Jump to content

Bukh, tråden for de med denne røde skjønnheten


:båt1

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Jeg har akkurat skaffet meg en Scand 25 Classic med Bukh DV36.

Lurer på en ting. Hva er max turtall på denne skjønnheten? Har akkurat vært ute i ti dager og ikke gjort mer en 6 knop. Dette fordi jeg begynner å bli engstelig ved 2700rpm.

Den ligger også ganske høyt på temperaturen, helt på grensen til rødt, ved dette turtallet.

Jeg har ferskvannskjølt motor.

 

Noen som kan si noe om dette?

Link to post
Share on other sites

hmmm har samme båt og motor som deg og min motor går helt opp på 4000 omdreidninger uten gir og i gir går den til 3700

merkelig at den holder så høy temppå dette lave turtallet :confused: må være noe galt min saltvannskjølte Bukh kommer ikke opp på grønnt engang

har du sjekket ting som innpeller slanger og liknende :smiley: min båt går også noe høyere enn 6 knop ved dette turtallet

Link to post
Share on other sites

Kan det være tempmåleren? Jeg synes det virker som motoren har det bra. Den sliter hvertfall ikke.

Tankmålerene mine viser for lite så jeg bare lurte på om det kunne være noe.. Instrumentene er jo 30 år gamle... Dessuten virker det som den ikke vil gå over rødt, men bare til grensen. Den blir altså ikke varmere og varmere. Hadde to strekk på fem timer på 2700 rpm på båtturen.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei!

 

Har en Carat 7400 med Bukh dv48.

Følgende er nytt: overhalt turbo, ny starter og dynamo, nye dyser, nye drivstoff filter og slanger helt fra tank, lufting til drivstofftanken.

 

MEN: den gjør kun 2500rpm på full fart, og kommer kun opp i 8 knop.!!! hva er galt? når jeg ligger på full fart merker jeg antydning til sort røyk i eksos, og det lukter skikkelig eksos!

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Pussige greier du, i dag var jeg på visning på en seilbåt med en Bukh 10hk, sjøvannskjølt. Og hva ser jeg når jeg går inn på BP, jo en egen tråd om Bukh!

Jeg er redd jeg kommer til å bli en flittig skribent i denne tråden om det blir kjøp. hehe.

 

Motoren står i en 29fots seilbåt fra 1978. Selger holder på å reparere/ vedlikeholde motoren nå og vil få den i orden før salg av båten. Mener han sa at det har tæret hull på eksosbend, som skal skiftes. Samt er det en lekkasje på sjøvannspumpen, tror jeg. Videre starter den ved hjelp av stargass, men dette skal ordnes. -dysesjekk og overhaling. Han garanterer ikke at motoren vil holde, og det er helt greit. Går som den berømte klokken etter at den har blitt startet uten missfarget eksos. Peilet oljen og den var finfin.

 

Blir det kjøp av seilbåten, så må jeg tidlig legge en plan om motoren begynner å fuske. Jeg har null peiling på slike motorer, gir, aksling og 2-bladet foldepropell. -så det er med skrekkblandet ett eller annet å begi seg ut på dette. Det er en helt ny verden for en som er vant til VP D6 og påhengsmotorer.

 

Er det noen som har erfaring med bytte av motor, kjøp av brukt, overhalt og hva dette koster?

Vil det være mulig å smette på en større Bukh-motor inn på samme aksling og samme motorfeste? -propellen må vel ikke nødvendigvis byttes så lenge man er innefor samme turtallsregister? -dog skal vist foldepropellen på den aktuelle seilbåten være litt "slakk" -hva nå det betyr.

 

Univa.no skal vist være plassen for Bukh.

 

Her er et bilde av Bukh'n som sto i båten. Ikke strøken, men håper at den skal jobbe trofast en del år til.

 

naver_29_12.02.2012_036.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...