Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

Hei!

 

Kom akkurat hjem etter en lengre kjøretur med nyinnkjøpt Draco 1700 Topless=)

 

Båten er i grei stand, og planen er å pusse den opp og gjøre den relativt strøken. Motor er Mercruiser 120 med Alpha one drev som er demontert for impellerskifte.

 

Tenkte jeg etterhvert skulle legge ut bilder av båten og oppussingsprosessen etterhvert for de som måtte være interessert i det:) Har også behov for ny kalesje, fenderlist etc. så skrik ut hvis noen vet hvor jeg kan få tak i dette til en grei penge:)

 

Ellers tar jeg gjerne imot tips og råd om denne båten, da jeg ikke har erfaring med den fra før.

 

Mvh Tomzern=)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt! Bilder er digg!

 

Uten å vite mer, så vil jeg anbefale grundig rubbing og etterfølgende polering av skroget før du tar til med en eventuell nymaling! Ofte blir det ulekkert klin!

 

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt! Draco er flotte båter, norsk kvalitet!

HH levert vel orginalt kalesjen til disse båtene hvis du har mal nummer så er vel saken biff, du kan også ringe og høre med Windy Boats de kan ha noe på lager, de hadde ny kalesje til min draco 20.

Gleder meg til og se bilde, og følge prossesen, du bør også sjekke ut dracor.no hvor det finnes dekor og mere til å freshe opp dracoer.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Her er 4 bilder jeg tok i farta i dag. Orket ikke å dra av presenningen, men det viser ihvertfall utgangspunktet mitt nogenlunde=) Skal få tatt flere bilder senere.

 

tn_SAM_0699.JPG

 

tn_SAM_0700.JPG

 

tn_SAM_0701.JPG

 

tn_SAM_0702.JPG

 

Lurer forresten på om dette er en original fargekombinasjon på båten utvendig?

 

Planen min nå først er å rubbe og polere hele båten utvendig å se hvordan den blir da. Skroget under fenderlista ser egentlig ganske ålreit ut, men over fenderlista er det rimelig matt, pluss at jeg ikke liker fargen helt. Har egentlig lyst til å ha båten kremhvit over fenderlist og inni også. Synspunkter?

 

Alt treverk på båten skal ihvertfall pusses ned og beises med mahognybeis for så å få flere strøk med lakk=)

 

Fenderlista har gått fra hverandre på hver side av baugen og mangler 2 biter på cirka 15 og 20 cm. Hva bør jeg gjøre med det?

 

Mvh Tomzern :smiley:

Link to post
Share on other sites

Oki=) Da tenker jeg at jeg skal høre med et par båtbyggere i nærområdet, så kanskje de kan hjelpe og har oppvarmingsutstyret i orden.

 

Ellers har jeg sett litt nærmere på båten i dag, og prøvd å rubbe litt på et par steder for å se hvordan det ble. Det oransje tror jeg ikke at jeg klarer å få spesielt pent uansett hvor mye jeg rubber, men det hvite under fenderlist blir nok pent:)

 

Fant noen gelcoatsprekker et par steder over fenderlist:

 

tn_SAM_0713.JPG

 

Hva gjør man med dette før man evt. lakkerer over?

 

Har også en litt stygg skade fremme på dekk som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med:

 

tn_SAM_0710.JPG

 

Kan man bare bruke gelcoatsparkel?

 

Fant også en litt kjip overraskelse under oljelokket på motoren:

 

tn_SAM_0718.JPG

 

Motoren har ikke vært i gang på en stund og har stått ute i mye fuktig vær med åndehullet åpent, så det kan hende at det har blitt fuktig innunder lokket, men etter all sannsynlighet er det vel kjølevann i olja..Får vel overhale dritten da :rolleyes:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Da var litt småtteri bestilt:

Anodekit til hekkaggregat

Impellerkit med pakninger og alt

Ny girolje

Nytt oljefilter

Ny propellmutter

Ny belg til drivknute

 

Når dette er montert og motoren har fått ny olje, er det vel klart for en prøvestart og eventuelt en prøvetur hvis det starter og går som det skal:) Er litt spent!

 

Sjekket også pris på kalesje i dag, det kommer på cirka 8500,- for ny kalesje med nye bøyler, så det er jo overkommelig :smiley:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Sprekkene må du "åpne opp" og legge ny gelcoat i sårene. er det sprekker dypere må du fikse laminatet også. Det går ikke og bare lakke over.

