Jump to content

Bukh, tråden for de med denne røde skjønnheten


:båt1

Recommended Posts

Hei! 
Har en gammel bukh dv10 som jeg skal gjøre noe små reparasjoner på føre den blir satt ut i båten. 
 

I helgen skulle jeg bytte pakninger på vannpumpe samt alle kjøleslanger fordi det sprutet vann ut av alle slanger. Så tenkte jeg å sjekke termostathuset, og der satt alle skruene noe så sinnsykt så dem bare knakk hele veien. Så også at termostaten bare var i små biter og termostat huset var helt spist opp. Noen av dere vært borti det? Så sliter nå med å få opp restene av skruene. Har en dele motor, prøvde og løsne termostathuset på denne, og der satt 1 av 4 skruer. Dem skruene jeg fikk av var ganske deformert i bunnen. 
 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

hei jeg er også av de med bukh ,har en eldre dv48-eller dvs en dv 36 blokk som alt dv 48 greiene ble satt over og motoren funket greit -

til og med første tur fra stavanger til bergen med den uten å kjenne den overhodet ,var bare fryd og glede - ikke et eneste problem .

Men etter hjem komst endret ting seg-

alt første tur etter jeg kom hjem ble det hikk up alt 300m fra kaia- da var dieselen gått tett det var kommet plast/gummi biter fra slangene som tettet inn på for filteret-fikk fikset dette-luftet og startet- men det gjentok seg 4-5 ganger utover dagen.

 

Så etter det ble det byttet slanger og tømt og vaska diesel tanken innvendig-

ikke lenge etter skulle jeg bytte sink anoder på blokka og da jeg åpnet messing proppen/skrua som anoden skal skrues i var det ikke tegn til engang rester av sink igjen-

så det var lenge siden her var byttet -

siden selve motoren er ferskvann kjølt

(med saltvannskjølt varmeveksler og saltvannskjølt eksos)-

tenkte jeg her er det ikke så stor fare for rust innvendig siden det er ferskvann som sirkulerer i topp og blokk)-

men ikke lenge etter en ukes tid begynte den og krabbe opp på 90-95 grader ved kjøring på 3000rpm

-det er marsj fart på 10-10,5 knop på min sollux 24-den går faktisk 12,5-13 knop på fullt 3600rpm da målt med kartplotteren.

(har kontrollmålt med gps på mobil og håndholdt gps og det stemmer.)

men etter endel tenking og kikket over at slanger og alt var tett så tok jeg ut termostaten

 

-bare det var litt av en opprasjon kople fra sjøvann og ut med varmeveksler-av med ferskvann tank.

fikk tatt den ut og sjekket den i kokende vann virket men bestilte ny fra Danmartk likevel-sammen med ny tempratur føler da jeg tenkte kansje denne viste feil.

 

 

Som midlertidig Løsning  borret jeg tre små hull i toppen på den gamle termostaten og tenkte det ville hjelpe og det gjorde det noen dager,

så var plutselig tempen igjen på 90-95 grader og hva verre var det var en kakke lyd fra maskinen som hørtes ut som hard ventil tikking-

jeg justerete ventilene og fikk byttet korkpakningen på ventildekselet siden den var så dårlig,

da ble det slutt på oljelekkasje fra dekselet men denne lyden tiltok til det verre jeg ble nå bekymret for at det var veiv/ rådelager kakking -

men hadde jo ikke vert så varm at det kunne være derfor-

og jeg hadde hver gang den nærmet seg 95 sakket av så tempen sank til normale 75-80 grader kjapt-den har ikke kokt over en eneste gang

så jeg brukte skrujern som steoskop og lyden kom bak fra høyre side på blokka- og der står jo ferskvann sirkulasjons pumpa-

Og etter jeg tok av denne var banke lyden borte.

( den hadde nesten 2 mm slakk i lagrene så mye at metall impelleren slo i pumpe huset og det var den lyden som forplantet seg og ga rytmisksom nesten var identisk med hard ventil bank/råde kakke lyd)-

men pumpa var ennnå ikke begynt å lekke vann inn i motor eller utvendig merkelig nok.

