Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Rensa overbygget med med boat cleaner idag etter først å ha vasket båten tidligere på dagen. Så mye inngrodd møkk har jeg aldri hatt på noen båt. Det er helt klart at det å ligge ute en vinter gjør båten vannvittg møkkete, i hvertfall her nede hos oss.

I morgen blir det polering/voksing hvis jeg orker. Kan hende jeg må vente en dag .

Link to post
Share on other sites

i kveld har jeg flyttet stereoen, flyttet fluxgatesensoren til autopiloten, koblet ferdig ny kartplotter, montert røykvarsler, montert verktøyskuff under lokket av benken ved kartbordet. Nå jobber jeg med kveldens siste boks med kald tuborg...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Har gjort "grovarbeidet" med nytt elektrisk opplegg, d.v.s. skal rydde i "sikringsskapet" som nå er mest kaos med ledninger, og vanskelig å ha oversikt. Har tatt med et bilde: Rekkeklemmer øverst (for instrumenter og brytere); intervallregulator til venstre; 24 kurser (sikringer) i midten; koblingsskinne minus til høyre og koblingsskinne pluss nederst.

sikringsskap.jpg

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har gjort "grovarbeidet" med nytt elektrisk opplegg, d.v.s. skal rydde i "sikringsskapet" som nå er mest kaos med ledninger, og vanskelig å ha oversikt. Har tatt med et bilde: Rekkeklemmer øverst (for instrumenter og brytere); intervallregulator til venstre; 24 kurser (sikringer) i midten; koblingsskinne minus til høyre og koblingsskinne pluss nederst.

sikringsskap.jpg

 

Pent! Det var veldig ryddig, tror jeg glatt skal stjele ditt oppsett når jeg lager nytt opplegg i min båt om noen dager:)

Link to post
Share on other sites

Kikket bort på Nordicen som står under den grønne fra OBW....ikke lenge til det braker løs med båtpuss....

Knall vær på sørlandet men litt vind...hjemme med miste jenta på tre som ligger i gips :sad: sørgelige greier...men så fort ho kan ut skal far vise henne starten på båtpussen :flag: tidlig krøkes om god båt pusser skal bli :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått vaska skroget og rubbet og polert den sorte stripa. Syns ikke det blir så forbanna blankt, men vesentlig forskjell!

 

27041_416678821065_567586065_5717585_4304455_n.jpg

 

Prøv Acrylpasta fra MAX VAX på våt rondell/svamp på maskin så får du vekk det grå. Legg deretter på Hardglans. Holder i betse fall til midt på sommeren , men da er det litt enklere å holde blankt med vanlig polish.

Farget gelcoat er noe dritt når den blir gammel.

 

baat1i.JPG

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har skrapt og pusset den andre siden av bunnen. Værste jeg vet med båt er akkurat den joben. Blir så innmari svart. Bunnnstoffet renner av i dusjen :lol:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Prøv Acrylpasta fra MAX VAX på våt rondell/svamp på maskin så får du vekk det grå. Legg deretter på Hardglans. Holder i betse fall til midt på sommeren

 

Brukte meguaiers speedglaze 80 med poleringsmaskin og voks fra samme produsent på Nidelven jeg hadde før ,den holdt seg til neste sesong etter 2gangs polering :drink:

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg forsøkt å montere drivenheten til autopiloten. For såvidt vellykket, men den henger noe på "innskyv" fra styringen. Jeg forsøker å smøre opp sylinderen i morgen og feste det hele litt bedre, så får vi se åssen det går. Skal også koble til strøm i morgen og forsøke å kjøre drivenheten mot styrbord/babord. Blir spennende å se om dette er i sin orden.

Det hele er tross alt "hjemmelaget" med en autopilot fra et volvodrev som jeg konverterer til roret på en motorseiler.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg kjøpt ny slange for varmtvann ut fra VV -tank til dusjer og blandebatterier på toalett og i pentry. Kjøpte også isolasjon for å isolere slangene.

De neste dagene blir det å demontere VV tank og legge opp nye slanger, og montere ny VV tank med kolbe.

Tar nok litt tid å bli ferdig da formen ikke er den mest stabile. Ikke lett når man er utåmodig.

Den gamle VV tanken har fungert fint, men valgte å kjøpe en helt ny med kolbe. Den gamle har ikke det. Har ikke savnet det mye, men kan jo være ok særlig på vår og høst når man ligger i gjestehavn, kanskje i flere dager. Er spent på om den nye tanken holder like bra på varmen.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg koblet på vannet og fyllt opp tankene, for deretter å prøve alle kraner og slik. Båten er ny for meg så til og med dette var spennende. Jeg har også starta motoren i dag, og den startet uten noe problem, pluss at jeg har polert ferdig den svarte stripa.

 

Synd det er 14 dager til sjøsetting! :puke:

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Mere hard waxing og div småttis ,så hjelper vel på nu.Har også polert alle ruter ute/inne med hard wax idag,blankere ruter skal godt gjøres å få vil jeg tru.Men om det holder ,tja si det du .Funker bra med vanlig polish ,men testa med hard wax denne gangen.Slipper å bruke pusserane ,da vannet spretter vekk av ruta .Fikk også på flere lag med Owatrol på badeplattingen,imorgen er planen å ligge på soffan å kose meg i sola.Skrotten sier at nu er det bra,på tide å ligge litt på lading .Så da blir det vel itno sol da vel...........

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ikke stort i dag. Fått kjøpt inn mer primer til bunn samt noen smådeler jeg trengte til motoren. Også kjøpt inn Boatclener fra BT siden den nå kommer til å bli vulkan svart.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...