Jump to content

Ting som IKKE bør kjøpes på Biltema, Jula, Clas Ohlson o.l


FjordHT

Recommended Posts

Jeg tror : det med nivåvakter er litt satt på spissen , vist du bruker en nivåvakt som er beregnet på 2a på en pumpe som trekker 6a så må det jo gå galt! Den gang jeg hadde trebåt så koblet jeg nivåvakta mot ett relle som igjen forsynte pumpa jeg byttet aldri nivå vakt på 4 år (kjøpt på Biltema)

 

Men pumper måtte byttes etter ca 2 år, enten det var Biltema eller Rule . (Det var nok både krypstrømm og bensin som tok livet av dem)

Etter hvert så kjøpte jeg ei drev pumpe med slangekoblinger som jeg brukte som lensepumpe den holdt både for meg og hann som kjøpte båten etter meg ( Biltema det også)

Bernt

Link to post
Share on other sites

Jeg har et par av disse som er i bruk på tredje sesongen nå. Jeg ser ikke det aller minste tegn på at de ikke har tålt bruken så langt.

 

Må snart ut og kjøpe strekkavlastere jeg også. Tror jeg satser på Biltema. Kr 400 vs kr 1000 hos Maritim for fire stk til 14 mm tau.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjøpte 3 stk strekkavlastere hos Biltema av den store typen (20mm tau). Kjøpte disse i høst da jeg byttet til større båt og de har jammen fått kjørt seg i vinter. Hadde fra før 2 stk strekkavlastere kjøpt på båtutstyrsbutikk for 5 år siden. Disse er like fine den dag i dag. Skal bli spennende å se om Biltema sine, som ser akkurat likedan ut, holder like lenge.

Ellers så kan jeg nevne at fiskeutstyr holder vel ikke den beste kvaliteten hos Biltema. 12V sikringsholdere er også av skrøpelig kvalitet.

Bil og båtvask er bra, samme med sykkeldekk, spesiellt de "punkteringsfrie" :-)

Link to post
Share on other sites

Kjøper ganske mye på BT, både i jobb og priv. Verktøy m 10 års gar. er jo som kjendt fullt på høyde med det aller dyreste, ifølge tester. Problemet er jo at mye verktøy kastes bort, mistes ol. Da hjelper det ikke hvor godt det er, eller at det er livstidsgar !

 

Men jeg kjøpte et DOLOKK forleden . Det er den verste og simpleste rallamikken jeg noensinne har vert borti ! :smash: :smash: :smash:

 

Innfestingen, altså hengslene, er så rikkalaus at det er flaks hvis lokket treffer skålen når du lukker igjen. Har aldrig forstått hva vitsen er med å selge slik dritt, det er jo dette som ødelegger ryktet ! :nonod:

 

(dette er dolokk til vannklosett i heimen)

Link to post
Share on other sites

Ledpærer med 15d sokkel maritim type dvs.2poler ikke kjøp de virket ikke som erstatning til lanternene:headbang: , måtte gå til navigare i Kr.sand og der hadde de hørt at polaritet er snudd på de

men fikk det jeg skulle ha der :flag_bp:kjøpte hvite til topp og akter ,rød og grønn til sidelanterner.. virker utmerket med godt lys anbefales :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Kjøpte 8mm besinslage på Biltema i vinter. Inneste laget med gummi sprakk opp på lags inne i slangen. Ytterste laget som er tynt, sprakk med påfølgende lekarskje. Hadde skiftet alle 8 mm slangene. Måtte skifte på nytt. Alle hadde blitt dårlige etter 3-4 mnd. Slangen var merket med Made in Germany Din xxxxxx som tilsier at den skulle tåle bensin og temp. Ble solgt som besinlange på Biltema. For å være erlig, tviler jeg på at det som var påstemlet er riktig.

 

Styr unna besinslange fra Biltema. Kan være farlig, spersielt på båt med innenbordsmotor.

Har jobba på Tess vi fikk en del slanger som hadde problem med å tåle blyfribensin ei stund , men det er no retta på. Kjøper alle slanger ol. der . Anbefaler dere og kjøpe oljelenser for bruk i båt der kjempe god suge evne.

Link to post
Share on other sites

Om man tar ett google søk og søker på "redningsvest test" så vil dere også se at biltema sine redningsvester ikke holder mål, helly hansen og baltic har modeller som ligger på topp. Det er jo en fordel at redningsvesten snur barnet om det faller i vannet! det er jo liksom litt av ideèn med en redningsvest...

 

Hei

 

Mitt svar har høyrer ikkje heime i denne tråden, men eg vil likevel gjera merksam på at me nesten mista sonen (då to år). Vesten snudde han ikkje. Dvs. den snudde han med ansiktet ned. Det var ein HH-vest om eg hugsar rett. Eg har skreve om dette på forumet tidlegare.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kjøte tennplugger fra BT (til bil, men det gjelder nok andre tilfeller), men disse var altfor kalde for motoren. Dette er typen som kommer i én pakke, papplate med plast utenpå.

