Jump to content

Hva er PT 1/8 gjenger og 1/8" x 27 NPTF gjenger?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Sitter her i båten og skal skru inn en giver for oljetrykk, men gjengene passer ikke. Skrudde ut blindpluggen på motoren og den satt selvfølgelig som et lite helvete, og den har koniske gjenger som måler sånn ca. 13mm ytterst og litt mer innerst (har ikke skyvelære ombord). I servicemanualen er gjengene kalt PT 1/8. Giveren fra Biltema har 1/8" x 27 NPT gjenger som er mindre enn pluggen, og dette passer selvfølgelig ikke sammen selv om disse gjengene også ser ut til å være koniske.

 

oljetrykkgjenger.jpg

 

Dette trodde jeg skulle passe sammen, men den gang ei. Ser i katalogen til Biltema at de har adaptere som heter 1/4" x 18 NPTF, M12 x 1,5 og M14 x 1,5, men det høres ikke særlig korrekt ut for noen av adapterne.

 

Her tegning av Yanmars giver med mål der gjengene heter PT 1/8

 

oljegiver.png

 

Så hva slags gjenger har jeg egentlig på motoren? PT 1/8, hva er det? Motoren er en Yanmar 4JHE. Så hva gjør jeg nå (bortsett fra å lage meg litt middag og ta meg en pils)?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Skrudde ut blindpluggen på motoren og den satt selvfølgelig som et lite helvete, og den har koniske gjenger som måler sånn ca. 13mm ytterst og litt mer innerst (har ikke skyvelære ombord). I servicemanualen er gjengene kalt PT 1/8. Giveren fra Biltema har 1/8" x 27 NPT gjenger som er mindre enn pluggen, og dette passer selvfølgelig ikke sammen selv om disse gjengene også ser ut til å være koniske.

 

Hei,for meg ser det ut til å være 1/4"x 19 konisk rørgjenge. Denne skal måle ca: 13 mm utvendig. Kan vel også være 1/4"x 18 nptf, som måler ørlite mer utv. For å være sikker må man bruke et gjengelær. Håper du finner ut av det Lars.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tok en tur til Biltema imorges og kjøpte overgang mellom 1/4"x 18 NPTF og 1/8" x 27 NPTF gjenger som ser ut til å passe.

Så nå blir det å stupe ned i motorrommet og skru.

 

oljegiver_overgang.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og så var giver og instrument på plass, og alt ser ut til å fungere. Foreløpig har

jeg kun sjekket med kald motor, og da viser instrumentet ca. 3 - 4kg på tomgang

og 5kg på hurtig tomgang. Så nå har jeg i hvert fall kontroll på trykket.

 

oljeinstrument.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg skrev tidligere idag at overgang mellom 1/4"x 18 NPTF og 1/8" x 27 NPTF gjenger så ut til å passe. Men er litt usikker på om de passet 100% eller bare 99%. Ser en på bildet, ser en at det var lett å skru originalpluggen inn i overgangstykket. Men det var mye trangere å skru overgangstykket inn i motoren. Men så langt så det i hvert fall ut til at det ble tett.

 

gjengetyper.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Oljetrykksmåler står meget høgt på listen over ubrukelige instrumenter man ikkje trenger. Oljetrykksalarm derimot er veien å gå.

Ser forresten du har voltmeter òg og det var ikkje strie greierne det viste

da er vi to uenige...........

jeg føler meg bekvem med og kunne sjekke oljetrykket til enhver tid.

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale denne Tabellene bak i boken den har svar på det meste. side 2041 og utover

http://tess.no/produkter/

 

Her er rett svar om NPT OG NPTF det er en stor forskjell.

Her må det ikke synses.

bilde

 

 

bilde

 

SOM OLE BROM JATAKK til begge deler.

Oljetrykksmåler står meget høgt på listen over ubrukelige instrumenter man ikkje trenger. Oljetrykksalarm derimot er veien å gå.

 

 

 

.........

jeg føler meg bekvem med og kunne sjekke oljetrykket til enhver tid.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Så har det gått noen år, og nå ble det tid for å bytte ut Biltema-giveren som etter hvert bare gir tullete signaler til instrumentet. Nå giver fra Maritim. Dermed ble det ny tråd med mye nyttig info om gjengetyper. Trenger jeg tettningsmiddel på en oljetrykksgiver med 1/8" - 27 NPT gjenger?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...