 

Jeg prøvestartet den kjapt i dag etter at pumpa var av montert, og takk og fryd da er det kun vanlig dieselmotor lyd ikke noe kakking eller banking.takk og lov.

Nå har jeg  tatt pumpa av og med hjem for og skifte lagre og tetninger og metall impeller

denne pumpa er jo tannhjuldrevet 

Den blir drevet av et tannhjul ,via kamaksel tannhjulet

 

(komplett overhalingsett for sirkulasjons pumpa -med skovlehjulet/metall impelleren -simmeringer-shims -to lagre og akslingen - sendt fra danmark kom på 3500,- men likevel var det en befrielse at det kun var dette som kakket og lagde lyd)

 

Og det har nok også hjulpet sitt til at tempen har gått opp da sirkulasjonen på vannet har vert så som så med så slarkete pumpeskovel hjul-pluss endel rust og dritt i kjølekanaler -så det samlet sett er nok svaret på at tempen blir for høy.

 

men har samtidig i dag sett over og åpnet de lokkene i hver ende av toppen med løfte ører på og tok først og spylte igjenom og der kom en god del rust og dritt-

så enten har denne vert tidligere sjøvann kjølt og dårlig ettersett og ikke fulgt opp med sink anode bytter.

Eller så har det lekket mellom sjøvann og ferskvann kretsen,

 

 Men lagde meg 1/2 m med tynn rust fri wire som jeg staket igjennom og stakk op og pirket ut det jeg maktet fra topp og eksosmanifold og fikk til slutt åpnet opp ganske mye ,

og fikk etter mye graving og fikling ut så wire biten kunne stikkes  igjennom hele toppens lengde og nå er det mye mer åpent i alle kjøle kanalene i toppen .

 

Og igår hadde også ute dysene og byttet både de små kopper skivene(flammeskivene) og o-ringene på alle tre dysene og fikk dem på plass og hadde en test tur og nå var det helt slutt på lekkasje rundt dysene.

 

og imorgen kommer pumpe overhaling settet fra danmark og kan hentes på posten-var fremme på sorteringa i bergen på fredag -

 

så da er det og få overhalt pumpa og montere den igjen 

men overhalinga betyr jo både varme krymping (tannhjulet) og presse for å presse på skovlehjulet så her er nok nødvendig  og få låne litt verksted tid

(får lov og gjøre det selv og låne utstyr ,heldigvis) av vårt lokale bil-mekaniske verksted så skal det bli orden på dette tror jeg.

 

under er et screenshot bilde av pumpa fra workshop manualen til bukh dv36-48

Screenshot 2021-06-06 at 19-59-19 Microsoft Word - 009W1207-R05 docx - Spare part list - BUKH DV 48 ME pdf.png

Redigert av jrr1969 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da var pressa på verkstedet lånt og tannhjulet pressa ut av akslingen så jeg kom til låseringen-og fikk ut tetninger og lagre -

riktig nok var det nesten 2mm slakk (opp og ned i akslingen men lagrene var ikke de verste jeg har sett- derimot selve pumpehuset var to dype spor etter der yttersida på lagrene har øagt mot huset)

så tydligvis har lagrene gått tregt og vert såpass liten ytterdiameter at de har gått rundt inni huset og gravd to dype groper) 

men heldigvis kjøpte jeg her for vel ei ukes tid siden et brukt pumpehus som var uten tannhjul og skovlhjul /sto kun et par dårlige lagre i det - 

men dette huset er uten slitasje spor etter utsida av lagrene så dermed kommer det nye overhalingsettet med nye lagrene og aksling og inn i dette istedet.

 

jaggu er jeg glad jeg kjøpte det huset brukt på finn- for ei komplett ny sirkulasjons pumpe fra Danmark med huset og alt koster 11.250,-Dkr eller godt og vel 15.000,-norske den som ikke tror det sjekk hos Bukh eller KKE-Motorer .

