Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Honduras skrev 4 minutter siden:

Har kjøpt meg en brukt White Shark 205. Der har  tankmåler stått konstant på tom tank. Fikk vippet ut dashbordet i dag, og koblet noen løse ledninger. Så nå står den konstant på full tank. Er usikker på om det er en forbedring….

 

Evigvarende full tank er da luksus :P 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 1 time siden:

Jeg har et mørkeblåt skrog fra 09 som ikke har fått kjærlighet. Skulle gjerne vite litt om fremgangsmåten din.

 

Eika skrev 1 time siden:

Fremgangsmåten står i forje innlegg som jeg skreiv. 

Tipper @NilsPils mente en litt mer detaljert beskrivelse av hvordan man går fram for å vannslipe. Hva slags maskin man trenger for eksempel. Tråder om rubbing og polering er det mange av.

 

Ellers enig at polering er veien å gå, ikke lakkering.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 51 minutter siden:

 

Tipper @NilsPils mente en litt mer detaljert beskrivelse av hvordan man går fram for å vannslipe. Hva slags maskin man trenger for eksempel. Tråder om rubbing og polering er det mange av.

 

Ellers enig at polering er veien å gå, ikke lakkering.

 

 

Jeg har kun brukt denne maskina til sliping, med mellomlegg for vannsliping så abralon pads (trur det er abralon de heter, Tøy"papir" på 3-4-5mm skumgummi). Slipemaskina i den ene hånda og en sprute flaske med vann i den andre hånda. Vannsliper hele båten på noen timer. 

 

Denne gangen brukte jeg mirka poleringsmaskin type stor 2hånds og en liten mirka arop-b, av gugge så brukte jeg norpol r-10 rubbing, så testa jeg ut meguilars polering (ikke imponert) også kjørte jeg på med en hard voks til slutt. Syns resultatet blei sånn passe fint, selv om jeg ikke er helt fornøyd, men det viktigste er at eieren er kjempe fornøyd (tydeligvis flere som har blitt fornøyd, nå har jeg fått flere båter som skal shines opp)

 

https://billakk.no/mirka-mid6502011-deros-elektrisk-slipemaskin-150mm-5mm-utslag-mid-6502022.html?gclid=CjwKCAjwyvaJBhBpEiwA8d38vLnjQHF1O2ApyIwjDosdgGTIX2JWW-6cdDiWBaYmNkfansKybf1W1xoCyXMQAvD_BwE

 

Det skal også sies, at man får noen til og ta jobben til halve prisen av de maskinene jeg har brukt (koster vel 25k), etter at noen har tatt den jobben skikkeligt, så er det kun standard polering og voksing i mange år fremover 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

Ellers enig at polering er veien å gå, ikke lakkering.

Jeg er i tenkeboksen der. Jeg har mye småskader, så jeg må i tilfelle skaffe gelcoat med riktig farge. Større gelcoatskader er ellers ikke så lett å utbedre som lakk etter min mening.

 

I vinter tar jeg med meg bakdøra til badeplattformen hjem og tester litt på den med rubbing og polering. Der har jeg også et par områder som ikke har falmet og som kan brukes til å finne riktig farge. Jeg regner med at det går an å få scannet fargen og skaffet gelcoat som er nære nok i fargen. Ellers skal jeg ha båten på vannet i vineter, så større arbeider må vente til sommeren. Da kan jeg ha båten på land i Oslo og bruke tresnekka innimelom.

 

For 6-8 år siden lakkerte jeg en stripe nederst mot vannlinjen i forbindelse med at jeg flyttet vannlinjen. Det har holdt seg utrolig bra . .

 

Takker ellers for alle svar og råd. Jeg vil holde dere oppdatert når jeg har bestemt meg og går i gang.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Må mase litt mer @Eika, hvordan maskin bruker du på sliping? Og hvordan får du voksa maskinelt? 

 

Tok for noen år siden en Uttern, men slipte for hånd da en hyggelig fagmann viste året før hvordan ripene ble borte ved å bruke 800 papir fort :nonod:

Jeg startet med 800, 1000, 1500, 2000, 2500 for hånd, før rubbing og polering med maskin.. Ble knall, men for en jobb :sweat: Fikk tilbake blåfargen og glansen, men kjenner at det ble med den ene gangen for hånd..

 

 

Edit: så ikke at det var flere sider før jeg svarte🙈

Redigert av Snikende skeptik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gjort litt testkjøirng for å måle ladetrykk fra kompressorer og turboer på de to KAD32 med ca 1340 timer hvor det neppe har vært gjort noe med enhetene.