Skaden i dekket er noe mere omfattende så der er jeg ikke sikker, men spakkel tror jeg er en dålig løsning.

Søk på maritimstart.no der er det en hel del om slike skader og hvordan du fixser dette.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer. Dette må være en av de peneste planende båtene som finnes.. :flag:

 

Behold orginalfargene hvis du klarer det. Men hvis du må sparkle og fikse mye blir det kanskje penest å omlakkere. Men kvite båter er det allerede ALT for mange av på sjøen.... Etter min mening... :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Takker for svar:)

 

Og med å åpne opp mener du bare å pusse opp en grop i sprekken og legge i gelcoat? Hvordan er prosedyren?

 

Tror ikke det er no skader i laminatet noe sted, kun sprekker i gelcoat. Ser ikke ut som glassfibern har tatt skade fremme på dekk der heller, men ja den er jo litt mer omfattende. Skal lese litt rundt og se hva jeg finner ut:)

 

Peneste blir nok å lakkere over fenderlist ja, men kan jo evt. ta samme farge som er der i dag. Så slipper jeg å lakkere innvendig også, for der er den relativt strøken:) Får se, har ikke helt kommet så langt i tenkinga enda. Førstepri. er å få tatt skadene, og få børsa til å gå:D

 

Ja det er definitivt pene båter, har alltid hatt 1700 som favoritt:D

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Skjer ikke så mye med båten om dagen, men skal snart ha den inn i verkstedet mitt, da blir det nok litt mer action!:)

 

Har gjort litt da, demontert sittebenkene og dørkplatene inni båten. Skal også ha ut bensintanken og sjekke over rørene/slangene og selve tanken:)

 

Noen bilder av hvordan det så ut:

tn_SAM_0724.JPG

Ser ikke så godt på bildet, men rundt tanken ligger det masse grumsete vann som jeg ikke tør å tenke på hvor lenge har ligget der, så det skal bli godt å få vekk det:)

 

tn_SAM_0725.JPG

Tatt ut sittebenker. Tenker å vaske båten GRUNDIG innvendig, og alt treverk skal pusses ned, beises med mahognybeis, og lakkeres med flere strøk lakk.

 

tn_SAM_0726.JPG

Blir nye dørkeplater her ja :rolleyes: Gått opp i liminga flere steder. Lurer på å kjøpe laminat fra maritim :confused:

 

Ellers ikke mye spennende som foregår, testet det elektriske og det meste funker. Vrei på startern, men det sa bare "klikk". Tipper testbatteriet er litt vel dårlig. Håper det ikke er noe alvorlig :nonod:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Hei og beklager laber oppdatering, men skal skjerpe meg og prøve å få lastet opp flere bilder og fortsette på denne prosjekttråden asap!:) Hyggelig at noen vil følge med og kanskje komme med innspill og tips! Det er motiverende! Har nå plukket ut og tatt fra hverandre motoren. Ser ut som det blir total overhaling av både motor og hekkaggregat. Mer info og bilder kommer!

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

På tide med en update da!

 

Først og fremst har jeg skaffet meg ny kalesje i off-white fra Jens Sagen. Bestilte med stenger, da mine var bøyd. Gidder ikke å pakke den ut før til våren, så har ikke bilde enda, men skal få tatt bilder av den på båten til våren:)

 

Her kommer litt bilder med forklaringer:

 

SAM_0730.jpg

Her har jeg sauset inn bunndel av drevet med lakkfjerner. Hekkaggregatet var i 2 deler da jeg kjøpte båten grunnet behov for impellerskifte så da tenkte jeg at jeg kunne shine det opp litt med det samme:)

 

SAM_0731.jpg

Samme med toppdelen

 

SAM_0732.jpg

Sånn så det ut etter litt skraping og pussing

 

SAM_0735.jpg

Sammenføying med god hjelp av bruskasse og motorløfter etter impellerskifte og pussing:)

 

SAM_0737.jpg

Voilà=)

 

SAM_0739.jpg

Klart for grunning!

 

SAM_0741.jpg

Og vips!

 

IMAG0403.jpg

Dagen etter ble det slik:)

 

IMAG0405.jpg

Montert på båt med ny propell! Ble greit stor forskjell på transom og drev da, men men! Det får jeg ta meg av senere!

Link to post
Share on other sites

Lurer forresten på om det har noe å si om jeg mangler den delen på finnen nederst på drevet? Burde jeg få sveiset på en ny en?