 

nå er jo det riktig nok med tannhjul og det hele og dette alene koster 3.500,-Dkr -

og tenker en da på at overhalingsettet med skovl hjul og lagre /aksling -m.m

kostet 3.500,-kr så er jo det store 4-5 kg tunge pumpehuset i støpejern ca 5000,-kr og da er det kansje litt mer forståelig -men dyrt for ei pumpe.

men nå slapp jeg unna med noen 100 lapper(300,- +frakt) for det brukte huset og 3.500kr i overhalingsett - da bruker jeg kun opp igjen tannhjulet fra orginale pumpa mi.

så hele sirkulasjons pumpe gildet kom meg på totalt ca 4000,- kr for alt med kjølevæske og o-ringer.

og da er banke lydene i motoren borte (som jeg var nesten sikker på var starten på rådebank men siden kam drevet driver pumpe tannhjulet var bankinga gjenlyden av metall skovl hjulet som slo i kanten på pumpehuset)

og kjølinga er på stell igjen rekner jeg med

 

Så nå er det bare og vente på postbudet som kommer med overhalingsettet og nye o-ringer

og ned igjen og få presset på  tannhjulet på den nye akslingen-

 

Pluss sette inn nye tetninger og i med akslingen i det brukte pumpehuset jeg har nå vasket og reingjort-

 

Og til slutt presse på /varmekrympe på skovlhjulet og så

endelig  ut i båten og montere nyoverhalt /ny sirkulasonspumpe/

 

Legger ved to bilder av det gamle  pumpehuset mitt med dype slitespor etter lagrene i selve huset.

de to første bildene 

 

og til slutt to bilder av det brukte pumpehuset til sammenliknig.

lett synlig på bilde så hadde ikkke hjuøpet mye med nye lagre i det opprinnelige pumpehuset mitt.

CD88B737-861E-4D23-870C-DB9B57BB41F3.jpeg

B04D24FE-99A5-4ADF-A6EE-27CFCB0B4AA0.jpeg

5704AEB4-8B49-4385-83B5-7415B7D1A4B4.jpeg

7B79BC32-3BF7-4138-A380-A3B17A4546D3.jpeg

Redigert av jrr1969 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er iallefall lagrene og akslingen og simmer ring samt tetningen  for skovl hjulet kommet på plass etter å ha ventet på posten hele dagen og hun kjørte bare forbi på tross av hjem kjøring av pakka var bestilt/

fikk oppdatering at den ble lastet på bil kl 09 og måtte likevel hente den ut på butikken 16.30 ,irriterende når man har bestilt og betalt for hjem levering så da var verksteds muligheten borte for dagen(de stengte kl 16) så jeg  tok det med dele montering i pumpehuset -

tetninger, lagre og tannhjul -skovl hjul-og aksling  hjemme med mer provosorisk hjemme verktøy.

 

men fikk det på plass så nå ligger skovlhjulet og tannhjulet i stekeovnen for å forhåpentligvis gå lettere på akslingen.

måtte ha både -skovl hjul tetningen ( den under skovlhjulet nr 7. på delekatalog tegningen i et av de forrige innlegga)

- den er en fjærende tetning som er i metall hylster som må dunkes i pumpehuset )

+ pluss akslingen -begge måtte i fryseren et par timer for å få det i lagrene og tenting matal hylsa ned over akslinga-

uten å måtte bruke for mye makt-

så nå håper jeg steikeovnen utvider de to hjulene litt .

så de delene som trengs krympe litt for montering i frysen 1-2 timer

og de som trenger utvides en tanke for montering i steikeovnen på 300 grader en god 1/2time.

da var det bare og jobbe raskt

passe på at all planleggegging var gjort og se til å ha alt verktøy klart og ikke begynne nøle og måtte tenke mer enn høyst nødvendig så da -

så ikke kjølte deler ikke ble varme igjen før de var på plass -

og varme deler ikke var nedkjølte før de var på plass der de skulle.

Kan ikke klage for dette gikk egentlig over alle forventninger dette.

 

Legger ved noen bilder av huset med nye lagre /tetninger og ny aksling montert

Samt  bilde av tannhjul og skovlhjul liggende på varming i den gamle steikeovnen.(fra 1960 tallet )

Jaggu godt og ha en slik gammel ovn stånde ekstra hjemme-

der litt mekaniske ting etc og det en mann kan finne på og måtte varme av makanikk o.l -

slik at slikt kan stekes uten større protester

 

Og da var det gjort - nå var pumpeakslingen så thight og uten slakk den skal være , går frydefult lett og fint .