BB kompressor slo inn på ca 1650 rpm og ladet med ca 1,3 bar og opp til ca 1,6 ved ca 2600 rpm

STB kompressor slo inn på ca 1850 rpm og ladet med ca 1,2 bar og opp til ca 1,5 ved ca 2600 rpm

 

BB turbo slo inn på ca og ladet med ca 1,1 ved 3000 rpm

STB turbo slo inn på ca og ladet med ca 1,1 ved 3000 rpm

 

Det betyr vel at turboene lader med litt lavt trykk

Ikke så glad for denne ;-(

 

Og så fant jeg ut at den høye temperturen på bb viste seg å være feil på giver. (lagde skjøteledninger og koblet giverne til motsatt måler. Glad for den :-)

D5L

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Fikk plutselig for meg når kuldegradene kom at f**n jeg glemte vel å skru av sikringen til vv-berederen etter at jeg drenerte den for vinteren? Og da ryker jo kolben når den ikke har vann.....Er i båten endel for tiden pga installasjon av ny og større septiktank så da setter jeg på strømmen.

 

....og tenkte at rart jeg ikke husket det, men samtidig kunne jeg ikke huske å ha slått den av.

 

Kjørte så litt mulefunken ned til båten for inspeksjon. Går bort til sikringsskapet og titter. Og gjett! Jeg hadde jo vært superflink! Hadde slått den av og i tillegg teipet over med gaffateip så jeg ikke ved uhell skulle slå den på. Ble godt fornøyd med meg selv da, unntatt at hukommelsen sviktet men det var ikke så farlig da!😉

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Funnet feilen som tapper batteriene når alt er slått av, ankervinsj som ikke var riktig koblet til strømbryter. Sto med strøm selv om bryter til vinsj er slått av, og da drar den 0.6amp. Godt å få kontroll på. Ellers er alt stille å rolig under presenningen. Snart snur "sola".

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
On 9/13/2021 at 10:35 AM, NilsPils said:

Jeg er i tenkeboksen der. Jeg har mye småskader, så jeg må i tilfelle skaffe gelcoat med riktig farge. Større gelcoatskader er ellers ikke så lett å utbedre som lakk etter min mening.

 

I vinter tar jeg med meg bakdøra til badeplattformen hjem og tester litt på den med rubbing og polering. Der har jeg også et par områder som ikke har falmet og som kan brukes til å finne riktig farge. Jeg regner med at det går an å få scannet fargen og skaffet gelcoat som er nære nok i fargen. Ellers skal jeg ha båten på vannet i vineter, så større arbeider må vente til sommeren. Da kan jeg ha båten på land i Oslo og bruke tresnekka innimelom.

 

For 6-8 år siden lakkerte jeg en stripe nederst mot vannlinjen i forbindelse med at jeg flyttet vannlinjen. Det har holdt seg utrolig bra . .

 

Takker ellers for alle svar og råd. Jeg vil holde dere oppdatert når jeg har bestemt meg og går i gang.

Huff, lakkering er no ordentlig ...... ! Spesielt i en båthavn. Du bør ha båten inne i ordentlig lakkeringsrom eller mulighet for telting. Ikke morro å sprøytelakkere med en halv meter mellom skrogene eller konstant solgangsbris.... Mye stæsjing for å lage ett lakksikkert rom/område så nabobåten slipper å skifte farge ufrivillig... 

 

For min del så hadde jeg sår i skutesiden som gikk gjennom lakk og inn i skroget en halv cm. Mye mye mye pussejobb og våtpussing med 800 og finere. Brukte sef maskin. Også med slipemiddel til slutt.. slet litt med priming men funka til slutt 

 

Hadde blått skrog. Prøvde først med fargemåler fra fargerike... Den bommet grovt. Fikk så hjelp av det lokale lakkverkstedet (Agder karosseri). De kom ned i havna og både målte og hadde fargeprøver. De visste hva de gjorde. Må konsentrere meg for å se nyanseforskjellene..  lakkerte med tokomponent lakk. Dvs, Farge base, Herder og tynner i gitt forhold som de gav meg.  

 

Min annbefaling er gelcoat om du kan, og kan du ikke så vurder om du ikke kan allikevel. Mulig du vil se det lettere men det tenker du ikke på når du sitter med ankerdrammen. Da kan du heller glede deg over spart arbe... Ikke det, det var gøy å lære seg lakkering (selv om det ikke holder til en fagprøve... Var første gang), men du bør først og fremst ha ett egnet område og godt med tid...

 

 

Så.. siden dette er en tråd om hva du har gjort med båten i dag... Har en Johnson 50, 2 takter. Med VRO. dvs, den hadde VRO. Nå er den fjernet, og snart blir det vanlig pumpe for premix. Må bare skaffe lange nok skruer til å feste den nye pumpa med... 

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...