Lars H. Startet 8.Juni.2010 Del på Facebook Startet 8.Juni.2010 Hei. Sitter her i båten og skal skru inn en giver for oljetrykk, men gjengene passer ikke. Skrudde ut blindpluggen på motoren og den satt selvfølgelig som et lite helvete, og den har koniske gjenger som måler sånn ca. 13mm ytterst og litt mer innerst (har ikke skyvelære ombord). I servicemanualen er gjengene kalt PT 1/8. Giveren fra Biltema har 1/8" x 27 NPT gjenger som er mindre enn pluggen, og dette passer selvfølgelig ikke sammen selv om disse gjengene også ser ut til å være koniske. Dette trodde jeg skulle passe sammen, men den gang ei. Ser i katalogen til Biltema at de har adaptere som heter 1/4" x 18 NPTF, M12 x 1,5 og M14 x 1,5, men det høres ikke særlig korrekt ut for noen av adapterne. Her tegning av Yanmars giver med mål der gjengene heter PT 1/8 Så hva slags gjenger har jeg egentlig på motoren? PT 1/8, hva er det? Motoren er en Yanmar 4JHE. Så hva gjør jeg nå (bortsett fra å lage meg litt middag og ta meg en pils)? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Hei. Skrudde ut blindpluggen på motoren og den satt selvfølgelig som et lite helvete, og den har koniske gjenger som måler sånn ca. 13mm ytterst og litt mer innerst (har ikke skyvelære ombord). I servicemanualen er gjengene kalt PT 1/8. Giveren fra Biltema har 1/8" x 27 NPT gjenger som er mindre enn pluggen, og dette passer selvfølgelig ikke sammen selv om disse gjengene også ser ut til å være koniske. Hei,for meg ser det ut til å være 1/4"x 19 konisk rørgjenge. Denne skal måle ca: 13 mm utvendig. Kan vel også være 1/4"x 18 nptf, som måler ørlite mer utv. For å være sikker må man bruke et gjengelær. Håper du finner ut av det Lars. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Hei. Tok en tur til Biltema imorges og kjøpte overgang mellom 1/4"x 18 NPTF og 1/8" x 27 NPTF gjenger som ser ut til å passe. Så nå blir det å stupe ned i motorrommet og skru. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Hei. Og så var giver og instrument på plass, og alt ser ut til å fungere. Foreløpig har jeg kun sjekket med kald motor, og da viser instrumentet ca. 3 - 4kg på tomgang og 5kg på hurtig tomgang. Så nå har jeg i hvert fall kontroll på trykket. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Hei. Jeg skrev tidligere idag at overgang mellom 1/4"x 18 NPTF og 1/8" x 27 NPTF gjenger så ut til å passe. Men er litt usikker på om de passet 100% eller bare 99%. Ser en på bildet, ser en at det var lett å skru originalpluggen inn i overgangstykket. Men det var mye trangere å skru overgangstykket inn i motoren. Men så langt så det i hvert fall ut til at det ble tett. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørnøy Svart 9.Juni.2010 Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Det er forskjell på stigningen på NPT og NPTF. NPTF er fingjenger. Uttrykket PT blir mye brukt i asiatiske land, og er vanlige NPT gjenger. Ser ut som du skulle hatt overgang fra 1/8" NPT til 1/4" NPT, i stedet for 1/4" NPTF. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 9.Juni.2010 Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 NPT og NPTF er koniske gjenger også, så de tetter bedre jo lenger man skrur inn pluggen eller overgangen. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 9.Juni.2010 Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Kanskje denne siden sier noe om (JIS)PT gjenger. http://mdmetric.com/tech/thddat7.htm#pt JIS gjenger er vel kanskje ikke uvanlig betegnelse på en motor fra Japan. Er du inne på siden og klikker på: Click here to return to the thread data chart page index. så får du opp endel forskjellige gjengetyper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 13.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2013 Er dette det samme som BSP gjenger? (ISO R 1/8.) Finner det heller ikke i VDO katalog..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 13.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2013 Oljetrykksmåler står meget høgt på listen over ubrukelige instrumenter man ikkje trenger. Oljetrykksalarm derimot er veien å gå. Ser forresten du har voltmeter òg og det var ikkje strie greierne det viste Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
runem Svart 13.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2013 Oljetrykksmåler står meget høgt på listen over ubrukelige instrumenter man ikkje trenger. Oljetrykksalarm derimot er veien å gå. Ser forresten du har voltmeter òg og det var ikkje strie greierne det viste da er vi to uenige........... jeg føler meg bekvem med og kunne sjekke oljetrykket til enhver tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 13.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2013 (redigert) Vil anbefale denne Tabellene bak i boken den har svar på det meste. side 2041 og utover http://tess.no/produkter/ Her er rett svar om NPT OG NPTF det er en stor forskjell. Her må det ikke synses. SOM OLE BROM JATAKK til begge deler. Oljetrykksmåler står meget høgt på listen over ubrukelige instrumenter man ikkje trenger. Oljetrykksalarm derimot er veien å gå. ......... jeg føler meg bekvem med og kunne sjekke oljetrykket til enhver tid. Redigert 13.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 4.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2018 Så har det gått noen år, og nå ble det tid for å bytte ut Biltema-giveren som etter hvert bare gir tullete signaler til instrumentet. Nå giver fra Maritim. Dermed ble det ny tråd med mye nyttig info om gjengetyper. Trenger jeg tettningsmiddel på en oljetrykksgiver med 1/8" - 27 NPT gjenger? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.