Jump to content

hvor kjøpe styrekonsoll til Pioner 325?


Netics

Recommended Posts

Hei godtfolk!

 

Har kjøpt en Pioner 325, tror det er en 2000 modell? Har hittil brukt den med en slapp 8hk, men med 3 personer i båten planet den ikke.

 

Planene nå er å få på en 9.9/15hk eller aller helst 20hk med konsoll, men hvor får jeg kjøpt konsoll til denne?? Har googlet masse, men finner ingenting.

 

Hvor kan jeg kjøpe konsoll med ratt/spaker og hva kan det koste??

 

Noen som har prøvd en Pioner 325/11 med 15 eller 20hk? Skulle få grei fart da?

 

Og skal denne ha lang eller kort stamme?

 

Mvh Frode

Redigert av Netics (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk litt på finn-torget. Ligger litt styrekonsoller der fra tid til annen. Er også endel båtutstyrsbutikker som selger ulike typer, men de er som regel ganske dyre.

 

Alt. kan du jo bytte båt? Er jo mange 325 med konsoll til salgs, alt. en lignende båt m/u motor.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Har ikke lyst å bytte den ut siden den er i så god stand..

 

Ser "alle" Pioner 325 som er til salgs har samme typen konsoll, leste også at noen hadde kjøpt ny for 2 år siden, så da er det vel ikke umulig å få tak i?

 

Har leita på finn.no uten hell.

Link to post
Share on other sites

Hmmm, har du kontaktet diverse forhandlere? De må da kunne skaffe siden noen har klart å skaffe ny konsoll?

Er en liste her

 

Du nevner en som hadde kjøpt ny konsoll for 2 år siden.. Tenkte du på denne? Du kan jo evt. ringe han og høre hvor han fikk kjøpt sin? Ser det bare er en plastsak, så kan da umulig koste mye?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

denne båten skal ha lang stamme, 20 hk de går fint men den på være lang!

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

9,9 med kort tror jeg går greit. Skal du ha 20hk ville jeg nok valgt lang, da får motoren bedre grep i vannet når du kjører aktivt. Samme gjelder forsåvidt 9,9, men den har jo ikke like mye kraft og er vel kanskje vanskeligere å oppdrive med lang stamme.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Denne skal ha lang stamme,blir ikke noe morro med en motor som suger luft.

Kan du ikke ta kontakt med produsenten for konsoll? Vet at de hadde konsoll for ettermontering på pioneer 15.

Vi har mariner 10-15 på vår 11 sport,og det er tryggheten selv å kjøre. Går 21-22 knop. Tror den tåler 20 helt fint.

Link to post
Share on other sites

Med aktiv kjøring mener jeg f.eks. skarpe svinger, hard akselerasjon (også i sving f.eks). Da er det greit at motoren ikke trekker luft, noe du kan oppleve med kort stamme. Og som du sier, leking i bølger. Skal jo litt større hopp til før motoren er helt ute av vannet da.

 

Men trimmet 9,9 (altså 15) blir vel bra på en 325 vil jeg tro. Sto på vannski etter en slik med 9,9 da jeg var 15-16, så skal vel ikke så mye til før den båten går ganske bra, selv med flere ombord.

 

Vet ikke hvor gammel du er, men selv blir jeg nok aldri voksen hva gjelder å leke med båt :lol:

 

Fått noe svar fra han som hadde kjøpt ny konsoll? Tror det er beste og raskeste løsning i jakten videre, med mindre noen her på forumet er først da :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Har kommet over en johnson 9.9 97 modell som en kjenning av meg har hatt siden den var ny. Gått max 30 timer og kun i ferskvann. Plomberingen er ikke fjernet og det følger med bensintank.

 

Han skal ha 5000,- er det en rimelig pris? Den ser ny ut..

 

Men er jo kort stamme da.

Link to post
Share on other sites

Får desverre ikke sett på motoren før i morgen, men har målt på båten og det er 53cm fra festebraketten til motoren og ned til kjølen på båten. Betyr det da at hviss motorens "finne" er lavere enn 53cm fra festebrakketten og ned så kan jeg bruke denne motoren?

Link to post
Share on other sites

Har ikke kontakt med produsent eller forhandler gitt noe resultat? :crazy:

Er jo veldig merkelig om ikke en styrekonsoll er å oppdrive. Alternativet er jo å lage en selv etter mal.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Ringte nettopp til Pionerfabrikken. Dessverre produserer de ikke dette lenger, sluttet for endel år siden. Så enten får du lage en selv, vente til du finner en brukt, finne en annen konsoll som kan passe, eller bytte til en båt som har konsoll. Dessverre.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Viss du er litt "handy", så greier du fint å lage deg ein konsoll sjølv. :smiley: Eg lagte denne her for 3 år sidan (skal sei tida går fort :eek:). Står litt om prosessen i denne tråden. (ein del "mas" og "rot" i denne tråden, men du finn sikkert noko nyttigt der også :wink: )

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Har snakket med ALLE pioner forhandlerne i Norge, men ingen hadde siden den var gått ut av produksjon. Tror ikke jeg gidder å lage noe selv da tiden ikke strekker til. Får klare meg med håndgass til jeg eventuellt finner tak i en brukt båt.

 

Ga 3000,- for båten så finner neppe en lik med konsoll til den prisen.

Link to post
Share on other sites

Har kikket litt på marineshop.no, der virker det som de har fornuftige priser på utstyret. Fant en fin kontrollboks til 767 kroner. Hva mer trenger jeg hviss jeg skal lage min egen styrekonsoll? Er jo en kløpper å sveise siden jeg er mekaniker. Eget verksted/garasje har jeg også. Men å lage noe slikt i svartstål er kanskje dumt siden det ruster, eller går det greit om jeg smører inn allt med hammerite ller noe slikt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...