Så bare nå de hjulene glir forholdsvis lett på akslinga også

Og at de krymper fast når de kjølner-

Tror det blir dette bra dette (tannhjulet har sporkile i tillegg til at det er varme krympet på akslinga - men skovl hjulet er kun krympet på men er jo ikke større motstand her heller)

CD2FD85D-7471-40AD-989F-4AB9254272DE.jpeg

C370C3B5-F0F6-4F36-8E00-8FD5B4CD6714.jpeg

4CF572A2-D072-484E-998A-A8BAB1223513.jpeg

FF9EBC45-1D92-49D7-9179-ED6B2B4A76C2.jpeg

Redigert av jrr1969 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

image.jpg.a430ed8ad85d6a09867b78fb34a8fe40.jpgimage.jpg.7026553461e57b378a88c3437a03eb15.jpgJa stolt og glad båt eier har akkurat fått sammen pumpa etter å ha med stort hell brukt frysboks /steikeovn til å varmekrympe deler på plass -

Bukh sin workshop manual sier at tannhjulet og skovl hjulet skal varmes til 236 grader og akslinga skal kjøles til -minus 100grader 

men uten søørlig godt termometer å måle pluss grader i ovnen stilte jeg den på 300 og tok de ut med tang(ikke å anbefale bare fingre her nei)

og uten nitrogen å kjøle ned de deler som måtte krympes for montasje til 100vis av minus grader eller mer -pluss det er nok best å holde slikt til proffe omgivelser og iog med jeg monterte hjemme-

Så måtte jeg ta til tskke med minus 18 i std fryseboks.

Men resultatet var helt supert og jeg er godt nøgd.

 

Og her er resultatet -

slik ser ei ferdig  nyoverhalt  sirkulasjons pumpe til bukh dv 36/48 ut 😊😊😊😊


ny aksling og ny simmerring på denne så den er helt tett .

- to nye lagre-nye shims og målt til å ha under 0,3mm aksial slakk -(frem og tilbake -i bukh arbeids beskrivelse står at den må ikke være mer enn 0,2-0,3mm )

den er nå litt under 0,2 men den vil nå løse opp litt -

Den tørner utrolig lett så ikke noe som kniper iallefall.

Og nytt skovlhjul og ny tetning for skovl hjulet -mot pumpehuset

og ny låsering(seger ring)

 

nye o-ringer - og et brukt (men strøkent pumpehus som alt ble montert i )

kun tannhjulet og sporkilen som ble brukt fra gamle pumpa mi-og den pumpa var heltt totalt nedslitt.

2-3 mm slakk opp og ned-7-8 mm frem og tilbake -skovlhjulet slo i huset både oppe og nede-

og store slitasje spor i pumpehus og lagerhylse .

så utrolig  den ikke har sluppet vann inn i motoren-

men den var ennå tett nok at den slapp kun litt ut igjenom drypp hullet under.

men lyden den avga var helt forferdelig slo og banket metallisk i hele maskinen

(synd jeg ikke fikk laste inn videoen her på forumet -

da jeg tar den av og ser hvor gåen den er -

videoen viser hvor mye slakk og dødgang det var i den samt lyden når den roterer -da hadde man jaggu fått se en skikkelig ødelagt pumpe.

 

 

Men nå er det problemet løst -

er jo i praksis ny pumpe dette her nå

- men dog billigere -1/4 del av hva komplett sirkulasjons  pumpe kostet  hos Bukh .

Og kun etter en ettermiddag med jobb er den Klar for montering i båten igjen.

image.png.860734e70437f01b4291d317408e12c5.png👍

Og  funka flott /nå er jeg bare kjempe fornøyd .

Da er begge hjula på og begge sitter eksakt hvor de skal i forhold til aksling-

 

Jeg var litt betenkt og dunke dem innpå med pipe og hammer-

men etter 30-40min i 300grader i stekeovnen var det ikke så mye motstand at det var større problem -kun lett dunking måtte til,

 

Etterpå kjølte begge kjapt i vann så de krympet og satte seg -

og de sitter som bare fa,,,,

 

Så nå er pumpa så thight og uten slakk som den går ann å bli

- går lett og ledig rundt uten en eneste lyd .

