Jump to content

Bukh, tråden for de med denne røde skjønnheten


:båt1

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Halo alle sammen! Tenkte jeg skulle dele litt om mine opplevelser med en 1982 modell Bukh DV 10. Jeg kjøpte motoren for 4 år siden og det var små problemer nesten fra dag 1. Man kan vel ikke vente seg så mye annet av en motor i den alderen. Jeg har vært spesielt plaget med kjølingen på motoren som lå på godt over 80 grader mot slutten. Det første steget ble jo å feilsøke litt, endte med å bytte termostat og impeller men det hjalp ikke allverden. Så meldte jo selvfølgelig problem nr 2 seg, som var blårøyk og en motor som steg på turtall uten at jeg hadde rørt gassen. Fant til slutt ut at nok var nok og skrudde av toppen for og rense kjølekanalene (hadde allerede prøvd med systemrens uten hell).

 

Fant veldig fort grunnen til all blårøyken, topp pakningen var så godt som borte, og olje hadde trengt inn i forbrennings kammeret. Det så ut som forrige eier hadde prøvd å bruke "pakningssement" istedenfor å kjøpe en original topp pakning, noe som da også var grunnen til problem nr 1. Det som hadde skjedd var jo at noe av denne "pakningssementen" hadde funnet vei ned i 2 av kjølekanalene. Løsningen ble og prøve og borre opp kanalene, noe som faktisk gikk. Nå ligger jeg på 60 grader uansett turtall jeg kjører på og er storfornøyd. Endelig kan man ta seg en tur på vannet uten og være redd for at motoren skal blåses i fillebiter.

 

Fant også feilen angående problemet med starteren som jeg lurte litt på over her. Startkransen hadde bare satt seg i løpet av vinteren så det eneste som trengtes var litt smurning så var den så god som ny igjen.

 

Vil også anbefale alle som har en saltvanns kjølt motor uten sjøvannsfilter å ettermontere dette. Fåes kjøpt på maritim for 3-400 kroner. En god forsikring mot varmgang og plager.

 

Håper innlegget kanskje kan være en hjelp til andre som kommer utfor de samme problemene jeg har vært borti, husker jeg søkte fælt rundt på forskjellige forum men fant aldri noe ordentlig svar på hva det kunne være. Nå er jo sommeren over, men man er i hvert fall rustet til en flott sesong neste år.

 

Ønsker alle med den røde jern hesten en god jul og godt nyttår :seeya::drink:

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 5 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Er det bare min Bukh, eller er det vanlig at nøkkelen i tenningslåsen har en venstreposisjon for avskruing av motor? Mens nøkkelen står vridd til venstre trekkes det mye strøm, så bryteren skal ikke stå slik lengre enn høyst nødvendig. Er det normalt å ikke ha noen fjærbelastning her, samt at nøkkelen kan trekkes ut mens den er vridd til venstre? Er det inkompetanse eller et hendelig uhell dersom en profesjonell båtmotorreperatør lemner låsen i nevnte venstreposisjon?

 

Jeg har en alarmfunksjon, dersom motoren har stoppet vil det begynne å pipe etter 5-6 sekunder dersom nøkkelen fortsatt er vridd til venstre. Jeg hadde profesjonelle folk ombord for å hjelpe meg med å tette en diesellekkasje torsdag, etter det har altså båten stått der med alarmen på helt frem til jeg kom ut lørdag. Jeg bør vel finne en tykkere tusj og oppfriske telefonnummeret på båtplassklistremerkene ...

 

Nå er det ikke lengre mulig å skru av motoren fra tenningslåsen :-( Reperatøren sier til sitt forsvar "jeg tok ut nøklene og skrudde av strømmen". Det han skrudde av var en bryter for lading av batterier (null, forbruksbatterier, startbatteri, begge).

Link to post
Share on other sites

 

Fått tak i en Bukh motor, sansynlig 22Hk. Er problem med starter på den, da forrige eier har laget en slags starter fra en annen motor. Det jeg lurer på er om man kan få tak i en starter som passer.

 

Det er en 81 mod. har ikke motoren for hand nå. Så litt usikker. I annonsen stod det at det var 36Hk, men ifølge selger var det trolig 22Hk.

Er disse motorene slitesterke?

Link to post
Share on other sites

Oljefilter er vel vanlig handelsvare. Ellers finner du generalagent i Norge (importøren) på www.univa.no, de samme som importerer Vetus Deutz til Norge.

En annen som kan skaffe deler, er Blommeholm Motorverksted. Og det er mange flere, disse motorene finnes det fortsatt veldig mange av, og som nykjøp (men svindyre). De lages fremdeles i Danmark disse her. Selv har jeg to stykker av dem, en nyoverhalt DV 36 i snekka min, og en DV 48 i garasjen som jeg ikke har hatt hjerte til å selge ennå.

Redigert av Propell1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har en timeteller på min DV10, sikkert like gammel som båten (1978). Det later til å være en ganske simpel greie, er tenningen skrudd på, så tikker den og går, hvis tenningen ikke er skrudd på, så skjer det ikke noe. Man trenger neppe noen spesiell Bukh-greie for dette, det er vel bare å strekke en kabel fra tenningslåsen til timeteller.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Til min store fortvilelse ser det ut som jeg må bytte ut min trofaste DV20. Denne blir dessverre alt for dyr til å reparere :nonod:

Er det noen av dere der ute som vet om hvilken motorer som kan erstatte denne? Som så å si passer rett i motor rommet, uten de store operasjonene.

 

Enkleste er jo å kjøpe en annen DV20, men det er sjelden noen til salgs..

Link to post
Share on other sites

Bukh DV 24 som er en nyere modell, mener jeg skal gå rettt på de samme festene som en DV20. Ikke lett å få tak i, men en sjelden gang dukker det opp en slik en brukt.

 

Ellers ville jeg ikke vært veldig redd for å koste på en slik motor. Et motorbytte drar også med seg en mengde andre kostander, ofte må man også bytte propell fordi en ny motor har andre omdreiningstall. Hvor mye koster reparasjonen da?

 

Selv byttet jeg ut DV20 med DV 36, men måtte da bygge om motorfestene. Selve installasjonen kostet 10 000 med ekstraarbeidet. Så hadde jeg visst det jeg vet i dag, kunne jeg spandert minst 20 000 i full overhaling av den gamle motoren.

 

Motorfester for DV36 passer også for DV48, som tidligere nevnt er det nesten en DV 36 med turbo, selv om det også er andre forskjeller (giret og doseringspumpa for eksempel).

Redigert av Propell1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hadde problem i helga med at skruene i kjølvannspumpa var så vekktæret at den lek såpass at den ikke fikk tilstrekkelig med kjøling.. Er det Johnson pumpe som står på disse? Finnes det noen sider hvor man faktisk kan få kjøpt nye deler til disse motorene?? For 2 av skruene er knekt, så må bore disse ut, men får man tak i ny pumpe til en billig penge noen plass??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...