 

For kalde plugger fører til at pluggene ikke holder høy nok temperatur, krypstrøm ned langs siden av pluggen, nedsoting og tenningsfeil.

 

For varme plugger kan gjøre at keramikken sprekker, faller ned i sylinder og kan i verste fall føre til at motoren raser.

 

Poenger er vel at oversikten de brukte på biltema ikke stemte med hva som er spesifisert for motoren.

Link to post
Share on other sites

Greia med Biltema er at man må ha litt erfaring med hva som bra eller dårlig.

 

Som det sies er konvensjonelt verktøy meget bra. El-verktøy kan være ymse, men dette henger sammen med prisen. Min erfaring er at de billigste elverktøyene ikke holder særlig lenge, mens det såkalte proffverktøyet er meget bra.

 

Ellers ser jeg det er litt ulike oppfatninger om de samme produktene her. Til båt mener jeg produkter som tau, fendere, strekkfjærer (i gummi) osv. er helt glimrende, gjerne til en brøkdel av prisen man betaler andre steder. Jeg ser at det klages på vestene, men til voksne synes jeg BT's flyte-/seilvester er helt kurrante. Til ungene blir det muligens noe annet, men da kan man heller kjøpe såkalt anerkjente Baltic som faktisk fåes billigere enn BT's. Kjører HH på mine unger for øvrig, men ikke nødvendigvis fordi jeg egentlig tror at HH er så mye bedre enn noe annet.

 

Motoroljen har jeg god erfaring med. Som det påpekes har vært kåret til best i test. Og når den koster en femtedel av tilsvarende merkeoljer blir valget enkelt. Impellere har jeg også god erfaring med. Min siste impeller derfra sto montert i min tidligere Yanmar 3GM i nesten ti år, uten at årlig sjekk tilsa at den burde byttes.

 

Men jeg er derimot enig i det som sies om at kvaliteten på de samme produktene kan variere fra år til år, pga. innkjøp fra ulike leverandører.

Link to post
Share on other sites

Jeg handler mye å¨bltema og er stort sett fornøyd med det jeg har kjøpt der. Skulle sveise på nye saksejekker på tilhengeren forrige dagen, kjøpte sveise-elektroder på biltema. Disse var totalt ubrukelige. Måtte kjøre 2,5 mm elektroder opp i godt over 100 ah for i det hele tatt å få gnist, med det resultat at de ble rødglødende med en gang. Elektroder fra claes ohlsson derimot er meget bra. Liker heller ikke spraylakken til biltema. Med hensyn til tennplugger, kan jeg opplyse at pluggene fra biltema er fra Eyquem. Eyquem sitter faktisk originalmontert fra fabrikk på ganske mange bilmerker, bl.a Citroen og Peugeot. Jeg har 2 Citroener selv og guttungen har Mercedes.De har til sammen rullet nærmere 500.000 km på Eyquem-plugger. Kjenner flere som bruker Eyquem uten å ha hatt noe som helst problem med dem. Men som mange har påpekt her, noe produkter er mildt sagt elendig, mens andre er fullt på høyde med en hvilke som helst annen produsent (les leverandør, siden BT ikke lager en dritt selv)

Link to post
Share on other sites

Her kommer BT og CO ufortjent dårlig ut synes jeg.

Det er veldig ofte en sammenheng mellom pri og kvalitet. Det må være opp til hver enkelt å vurdere hvilken kvalitet man ønsker. Når det er sagt opplever jeg også at det er god kvalitet på mange av produktene hos BT og CO.

 

Men helt ærlig dere: Er det ikke greit at det finnes et rimeligere alternativ også?

Link to post
Share on other sites

Angående Biltema olje:

Biltema får nå oljen ferdig embalert til personbil ,

fra Englands største uavhengige smøreoljeblander Carlube.

Carlube skal vist være størst på motorolje i Storbritannia. http://www.carlube.co.uk/index.cfm?page=1

 

PS Sagkjedeoljen kommer fra BP.

 

Outboard totaktsoljen kommer fra Kroon oil, et Nederlandsk firma.

 

Ta feks Shell Helix helsyntetisk 5-40. Den oppfyller API CF

Biltema Helsyntetisk 5-40 oppfyller også API CF

 

Kjøpte pusser motor til halve prisen av andre postordre og maritime butikker. På lokket sto det preget inn TMC som er et annerkjent merke.

Link to post
Share on other sites

Hei, ang Utbedringslakk, denne er avhengig av Klarlakk for å bli vanntett da metallic lakk er matt uten klarlakk ;)

 

Jeg kjøpte to stk viskermotorer på Maritim 250,- pr stk. De hadde samme på biltema for samme pris, men valgte dessverre maritim p.g.a ryktet :confused: Dessverre nettopp fordi de demonterte seg selv etter bare kort tids bruk ( 6-8 timer fordelt på 4 turer ) Så neste gang blir det biltema :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Hos Biltema får man 10x baufilblader for 27kr. Dessverre er de fullstendig ubrukbare etter et par tre drag på rustfri plate.