Så nå er det kaffe pause før jeg skal vurdere om det er nok av kvelden igjen til å montere den i båten  eller om det blir i morgen.

 

Her er et par bilder av pumpa med tannhjul og skovl hjul montert.

samt et bilde av resten av delene som kom idag

/termostat 80grader /temraturpføler( orginal)  for ferskvann kjølt  maskin/pluss div nye o-ringer til de forskjellige rør og termostat hus og

det som blir åpnet i denne omgang.image.jpg.1a3563feb6adbf2faa06182603a6fd50.jpgimage.jpg.7693786eeaef7005378056ba535abc35.jpg

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Redigert av jrr1969 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da var endelig pumpa montert i båten -termostat og ny temp føler også -så nå kan den gamle Bukh maskinen fra 1984 igjen funke enda en stund har prøvekjørt noen timer og holdt seg på 85grader konstant nå -

når man lå på tommgang i ro sank den til ca80

og på full guffe (da har jeg 12,3-12,5 knop) utfra kartplotteren ,

da la den seg rett under 90grader.

Så egentlig godt fornøyd med resultatet.

 

7CEF8264-BCF5-4B06-A334-13E1859026AF.jpeg

0E159ABC-E9F7-4752-B718-81F7F04CBDC2.jpeg

B1E09F3C-D5AC-4165-9917-5A99E8E3C18B.jpeg

86008055-CE80-4078-814E-329AC5BD4F68.jpeg

6485C8D3-7B7D-4295-94D9-754F2CAA540C.jpeg

5B82DB85-A1D7-438F-A891-D16538D03E04.jpeg

14005368-A70D-40CA-A6FA-1A737548BA3C.jpeg

10542259-882D-40D8-92C3-D859E7E0AB64.jpeg

1089554C-3A61-4136-BFFB-194331EC4998.jpeg

Link to post
Share on other sites

Shortcut skrev On 8.6.2021 at 10.01:

Slidstærk motor. ;-)

 

Hvilken år er den fra ?

 

hei shortcut ,så ikke før nå du hadde spurt hvilket års modell min Bukh er, den er en !984-85 mod - tror den er en 1984 men båten ble levert fra forhandleren og tatt i bruk først i 1985.

Så den er 36 år gammel - så ja det er gode maskiner ikke tvil om det

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
seilfred skrev On 8.6.2021 at 9.35:

Så bra. Tror du er på sporet hva gjelder kjølinga óg. Jeg har ferskvannskjølt dv36, og fikk vite av verksted at de ferskvannskjølte ikke skal ha sink i blokka. Det skader dog neppe.. Hva er forresten slangenippelen på pumpehuset? Vvbereder?

Hei seilfred ,beklager seint svar.

du kan nok ha rett ang det med sinken siden denne er ferskv kjølt men tenkte så at kan ikke skade så lar den ene anoden stå i blokka

joda kom seg mye nå etter dette - men hadde fremdeles en tendens til å komme over 90 grader etter et par timer sammenhengende gange på over 3000rpm -men tok og rensa igjennom kjøle  systemet med system rens og rør rens og fikk ut enda en tanke rust vann og etter det kan jeg nå gå i et par timer sammenhengende i 3000-3200 rpm uten at den går over 87-88 grader så får si meg nøgd da - og jepp den rør stussen  det er returen til sløyfa som går til varmvanns tanken samt varmapparatet(varmluft blåser)-og utaket hvor vannet kommer inn i sløyfa er under på termostathuset

Redigert av jrr1969 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Har en Sigefjord 24 båt  med en Bukh 24D motor, kjenne ikke merke på gear.

 

Jeg har vedlagt et bilde, der jeg mener akslingen ikke er ordentlig fast til gearet. Så spørsmålet er skal denne "SKRUES" på .

 

For å illustrere så har jeg tatt bilde, og på bilde en har jeg laget en sort rektangel rund der aksling ikke sitter ordenlig på. Bilde to er nærbilde.