 

Anyways, da jeg hadde satt på og fylt opp drevet med olje, var det på tide å se om motoren startet, og etter mye startgass og jokking på gassen klarte jeg jaggu meg å få liv i den gitt! Skal legge ut en liten videosnutt av denne seansen senere!:)

SAM_0717.jpg

Motoren ser rimelig sliten ut, og det viste seg at dette ikke bare var kosmetisk!

 

Så daaa skjedde dette:

SAM_0926.jpg

=) Skal bli godt å få rengjort nedi her!

 

SAM_0921.jpg

Montert skjønnheten på et motorstativ så den skal bli lett å ha med å gjøre:)

 

IMAG0464.jpg

Ikke optimal oljefarge kan du si;)

 

IMAG0465.jpg

Hohoho, her har det gått galt for seg:P

 

SAM_1105.jpg

Hadde det bare vært oljen som hadde denne fargen, og ikke restene av kjølevannet som kom ut av motoren=P

 

Mer om motoren kommer snaaaart

 

Siste bilde for i dag blir den nyinnkjøpte originale Mercruiser trim/tilt-kontrollen jeg fikk tak i på ebay etter å vinne en budrunde hvor bare jeg gav bud:) Endte på 25 dollar! Måtte ha nye brytere da de gamle bryterne i dracoen var helt ødelagte..

IMAG0419.jpg

Man ser at den er brukt, men den er mer enn strøken nok og ledningene passer rett på!:)

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Takk, syns det er spennende selv:) Er en del som skal gjøres, men heldigvis har jeg et varmt lokale å stå i i vinter, så jeg slipper å bruke hele sommern.

 

Blir nok totaloverhaling av motor ja;) Flere motorbilder kommer i morgen tenker jeg:)

 

Kom gjerne med innspill/idèer og forslag!:)

 

Hilsen Tomzern

Link to post
Share on other sites

Dette blir nok fint tror jeg.

Når det kommer til styrefinnen på drevet, så er det ikke strengt tatt nødvendig å gjøre noe med det, men den har en funksjon, selv om jeg tviler på at du vil merke noe særlig til at tuppen er vekk.

Men, siden drevet ser så fint ut, så hadde det vel vært greit å få det i orden, og finnen koster ikke all verden, og det er ikke mer enn ett par timers arbeid å tigge på en ny en dersom du kjenner noen som sveiser alu.

Jeg har reparert en del slike slike Mercruiser finner, og på de som bare mangler litt på tuppen har jeg enkelte ganger brukt HTS-2000 med stor suksess, men det er nok en god del for mye borte av tuppen på ditt drev til at jeg ville prøvd dette.

Ved eventuelt bytte av finnen anbefaler jeg og kun renslipe der hvor den har brukket, og å kutte den nye styrefinnen slik at bare den delen som er brukket av skiftes, ikke hele finnen, å pass på å ha olje på drevet når dette gjøres..

 

Når det kommer til motoren så er det en god ide å ta det opp slik at man ser om alle lagrene på veivaksel og andre ting har overlevd x antall timer med kremfløte i stedet for olje, og når man først har det oppe, så er nye lagre i grunn en selvfølge, ettersom prisen for nye lager og pakninger er minimal i forhold til å ta alt ut igjen til neste år.

 

En god vask og litt opprydning i motorrommet så blir nok det fint også, eneste forslaget jeg har er å legge strømkablene på veggen ved motorluka, der hvor det fremre motorfestet er, istedet for å ha strømkablene liggendes løse i bunnen av båten, men det var slik orginalt på Draco'er at kablene ble bare lagt i bunnen av båten, der de har stort potensiale for å komme i kontakt med vann og få både anoder og drev til å forsvinne i løpet av kort tid dersom det skulle være ett lite hakk i isolasjonen.

 

Her er en nesten lik båt jeg tuslet med for en stund siden, og gjorde omtrent det samme. Dette var vel min tredje av de små Draco'ene med V6'er mener jeg, og det blir mye trivligere bakider når man får ryddet opp litt.

 

Før

img_1504.jpg

 

Etter

img_2684.jpg

Link to post
Share on other sites

Yes, det blir total overhaling av motor. Har plukket den så og si helt fra hverandre, og toppen er avgårde til trykk/vakuumtesting og planing. Den var visstnok overraskende skjev ifølge kompisen min som skulle plane den:P Men nå er den rett! Ventilene var ikke helt tette heller, men dette tenkte jeg å fikse selv med litt slipepasta;)

 

Bilder kommer senere!

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...