Jeg ser de har to typer baufilblader i sortimentet sitt. Jeg kjøpte en to-pakning av typen bimetall for mange år siden. Det siste bladet ble nylig kastet og har blitt MYE brukt, mest i rustfritt! Om bimetallbladene deres er like bra ennå vet jeg imidlertid ikke...

 

 

Angående Biltema olje:

Biltema får nå oljen ferdig embalert til personbil ,

fra Englands største uavhengige smøreoljeblander Carlube.

Carlube skal vist være størst på motorolje i Storbritannia. http://www.carlube.co.uk/index.cfm?page=1

 

PS Sagkjedeoljen kommer fra BP.

 

Outboard totaktsoljen kommer fra Kroon oil, et Nederlandsk firma.

Jeg tviler ikke et sekund på det du sier, men hva er din kilde til denne infoen? Jeg har tidligere hørt at den helsyntetiske olja deres er tappet fra samme tank som Statoil Laserway. Men så var det det med kilder da :confused: Det holder jo med at en person setter ut et rykte, etter en stund vil det være mange som "bare vet det".

Når det er sagt har jeg kjøpt mye olje på BT, og har ingenting å utsette på den. Problemet er bare, hvilken forutsetning har jeg for å mene noe faglig kvalifisert om BT olja bare for at jeg har hatt den på bilen en stund?

 

En ting jeg kjøpte på BT som ikke anbefales er oppladbar drill av "proffkvalitet", gul type 14.4V. Den kostet godt over 1000 lappen, og holder ikke mål. Bla. låser ikke chucken når du skal bytte bor, det bør den i den prisklassen. Den har også bare en hastighet, og den er for lav til å bore med. Fatter egentlig ikke hvorfor jeg kjøpte den :headbang: trodde den var en grei båtdrill...

Link to post
Share on other sites

... Jeg har tidligere hørt at den helsyntetiske olja deres er tappet fra samme tank som Statoil Laserway. Men så var det det med kilder da :confused: ...

 

 

En ting er sikkert, Biltema har ikke eget oljeselskap, så de kjøper oljen av overskuddet til noen andre, eller rett og slett fra et no-name selskap som selger til alle.

Siden jeg ikke er petroleumsekspert i det hele tatt! Har helsyntetisk olje noen gang vært dinosaurer, eller er det bare noe de koker sammen på roterommet?

Link to post
Share on other sites

En ting er sikkert, Biltema har ikke eget oljeselskap, så de kjøper oljen av overskuddet til noen andre, eller rett og slett fra et no-name selskap som selger til alle.

 

 

 

Mest sannsynlig kjøper Biltema olje på lik linje med andre forhandlere som handler fra diverse oljeselskaper. Forskjellen er at BT setter sitt eget brand på oljen. Og basert på spesifikasjonene skal oljen holde tilsvarende krav som diverse merkeolje. Og når oljen i tillegg scorer høyt i tester, er det lite som tilsier at oljen ikke holder mål.

 

Og når merkeolje selges for opp til 250 kroner literen, snakker vi nok snarere om høy avanse fremfor høye fremstillingskostnader.

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg tviler ikke et sekund på det du sier, men hva er din kilde til denne infoen? Jeg har tidligere hørt at den helsyntetiske olja deres er tappet fra samme tank som Statoil Laserway. Men så var det det med kilder da :confused: Det holder jo med at en person setter ut et rykte, etter en stund vil det være mange som "bare vet det".

 

 

Svaret på dette kan fåes ved å sende en henvendelse til Biltema sentralt, med spørsmål om hvilke leverandører de bruker på olje.

Link to post
Share on other sites

Svaret på dette kan fåes ved å sende en henvendelse til Biltema sentralt

Det vil de neppe svare på, i det hele tatt er det vanskelig å få svar på slike spørsmål fra Biltema, møtte selv veggen i mine undersøkelser rundt bunnstoffet deres.

Men det har i flere år vært en offentlig hemmelighet at når det gjelder motorolje så er innholdet på biletma-kannene det samme som på Statoil stasjonene.

Link to post
Share on other sites

 

Men det har i flere år vært en offentlig hemmelighet at når det gjelder motorolje så er innholdet på biletma-kannene det samme som på Statoil stasjonene.

 

 

I så fall blir mitt valg enkelt.

 

Svaret på hemmeligholdelse kan for øvrig være basert på en avtale der BT har forpliktet seg til å ikke oppgi leverandør dersom hensikten er å selge (noe som i realiteten er) Statoil-olje til en langt lavere pris. Helt logisk, da kjennskap til dette i så fall ville vært skadelig for Statoil.

Link to post
Share on other sites

Tror noen her virkelig at all smøreolje kjøpt hos Statoil er hentet opp fra et hull i f.eks Nordsjøen hvor det står Statoil, pumpet opp til en plattform det står Statoil, fraktet til et raffineri hvor det står Statoil med et skip eeiet av Statoil, kontrollert av en som er ansatt hos Statoil osv osv og helt til det ender opp i en plastflaske på en Statoil-stasjon og merket med Statoil? Ja, det må dere gjerne tro, og det er sikkert like sant som at julenissen kommer i år også! :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...