 

Tar svært gjerne i mot hjelp om det er noen av Dere som har noen formening. Har akkurat kjøpt båten og oppdaget i dag at den ikke gikk i gear, og den forrige eier sa han ikke Fikk den i revers. Båten har sluregear også, som dere ser av den lille pinnen med tenner som ligger ved siden av aksling. Så noen mener det har vært dreit for mye på sluregear så denne akslingen har gått løs.

Bilde 1.jpg

Bilde 2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hei -

svar til deg Seilffred.

nå har jeg fått tak i orginal håndboka til Bukh DV 36/DV48 ME og der står det faktisk at :

-saltvannskjølt mellom 50-og 75c grader (men helst ikkke mer enn  60 -65 c grader-grunnet at ikke saltet skal krystaliseres)

 

Men for min ferskvannskjølte står det i hånd boka/ brugsvejledning:

-ferskvannskjølt m varmeveksler:max temp mellom 70-95c grader

(det nevnes og at faktisk bør den har minimum 80-85 grader-ved godt pådrag over tid)

 

 

Og dette er jo fabrikkens anbefalinger- så også det sto 87,5c grader på den nye termostaten jeg satte inn så da åpner den altså ikke før tett på 90 grader,

så takk for svar men ser nok ut som jeg har vert litt mer bekymret for temp enn hva som var nødvendig..

nå har jeg vasket igjennom kjølesystemet med systemrens to ganger også . og den går opp på ca 90 uansett ved marsj fart- 3000rpm og 10,5 knop- på fullt 3600rpm og 12,8knop ligger den på 95-98 grader hvis den blir kjørt på fullt i mer enn 15-20 min( men det er stort sett kun marsj som blir brukt)

og dn har ikke kokt ennå så de har nok som du og sier litt høyere temp enn andre båt motorer disse.

ser og at når jeg setter på varmapp (varmluftblåseren som henter varme fra kjølevannet-så får jeg ca 5 c grader lavere temp-og med da at den henter ut litt varme her da kan jeg ligge på 3000-3200rpm i timesvis og den ligger rett under 90c grader konstant )

så her er nok jeg som har vert unødig bekymret

 

men har til tider kjørt med delvis åpent motorrom (minuset er at det støyer fælt (motorstøy)

da siden setene man sitter på er montert rett på luka /lokket så kutte noen åpning-er ikke noe alternativ ,det blir for mye støy utav

men med luka/lokket litt/delvis åpent da synker den ytterligere 5-8 c grader-

så det er nok litt tett og godt isolert motorommet på båten min-

og dermed blir varmt i motorrom som og er med på høy temp(kjenner også dette når jeg åpner rett etter gange )

-så jeg kommer til og montere en motorroms vifte som blåser inn litt luft i motorrommet- og lage et par 2-3" luftehull med luftslanger så luften får sirkulert ut- for det både med tanke på luft til motoren og dens forbrenning og utlufting av varme,vil nok det  sikkert kun være bra.

Redigert av jrr1969 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Shortcut skrev for 2 timer siden:

Glem motorroms viften. Bare motoren får luft nok, skal den nok køle sig. 

 

Vær meget nøje med at stille ventiler på motoren, Står de korrekt er det en af de mest velafbalancerede motorer der nogensinde er lavet.

 

joda jeg har stilr ventilene på den med det samme jeg overtok  den i vår-

da var det på høy tid tydligvis siden det var fra 0,3 -0,5 på noen innsug og den verste var en utblås ventil som var nesten 0,7 mm- men justerte alle til 0,3mm og da ble det atskillig mindre ventil tikking -nå er det så godt som  helt borte all ventil tikking)

og har sjekket dem to ganger siden i løpet av sommeren og nå er de alle fremdeles 0,3mm,

Redigert av jrr1969 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hei, jeg vurderer å kjøpe med en snekke som har en BUKH DV36 3sylinder motor, saltvannskjølt. 

 

Har lest litt her på forumet om motoren, og skjønner at det kan være risikabelt med en så gammel motor som er saltvannskjølt. Det er bare at båten er fin, og vil passe perfekt for denne familien.

 

Vet noen om verksteder/mekanikere som tar service på denne motoren? Og hva vil man måtte regne med av pris for å få en full overhaling?

 

Er bosatt i Asker. (Blommenholm motorservice fikser ikke lenger Bukh, har sjekket med de).

