk.. 

Ja, det går bra. At du har to separate inntak er nok kun gjort for å ha redundans dersom det ene inntaket skulle tette seg, noe som egentlig er veldig sjeldent. 

 

Lagt til:

Men du bør jo snarest få båten på land og bytte alt av gjennomføringer og ventiler (høres det ut som).

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Komodo skrev for 5 timer siden:

Ja, det går bra. At du har to separate inntak er nok kun gjort for å ha redundans dersom det ene inntaket skulle tette seg, noe som egentlig er veldig sjeldent. 

 

Lagt til:

Men du bør jo snarest få båten på land og bytte alt av gjennomføringer og ventiler (høres det ut som).

Takk for svar, Komodo igjen. Ja må få byttet disse så snart som mulig. Må se ann været og temperatur for best mulig tetting av gjennomføringer. 

Link to post
Share on other sites

On 1/24/2021 at 3:08 PM, Turbåt said:

Hm, interessant. I så fall bør jeg vel gjøre noe snart, da... Koster vel noen lapper en slip operasjon også, er jeg redd 

 

Ja det går nok noen lapper....

 

Reimskive er priset til 580€ her: https://yanmarshop.com/en-GB/catalog/all/servicebom/yanmardata-980327/yanmar-marine-marine-main-engine-small-lp-series-6lpa-step-fig-21-crankshaft

 

Usikker på om reimskiven er 100% lik på Toyota, men den er noe billigere her: https://www.onlinecarparts.co.uk/oenumber/1340817010.html

OBS! Det finnes flere typer/ Toyota delenummer....

 

En liten video som viser demontering på en Toyota:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

@Linea Nei, dessverre, det gjør jeg ikke. Jeg forstod det slik at det gjaldt typebetegnelsen. Jeg fikk også inntrykk av at det egentlig ikke var så veldig alvorlig, uansett typebetegnelse. Amerikanerne er jo livredde for søksmål så de utsteder gjerne slike varsler ved det minste tegn på usikkerhet, for å redde skinnet sitt i en ev fremtidig sak. Det var ihvertfall slik jeg oppfattet samtalen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei
Bytter impeller på en 6LYA-STP/Johnson pump F75B-9.

Det ser ut som det har kommet noen dråper ut av sladrehullet på pumpen for en stund siden (irr), synes også at ene taggen på kammen (vanskelig å vise på bilde) ser litt mer slitt ut.
Ene skovlen hadde løsnet fra impelleren, fant den igjen i varmeveksleren heldigvis.
Pumpen ble overhalt i 2016,  og det er ikke noe slark eller noe etter det jeg kan kjenne.

Jeg innehar ikke nok kunnskap til å ta en selvstendig vurdering, men er det noe av det jeg skriver her som  indikerer ny overhaling evt. bare å sette inn ny impeller å montere det igjen?

 

Mvh.

Kjell

IMG_20210617_132555.jpg

IMG_20210617_132544.jpg

Link to post
Share on other sites

kosl skrev for 1 time siden:

@willmasta Byttet du simringen kun i impellerhuset eller den inn mot blokka også?

Denne pumpa er "frittstående" og reimdrevet, så bare en simring. 

 

På forrige båt var det to, og da byttet jeg begge. Er vel lurt å ha samme intervall der, samtidig som det er greit å bytte begge når man først er i gang.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei! Jeg setter på Balmar remsystem på min 3gm30f.men det blir et lite problem. Remmen kommer intill en "kopp" som står ut. På 3gm er det en akseltapp for håndsveiv der. Men på 3gmf er det altså en kopp. Kan jeg skjære vekk 3mm på koppen eller vil jeg da få oljelekkasje?

Screenshot_2021-06-27-23-06-59~2.png

Screenshot_2021-06-27-23-07-18~2.png

IMG_20210626_115820.jpg

Redigert av aileenll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har en 6LPA-STZP med Bravo1 drev som jeg prøver å ferskvannskjøre (første gang) men den suger ikke opp vannet. Har prøvd med spylemuffer på drev samt kopp på sjøvanns inntak under båt og drevpose. Men på ingen av disse kom det vann ut av eksos igjen, så heller ingen gjennomstrømming i grovfilteret for sjøvann i motorrommet. Sjekket impeller og den ser helt fin ut, men bytter den uansett nå som den ligger åpent. Båten og kjølingen fungerte helt fint gjennom sommeren. Kan det være for mye luft i sjøvann slangene? Noen tanker?

Link to post
Share on other sites

Dersom andre skulle oppleve lignende, så bekreftes det at årsaken var luft. Tok av og på sjøvannsfilter lokket og skrudde godt til, stengte sjøventil men fortsatt var det minimalt som kom gjennom. Tok av slange på sjøventil og prøvde med litt vann gjennom ventilen mens den var lukket og her rant det rett gjennom så denne må byttes. Teipet igjen slange fra sjøventil og til slutt ble det en ok vannstrøm som gikk gjennom (drevpose) :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...