Link to post
Share on other sites

Er motoren opptært innvendig er overhalig fånyttes. Da kjøper man heller en ny eller nyere motor. Deler er dyre og motoren har liten verdi i seg selv.

Vanlig vedlikehold kan envher mekaniker utføre.

Ellers er det en stillegående og god motor. Vet UNIVA i Arendal var gode på disse dengang jeg hadde Bukh, men det er 15 år siden...

Link to post
Share on other sites

For- og bak på motoren er der et beslag med en stor ring til å løfte i. Denne sitter med 2 bolter og papir-pakning. Tapper du av kjølevannet og skrur du av disse, ser du rett inn i motoren og kan få et visst inntrykk av om der er masse rustflaker og annet gørr som ligger. Dette er dog intet bevis på noe som helst og avslører ikke hvor nært forestående gjennomrustede kjølekanaler er, men det kan som sagt gi et inntrykk.

Rett under impellerhuset har motoren et litt svakt punkt. Her går et rør med olje fra oljekøleren. Dersom der har vært lekkasje i impellerhuset en gang, så har det dryppet ned på røret, og dermed kan det ruste. Det er imidlertid lett å bytte til en gummislange dersom røret er dårlig. Er det veldig tæret, så forsikre deg om at impellerhuset ikke lekker.

På den sjvannskjølte utgaven av denne skal det være en innvendig zinkanode. Hvis alle eiere har vært påpasselige med å bytte denne regelmessig har selvfølgelig motoren et mye bedre utgangspunkt enn hvis de ikke har det.... 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har en 1983 dv36. Den sitter i en Scand 25 Classic som vi kjøpte juni 2021. Mange fine turer i fjor, men nå venter jeg på at kranbiler skal komme tirsdag for å få satt den på sjøen. Har hatt tankene ute for rens og sveising, men nå sliter jeg med å få opp dieselen. Får ikke pumpa opp dieselen fra tanken og inn til forfilteret. Har sjekka det meste og jeg får pumpa med trakt direkte på slangen inn til pumpa, i tillegg får jeg sugd (og svelgt) diesel opp fra tanke. Men akkurat i det jeg måtte gi meg for dagen stansa motor for mangel på drivstoff. Har pumpa til tommelen er blå. Har ikke peiling på dette, og trenger noen input/triks. Hva gjør jeg galt? 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Vantro skrev On 26.7.2019 at 8.52:

Jeg kjøpte sae 30 hos et verksted som holder på med landbruksutstyr, de har ofte slikt? Spiller ingen rolle hva det står slags merkenavn på emballasjen så lenge det er sae 30 single grade. Funker bra skal du se?

biltema selger single grade 30 olje (gressklipper olje . 

som jeg selv har brult pø min dv48 med helt strålende resultat , de er bollige også tror det var under 100lapp for en liten flaske , så hadde de og stor (1,4l) flasker til ca130-140 kr 

helt topp til Bukh sin ZF Bw7 gear.

Link to post
Share on other sites

Tombua skrev On 3.7.2022 at 17.58:

Har en 1983 dv36. Den sitter i en Scand 25 Classic som vi kjøpte juni 2021. Mange fine turer i fjor, men nå venter jeg på at kranbiler skal komme tirsdag for å få satt den på sjøen. Har hatt tankene ute for rens og sveising, men nå sliter jeg med å få opp dieselen. Får ikke pumpa opp dieselen fra tanken og inn til forfilteret. Har sjekka det meste og jeg får pumpa med trakt direkte på slangen inn til pumpa, i tillegg får jeg sugd (og svelgt) diesel opp fra tanke. Men akkurat i det jeg måtte gi meg for dagen stansa motor for mangel på drivstoff. Har pumpa til tommelen er blå. Har ikke peiling på dette, og trenger noen input/triks. Hva gjør jeg galt? 

Noen ganger må motoren stå i riktig posisjon for at matepumpa skal «ta». Tørn svinghjulet litt for hånd og se om den tar bedre, hvis ikke så tørn den litt til osv osv… Løft for all del gjerne dekompresjonshendelen i fremkant av topplokket når du tørner, så ikke du får en ukontrollert start.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...